3 راهکار متفاوت برای کنترل کمال گرایی در درس خواندن

انسان ذاتا موجودی کمال گرا و تمامیت خواه است. داشتن کمال گرایی در درس خواندن مانند حرکت بر روی لبه تیغ می باشد. اگر کمی از مسیر منحرف شوید و در یک جهت زیاده روی کنید ، دچار مشکل می شوید. در ادامه شما را با خصوصیات و طرز فکر دانش آموزان کمال گرا آشنا می کنیم. تاثیر کمال گرایی در درس خواندن و برنامه ریزی را بررسی می کنیم. در نهایت راه کار های مقابله با آثار سوء کمال گرایی دانش آموزان را معرفی می کنیم.

 

خصوصیات دانش آموزان کمال گرا

کمال گرایی نقطه مقابل واقع بینی است. یک دانش آموز کمال گرا بدون توجه به زمان حال و شرایط فعلی خود ، یک لیست از باید ها و اهداف سخت گیرانه برای خود تعیین می کند.

داشتن هدف و برنامه ریزی نه تنها بد نیست ، بلکه لازم است ؛ اما باید منطقی و قابل اجرا باشد. آنچه که در ذهن یک دانش آموز کمال گرا می گذرد این است که : من هر طور شده باید رتبه 1 شوم ؛ من باید همه درس ها را %100 بزنم ؛ من نباید حتی یک تست را هم اشتباه جواب دهم و …

مقاله مهم  راهکارهای عملی کاهش اضطراب کنکور

 

کمال گرایی دانش آموزان باید فقط در حدی باشد که آن ها را به حرکت وا دارد و برای خودشان هدف تعیین کنند. اما افراط در این زمینه باعث می شود که بیش از توان شان به خودشان فشار بیاورند. حتی در صورت موفقیت و گرفتن نتیجه خوب هم راضی نخواهند بود.

خصوصیات دانش آموزان کمال گرا

کمال گرایی در مطالعه روزانه

افراد کمال گرا دوست دارند همه کار ها را به صورت کامل و بی نقص انجام دهند. از نظر آن ها موفقیت یعنی بهترین بودن و هیچ حالت حد واسطی وجود ندارد.

داشتن کمال گرایی در درس خواندن ، دانش آموزان را دچار وسواس فکری می کند. برای مثال اگر به هر دلیلی نتوانند در صبح درس بخوانند ، به طور کل آن روز را از دست رفته میدانند. این تفکر ، انگیزه و توان درس خواندن را در ادامه آن روز از آن ها می گیرد.

معمولا دانش آموزان زرنگ و پر تلاش بیشتر به این مشکل دچار می شوند. چون حسابی برنامه ریزی و تلاش کرده اند و دوست دارند همه چیز طبق میل و خواسته آن ها  پیش برود.

برای کاهش این وسواس، بهتر است برای خود یک دفتر برنامه‌ریزی و گزارش‌کار داشته باشید. اهداف روزانه خود را در آن یادداشت کنید و مواردی را که انجام داده‌اید تیک بزنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با دفتر برنامه‌ریزی دورخیز آشنا شوید و از آن برای موفقیت در درس‌ خواندن استفاده کنید.

3 راهکار متفاوت برای کنترل کمال گرایی در درس خواندن 2
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

 

کمال گرایی در برنامه ریزی

برنامه ریزی درسی باید منطقی و به دور از افراط باشد. کمال گرایی دانش آموزان آن ها را ترغیب می کند که برنامه ای سنگین برای خود بریزند. برنامه ای که خارج از توان شان است.

برای برنامه ریزی باید متناسب با ساعت مطالعه و نقاط قوت و ضعف خودتان جلو بروید. این برنامه به مرور می تواند تغییر کند و سنگین تر شود. از قدیم گفتن :

سنگ بزرگ علامت نزدن است!

 

مشکلاتی که کمال گرایی در درس خواندن ایجاد می کند

آدم های کمال گرا ذهنی کاملا ماشینی دارند. منطق آن ها منطق باینری است. منطق باینری پایه و اساس شکل گیری کامپیوتر های امروزی است که طبق آن ، کد های دستوری فقط از 2 کاراکتر 0 و 1 تشکیل می شوند.

کمال گرایی در درس خواندن ذهن شما را سیاه و سفید ( همه یا هیچ ) می کند. یعنی همه چیز یا خوب مطلق است و بد مطلق. هیچ حد واسطی وجود ندارد. به همین دلیل هیچ گاه پیشرفت خود را نخواهید دید و همیشه فکر میکنید که یک جای کار می لنگد!

حساسیت بیش از حد و وسواس در مطالعه ، عقب انداختن مطالعه بعضی از دروس به دلیل ترس از تمام نکردن آن ها ، استرس و افسردگی از خطرات داشتن کمال گرایی در درس خواندن است.

مقاله مهم  آموزش درمان وسواس مطالعه

کمال گرایی دانش آموزان آن ها را به این مرحله می رساند که از هیچ کس کمک نگیرند و همه کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند. چون فکر می کنند بقیه به خوبی خودشان نمی توانند آن کار را انجام دهند. به همین دلیل بیشتر از توان شان به خودشان فشار می آورند. همین مسئله می تواند آن ها را از ادامه راه باز دارد.

معایب کمال گرایی در درس خواندن

 

3 راهکار غلبه بر کمال گرایی در درس خواندن

در ابتدا باید این را قبول کنید که کمال گرایی برخلاف آن چه که به نظر می رسد ، یک ویژگی مثبت نیست. اتفاقا مانند زنجیر ، دست و پای شما را می بندد. پس اگر می بینید که افکار و نگرانی های گفته شده ، در شما نیز وجود دارد ، حتما سعی کنید بر آن ها غلبه کنید.

1- شناسایی افکار و عادت های اشتباه

یک لیست از باید ها و سخت گیری هایی که نسبت به خودتان می کنید تهیه کنید. افکار تان را روی کاغذ بنویسید و آن ها را تحلیل کنید. ببینید آیا توجیه و دلیل مناسبی برایشان دارید یا از میل به کامل بودن و وسواس منشا می گیرند. برای مثال این حرف ها  را از دانش آموزان کمال گرا زیاد شنیده ایم که می گویند : همه چیز باید کامل و بدون نقص باشد ؛ هرگز نباید اشتباه کنم ؛ در آزمون بعد حتما باید جزء 10 نفر اول باشم ؛ اگر عقب بمانم دیگر راه جبرانی نیست و …

2- تفکر منطقی و کنار گذاشتن باید ها

کمال گرایی در درس خواندن اجازه نمی دهد واقعیت و زمان حال را ببینید. همیشه شرایط ایده آل و رویایی را تصور می کنید ولی در عمل به آن مرحله نمی رسید. اما در تفکر منطقی ، پیشرفت کردن اهمیت دارد. مهم نیست الان در چه مرحله اید یا چقدر نسبت به بقیه عقب هستید. مهم این است که از امروز شروع کنید و نسبت به دیروز خودتان پیشرفت کنید.

امتحانات مدرسه و نمره 20 گرفتن های مداوم باعث کمال گرایی دانش آموزان می شود و به دنبال این هستند که در کنکور هم درس ها را %100 بزنند. اما وقتی در آزمون شرکت می کنند و نتیجه خوبی نمی گیرند ، سرخورده می شوند.

مسیر کنکور کاملا متفاوت از مدرسه و امتحانات آن است. برای گرفتن نتیجه خوب در کنکور باید صبور باشید. اگر در آزمون های آزمایشی اول نتیجه خوبی نگرفتید ، جا نزنید. باید این ذهنیت را داشته باشید که پیشرفت و رتبه خود را بهتر کنید. برای فتح یک قله نمی توان به یک باره به نوک آن پرید.

خودتان را از باید هایی که جلوی پیشرفت تان را می گیرد خلاص کنید. اگر انتظار داشته باشید که همان ابتدا نتیجه ای را که قرار است با طی یک سال تلاش به دست آورید ، بگیرید فقط کار را برای خودتان سخت کرده اید. زیرا باعث می شود همیشه با استرس و فشار درس بخوانید و این بازدهی شما را پایین می آورد. همچنین اگر به آن باید هایی که تعیین کرده اید نرسید ، ادامه مسیر را بی فایده می بینید و زود کنار خواهید کشید.

3- برنامه ریزی و اولویت بندی

کمال گرایی در درس خواندن شما را به پیشرفت های کوچک و تدریجی راضی نمی کند. برای مقابله با آن ، برای هر قدم رو به جلو و پیشرفتی هر چند کوچک ، پاداش دهید. به جای نتیجه ، به تلاش تان فکر کنید و برای آن ارزش قائل شوید. رسیدن به هدف نهایی با پیشرفت و تلاش ممکن است. راه صد ساله را نمی توان یک شبه طی کرد.

اهداف بزرگ و بلند مدت خود را به اهداف کوچک تقسیم کنید. برای کار هایتان برنامه ریزی کنید. آن ها را اولویت بندی کنید و هر کاری را در زمان خودش انجام دهید. خواهید دید همه چیز مثل تکه های پازل کنار هم قرار می گیرند و جور می شوند.

از همین امروز شروع کنید و منتظر روز و شرایط خاصی نباشید. تمام روزها مثل هم اند. تصمیم ها و کارهای شما روزها را مهم و خاص می کند. انجام یک کار خوب در امروز ، بهتر از انجام یک کار عالی در فردا است.

مدیریت کمال گرایی دانش آموزان

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

3 راهکار متفاوت برای کنترل کمال گرایی در درس خواندن 6
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

جمع بندی

کمال گرایی در درس خواندن یک افراط در دانش آموزان و داوطلبان کنکور است که می تواند مشکلات روحی و درسی برای آن ها ایجاد کند. از نشانه ای آن تعیین باید ها و سخت گیری بیش از ظرفیت خود است. برای غلبه بر آن باید منطقی و واقع گرا شوید. کم کم عادت های جدید و درستی را جایگزین عادت های اشتباه خود کنید. از جمله برنامه ریزی و اولویت بندی کارهایتان

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معین
معین
2 سال قبل

سلام من امروز مادرم بین واحد های درسی کنکوری ام گفت که بروم و زیر انداز را در باغچه بتکانم ولی من گغتم که وقت ندارم و باید درس بخوانم وقتی بابا اومد بهش بگو که این کار رو انجام بده انها هم بیدلیل به خاطر اینکه من وقتم رو نمیخواستم هدر بدهم قاطی کردند و به من ناهار هم ندادند این به نظر شما برای کسی که 5 ماه مانده به کنکور کمالگرایی حساب میشود ؟؟

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .