تحلیل سوالات کنکور سراسری انسانی 1401

تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401

تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 هم برای داوطلبان کنکور 1401 و هم دانش‌آموزان این رشته اهمیت زیادی دارد. کاربرد این تحلیل برای شما که در سال‌های آینده قرار است در کنکور انسانی شرکت کنید حتی بیشتر است؛ زیرا با شناخت از بودجه بندی سوالات و اهمیت هر درس بهتر می‌توانید برای کنکور برنامه ریزی کنید.

در این مقاله به طور مفصل به تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم هر آن‌چه می‌تواند برای دانش آموزان کنکوری و داوطلبانی که در کنکور 1401 موفق نشده و سال دیگر مجدداً قصد شرکت در کنکور 1402 را دارند توضیح دهیم. توصیه می‌کنیم این مقاله بسیار مهم را از دست ندهید.

 

تحلیل آماری سوالات کنکور انسانی 1401

طی چند سال اخیر تعداد داوطلبان کنکور انسانی رشد چشمگیری داشته است. در سال 97 تعداد داوطلبان کنکور انسانی 205026 نفر بود و در سال 98 به 282151 افزایش پیدا کرد. در سال های 99 و 1400 هم به ترتیب 355580 و 370112 نفر در کنکور انسانی شرکت کردند. در نهایت تعداد داوطلبان کنکور این رشته در سال 1401 به 412525 نفر رسید.

در کنکور 1401 شاهد تغییراتی در تعداد سوالات و دفترچه‌های سوال بودیم. طبق تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 تعداد سوالات هر درس و وقتی که برای آن در نظر گرفته‌اند طبق جدول زیر است.

نام درس تعداد سوالات مدت زمان پاسخگویی
زبان و ادبیات فارسی 25 سوال 18 دقیقه
زبان عربی 25 سوال 20 دقیقه
دین و زندگی 25 سوال 17 دقیقه
زبان انگلیسی 25 سوال 20 دقیقه
ریاضیات 20 سوال 25 دقیقه
اقتصاد 15 سوال 10 دقیقه
علوم و فنون 30 سوال 30 دقیقه
جامعه‌شناسی 20 سوال 15 دقیقه
زبان عربی تخصصی 20 سوال 20 دقیقه
تاریخ و جغرافیا 30 سوال 25 دقیقه
فلسفه و منطق 20 سوال 20دقیقه
روان‌شناسی 20 سوال 15 دقیقه

 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 دروس عمومی

زبان و ادبیات فارسی

سوالات زبان و ادبیات فارسی عمومی کنکور انسانی 1401 با 3 سوال لغات و به دنبال آن 3 سوال املا شروع شد. سطح این سوالات متوسط بود و چالش سختی برای داوطلبان نبود. با اینکه 1 سوال معنی واژگان به صورت شمارشی (سخت ترین نوع سوالات) طرح شده بود اما تعداد کلمات زیاد نبود و کلمات سختی هم نداشت.

4 سوال بعدی زبان فارسی از مبحث آرایه‌های ادبی بود. تنها سوالات سخت این درس در کنکور 1401 از همین مبحث آرایه‌ها طرح شده بود.

5 سوال بعدی مربوط به مبحث دستور زبان بود که سطح متوسطی داشت. در نهایت 10 سوال از مبحث قرابت معنایی طرح شده بود که کاملا بر مبنای کتاب بود و سطح متوسطی هم داشت.

برخلاف گذشته، در کنکور انسانی 1401 از مبحث تاریخ ادبیات سوالی طرح نشده بود و سهمیه 1 سوال آن به قرابت معنایی داده شد. یعنی در این آزمون به جای 9 سوال، 10 سوال قرابت معنایی داشتیم.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
لغت و املا 6 سوال متوسط
آرایه‌های ادبی 4 سوال سخت
دستور زبان فارسی 5 سوال متوسط
قرابت معنایی 10 سوال متوسط

 

زبان عربی

براساس گفته اساتید عربی که تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 را انجام دادند، به طور کلی سوالات عربی در همه مباحث در سطح آسان تا متوسط بود.

سوالات ترجمه و تعریب را با استفاده از تکنیک‌های ترجمه می‌توانستید جواب دهید و نیازی به حفظ معنی لغات عربی نبود. متن مربوط به بخش درک مطلب روان بود و کلمات خارج از کتاب نداشت. سوالات تحلیل صرفی را می‌توانستید با رد گزینه جواب دهید و سخت نبودند. در نهایت سوالات قواعد را داشتیم که چالش خاصی نداشتند.

بودجه‌بندی سوالات عربی عمومی کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
ترجمه و تعریب 10 سوال آسان تا متوسط
درک مطلب 5 سوال آسان تا متوسط
تحلیل صرفی 3 سوال آسان تا متوسط
قواعد 7 سوال آسان تا متوسط

 

دین و زندگی

یکی از درس‌های چالشی در کنکور امسال رشته انسانی، درس دینی بود. از 25 سوال دینی کنکور 1401 فقط 5 سوال از مفاهیم و متن کتاب طرح شده بود. طرح 17 سوال از آیات و 3 سوال از روایات باعث شده بود که داوطلبان کنکور امسال در درس دینی به مشکل بخورند و در نهایت درصدی کمتر از انتظار کسب کنند.

شاید این بودجه بندی در کنکورهای بعدی تکرار نشود و سهم سوالات آیات و روایات دوباره کمتر شود. شاید هم باز به همین شکل در کنکور سال‌های بعد سوالات را طراحی کنند. کسی نمی‌داند! بنابراین باید خودتان را برای احتمالات مختلف آماده کنید.

سال تحصیلی تعداد سوالات سطح سوالات
دهم 8 سوال سخت
یازدهم 8 سوال سخت
دوازدهم 9 سوال سخت

 

زبان انگلیسی

در درس زبان هم مانند عربی سوالات نرمال و خوبی را داشتیم و نکته خاصی نداشتند. بخش لغات این آزمون بیشتر بر لغات سال دوازدهم تکیه داشت. سوالات گرامر سطح متوسطی داشتند و بیشتر بر گرامر سال دهم متمرکز بودند. سوالات close test بیشتر درمورد گرامر بود تا لغات. متن‌های بخش reading براساس واژگان کتاب‌های درسی طرح شده بود و خارج از کتاب نبود.

بودجه‌بندی سوالات زبان کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
واژگان 7 سوال آسان تا متوسط
گرامر 5 سوال آسان تا متوسط
close test 5 سوال آسان تا متوسط
reading 8 سوال آسان تا متوسط

 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 دروس تخصصی

بعد از جمع آوری دفترچه دروس عمومی، اولین دفترچه دروس تخصصی شامل دروس ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی تحصصی (علوم و فنون) و علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی) توزیع شد. بعد از آن هم نوبت به دومین دفترچه دروس تخصصی شامل دروس زبان عربی تخصصی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و روان‌شناسی رسید.

 

ریاضیات

برخلاف کنکور 1400 که سوالات درس ریاضی کنکور انسانی سخت طراحی شده بود و باعث شد خیلی از داوطلبان از خیر این در بگذرند، اما سوالات ریاضی امسال آسان بود.

با توجه به کنکور سال قبل، خیلی از موسسات سوالات ریاضی آزمون‌های آزمایشی خود را سخت طراحی می‌کردند تا داوطلبان را آماده کنند. اما نظر همه اساتیدی که تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 را انجام دادند این بود که در درس ریاضی با سوالات آسانی روبه‌رو شدیم.

بودجه‌بندی سوالات ریاضی کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
معادلات 3 سوال آسان تا متوسط
تابع 7 سوال آسان تا متوسط
آمار 5 سوال آسان تا متوسط
احتمال 2 سوال متوسط
الگو و دنباله 3 سوال متوسط

 

اقتصاد

اقتصاد همیشه درس آسانی برای داوطلبان کنکور رشته انسانی بود و اگر وقت مناسبی برای آن می‌گذاشتند، به راحتی می‌توانستند در کنکور درصد 100 را کسب کنند.

در کنکور 1401 این رویه تغییر کرد. تعداد سوالات مسئله‌ای افزایش پیدا کرد و حتی 2 تا از آنها به شدت وقت‌گیر بودند. در کنکورهای سال‌های قبل سوالاتی که از متن کتاب و مفاهیم طرح می‌شد بیشتر بود و به راحتی با رد گزینه می‌توانستید به جواب برسید.

مشکل دیگر این است که اقتصاد و ریاضی هر دو در یک دفترچه‌اند. بنابراین مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد.

مقاله مهم  روش مطالعه اقتصاد برای کنکور

 

علوم و فنون

سوالات درس علوم و فنون با 10 سوال از مبحث تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی آغاز شد. چینش سوالات این دو مبحث تقریبا به صورت یکی در میان بود. از آن‌جایی که مطالب این بخش حفظی است باید در طول سال و پیوسته مرور کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

7 سوال بعدی از مبحث آرایه‌های ادبی و طبق معمول همیشه سخت بود!

2 سوال از مبحث قافیه و 6 سوال هم از مبحث عروض طرح شد که سطح متوسط رو به بالایی داشتند.

در نهایت هم 5 سوال از مبحث قرابت معنایی داشتیم که تیپ‌های تکراری داشتند. پاسخ دادن به سوالات قرابت کار سختی نبود.

از مبحث لغات در این آزمون سوالی طرح نشده بود.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
تاریخ و سبک شناسی 10 سوال متوسط
آرایه‌های ادبی 7 سوال سخت
قافیه و عروض 8 سوال متوسط
قرابت معنایی 5 سوال آسان

 

جامعه‌شناسی

تیپ تکراری سوالات جامعه‌شناسی کنکور امسال در کنار سطح متوسط سوالات باعث شد تا داوطلبان بتوانند درصد خوبی در این درس کسب کنند. به گفته اساتیدی که تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 را انجام دادند، برای کسب درصد کامل در این درس باید به زیرنویس شکل‌ها، جدول‌ها و بخوانیم بدانیم‌های کتاب نیز توجه می‌کردید.

سوالات جامعه‌شناسی بیشتر به صورت ترکیبی از مطالب هر 3 سال تحصیلی طرح می‌شود. در کنکور امسال سهم مطالب پایه دهم در سوالات ترکیبی بیشتر شده بود. چینش سوالات در دفترچه به ترتیب پایه است؛ به این معنی که ابتدا با سوالات سال دهم شروع می‌شود. بودجه‌بندی سوالات جامعه‌شناسی کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

سال تحصیلی تعداد سوالات سطح سوالات
دهم 3 سوال متوسط
یازدهم 3 سوال متوسط
دوازدهم 6 سوال متوسط
ترکیبی 8 سوال متوسط

 

زبان عربی تخصصی

همانند عربی عمومی، در عربی اختصاصی هم چالش خاصی نداشتیم و آزمون استانداردی بود. قالب سوالات مشابه کنکورهای سال‌های گذشته و سطح سوالات نیز متوسط بود. تنها سوال سخت این درس سوال 198 بود که مربوط به مبحث اعراب گذاری می‌باشد.

از 7 سوال قواعد این آزمون، 3 سوال از سال دهم، 3 سوال از سال یازدهم و 1 سوال هم از سال دوازدهم طرح شده بود. بودجه‌بندی سوالات عربی تخصصی کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
ترجمه و تعریب 9 سوال آسان تا متوسط
تحلیل صرفی و اعراب گذاری 4 سوال متوسط تا سخت
قواعد 7 سوال آسان تا متوسط

 

تاریخ و جغرافیا

سوالات هر دو درس استاندارد و مشابه تیپ‌های سوالات سال‌های گذشته طراحی شده بود. طبق نظر اساتیدی که تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 را انجام داده‌اند، در درس تاریخ گزینه‌های سوالات کمی ترکیبی شده بودند. در درس جغرافیا نیز برای اولین بار از فنون و مهارت‌های جغرافیا سال دوازدهم سوال طرح شده بود.

هر دو درس 15 سوال دارند و بودجه‌بندی آن‌ها به طور یکنواخت بین سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم پخش شده و از هر سال 5 سوال طرح می‌شود. منبع اصلی مطالعه برای تاریخ و جغرافیا کتاب درسی است. در مطالعه جغرافیا همانطور که در مقاله زیر توضیح دادیم، به شکل‌های کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مقاله مهم  روش مطالعه جغرافیا برای کنکور

 

 فلسفه و منطق

تغییر مهمی که در کنکور انسانی 1401 داشتیم کاهش تعداد سوالات فلسفه و منطق از 25 سوال به 20 سوال بود. گزینه‌های سوالات طولانی‌تر از سوالات کنکورهای سال‌های گذشته بود.

به طور کلی فلسفه و منطق کنکور 1401 سخت‌تر از سال‌های گذشته شده بود و شباهتی به آزمون‌های آزمایشی در طول سال نداشت. این سختی در سوالات پایه دوازدهم بیشتر به چشم می‌خورد؛ برخلاف سوالات فلسفه یازدهم که با کلیدواژه‌های خاصی می‌توانستید به جواب برسید.

بهترین روش پاسخ به سوالات فلسفه، روش حذف گزینه است. به جای اینکه از بین 4 گزینه، مستقیما گزینه صحیح را انتخاب کنید؛ بهتر است ابتدا با رد گزینه، آن‌هایی که غلط هستند را کنار بگذارید.

بودجه‌بندی سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی 1401 را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

سال تحصیلی تعداد سوالات سطح سوالات
منطق 7 سوال متوسط تا سخت
فلسفه یازدهم 4 سوال متوسط تا سخت
فلسفه دوازدهم 9 سوال متوسط تا سخت

 

روان‌شناسی

مفهومی شدن سوالات روان‌شناسی رویکرد جدیدی است که طراحان کنکور انسانی در پیش گرفته‌اند. سوالات از حالت حفظی مطلق خارج شده‌اند. با وجود این تغییر، باز هم سوالات روان‌شناسی در کنکور 1401 سطح آسان تا متوسطی داشت.

موضوع یکی از سوالات روان‌شناسی در کنکور 1401 از مبحث رشد اخلاقی کلبرگ بود که در کتاب نظام قدیم درمورد آن توضیح داده شده بود. در کتاب نظام جدید (از سال 96 به بعد) این مبحث حذف شده است؛ اما چون مهم است تقریبا توسط همه معلمان همچنان تدریس می‌شود.

سوالات مربوط به مبحث توجه و تمرکز جرو سوالات سخت و وقت‌گیر درس روان‌شناسی محسوب می‌شود. علاوه بر آن باید کاملا مسلط باشید؛ در غیر این‌صورت احتمال گرفتن نمره منفی از آن بالاست.

 

مقاله مهم  برای کنکور از کجا شروع کنم؟ 7 گام مهم برای شروع

 

مقاله مهم  آموزش برنامه ریزی برای کنکور 1404
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها