یادگیری اصولی ذروس در 5 مرحله

یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله

مطالعه اصولی و یادگیری آسان دروس یک هنر است. هنری که دارای قوانین و قواعد خاصی می باشد. با یادگیری این هنر می توان با بیشترین سرعت و بالاترین کیفیت مطالب را فراگرفت. همچنین از گذران زمان لذت برد. هنر مطالعه آسان و اصولی با نواختن موسیقی تفاوتی ندارد و هر دو نیازمند آموزش و یادگیری هستند. البته یادگیری مطالعه آسان دروس مانند سایر موضوعات هنری نیازمند تمرین و تکرار فراوان می باشد. پس از یادگیری هنر مطالعه اصولی دروس باید از آن در مطالعه استفاده کرد و این مهارت را تقویت نمود؛ تا هرگز فراموش نشوند.

ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم و مراحل یادگیری اصولی و آسان دروس را به شما آموزش دهیم تا با فراگیری آن ها بتوانید در ادامه ماراتن کنکور مسیر هموارتری را طی کنید. و از یادگیری آسان لذت ببرید.

  • به نظر شما ابزار لازم و مراحل یادگیری اصولی درس چیست؟
  • چه طور می شود بدون زحمت و به آسانی مطالب درسی را فرا گرفت؟
  • چه کار کنیم که مطالب مطالعه شده فراموش نشوند و برای مدت طولانی در ذهنمان بمانند؟
  • آیتم های یک یادگیری آسان و موثر چیست؟

در ادامه مقاله به سوالات بالا پاسخ داده خواهد شد.

ویدئوی آموزش یادگیری در 5 مرحله

 

مراحل یادگیری آسان دروس چیست؟

یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله 1

  1. ادراک
  2. تثبیت
  3. تسلط
  4. ارزیابی
  5. جمع بندی

در ادامه هر یک از این مراحل شرح داده خواهد شد. و تکنیک ها و فاکتورهای لازم برای تقویت هر مرحله توضیح داده خواهد شد.

 

یادگیری اصولی دروس در 5 مرحله

 ادراک

قدم اول برای یادگیری اصولی موضوعات درسی ادراک آن می باشد در این مرحله می توان با توجه به شرایط و امکانات از توضیحات معلم و یا روخوانی و تند خوانی متون درسی استفاده کرد. ادراک اولیه دروس بهتر است در زمانی انجام شود که شما در بالاترین حد هوشیاری و آگاهی هستید و در آن زمان به یادگیری موضوعات جدید بپردازید. در این صورت می توانید در کمترین زمان و به صورت موثر دروس را یاد بگیرید.

 

تثبیت

تثبیت مطالب درک شده در مرحله قبل نیازمند مطالعه دقیق تر مطالب می باشد. در انتهای این مرحله لازم است که نکات و موضوعات فراگرفته شده را محک بزنیم. برای تثبیت مطالب در این مرحله به سراغ تست ها و نمونه سوالات با سختی متوسط و آسانتر می رویم. استفاده از تست و پرسش علاوه بر تثبیت کلیت مطالب به روشن شدن نقاط ضعف و نکات مبهم مبحث کمک می کند و نحوی گزینش و کاربرد مطالب یادگیری شده را مشخص می نماید. با این حال به دلیل استفاده از سوالات ساده تر وقت زیادی نگرفته و باعث سردرگمی و احساس ضعف نمی شود.

  • به تست هایی که در این مرحله حل می شود تست تثبیتی گفته می شود.

 

 

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

تا این مرحله از یادگیری اصولی، مطالب درسی درک و تثبیت شده و مسائل ساده نیز حل شده اند.

یادگیری آسان

 

تسلط

در این مرحله باید به سراغ  تست هایی با درجه سختی بالاتر نسبت به سوالات مرحله  قبل برویم. بهترین منبع برای ایجاد تسلط روی مباحث مطالعه شده در این مرحله استفاده از تست های کنکور سراسری سال های گذشته می باشد. زیرا ملاک کلی طراحی سوالات بوده و طراحان کتاب های کمک آموزشی نیز بر مبنای آنها سوالات مشابه طراحی می کنند. پس با یادگیری تست های کنکور می توان انتظار داشت تست های تالیفی تا حدودی راحت تر و سریع تر حل شوند.

در نتیجه در ابتدا برای زدن تست و ایجاد تسلط باید به سراغ تست های کنکوری رفت و تمامی آنها را با جزئیات بررسی کرد . حین تحلیل و بررسی تست های کنکور باید نکات و عبارات کلیدی را یادداشت نمود و در دروسی مانند زیست شناسی تک به تک گزینه ها را تحلیل کرد ؛ زیرا علاوه بر این که سایر تست های تالیفی بر اساس همین نکات هستند؛ از این نکات به طور مستقیم در آزمون های آزمایشی و هم چین کنکور سراسری استفاده می شود.

پس از بررسی کامل تمامی تست های کنکور به سراغ تست های تالیفی با درجه سختی متفاوت می رویم . در این بین می توان از تست های آزمون های آزمایشی سال های قبل نیز استفاده کرد؛ زیرا معمولا این تست های نسبت به سوالات کتاب های کمک آموزشی از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و با نظارت و دقت بیشتری در آزمون ها منتشر شده اند. همچنین در این مرحله از یادگیری اصولی دروس می توان زمان را نیز در نظر گرفت و از تست های زمان دار استفاده کرد.

  • برای رسیدن به تسلط حل تست تثبیتی و زمان دار به تعداد فراوان و مرور مکرر درس بسیار تاثیر گذار است.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله 4
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

ارزیابی

در این مرحله نقاط ضعف و قوت مبحث مطالعه شده مشخص می شود. و شناخت کافی نسبت به سطح یادگیری و مهارت در مبحث مطالعه شده به درست می آید. برای این ارزیابی می توان در آزمون های آزمایشی موسسات مختلف شرکت کرد و یا حتی از خود آزمون گرفت. به این صورت که در مبحث مورد نظر تعداد مشخصی تست به صورت رندوم در نظر گرفته و در زمان متناسب تست ها زده شوند و پس از حل سوالات به واسطه تحلیل و بررسی آزمون، دانش خود را ارزیابی کنیم.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که تحلیل و بررسی یک آزمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت در یک آزمون بدون تحلیل و بررسی آن ارزشی ندارد.

یادگیری

 

جمع بندی

جمع بندی آخرین و مهمترین مرحله  یادگیری است؛ و زمانی انجام می شود که یک مبحث مطالعه و درک شده، تست های آموزشی زده، نکات کنکوری مطالعه شده و حتی در آزمون آزمایشی شرکت کرده و میزان تسلط سنجیده شده باشد. پس از انجام تمام مراحل قبل زمان جمع بندی می رسد که در آن به مرور تمام مطالب مطالعه شده و استخراج تمام نکات موجود در تست های زده شده و یادداشت و طبقه بندی آنها می پردازیم.

مقاله مهم  معرفی بهترین منابع جمع بندی کنکور 1401
مقاله مهم  روش های جمع بندی کنکور - پایانی به روش قهرمان ها

 

 

داشتن نکات و خلاصه نویسی مناسب در دوران جمع بندی کنکور بسیار مهم و کمک کننده است. به طور کلی مرحله جمع بندی باعث شناخت کلی درباره مفاهیم و نکاتی که بیشتر مورد سوال بوده و مهمتر هستند ،نکات پر تکرار کنکور سراسری و قسمت هایی از مبحث که برای شما دشوارتر بوده است می شود. علاوه بر این از نکات و خلاصه نویسی های نوشته شده در مراحل بعد و برای آمادگی آزمون های جمع بندی می توان استفاده کرد.

مطالعه مطالب به این شکل باعث یادگیری اصولی دروس شده و ماندگاری مطالعات در ذهن شما را بیشتر می کند اما نکته مهم این است که مراحل را تک به تک و پشت سر هم انجام داده و پس از اتمام یک مرحله به سراغ مرحله بعدی بروید.

 

پیشنهاداتی برای کنکوری درس خواندن

  • روش های یادگیری خود را ترکیب کنید: یادگیری در هر فرد از چهار راه دیداری، شنیداری، خواندن و نوشتن انجام می شود. روش یادگیری موثر و مناسب خود را بشناسید و مناسبترین سیستم یادگیری را برای خود تنظیم کنید. برای افزایش سرعت مطالعه می توانید چند روش را با هم ترکیب کنید.
مقاله مهم  دی وی دی کنکور بخریم یا نخریم ؟ (هرآنچه باید از DVD و فیلم بدانید!)

 

  • محیط یادگیری خود را کنترل کنید: محیط های پر استرس، بی نظم و ناامن؛ قدرت نوآوری، یادگیری و هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار دارد و باعث کاهش تمرکز می شود. برای یادگیری بهتر لازم است در یک محیط منظم، راحت و امن به مطالعه بپردازید تا بتوانید یادگیری اصولی دروس را تجربه کنید.
مقاله مهم  بهترین راهکارهای افزایش یادگیری در کلاس درس

استرس و بی نطمی مانع یادگیری اصولی

 

  •   بین مطالب درسی جدید و مطالبی که در گذشته مطالعه شده اند ارتباط برقرار کنید: این روش به خصوص در دروسی مانند زیست بسیار لازم است. ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالعات موجب افزایش سرعت یادگیری می شود . همچنین یادگیری نکات ترکیبی را آسان تر می کند. علاوه بر این موجب بازیابی اطلاعات قبلی و دوره مطالب می شود.

 

  • مطالب یاد گرفته شده را به دیگران آموزش دهید : اگر دانش آموز هستید یا در شرایطی مشابه مدرسه با سایر دانش آموزان ارتباط دارید سعی کنید پویا و فعال بوده و در فعالیت های کلاس درسی مشارکت کنید. همچنین سعی کنید به دیگران کمک کرده و مباحثی که در یاد گرفته اید به دیگران آموزش دهید. هنگام تدریس مبحث آموخته شده به فرد دیگر بیش از ۹۰ درصد مطلب در ذهن شما بازیابی و تثبیت می شود. به ویژه اگر این اتفاق با فاصله کمی نسبت به مطالعه و یادگیری آن مطلب باشد.

 

  • یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید: این روش به ذهن شما کمک می کند که اطلاعات یاد گرفته شده را سازماندهی کند.

 

  • از شکل و تصویر استفاده کنید: شکل ها و تصاویر مهم هر مبحث را به صورتی کارآمد طراحی کنید. برای مثال؛ شما می توانید تمام نکات مبحث گردش مواد در زیست را در یک شکل خلاصه کنید. و در ادامه برای دوره مبحث تنها از آن شکل استفاده نمایید. البته استفاده از شکل نیازمند تمرین و تکرار بسیار است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بارها تمرین و تکرار کرد.

پس درس خواندن هم مثل هر کار دیگری اصول و روش‌های خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید مطالعه صحیح و اصولی داشته باشید و بازدهی خود را بالا ببرید، توصیه می‌کنیم از پکیج فنون موفقیت در کنکور استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

دهناد احیاییدهناد احیایی

مشاوره صوتی رایگان

دهناد احیایی دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو تیم دورخیز است. در این پادکست مشاوره‌ای او در مورد مراحل یادگیری آسان و اصولی صحبت می کند. در صورت نیاز به مشاوره خصوصی و برنامه ریزی کلمه "مشاوره خصوصی" را به شماره 100003940 پیامک کنید.
مدت زمان : 5 دقیقه و 21 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
gh123
gh123
3 سال قبل

من بیشتر تو جمع بندی مشکل دارم . کلن سر در گم میشم نمیدونم چطور بخونم چکار کنم
میشه راهنمایی کنید؟؟

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .