تاثیر هوش بر موفقیت در کنکور

تاثیر هوش برای موفقیت در کنکور

نقش هوش در موفقیت در کنکور چقدر است؟ این سوالی است که همواره توسط دانش آموزان از ما پرسیده می شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد تاثیر هوش در قبولی کنکور صحبت کنیم. همچنین به این سوالات پاسخ می دهیم که تفاوت بین ضریب هوشی (IQ) هوش هیجانی (EQ) در چیست؟ نقش IQ در موفقیت در کنکور چقدر است؟ است آیا داشتن IQ بالا موفقیت شما را تضمین می ‌کند؟ تاثیر هوش هیجانی در موفقیت در کنکور چقدر است؟ و سوالات مشابه دیگر.

مقاله مهم  14 ویژگی اصلی رتبه های برتر کنکور

 

تعریف ضریب هوشی (IQ)

IQ مخفف عبارت Intelligence Quotient است. معادل های آن در زبان فارسی ، ضریب هوشی یا بهره هوشی است. IQ در واقع معیاری است برای سنجیدن قابلیت ذهنی افراد هم سن و سال.

ضریب هوشی با یک عدد بیان و مقایسه می شود. پس از پاسخ دادن به سوالات آزمون هوش ، یک سن عقلی برای شما تعریف می شود. از تقسیم کردن سن عقلی بر سن واقعی و زرد کردن جواب آن در 100 ، عدد ضریب هوشی شما مشخص می شود. برای مثال اگر سن عقلی و واقعی شما به ترتیب 27 و 18 باشد ، عدد IQ شما برابر با 150 می ‌شود.

تست IQ یکی از اولین تست های سنجش و ارزیابی هوش است که از اوایل قرن 20 میلادی تا به حال انجام می شود. به مرور و با پیشرفت علم روانشناسی ، محدودیتهای این تست نیز مشاهده شد. به همین دلیل امروزه دیگر مشاورین در بررسی نقش هوش در موفقیت در کنکور ، فقط IQ را موثر نمی دانند. آن ها معتقدند که همه ویژگی های شخصیتی افراد در موفقیت آنها نقش دارند.

ضریب هوشی بیشتر ، توانایی های ریاضی و منطقی افراد را می سنجد. اما تست های هوش جدید تعاریف جدیدی از گوش ارائه می‌ دهند و انواع هوش را بیشتر می دانند. برای مثال ممکن است شخصی IQ بالایی داشته باشد اما هوش کلامی ، فیزیکی و اجتماعی او ضعیف باشد. محدودیت دیگر سنجش IQ این است که ضریب هوشی هر کس را باید با هم سن و سال های خودش مقایسه کرد. برای مثال در بررسی نقش هوش در موفقیت در کنکور در 2 داوطلب 18 و 30 ساله با IQ برابر با 100 ، نمی ‌توان گفت هوش نقش یکسانی دارد.

 

تعریف فرد باهوش

با توجه به تعاریف و نظریه های روانشناسی جدید ، همه افراد باهوش هستند. تفاوت آنها در نوع هوششان است. ممکن است شما با هوش موسیقایی قوی داشته باشیم و در زمینه موسیقی موفق شوید. یا هوش فیزیکی قوی داشته باشید و تبدیل به ورزشکاری بزرگ شوید. پس دیگر فقط افرادی که در ریاضیات قوی هستند ، باهوش محسوب نمی شوند.

چندی پیش خبر کسب نمره 162 در تست IQ توسط دختری به نام راجگاوری پاوا در انگلستان ، خبرساز شد. اهمیت این موضوع به این خاطر است که ضریب هوشی بیشتر نوابغ جهان بالاتر از 140 محاسبه شده است. برای مثال IQ آلبرت اینشتین و استیون هاوکینگ 160 گزارش شده است. تنها 2.5 درصد از مردم دنیا ضریب هوشی بالای 130 دارند. در حالی که ضریب هوشی حدود دو سوم مردم دنیا بین 84 تا 116 است.

نقش هوش در موفقیت در کنکور

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

نقش هوش در موفقیت در کنکور چقدر است؟

شاید بعضی ها بگویند داشتن ضریب هوشی بالا ، خدا دادی است ؛ به همین دلیل فقط کسانی که این نعمت را دارند در کنکور موفق می ‌شود. واقعیت اما اینگونه نیست. نمی ‌خواهیم از نقش هوش در موفقیت در کنکور چشم پوشی کنیم و بگوییم اصلا تاثیر ندارد! بله تاثیر دارد. ولی عوامل دیگری هم هستند که در کنار IQ بالا می ‌توانند به شما در قبولی کنکور کمک کنند.

کنکور یک امتحان برای محک زدن شما در شرایط سخت و پر فشار و مهارت محور است. آماده شدن و مطالعه برای قبولی در کنکور یک شبه ممکن نیست. پس در کنار نقش IQ در موفقیت در کنکور ، باید به نقش دو عامل دیگر هم اشاره کرد :

  • هوش هیجانی : برای کنترل شرایط سخت و کسب مهارت.
  • تلاش و پشتکار : برای چند ماه یا حتی چند سال مطالعه و آمادگی برای کنکور.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم داشتن هوش بالا، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

تاثیر هوش برای موفقیت در کنکور 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

تاثیر هوش هیجانی در موفقیت در کنکور

هوش هیجانی یا EQ (مخفف عبارت Emotional Intelligence) مفهوم جدیدترین نسبت به IQ می باشد. سالهای سال روانشناسان معتقد بودند IQ تنها عاملی است که موفقیت افراد را تعیین می کند. اما امروزه نقش EQ را حتی مهمتر و بیشتر از IQ می دانند. زیرا هوش هیجانی برخلاف ضریب هوشی تعریف گسترده تری دارد و محدود به هوش ریاضی و منطقی نیست.

هوش هیجانی را با مولفه های زیر می توان تعریف کرد. این هوش قابلیت رشد و پرورش دارد. هرچه بیشتر بتوانیم EQ خود را تقویت کنیم ، تاثیرات مثبت آن را در کار و زندگی شخصی خود ، بیشتر مشاهده خواهیم کرد.

  • خود آگاهی ( شامل : اعتماد به نفس ، خود ارزیابی )
  • خود گردانی ( شامل : انگیزه پیشرفت و ابتکار ، قابل اعتماد بودن ، کنترل نفس )
  • آگاهی اجتماعی ( شامل : همدلی ، انگیزه خدمت ، آگاهی بخشی )
  • مهارت های اجتماعی (شامل : رهبری ، مدیریت بحران ، ایجاد رابطه و کار گروهی )

برای موفقیت در کنکور باید مولفه های گفته شده را در خودتان تقویت کنید و یک سری مهارت‌ ها را یاد بگیرید. برای مثال به دلیل تعداد زیاد سوالات و زمان کم آزمون ، باید یاد بگیرید چطور زمان را مدیریت کنید. خود را با سوالات سخت به چالش بکشید تا سر جلسه کنکور هنگامی که با این جور سوالات مواجه شدید ، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

با شرکت در جلسات آزمون های آزمایشی ، تمرکز کردن روی کار خودتان را تمرین کنید. ممکن است در جلسه کنکور داوطلبان اطراف شما جدیت لازم را نداشته باشند و زودتر از پایان وقت آزمون بلند شوند. عملکرد بقیه نباید فکر شما را به هم بریزد و دچار استرس شوید. اینها مثال هایی بود که در کنار IQ ، تاثیر هوش هیجانی در موفقیت در کنکور را نیز نشان می دهد.

تاثیر هوش هیجانی در موفقیت در کنکور

 

تاثیر تلاش و پشتکار در موفقیت در کنکور

در کنار ضریب هوشی و هوش هیجانی ، یک عامل دیگر برای موفقیت لازم است و آن تلاش و پشتکار است. خوشبختی در کارش موفق شود که برای آن تلاش کند. در غیر این صورت بین او و فردی با IQ و EQ پایین ، تفاوتی نخواهد بود.

آدم بی عمل به چه ماند؟                                   به زنبور بی عسل!

ابتدا در مورد نقش هوش در موفقیت در کنکور توضیح دادیم. زیرا ابتدا باید ببینید چه توانایی هایی دارید و آنها را تقویت کنید. هرچقدر هم باهوش باشید و انگیزه و اعتماد به نفس بالایی هم داشته باشید. باز هم برای موفقیت در کنکور باید یک سری کارها انجام دهید.

هیچ چیز نمی تواند جای ساعت مطالعه بالا و تست زنی را برای یک داوطلب کنکور بگیرد. هوش بالا و یا بهترین امکانات آموزشی ، فهمیدن مطالب درسی را آسان تر و سریع تر می کنند. اما باز هم همچنان این شما هستید که باید درس بخوانید ، تست بزنید و آزمون دهید. پس هیچ وقت از تلاش کردن ناامید نشوید و فکر نکنید که تلاشتان بی ثمر خواهد بود.

تاثیر تلاش و پشتکار در موفقیت در کنکور

مقاله مهم  از تلاش کردن هرگز دست نکش! (مبارزه با بی انگیزگی)

 

من IQ بالایی ندارم چطور می توانم در کنکور رتبه برتر شوم؟

ضریب هوشی ، هوش هیجانی و تلاش 3 عامل اصلی موفقیت در کنکور هستند. هر یک به تنهایی برای موفقیت کافی نیستند. توجه به کمبودها و بزرگ جلوه دادن آنها ، روی توانایی هایتان تمرکز کنید. یک فرد با IQ پایین می ‌تواند با میل به پیشرفت و تلاش بیشتر ، حتی بیشتر از افراد با IQ بالاتر از خود موفق شود.

یاد گرفتن مهارت ها و داشتن پشتکار ، مسئولیت و نقش شما در این دوران است. سعی کنید تا روز کنکور از تلاش کردن دست نکشید. روش های صحیح مطالعه و تست زنی را یاد بگیرید. اضطراب و استرس خود را کاهش دهید. برنامه ریزی داشته باشید و زمان را کنترل کنید. آزمون دادن را همیشه تمرین کنید و …

عوامل موثر در موفقیت در کنکور

 

اگر می‌خواهید در مسیر درست قدم بردارید و روش‌ها و مهارت‌های مطالعه و تست زنی را به طور اصولی یاد بگیرید، می‌توانید همه آموزش‌هایی که لازم دارید را در پکیج فنون موفقیت در کنکور پیدا کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله در کنار بررسی نقش هوش در موفقیت در کنکور ، نقش عوامل دیگر را نیز بررسی کردیم. مهمترین عوامل موثر در موفقیت در کنکور عبارت اند از : IQ و EQ و تلاش. تاثیر آنها در موفقیت را می‌توان به ترتیب %20 ، %40 و %40 دانست. حتی اگر فردی با ضریب هوشی متوسط یا پایین هستید ، هیچگاه دلسرد نشوید و زود کنار نکشید. شما می توانید با تقویت EQ خود و تلاش بیشتر ، از کسانی که صرفاً IQ بالاتری دارند موفق تر شوید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها