غیرحضوری خواندن سال دوازدهم فرصت یا تهدید؟ ( ➕ قوانین و شرایط)

غیرحضوری خواندن سال دوازدهم از نظر بعضی از دانش آموزان راه رفع بسیاری از مشکلات است. اگر شما هم تصور میکنید که غیرحضوری خواندن سال دوازدهم می تواند به بیشتر شدن زمان برای مطالعه و سبقت گرفتن از رقبا کمک کند، حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله مزایا و معایب غیر حضوری خواندن در سال دوازدهم را توضیح می دهیم. قوانین غیر حضوری خواندن سال دوازدهم هم گفته می شود و نهایتاً خودتان می توانید تصمیم بگیرید که با شرایط غیر حضوری خواندن سال دوازدهم و مزایا و معایب آن چه کاری برای شما مفیدتر است. تاکید میکنیم که حتماً قوانین غیر حضوری خواندن سال دوازدهم را بخوانید، چون 99% از دانش آموزان مشمول این قانون نمی شوند.

 

غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

غیرحضوری خواندن سال دوازدهم یعنی فقط برای امتحانات ترم اول و دوم به مدرسه میروید. همچنین آموزش مطالب برعهده خودتان است و نیازی نیست که در کلاس شرکت کنید. بسیاری از دانش آموزان در سال کنکور بین تحصیل حضوری و غیرحضوری شک می کنند. دلیل دانش آموزان برای انتخاب کلاس های غیرحضوری این است که میخواهند زمان روزانه خود را هدر ندهند.
از طرفی گاهی اوقات برنامه های مدرسه تفاوت بسیار زیادی با برنامه آزمون ها دارد و دانش آموز با حذف کلاس ها میخواهد این تفاوت را جبران کند. در این مقاله به شما می گوییم که نگرانی شما در مورد زمانی که سر کلاس های درس می گذرانید کاملا به حق است. اما تصمیم گیری عجولانه میتواند به ضرر شما باشد.

غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

چون غیرحضوری خواندن در سال دوازدهم علاوه بر مزایا، معایب زیادی هم دارد که باید حتما به آن توجه کنید. پس برای اینکه بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که کلاس ها مدرسه در سال دوازدهم مناسب اند یا نه با دقت خیلی بیشتری این مقاله را بخوانید.

مقاله مهم  دی وی دی کنکور بخریم یا نخریم ؟ (هرآنچه باید از DVD و فیلم بدانید!)

 

قوانین غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

قوانین غیرحضوری خواندن سال دوازدهم شامل بیشتر دانش آموزان نمی شود و خیلی سختگیرانه و محدود است. به فردی که آموزش غیر حضوری را انتخاب می کند اصطلاحاً در قانون داوطلب آزاد می گویند. شرایط غیر حضوری خواندن سال دوازدهم یکی از دو شرط زیر است:

1- دانش آموز سرپرست خانواده باشد. مثلا سرپرست مادر خود باشد یا اینکه آقا باشد و ازدواج کرده باشد.

2- خانم متعهل باشد. لازم نیست در ابن شرایط سرپرست خانواده باشد و صرفا ازدواج کردن کافی است.

شاید بپرسید من که این شرایط را ندارم چطور می توانم در سال دوازدهم غیرحضوری تحصیل کنم؟ جواب این است که بعضی از مدارس به صورت غیر قانونی این کار را برای دانش آموزان انجام می دهند. البته با توجه به خطراتی که وجود دارد، مسئولیت و عواقب این کار به عهده دانش آموز و مدرسه است.

یکی از قوانین غیر حضوری خواندن پایه دوازدهم ثبت نام در مدارس بزرگسالان یا اصطلاحاً مدارس شبانه است. مدارس عادی (دولتی، غیر انتفاعی و …) حق ثبت نام داوطلب آزاد یا غیر حضوری کردن سال دوازدهم را ندارند.

یک راه حل دیگر هم ثبت نام در مدرسه به صورت حضوری است و با مذاکره و اجازه گرفتن از مدرسه می توانید در کلاس ها غیبت کنید! البته این کار هم مثل راه حل اول غیرقانونی است و توصیه نمی شود.

 

نقش مدرسه در سال کنکور چیست؟

مدرسه اگر برنامه ریزی مناسبی برای کلاس های درس داشته باشد می تواند بهترین همراه برای دانش آموزان در سال کنکور باشد. آموزش حضوری با معلم های برتر باعث می شود یادگیری دانش آموز بهتر شود. همچنین در کلاس های سال کنکور، مدرسه میتواند علاوه بر مطالب سال دوازدهم، مطالب پایه را نیز به دانش آموزان تدریس کند.

پس کیفیت آموزشی بالا در مدرسه بهترین خدمتی است که دانش آموز در سال کنکور می تواند از آن استفاده کند. اما برخی اوقات هم فقط برخی از کلاس های مدرسه مفید هستند و سطح آموزشی مناسب دارند.
در این شرایط دانش آموز از اینکه تایم مفید مطالعه خود را در کلاس هایی بگذراند که بازده آموزشی کافی ندارد، کلافه می شود. پس اگر مدرسه در سال دوازدهم ، کلاس های درس با سطح آموزشی مناسب فراهم کند، حتما از آن ها استفاده کنید.

اما اگر برخی از کلاس ها تدریس با کیفیتی ندارند، در آن ها شرکت نکنید. تا اینجا حتی اگر بعضی از کلاس های مدرسه با کیفیت باشند هنوز هم ارزش دارد که سال دوازدهم را حضوری بخوانید‌.
برای اینکه در برخی از کلاس ها شرکت نکنید بهتر است از طریق اولیا خود با مدرسه صحبت کنید تا مشکلی از نظر غیبت و نمره نداشته باشید.

 

مزایای غیرحضوری خواندن سال دوازدهم

غیرحضوری خواندن سال دوازدهم هم مزایایی دارد که در این جا به طور کامل برای شما می گوییم.

مهم ترین مزیت غیرحضوری خواندن سال دوازدهم این است که زمان روزانه بیشتری دارید و بهتر می توانید آن را مدیریت کنید.همچنین می توانید تایم مطالعه خود را بالا ببرید بدون اینکه نگران تکالیف انجام نشده باشید. پرسش های کلاسی، کوییز های کلاسی و تکالیف هر جلسه جز نگرانی های دانش آموزان کنکوری است.

این موارد بسیار وقت دانش آموزان را در سال دوازدهم میگیرد و کمک چندانی هم به آموزش آن ها نمی کند. وقتی غیرحضوری میخوانید، نیاز نیست برای انجام دادن تکالیف و پرسش جلسه های بعدی در برنامه مطالعه خود وقت بگذارید.

غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

فضای رقابتی بین دانش آموزان در سال کنکور می تواند گاهی آسیب زا باشد. این رقابت ناسالم در ارتباط حضوری با هم کلاسی ها در مدرسه بیشتر مشخص می شود. پس مزیت دیگر غیرحضوری خواندن این است که می توانید در آرامش درس بخوانید.

دقت کنید که وقتی غیرحضوری خواندن را انتخاب می کنید، باید ارتباط های فضای مجازی خود را نیز محدود کنید. چون هدف از خواندن غیرحضوری این است که زمان مفید بیشتری در طول روز داشته باشید.

مقاله مهم  چطور برای کنکور موبایل و فضای مجازی را محدود کنیم؟ (با 6 راهکار قطعی)

اما اگر این زمان روزانه خود را با بیشتر وقت گذاشتن در فضای مجازی یا کارهای غیرضروری پر کنید، بیشترین آسیب را به خودتان زده اید‌. پس اگر غیرحضوری خواندن را انتخاب می کنید که برای موفق شدن بیشتر به شما کمک کند. خودتان هم از مزیت های طلایی که دارد استفاده کنید.

 

معایب غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

مهم ترین مشکل غیر حضوری خواندن درمورد کاهش یادگیری یا مدیریت نکردن زمان است. هنگامی که انتخاب می کنید سال دوازدهم خود را غیرحضوری بگذرانید باید توجه کنید که از تدریس با کیفیت مدرسه هم محروم می شوید.

پس باید مطمئن باشید که به طور خودآموز می توانید از پس یادگیری درس ها بر بیایید. باید با دقت خیلی بیشتری برای مطالعه هر درس زمان بگذارید. اگر بعد از آموزش حضوری با یکی دوباره مطالعه در منزل و مقداری تست به مفهوم هر درس می رسیدید، این بار باید صبور تر باشید.

در روش خودآموز برای آنکه به همین سطح تسلط برسید باید زمان بیشتری مطالعه کنید و تست بیشتری بزنید. پس بار آموزشی بیشتری بر دوش شماست. نکته بعدی این است که با غیرحضوری درس خواندن نباید زمان خود را با انواع مختلف کلاس های خصوصی پر کنید. چون به این ترتیب زمان کافی برای مطالعه مطالب تدریس شده ندارید.

غیرحضوری درس خواندن در سال کنکور

بهترین پیشنهاد برای تکمیل یادگیری در روش غیرحضوری این است که حداقل هر درس را خودتان ۳ بار بخوانید و به تعداد زیاد تست بزنید. بعد از این مرحله، اگر ریز مبحث هایی از آن درس بود که نتوانستید خودتان یاد بگیرید، طی یک تا دو جلسه با معلم خصوصی رفع اشکال کنید.

مقاله مهم  چگونه برای کنکور درس بخوانیم ؟

به این ترتیب به بهترین شکل در وقت خود صرفه جویی کرده اید. پس اگر غیرحضوری خواندن را انتخاب کردید، بدانید که تایم مفید زیادی در طول رو خواهید داشت. اما این موضوع نباید باعث شود که آن را هدر بدهید. باید برای زمان روزانه خودتان به طور کاملا هدفمند برنامه ریزی کنید، وگرنه غیرحضوری خواندن می تواند برای شما بسیار آسیب زا باشد‌.

پس اگر اراده قوی شما تضمین می کند که می توانید به طور خود آموز از پس یادگیری درس ها بربیایید، غیرحضوری خواندن می تواند گزینه خوبی باشد.
از طرفی باید این قول را به خودتان بدهید که تایم زیاد روزانه خود را صرف مطالعه و تلاش برای موفقیت در کنکور کنید، نه برای کارهای غیرضروری!

 

نتیجه گیری

  • غیرحضوری خواندن می تواند کمک کننده باشد اگر به درستی آن را انتخاب کنید. در عین حال می توانو بسیار آسیب زا باشد اگر برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از آن نداشته باشید.
    همراه بودن با برنامه های مدرسه و شرکت در کلاس ها، یک نظم اجباری برای دانش آموزان فراهم می کند. اما اگر مدرسه نروید، باید مطمئن باشید که خودتان می توانید این نظم را ایجاد کنید.
  • اگر کیفیت آموزشی مدرسه شما خوب است، توصیه می کنیم که حضوری ادامه دهید. حتی اگر از بین همه کلاس ها، یکی دوتا آن ها هم کیفیت لازم را نداشته باشند. به شرطی که طوری برنامه ریزی داشته باشید که آماده سر کلاس بروید و با معلم همراه باشید. حداقل نوت های جلسه قبلی را برای جلسه بعد مرور کنید.
  • قبل از اینکه به حضوری یا غیرحضوری خواندن فکر کنید، باید بدانید که هدف شما موفقیت در کنکور است. پس هرکدام از آن ها را که انتخاب کنید، باید به مطمئن باشید که با وجود معایبی که دارند می توانید بهترین استفاده را داشته باشید. پس اگر کیفیت آموزشی کافی را در کلاس های مدرسه دارید، حتما حضوری ادامه دهید.
  • اگر هیچ کدام از کلاس های مدرسه کیفیت لازم را ندارند، غیرحضوری خواندن را انتخاب کنید. دقت کنید که با این انتخاب حتما شرایط را در نظر بگیرید. تایم مفید روزانه خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. برای یادگیری درس های به روش خودآموز هم کمر همت ببندید که باید خیلی صبور باشید. اگر در این مورد سوالات بیشتری دارید می توانید از مشاوران دورخیز بپرسید. موفق باشید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکبری
اکبری
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر ،بنده پایه دوازدهم هستم،ترم اول رو کلا دو روز در هفته مدرسه رفتم و الان مدیر بهم میگه اگه نیای نمره مستمرت خیلی پایین میاد و به حد نصاب نمره دیپلم نمی‌رسه در نتیجه نمیتونی دیپلم بگیری و در دانشگاه ثبت نام کنی،میخواستم بدونم نظر شما چیه همچین چیزی صحت داره؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  اکبری
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بله قطعا شرکت کنید براتون بهتره چون مدرسه براحتی میتونه نمره مستمر که دست خودش هست رو بالا و پایین کنه

فرحناز
فرحناز
4 ماه قبل

سلام من۲۷سالمه از دواج کردم الان میخوام ادامه تحصیل بدم رشته کاردانش کامپیوترخوندم سال‌ سومش رونخوندم.ترک تحصیل کردم الان میخوام غیرحضوری ثبت نام کنم به نظرشما الان ثبت نامم میکنن واینکه غیرحضوری بخونم سخت میشه برام؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  فرحناز
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
شما چون ترک تحصیل کردید
بله ثبت نام کنید و برای شرایط غیرحضوری بودن بپرسید که راهنمااییتون کنند که مشکلی براتون پیش نیاد.

پناه
پناه
6 ماه قبل

سلام من درمدرسه دولتی درس میخونم اما معلم نداریم من یک ماه مدرسه رفتم وکل وقتم از بین رفت با مدیر مدرسه صحبت کردم که حداقل دوروز نرم اما موافقت نکرد الان خودم نمیرم این دوروز (تو مدرسع اصلا بازدهی ندارم و نمی تونم تو مدرسه درس بخونم)و مدیر مدرسه پیگیره اینه که حتما باید هرروز به مدرسه برم و میگن که اجازه حضور در امتحانات نهایی نمیدن و اخراج و تعلیق میکنن میشه کمکم کنید ایا این حرفشون درسته

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  پناه
5 ماه قبل

سلام
بله اگر دلیل به خصوصی مطابق با قوانین برای شرکت نکردن در کلاس ها ندارید مجاز به اینکار نیستید. در کل بستگی به مدرسه شما دارد باید به توافق برسید.

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بنده با مادرم زندگی می کنم و سرپرست هستم اما همچنان مدرسه بهم گیر میده باید در مدرسه شرکت کنم، از نظر قانونی می تونم مدرسه نرم و غیرحضوری بخونم؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  ناشناس
6 ماه قبل

سلام
خیر از نظر قانونی امکانش نیست که در مدرسه عادی غیرحضوری بخونید برای اینکار باید مدرسه بزرگسالان ثبت نام کنید.

نازنین
نازنین
6 ماه قبل

سلام یعنی وقتی جزو اون دوتا شرط نباشیم نمیتونیم خودمونیم درس رو بخونیم فقط بریم امتحانارو بدیم؟ و اینکه میگید غیرحضوری درس خوندن غیرقانونی لحاظ میشه تبعاتش چیه از کجا قرار ضربه بخوریم

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  نازنین
6 ماه قبل

در کنار این قوانین، خیلی از مدارس با دانش‌آموزا در رابطه با این موضوع توافق می‌کنند یعنی اگر مایل هستین که به صورت غیر حضوری تحصیل کنین در صورتی که شرایط درج شده در قانون رو ندارید، با کادر آموزشی مدرسه در این مورد صحبت کنید و سعی کنید که به توافق برسید.
اگر بازرس متوجه این قضیه شود، دانش آموز از امتحانات محروم می شود و در صورت کسب رتبه ی خوب در کنکور نیز نمی تواند به دانشگاه برود.

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام من سال 96 سال بعد از اتمام سوم دبیرستان مدرک دیپلم تجربی نظام قدیم رو گرفتم و نشد ک پیش دانشگاهی سال چهارم رو بخونم الان قصد دارم که ادامه بدم چطور میتونم اقدام کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  لیلا
11 ماه قبل

سلام
باید مدارس بزرگسالان پایه دوازدهم ثبت نام کنید و آموزش رو بگذرونید.

صبا
صبا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من خونم روستاست و برای دبیرستان باید برم شهرستان درس بخونم، آیا میتونم دوازدهم رو غیر حضوری بگذرونم؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  صبا
1 سال قبل

سلام. باید با مدرسه صحبت کنید و شرایط را توضیح دهید.

یوسف
یوسف
2 سال قبل

باسلام خدمت شما بنده ثبت نام دیپلم مجدد کردم رشته تجربی آیا برای درس خواندن کتاب با نمونه سوالات نهایی خوبه یا جزو درسی خواهشمندم راهنمایی بفرمائید

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  یوسف
1 سال قبل

سلام وقت بخیر. خواندن کتاب درسی لازمه. اما در کنار آن استفاده از جزوه برای فهم بیشتر توصیه میشه. کتاب های کمک درسی امتحانی مثل پرسمان گاج یا ماجراهای من و درسام خیلی سبز هم مفید هست

نیلوفر
نیلوفر
2 سال قبل

منی که الان نه ازدواج کردم و نه سرپرست خانوادم نمیتونم غیرحضوری درس بخونم؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  نیلوفر
2 سال قبل

قانونا خیر

شیما
شیما
2 سال قبل

متشکرم ❤️❤️❤️

دنیای زبان