ساختن عادت های کنکوری خوب با 6 نکته

همه ما برای این که بتوانیم به هدف های خود در زندگی برسیم باید عادت های مثبت را هرروز تکرار کنیم. به قول جیم ران: ” موفقیت چند فعالیت منظم ساده است که هرروز تکرار می‌شود.” پس شما که امسال کنکوری هستید و برای رتبه برتر در کنکور تلاش می کنید باید عادت های مثبت برای کنکور را یاد بگیرید.

در این مقاله به شما یاد می دهیم تا  عادت های مثبت برای کنکور بسازید و از نزدیک شدن گام به گام و اصولی به موفقیت لذت ببرید. ساختن عادت های مثبت نکات مهمی دارد که حتما باید به آنها توجه کنید تا این عادت ها پایدار بمانند.

ویدئوی مشاوره: ساختن عادت های خوب کنکوری با 6 نکته

 

حتما تا الان بارها سعی کرده اید که عادت های مثبت مثل ورزش کردن، تغذیه سالم، خواب به موقع، درست درس خواندن، تمرکز روی مطالعه و … را هرروز انجام دهید اما بعد از یکی دو هفته خسته شده اید. دلیل این اتفاق این است که اصول ساخت عادت های خوب کنکوری را رعایت نکرده اید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا قدم به قدم درمورد مراحل ساختن عادت های مثبت برای کنکور صحبت کنیم. دانش آموزان کنکوری و داوطلبانی که پشت کنکور مانده اند با داشتن عادت های مثبت می توانند به پشتکار خود ایمان بیاورند و با اعتماد به نفس بیشتری برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند.

 

اهمیت ساختن عادت های خوب کنکوری چیست؟

قبل از این که درمورد نحوه ساختن عادت های کنکوری مثبت برای کنکور صحبت کنیم، باید بدانید که داشتن عادت های مثبت چه تاثیری در موفقیت شما دارد. برای موفقیت در کنکور باید هرروز برنامه مشخصی از درس ها را انجام دهید، یکسری درس ها هرروز در برنامه روتین تکرار می شوند.

برای مطالعه کنکوری، بعد از چند بار خواندن هر درس نوبت به مرور آن می رسد، یعنی مطالب تکراری را باید بارها و بارها بخوانید. اما این مطالعه نباید برای شما خسته کننده شود چون در این صورت ممکن است که کیفیت مطالعه را از دست بدهید و وقت خود را تلف کنید.

دانش آموزان در اوایل شروع درس خواندن کاملا مطابق برنامه پیش می روند و بعد از گذشت چند هفته و تکراری شدن درس ها، اجرای برنامه را رها می کنند. این مورد یکی از مهم ترین دلیل نتیجه نگرفتن در کنکور است. اما عادت های مثبت می توانند در این مواقع شما را نجات دهند.

ساختن عادت های مثبت

هنگامی که عادت های مثبت برای کنکور را اجرا کنید، از انجام کامل و با کیفیت برنامه روزانه خود راضی می شوید. علاوه بر آن از این که توانسته اید به عهدی که با خود بسته اید، عمل کنید اعتماد به نفس زیادی می گیرید. پس  برایر موفقیت در کنکور ساختن عادت های مثبت لازم و ضروری است.

 

چگونه عادت های کنکوری خوب بسازیم؟

وقتی هدفی را برای کنکور انتخاب می کنید حتما خیلی انگیزه دارید. انگیزه برای رسیدن به هدف و رویاهایی که دارید برای شروع مسیر موفقیت لازم است اما کافی نیست. شما برای موفقیت در کنکور علاوه بر انگیزه به اعتماد به نفس نیاز دارید. اعتماد به نفس واقعی یعنی به خودتان باور داشته باشید که اگر بخواهید می توانید به همه برنامه ها برسید.

ساختن عادت های کنکوری مثبت هم برنامه ها را مطابق با هدف شما پیش می برد و هم به ساختن اعتماد به نفس بیشتر کمک می کند. در ادامه مراحل ایجاد عادت های کنکوری مثبت را گام به گام بررسی می کنیم. پس هر قدم را یادداشت کنید و به ترتیب اجرا کنید تا بتوانید به طور پایدار به عادت های خود عمل کنید.

مقاله مهم  4 کار واجب برای رتبه برتر شدن با پایه درسی ضعیف

حقیقت این است که انگیزه سلاح خیلی خوبی برای به خاطر سپردن عادتی جدید و تکرار کردن آن، محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، یادآور بخش خیلی مهمی از خلقِ عادت جدید است. در واقع یادآور خوب، کاری به انگیزه و حافظه شما ندارد و کار خودش را می‏‌کند.

در ادامه 6 نکته برای عادت سازی خواهیم گفت.

 

1- عادتی انتخاب کنید که شروع کردنش آسان باشد

رمز موفقیت برای ساختن عادت های مثبت این است که سنگ بزرگ برندارید. برای ایجاد عادت های مثبت، سنگ بزرگ واقعا علامت نزدن است! اما راه حل این است که عادتی را انتخاب کنید که انقدر آسان باشد تا از انجام ندادن آن خجالت بکشید.

در ابتدای ساختن عادت های خوب کنکوری، عملکرد خیلی مطرح نیست. فقط باید به آن شخصی تبدیل شوید که این عادت ها جزئی از خلق و خویش شده است. مثلا هر روز 2 تا تست قرابت معنایی حل کنید تا به عادت هرروز شما تبدیل شود.

پس دقت کنید که به جای این که از همان اول یک کار بزرگ انجام دهید، یک کار کوچک انتخاب کنید و بعد به‌ مرور آن را بهتر و بزرگتر کنید. مثلا به‌جای تصمیم به مطالعه یک فصل در روز، تصمیم بگیرید هرروز دو پاراگراف بخوانید و هر هفته یک پاراگراف به آن اضافه کنید.

صبوری برای ساخت عادت مثبت

شاید بگویید خب این کار خیلی طول می کشد و به بودجه بندی آزمون ها نمی رسید. اما من به شما می گوییم که اگر عادت های مثبت درس خواندن در سال کنکور را نداشته باشید، بعد از مدتی کلا درس خواندن را رها می کنید. پس برای شروع از کارهای کوچک بهانه نیاورید.

هنگامی که عادت های مثبت شما تثبیت شود می توانید خیلی سریع آن ها را بزرگ تر کنید و به تمامی برنامه ریزی آزمون ها برسید. اما بدون عادت، به خوبی نمی خوانید یا فقط شب امتحان می خوانید که فایده ای ندارد. علاوه بر آن اگر عادت های مثبت نداشته باشید به مرور از خودتان ناامید می شوید. پس ساختن عادت های مثبت را جدی بگیرید.

دقت کنید که همین عادت های کوچک اگر هر هفته یک درصد بزرگ تر شوند، بعد از یک ماه خیلی بزرگ می شوند. و نکته این جاست که همین عادت های بزرگ را باید به عادت های کوچکتر تقسیم کنید تا از اجرای کامل آن ها فرار نکنید.مثلا اگر این هفته با مطالعه دو پاراگراف زیست در روز شروع کرده اید، طی یک ماه به مطالعه یک فصل در روز می رسید که خطرناک است. چون آنقدر زیاد می شود که نمی توانید از عهده آن بربیایید و نسبت به خودتان بی اعتماد می شوید. پس عادت های بزرگ را نیز به بخش های کوچکتری تقسیم کنید.

برای مثال بعد از یک ماه که توانستید به قدرت مطالعه یک فصل زیست در روز برسید، سعی کنید نصف آن مقدار صفحه را زیست بخوانید و نصف دیگر را از درس دیگری مثل شیمی ادامه دهید. در واقع بعد از یک ماه شما به مطالعه مثلا 30 صفحه در روز عادت می کنید.

برای این که این عادت مطالعه 30 هفته ای در روز را حفظ کنید و خسته نشوید، این تعداد صفحه را بین درس های مختلف تقسیم کنید و در زمان های مختلف روز اجرا کنید. برای مثال صبح یک گفتار زیست بخوانید و بعد از کمی استراحت 15 صفحه شیمی بخوانید.

پس حتی وقتی که به انجام کاری عادت می کنید برای این که آن را ترک نکنید باید همچنان آسان باشد. در این مواقع حتما عادت های بزرگ را به بخش های کوک تر و آسان تقسیم کنید. عادت ها وقتی آسان باشند و هرروز تکرار شوند بعد از مدتی با شوق ادامه پیدا می کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

ساختن عادت های کنکوری خوب با 6 نکته 3
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

2- بعد از هربار اجرای کامل هر عادت به خودتان پاداش بدهید

عادت های کنکوری خوب با تکرار و پاداش در شما تثبیت می شوند. پاداش به شما کمک می کند که اراده ی خودتان را ببینید که هرروز قوی تر می شود. این روش اعتماد به نفس بیشتری نیز برای شما خواهد داشت. پس حتما در انتهای روز که اجرای برنامه عادت خود را نگاه می کنید، از خودتان تشکر کنید. حتی می توانید بعد از اجرای کامل هر عادت، خودتان را برای انجام کار مورد علاقه خود دعوت کنید. مثلا به صرف نوشیدن چای.

عادت های مثبت کنکوری

 

3- صبور باشید و گامی بردارید که بتوانید آن را حفظ کنید

برای این که به عادت های کنکوری مثبت و پایدار برسید باید با هرروز آن را تکرار کنید و با انگیزه ادامه دهید. پس نباید انتظار تغییرات یک شبه را داشته باشید.پس حال که باید صبور باشید، حتما عادت خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید هرروز آن را انجام دهید.

مقاله مهم  از تلاش کردن هرگز دست نکش! (مبارزه با بی انگیزگی)

برای شروع هر تغییر باید با عادت های جدیدی که برای خود انتخاب کرده اید، احساس راحتی کنید. به این ترتیب بیشتری سازگاری را با عادت های روزانه خود پیدا می کنید. پس صبر و شکیبایی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که به آن نیاز دارید.

 

4- در صورت لغزش و ترک عادت سریع به مسیر خود برگردید

شما، دانش آموزان کنکوری باید یاد بگیرید که چرا و چگونه کنترل خود را از دست می‌دهید و برنامه عادت خود را ادامه نمی دهید؟ دقت کنید که حتی موفق‌ترین دانش آموزان هم اشتباه می‌کنند، گاهی متوقف می شوند و مثل همه از مسیر خود خارج می‌شوند. تنها تفاوت رتبه های برتر در این است که خیلی سریع به مسیر خود برمی‌گردند.

پس همان طور که سعی می کنید عادتی را شروع کنید که برای انجام دادن آسان باشد. باید توجه کنید که ذهنیت همه یا هیچ را کنار بگذارید. چون ممکن است در شرایطی، نتوانید برای یک روز عادت خود را ادامه دهید. این مورد نباید باعث دلسردی شما شود.

یادآور عادت های مثبت

پس برای این که خودتان را سرزنش نکنید این طور نگاه کنید که در مجموع 90% از روز هایی که گذشته است، عادت های خود را کاملا انجام داده باشید. اگر عادت مثبت شما در اکثر روز ها حفظ شود می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان نزدیک تر کند.علاوه بر این که باید نگاه کلی به مجموع عملکرد خود داشته باشید، نباید علت هایی که باعث ترک عادت شده اند را نادیده بگیرید. بهترین روش برای جلوگیری از شکست عادت این است که بدانید در چه شرایطی، نسبت به انجام عادت های خود ناامید می شوید. در قدم بعدی برای مواردی که ممکن است باعث ترک عادت شوند حتما برنامه ریزی کنید.

در مورد موانعی که از ادامه دادن عادت مثبت شما جلوگیری می کنند، وقت بگذارید. حتی باید بدانید موارد اضطراری که در روز ممکن است پیش بیاید و شما را از مسیر اجرای روزانه دور کند چیست؟ در قدم بعدی حتما سعی کنید تا حد ممکن از این شرایط که مانع شما هستند دوری کنید. علاوه بر آن اگر با این شرایط رو به رو شدید بدانید که باید سریع به مسیر خود برگردید.

5- عادت های روزانه خود را بنویسید و یادآور داشته باشید

برای ساختن عادت هایخوب کنکوری، یاد آوری مهم تر از انگیزه است. از نوشتن عادت های روزانه شروع کنید. برای این که بتوانید به اجرای 100 درصدی عادت های روزانه خود برسید، آن را در جایی بنویسید. این یادداشت را هرشب قبل از خواب و هر صبح بعد از بیدار شدن، نگاه کنید. به این ترتیب ذهن ناخودآگاه شما هم برای اجرای بهتر عادت ها برنامه ریزی می کند.

 

6- قانون 21 روز استمرار

تحقیقات و مطالعات روانشناسان ثابت کرده است برای اینکه کاری را به عادت تبدیل کنیم باید به صورت مستمر آن را تکرار کنیم. اگر دائما بدقولی کنیم و از آن کار دور شویم دوباره به نقطه اول بازگشته ایم. بنابراین از روزی که تصمیم گرفته اید عادتی را در خود پرورش دهید باید حداقل 21 روز آن کار را منظم تکرار کنید تا به عادتی ثابت تبدیل شوید.

حداقل مدت زمان لازم برای تبدیل کردن یک کار  به یک عادت ثابت با تکرار پیاپی، 21 روز است.

 

برای داشتن استمرار در یک کار، بهتر است برای خود یک دفتر برنامه‌ریزی و گزارش‌کار داشته باشید. اهداف روزانه خود را در آن یادداشت کنید و مواردی را که انجام داده‌اید تیک بزنید. برای درس خواندن هم به همچین دفتری نیاز دارید. برای همین توصیه می‌کنیم با دفتر برنامه‌ریزی دورخیز آشنا شوید و از آن برای استمرار در درس‌ خواندن استفاده کنید.

ساختن عادت های کنکوری خوب با 6 نکته 7
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

نتیجه گیری

موفقیت در کنکور مجموعه ای از اصول صحیح مطالعه است که هرروز تکرار می شود. برای این که به تکرار برنامه خود پایبند باشید باید به صورت عادت های کنکوری ایجاد شوند. همچنین ساختن عادت های مثبت باید مطابق با اصول پیش برود تا نتیجه لازم را بگیرید.

مقاله مهم  14 ویژگی اصلی رتبه های برتر کنکور

برای شروع عادت های خود را انقدر آسان انتخاب کنید که از انجام ندادن آن ها خجالت بکشید. عادت های روزانه را هرروز به خود یادآوری کنید و تا 21 روز ادامه دهید و صبور باشید. در نهایت اگر وقتی به عهد خود عمل کنید هم مطابق برنامه پیش رفته اید هم به خود باوری زیادی می رسید. موفق باشید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجفی
نجفی
3 سال قبل

خیلی ممنونم از سازنده ی این برنامه

حانیه نجفی
حانیه نجفی
3 سال قبل

خیلی ممنونم از برنامتون خیلی خوشحال شدم چون هر جایی میرفتم پولی بود یا خیلی کیفیت بدی داشت از برنا متون از صمیم قلب ممنونم خدا خیرتان بدهد فقط میتونم بگم که اجرتان با آقا امام حسین (علیه السلام)

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .