چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ (آموزش 5 تکنیک طلائی)

درس خواندن مفهومی جزو باید های مطالعه یک کنکوری است. ولی متاسفانه خیلی از بچه ها در سال کنکور به دلیل نداشتن تجربه کافی در درس خواندن یا دلیل های دیگر، دائما می پرسند چگونه مفهومی درس بخوانیم ؟ مفهومی درس خواندن بیشتر یک هنر است که باید در سال کنکور آن را داشت تا هم از وقت استفاده مفید تری داشت و هم با روحیه بهتری مطالعه کرد. مفهومی درس خواندن یعنی درک کردن درس، این موضوع کمک می کند تا در کنکور هم بهتر و موفق تر عمل کنیم.

ما در این مقاله مفهومی درس خواندن را بطور کامل برای شما توضیح می دهیم. هم چنین تکنیک های مفیدی که در این خصوص باید داشت را یکی یکی نوشته ایم. پس با خواندن مقاله ما و تمرین تکنیک هایش دیگر ابهام و سوالی در مفهومی درس خواندن برایتان نمی ماند. با ما همراه باشید. 😜

ویدئوی آموزش 5 تکنیک طلایی برای درس خواندن مفهومی

 

مفهومی درس خواندن یعنی چه ؟

اول از همه اصلا درس خواندن مفهومی چیست؟ درس خواندن مفهومی یا عمیق خواندن همان طور که از اسمش پیداست در عمق ذهن شما جا می گیرد و مفهوم درس در ذهن تان تثبیت می شود. در کل دانش آموز به دو شکل درس می خواند. حفظی یا مفهومی. بیایید ابتدا این دو روش را بیشتر بشناسیم.

درس خواندن حفظی چیست؟

در حفظی درس خواندن شما عینا جملات و  خود عبارت هایی که در کتاب تان آمده است را به شکل طوطی وار حفظ می کنید. حفظی خواندن در 80 درصد موارد برای امتحانات مدرسه که تشریحی باشند خوب جواب می دهد. در چه سوالاتی جواب ها را باید حفظ بود؟

  1.  جای خالی را با عبارت های مناسب پر کنید (تشریحی)
  2. نقطه چین را با گزینه مناسبی تکمیل کنید (سوالات تستی معمولا دروس دینی یا زیست)

اما در سایر انواع سوال شما اگر مفهوم را درک کرده باشید می توانید جواب سوال را بنویسید. پس حتی در دروس حفظی مثل دین و زندگی یا برخی از دروس زیست شناسی هم با مفهومی درس خواندن می توانید بر مطالب حفظی تسلط پیدا کنید!

در ادامه مقایسه دو مدل حفظی و مفهومی درس خواندن باید اضافه کنیم که ویژگی خاص درس خواندن مفهومی فعال بودن بخش آنالیزگر و تحلیلی ذهن در حین مطالعه است. یعنی دانش آموز صورت سوال را تغییر می دهد و گزینه ها را متفاوت تر در نظر می گیرد و در کل همه جوره جوانب آن مطلب را می سنجد و در ذهنش پیاده میکند. در حالیکه فردی که حفظی بخواند صرفا آن مطلب را “خوانده” ولی ضمانتی در فهمیدن آن نیست!

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ (آموزش 5 تکنیک طلائی) 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

درس خواندن مفهومی چیست؟

در مفهومی درس خواندن، این که فلان عبارت در کدام قسمت جمله باید بیاید چندان مهم نیست؛ بلکه شما باید مفهوم درس را کاملا درک کنید. اگر چنین درکی اتفاق بیفتد هر زمان از شما درباره آن موضوع درسی سوال شود می توانید یک توضیح حتی چند کلمه ای به خاطر بیاورید. در صورتی که اگر صرفا حفظ کرده باشید محال است بعد حداکثر دو هفته چیزی از مطلب به ذهن تان بیاید.

وقتی مفهومی درس بخوانید با عوض شدن شکل سوال و نحوه پرسش ذهن تان گیج و سردرگم نشده و موضوع و مساله را گم نمی کند. در واقع توانایی تشخیص یک مساله علمی در بین سایر مسائل نشان دهنده مفهومی درس خواندن و درک کردن موضوع درس است. چنین ذهنی از پس حل هر سوالی برمی آید.

از نشانه های دیگر مفهومی درس خواندن به دست آوردن قدرت تحلیل و طرح سوال از موضوع درسی است. در حالی که با حفظ کردن درس قدرت تحلیل و طرح سوال به دست نمی آید. سعی کنید از منابع مناسب خودتان هم استفاده کنید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور تجربی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور ریاضی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور انسانی 1403 (+بهترین منابع امتحانات نهایی)

 

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

5 تکنیک برای مفهومی درس خواندن

حالا می رسیم به اصل این سوال که چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ برای مفهومی درس خواندن بایستی یک سری تکنیک ها را بکار برد تا موفق شد. بخصوص افرادی که تا به حال فقط حفظی خوانده اند باید بیشتر به این تکنیک ها توجه کنند. در این جا 5 تکنیک طلایی برای درس خواندن مفهومی آورده شده. با دقت آن ها را بخوانید، ییادداشت برداری کنید و در حین مطالعه آن ها را بکار ببندید.

1. کلی  بخوانید !

در قدم اول برای داشتن یک مطالعه مفهومی باید بدانید اگر در کلمه به کلمه کتاب بمانید کاری از پیش نمی برید. گرچه دقیق بودن ویژگی بسیار مثبتی در سال کنکور است ولی جزء به جزء خواندن بیش از حد باعث می شود شما از اصل مطلب غافل بمانید پس در ابتدای مطالعه نگاه کلی به مطالب کتاب بیندازید و در حین مطالعه هم نگاه کلی را فراموش نکنید.

2. تست و تمرین زیاد و متنوع حل کنید

زمانی که شما تعداد تست بیشتر و بیشتری از مبحث مدنظرتان کار کنید قطعا فهمتان از آن بیشتر خواهد شد. تمرین در جایگاه خودش بطور کلی موثر و مفید است چه تشریحی باشد چه تستی. اما از آن جاییکه در مورد کنکور صحبت می کنیم پس هرقدر دانش آموز کنکوری تست زیادتری بزند به نفع خود اوست. این افزایش تعداد تست را باید ذره ذره به تست هایی که هرروز می زنید اضافه کنید.حل تست و تمرین فراوان قدرت تحلیل و تشخیص را سریعا بالا می برد. در مقاله ای که تکنیک های تست زنی حرفه ای را در آن بیان کردیم به این موضوع هم بطور مفصل تر پرداخته شده است. آن را از دست ندهید.

مقاله مهم  تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب)

3.  سوالاتی که حل می کنید را با هم مقایسه کنید

این مقایسه کردن باعث می شود قدرت تحلیل خودتان بالا برود و علاوه بر آن به تمام سبک سوالات ممکن برای طرح شدن مسلط می شوید. معمولا در کتاب های تست سوالاتی که بطور متوالی می آیند و زمینه مشابهی دارند. از آن ها شروع کنید و ببینید تفاوت نکات و شباهت هایشان در چه چیزی است. بعد از آن سوالات را کلی تر مقایسه کنید. مثلا در ابتدا شما تست های گفتار 1 فصل 3 زیست را با هم مقایسه کردید و تفاوت ها و شباهت هایشان را درآوردید. بعد از آن به مقایسه همه سوالات آن فصل از کتابتان بپردازید.

برخی از دانش آموزان هم به حفظ کردن سوالات و گزینه های صحیح شان اقدام می کنند که متاسفانه هیچ فایده ای ندارد و تنها وقت شان را تلف می کنند. شما باید به تمام جزئیات سوال مسلط شوید و شکل های متنوعی که می تواند از آن بیاید را بفهمید نه اینکه به حفظ کردن تنها چند سوال اکتفا کنید.

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

4. نظم و طبقه بندی قبل از مطالعه فراموش نشود

این نظم شامل چند دسته است که باید در مطالعه خود رعایت کنید.

نظم ذهنی

که کاملا مرتبط با آرامش ذهنی است. در اصل مطالبی که می خوانید نبایستی به شکل آشفته و نامنظم در ذهن تان جا بگیرند. هر درس و هر مبحثی را در ذهن تان دسته بندی کنید تا هنگام مرور درس ها هم وقت زیادی را صرف دوباره خوانی نکنید.

نظم مطالعه

اگر برنامه ریزی منظم و حساب شده ای نداشته باشید نه ذهن تان منظم می شود نه مفاهیم را بطور عمیق یاد می گیرید. پس داشتن یک برنامه قوی که به شکل منظمی تمام بودجه بندی ها و مرورها را در خود بگنجاند دارای اهمیت بسیار زیادی است. استفاده از دفتر برنامه ریزی و پر کردن آن به برنامه مطالعاتی شما نظم می‌دهد.

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ (آموزش 5 تکنیک طلائی) 4
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

نظم بصری در خواندن دروس

این نظم به معنی دسته بندی های مرتب و تمیز در کتاب و دفترتان می باشد. سعی کنید موقع مطالعه همه مطلب ها را برای خودتان دسته بندی کنید و تا می توانید از جدول ها و آکولادها و نمودارهای متنوع در یادداشت های درسی استفاده کنید. به این ترتیب عمق یادگیری شما بسیار بالاتر از قبل می رود.

در ادامه همین موضوع باید اشاره کنیم که تصاویر و جداول و نمودار ها به دلیل داشتن محتوای بصری، قابلیت بیشتری برای ماندن در حافظه تان دارند پس تا جایی که امکان دارد از آن ها استفاده کنید و آن ها را خوب بخوانید و یاد بگیرید.

مقاله مهم  9 ویژگی مهم یک برنامه ریزی استاندارد

5. در ذهن تان مطالب را مرتبط کنید

مرتبط کنید یعنی اگر فلان فصل را می خوانید به نکاتی که خواندید و تمام شد بسنده نکنید بلکه مشابه این نکات که در فصل های قبل یا حتی سال گذشته وجود داشته است را هم برای خود بیاورید تا مطالب را جابجا به ذهن نسپارید! این جابجا شدن مفاهیم در سال کنکور بسیار زیاد اتفاق می افتد. کلمات و عبارات مشابه، تصاویر مشابه، مبحث های مشابه در یک درس و… همه و همه از چیزهایی هستند که خیلی زیاد با هم اشتباه می شوند.

پس موقع خواندن یک مطلب تمام مطالب مرتبط با آن را پیدا کنید و تفاوت ها و تشابهات را یادداشت کنید. این کار گام بسیار مهمی در اینکه چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ به شمار می آید.

برای مفهومی درس خواندن در ذهن خود ارتباط برقرار کنید

این نکته ها از اصولی ترین نکات برای این سوال بود که چگونه مفهومی درس بخوانیم؟! پس رعایت آن ها برای دانش آموزان بخصوص عزیزان کنکوری الزامی است. یادتان نرود که تمرکز زیاد موقع مطالعه از مهم ترین راه های مفهومی درس خواندن است که در بالا راه های حفظ تمرکز هم بیان شد. بنابراین به مرور سعی کنید تمامی آن ها را در حین مطالعه رعایت کنید تا به درک عمیق دروس برسید. 😉

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fatemeh.MB
Fatemeh.MB
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون
ببینید من اول که نکات و شعر های کتاب درسی را خفظ می کنم خیلی خوب یادم می ماند ولی یک ساعت بعدش هیچی از ان موضوع را یادم نمی ماند و من کلا حافظه خیلی خوبی دارم اما تازگی ها احساس می کنم حافظه ام کم شده و حوصله درس خواندن هم اصلا ندارم و به زور یک فصل میخوانم و برای این دو مورد چه روشی پیشنهاد می کنید؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  Fatemeh.MB
1 سال قبل

سلام. بخشی از این فکر، تلقین هست و همه چیز را از یاد نبره اید. شرط به حافظه سپردن تکرار و مرور است.
در جواب سوال دوم توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

علی میرزایی مقدم
علی میرزایی مقدم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.ممنون از مطالب ذکرشده که خیلی کارآمد و مفید هستند،اما بنده یک مشکل دارم.من دروس ریاضی و فیزیک رو متوجه نمیشم.همه دروس رو میتونم عمق مطلب رو دریافت کنم،ولی هیچوقت نتونستم در سال تحصیلی جاری،اونطوری که باید ریاضی رو متوجه بشم.عملا امسال بخاطر کرونا و مجازی بودن کلاسها.نه تونستم که دوستی پیدا کنم که باهم رفع مشکل کنیم و نه با باقی معلما بتونیم حرف بزنیم.بخاطر سطح تدریس و مطالبی که به ما در مدارس تیزهوشان میدند،هیچ سایتی هم نیست که بتونیم مثل مطالب خودمان رو کار کنیم.اگر راهکار یا پیشنهادی دارید.خیلی ممنون میشم که بنده رو راهنمایی کنید(سال دهم-رشته تجربی)

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  علی میرزایی مقدم
1 سال قبل

سلام. بله برای دروس ریاضی و فیزیک نیاز به تدریس با کیفیت هست تا خوب یاد بگیرید. اما عامل مهم‌تر از آن این است که خودتان وقت بگذارید و تمرین و تست حل کنید.

کوثر
کوثر
2 سال قبل

سلام ممنون از مقالتون
اگه کسی از الان شروع کنه میتونه رشته ی پزشکی قبول شه یه دانشگاه خوب؟یا کلا دیگه امیدی نیس؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  کوثر
1 سال قبل

سلام. بله؛ تلاش و انگیزه بالا نیاز دارد.

م
م
2 سال قبل

با سلام . بسيار عالي از مطالب مفيدتان
اما بنده مدتی بسیار است، که از وسواس مطالعه و درگیری رنج می برم. که بعد از خواندن هر مطلبی به عقب بر می گردم، دوباره بخوانم، که حس می کنم نکنه مطالب یاد نگرفتم. و صرفا فقط روندم در این کار یاد گیری مطلب هست نه حفظ.

کُر
کُر
پاسخ به  م
1 ماه قبل

سلام
شما یک فرد ایده آلگرا هستید که همش دنبال ۱۰۰درصد موضوع و یادگیری آن هستید و زمانی که بفهمید حتی یک درصد مطب یادتون رفته سریعا دنبال مطالب آن میگردید که دوباره مرور کنید
این کار باعث فوت وقت با ارزشتتون میشه
دو راه کار دارید
*قبل خواندن ،مقدار مطالعه و صفحات اون رو مشخص کنید و با خودتون قرار بگذارید که صفحات مطالعتان نه کمتر و ن بیشتر از چیزی باشد که تعیین کرده اید
*بعد هر مطالعه ،چند دقیقه بعد آن تست آن مبحث یا تمرین آن را انجام دهید تا چیزهایی که خواندید هم تثبیت شود و هم خیالتان بابت یادگیریتان راحت باشد…
و بدانید که مشکل شمارو ۹۹درصد بچه ها دارن و قدرت تلقین منفی آن هاست که مشکل ساز میشه براشون .پس با خیال راحت و بدون استرس ب یادگیری بپردازید …

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  کُر
1 ماه قبل

موارد قابل توجهی بود.
سپاس

فرات
فرات
2 سال قبل

سلام خوب هستین

برای کسایی که توان پراخت هزینه برنامه مشاوره ندارن هم کمکی میکنیدممنون میشم

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  فرات
2 سال قبل

سلام. از مقالات سایت استفاده کنید. مقاله مشاوره رایگان کنکور به شما کمک میکنه

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام خوب هستین

برای کسایی که توان پراخت هزینه برنامه مشاوره ندارن هم کمکی میکنیدممنون میشم

M
M
2 سال قبل

سلام. روز خوش. من خیلی در درس خواندن وسواسی هستم به طوری که هر مطلب رو 4 بار تکرار میکنم. ولی باز هم خیلی سریع فراموش میکنم. به خاطر آموزش مجازی انگیزه درس خوندنم پایین اومده. ممنون میشم کمک کنید

آیناز
آیناز
پاسخ به  M
1 سال قبل

وایییی منم همینطوری ام موندم چیکار کنم ، راه حلی پیدا کردی تا الان ؟؟ تا به منم بگی

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من هرچه فکر میکنم نمیتوانم برنامه ریزی کنم و به تنها عمل کنم یعنی یجورایی نمیتونم برنامه ریزی کنم و این کار برام سخته راه حلی هست ایا؟؟؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

سلام. بله برنامه ریزی باید دقیق و اصولی باشد و آن را یاد بگیرید. این مقاله را هم بخوانید.

نگین
نگین
2 سال قبل

سلام ببخشید من وقتی درس می خوانم بعد از یک هفته فراموش می کنم .مطالبتون را خواندم ولی به نتیجه ای نرسیدم

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  نگین
2 سال قبل

سلام. مقاله زیر رو بخونید:
https://dourkhiz.com/?p=9702

فاطمه فاضلی
فاطمه فاضلی
3 سال قبل

😢کاش با من تماس بگیرید. خیلی سر درگمم. نیاز ب مشاور دارم

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  فاطمه فاضلی
3 سال قبل

تماس انجام شد 🙂

فاطمه شریفی
فاطمه شریفی
پاسخ به  مهندس مسعود کریمی
2 سال قبل

سلام من ب دلیل اوضاع خونوادگی ک دارم نمیتونم مشاور بگیرم خودمم نمی‌دونم چجوری به برنامه دست داشته باشم 🥺میشه با منم تماس بگیرید

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .