مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

مرور درس ها قطعاً یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت درسی، افزایش درصد و تراز و موفقیت در کنکور است. اگر درس ها را مرور نکنید زحمت های قبلی شما از بین خواهد رفت. اگر درس ها را به شکل صحیح مرور نکنید باز هم نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. در مورد مرور هم روش های مرور را باید یاد بگیرید و هم زمان های مرور را. اگر ذهن انسان همانند کامپیوتر هر فایل مشخصی را برای مدت طولانی در خود حفظ می کرد مشکلی نبود. اما ما با خواندن یک باره مطلب به هیچ وجه نمی توانیم آن را در حافظه بلند مدتمان ذخیره کنیم. در واقع ذهن انسان پیچیدگی های بسیاری دارد. حافظه بلند مدت و کوتاه مدت و چگونگی ذخیره اطلاعات از جمله این پیچیدگی هاست.  پس باید با شناخت برخی عوامل از به خاطر سپردن مطالب اطمینان حاصل کنیم. برای این منظور در این مقاله و پادکست مهم بهترین روش مرور درس ها را به شما آموزش می دهیم.

مرور درس ها برای کنکور

روش های مرور درس ها

انواع مرور در طول دوره مطالعه تا کنکور با سه روش زیر انجام می شود. در هر زمان باید از روش مرور مناسب استفاده کنید تا با استفاده بهینه از زمان نتیجه خوبی به دست آورید.

روش مرور بازخوانی

مرور درس ها به روش بازخوانی یعنی دوباره خواندن مطالب از پیش خوانده شده به صورت کامل یا به صورت تقریباً کامل. مرور مجدد درسنامه ها و جزوه ها و یادداشت هایی که از قبل برداشته ایم همگی جزء این روش محسوب می شوند. کتاب درسی در اغلب موارد مهم ترین منبع روش بازخوانی است.

روش تورق سریع که روش بسیار معروفی است و در زمان کوتاه قبل از کنکور اجرا می شود در حیطه بازخوانی دسته بندی می شود. در تورق سریع شما تمام نکات مهمی را که از قبل هایلایت کرده اید، در عرض مدت زمان کوتاهی ورق می زنید تا یک دید کلی و سریع از آن بگیرید. این روش حدودا در یکی دو هفته قبل کنکور صورت می پذیرد و توسط همه افراد اجرا نمی شود. چراکه برخی افراد هایلایت های مناسب ندارند یا به آن مرحله نرسیده اند که بتوانند طی یک تورق تمام مطالب را به خاطر بیاورند.

مرور درس ها به روش بازخوانی

 

روش مرور بازیابی

مرور درس ها به روش بازیابی با استفاده از حل تست های جدید یا علامت دار از مطالبی که قبلا حل شده انجام می شود. به عنوان یک نکته کلیدی باید بدانید که در طول تست زدن حتما تعدادی تست را علامت دار بنمایید. تست علامت دار وقتی مرور می شود علاوه بر یادآوری نکات کلیدی، باعث آرامش بخشیدن به فرد می شود. چون کنکور هم تستی برگزار می شود با دیدن تست های درست مان بطور ناخودآگاه احساس آرامش می کنیم.

بطور متوسط از بین هر 10 تستی که می زنید حداقل یک عدد باید هایلایت شود. نکته دیگر آن که حین حل تست ها جواب آن ها را داخل کتاب علامت گذاری نکنید. تا دفعه بعد هنگام مرور همچنان سفید باشد. می توانید دفتری مختص جواب تست هایتان در نظر بگیرید.

روش مرور تلفیقی بازیابی و بازخوانی

این روش به دو گونه انجام می شود:

  • اگر احساس تسلط بر دروس دارید ابتدا باید بازخوانی و سپس بازیابی کنید
  • اگر احساس ضعف در مبحث مدنظر دارید بایستی اول بازیابی سپس بازخوانی نمایید. به این صورت که اول تعدادی تست استاندارد از مبحث حل میکنید سپس به متن کتاب یا درسنامه و جزوه درس مورد نظر رجوع می کنید.

نکته: استفاده از روش های ذکر شده برای افراد مختلف، متفاوت بوده و به نوع درس نیز بستگی دارد. در این خصوص حتماً باید از مشاور تحصیلی کمک بگیرید. در اینجا توضیحاتی برای راهنمایی شما آورده ایم.

مرور درس ها به روش بازیابی

 

نوع روش مورد استفاده برای مرور دروس مختلف در اکثر افراد به شرح زیر می باشد:

مرور درس های حفظی

برای مرور درس های حفظی شامل زیست، دین و زندگی، ادبیات فارسی (لغت و املا، تاریخ ادبیات) و فرمول ها روش بازخوانی مناسب ترین روش موجود می باشد. در اصل عمده مرورها در دروس حفظی به صورت خواندن مجدد متون است. البته یک درصد محدودی را هم باید به حل تست هایی بگذارید که قبلا حل کرده اید.

در مرور بازخوانی درس دین و زندگی سعی کنید ترجیحا متن های رنگی شده با ماژیک یا هر حالت دیگری که مشخص کرده اید را مجددا بخوانید. هم چنین حتما آیات و روایت ها را به طور کلی و تک تک شان را مرور کنید. چراکه همان طور که می دانید آیات دینی درصد زیادی از سوالات کنکور را تشکیل می دهند.

برای بازخوانی ادبیات بصورت مبحثی عمل می شود. باز خوانی لغات املایی و معنی لغات، بازخوانی تاریخ ادبیات های خیلی مهم، بازخوانی نکات آرایه ای و نکات مهم زبان فارسی هر یک جداگانه انجام می شوند.

مقاله مهم  روش مطالعه زیست شناسی کنکور

 

مرور درس های محاسباتی

برای دروس محاسباتی شامل فیزیک و ریاضی روش بازیابی مناسب تر می باشد. حل تست های مجدد به یادآوری و افزایش تسلط کمک زیادی می کند. چون اساسا این دروس محاسباتی و بر پایه تست اند بنابراین حل مجدد تست ها 90 درصد مطالب را به خاطر شما می آورند. برای 10 درصد باقی مانده شاید نیاز به بازخوانی درسنامه ها یا نکات جزوه ها نیاز پیدا کنید.

 

مرور درس های ترکیبی

برای مرور درس هایی مانند شیمی به خاطر ترکیبی بودن این درس (بخش حفظی و بخش محاسباتی) مناسبترین روش، روش تلفیقی بازیابی و بازخوانی می باشد. همچنین دانش آموزان برتر برای یادگیری بهتر و عمیق تر زیست شناسی قطعا باید از روش تلفیقی بازیابی و بازخوانی استفاده کنند.

حال آن که برای هر بخش کدام روش را بکار گیرید بستگی به محتوای آن بخش دارد. یعنی برای بخش های حفظی درس شیمی و زیست شناسی ترجیحا از بازخوانی استفاده کنید. در عوض بخشهای محاسباتی شیمی و همچنین برای مرور تست های بسیار مهم زیست مه قبلا زده اید از روش بازیابی استفاده کنید.

 

منحنی فراموشی ابینگ هاوس

منحنی فراموشی در اصل توسط روان شناس آلمانی بنام هرمان ابینگ هاوس طراحی شده است. این نمودار مرتبط با قدرت حافظه و ذهن انسان هاست و محدود به حیطه کنکور نبوده و اصلا برای اهداف دیگری طراحی شده. ولی در یک نگاه کلی به آن متوجه نکات بسیاری می شویم. از جمله آن که درصد تثبیت یک مطلب واحد در زمانهای مختلف در ذهن با یکدیگر برابری نمی کند. هر قدر زمان مرور یک درس به زمان خواندن اولیه آن نزدیک تر باشد احتمال ورود مطلب به حافظه بلند مدت بسیار بیشتر است تا وقتی که در زمان های دورتر مثل 10 روز پس از مطالعه آن را مرور می نمایید! با نگاه ساده ای به نمودار متوجه این مسئله می شوید.

منحنی فراموشی

 

زمان های مناسب مرور درس ها

یک اصل مهم در بهترین روش مرور درس ها زمان مرور ها است. مرور اگر در زمان های مناسب انجام نشود مطابق با منحنی فراموشی ابینگ هاوس به تدریج مطالب فراموش می شوند. این یعنی دوباره کاری و نیاز به مطالعه مجدد. استفاده از الگوی زمانی صحیح مرور درس ها مانع از فراموشی می شود. دو الگوی زمانی مرور را در اینجا معرفی و بررسی می کنیم.

الگوی اول مرور

این الگو برگرفته از منحنی فراموشی ابینگهاوس می باشد و یک روش بسیار ایده آل است. ممکن است در مطالعه کنکوری پیاده سازی این روش امکان پذیر نباشد. در این روش بازه های زمانی مرور درس ها عبارت اند از:

مرور اول ۱ روز بعد از مطالعه

مرور دوم ۳ روز بعد از مطالعه

مرور سوم ۱۰ روز بعد از مطالعه

مرور چهارم ۳۰ روز بعد از مطالعه

مرور پنجم ۹۰ روز بعد از مطالعه

الگوی دوم مرور

این الگو برای اجرا در واقعیت و برای کنکور مناسب تر است. همچنین تا حدود ۹۰% با منحنی فراموشی ابینگهاوس هم تناسب دارد. در این روش به صورت زیر عمل میکنیم:

مرور اول ۱ روز بعد از مطالعه

مرور دوم بین ۵ تا ۱۰ روز بعد از مطالعه

مرور سوم بین ۳ تا ۴ هفته بعد از مطالعه

مرور چهارم حدود ۲ ماه بعد از مطالعه

مرور پنجم حدود ۴ ماه بعد از مطالعه

مرور اول را به عنوان مرور فلاش بک هم می شناسند. این مرور در اولین جلسه بعد از مطالعه متن اتفاق می افتد و زمانی بین 10 الی 15 دقیقه بیشتر نیاز ندارد. در این مرور باید مطالب جلسه قبل تان را سریعا بررسی نمایید تا هم یادآوری مجددی از آن ها شود و هم این که ذهن تان آمادگی و پیش زمینه ای برای یادگیری مطلب جدید به دست بیاورد.

برای اینکه مرور درس‌ها را بهتر و منظم انجام دهید، نیاز به یک دفتر برنامه ریزی دارید که زمان و مدت مرور هر درس را در آن یادداشت کنید. دفتر برنامه ریزی دورخیز، طوری طراحی شده که بتوانید همه کارهای خود را در آن ثبت کنید.

مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای 5
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

یک نوع مرور درس ها نیز وجود دارد که بلافاصله بعد از خواندن هر درس انجام می شود و به مرور بالارد معروف است که بعنوان آخرین موضوع این مقاله به آن پرداخته شده است.

معرفی روش مرور بالارد

این روش برگرفته از اثر بالارد ، دانشمند بزرگ انگلیسی است. اثر بالارد می گوید وقتی شما یک مطلب را مطالعه می کنید و مفاهیم آن به ذهن شما انتقال می یابد آثار یادگیری آن مطلب بطور ممتد ادامه می یابد. مثلا دیروز مطلبی از زیست مطالعه کرده اید و مدت مطالعه شما 1 ساعت بوده. باید بدانید که امروز همچنان ضمیر ناخود آگاه ذهن تان درگیر آن موضوع می باشد در حالی که از آن اطلاعی ندارید. این اتفاق حاکی از قدرت بسار زیاد مغز انسان می باشد. حال مرور بالارد به چه صورت است؟

باید بعد از مطالعه حدودا یک ساعته به مدت 15 دقیقه مطلقا به خود استراحت دهید. بعد از این مدت به سراغ همان مطلبی که مطالعه کرده اید رفته و مرور سریعی به آن بیندازید. با این مرور مطلب را به اعماق حافظه تان خواهید فرستاد و دیگر آن مفهوم سطحی و گنگی که پیش ازین وجود داشت به فهم عمیق و دقیق مبدل می شود. این روش از مرور درس ها به روش مرور بالارد معروف می باشد.

مرور درس ها به روش بالارد

 

این ها الگوهای زمانی مرور درس ها بودند که بسیار مناسب کنکور هستند. رتبه های برتر کنکور در گروه مشاورین دورخیز از این روش استفاده می کنند.

در ادامه شما را دعوت می کنیم به صوتی بسیار مهم که در زمینه چگونگی بهترین روش مرور درس ها تهیه شده است.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
22 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...
...
1 سال قبل

دم شما گرم 🙂

مریم😎
مریم😎
2 سال قبل

ممنون واقعا دوستون دارم و مطالبتون به درد بخور هست

Kim teayoung❣💓
Kim teayoung❣💓
2 سال قبل

همه ی روش ها رو یادداشت کردم با جزییات و برای همتون دعا میکنم امیدوارم شادو سلامت باشین میدونم خیلی به دردم می خوره

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  Kim teayoung❣💓
1 سال قبل

سلام. خیلی ممنون
خوشحالیم که مفید بوده براتون.

محمد حسین جلال فر
محمد حسین جلال فر
2 سال قبل

سلام مطالب کپی نمی شوند ..راهنمایی کنید

محمد حسین جلال فر
محمد حسین جلال فر
2 سال قبل

سلام وقت بخیر ممنون از مطالب خوب و اثر گذارتون …چطور می تونیم ازشون کپی بگیریم ..چون کپی نمی شوند

طاها
طاها
2 سال قبل

سلام. ممنون بابت مطالب عالیتون…😀🌹

معصومه
معصومه
2 سال قبل

سلام خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوبید واقعا کمکم کردید مچکرم دستتون درد نکنه ♥️♥️♥️🌷🌷🌷🌷💐💐💐💐💐🏵🏵🌹🏵🌷⚘🌷🌷⚘🌱🏵

میترا
میترا
2 سال قبل

سلام …خیلی ممنون ک همچین مطالب مفیدی رو به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان کنکوری قرار میدید

زهرا عباسی
زهرا عباسی
2 سال قبل

ممنون از توضیحاتتون

O.k
O.k
پاسخ به  زهرا عباسی
2 سال قبل

سلام روز قشنگتون به خیر.
من خیلی دنبال این مطلب گشتم. واقعا کارمو راه انداخت . ❤❤❤

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  O.k
1 سال قبل

سلام. خداروشکر
خوشحالیم که مفید بوده براتون

محمد
محمد
3 سال قبل

روش ابینگهاوس و بالارد رو میشه با هم انجام داد؟

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .