چگونه معدل 20 بگیریم؟

چطور در امتحانات نهایی و تشریحی نمره 20 بگیریم؟

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، بچه های دوازدهم با اضطراب خاصی سوال می کنند که چگونه این امتحانات را با موفقیت صد درصد پشت سر بگذاریم؟ آیا می توانیم در این امتحانات نمره 20 کسب کنیم؟ بچه های سال پایین تر هم می گویند چگونه معدلم 20 شود؟ و در یک کلام همه به دنبال این هستند که نمره 20 یا نهایتا 19 به بالا بگیرند. در این مقاله تمام روش های ممکن برای گرفتن معدل بالا را به شما گفته ایم پس با ما همراه باشید☺

چگونه معدلم 20 شود؟

خب در جواب باید گفت که این سوال بسیار کلی است که چگونه معدلم 20 شود؟! و یا چگونه در امتحانات نهایی 20 بگیریم؟

برای 20 شدن راه های مهم و زیادی وجود دارد اما کدام راه ها بهتر و به قولی میانبر ما در زمان امتحانات محسوب می شوند؟ این مقاله به همین منظور نوشته شده پس تا پایان آن را مطالعه کنید. امتحانات مدرسه همیشه به صورت تشریحی برگزار می شده اند و همچنان هم می شوند. پس در قدم اول توصیه همه این است که با توجه به این سبک از طراحی سوال، شما هم تشریحی بخوانید.

در گام بعدی نکات خوب تشریحی خواندن است که اهمیت پیدا می کنند. این که یک درس کوتاه را زیادی کش ندهیم و وقت مان را در حل سوالات از کتابهای کمک درسی خوب بگذاریم یا موارد دیگر، همه و همه از جنبه های مهم برای 20 گرفتن هستند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

چطور در امتحانات نهایی و تشریحی نمره 20 بگیریم؟ 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

در طول سال چطور درس بخوانیم که در آخر معدلمان بالا شود؟

زرنگ کلاس، شما باشید!

این زرنگ بودن حتما به داشتن هوش بالا و خدادادی یا زرنگ بودن در همه عمر تحصیلی نیست. از همین امروز که این متن را می خوانید تصمیم بگیرید که زرنگ باشید. حالا زرنگ یعنی چه؟!

اینکه کاملاً حواس خود را سر کلاس ها به معلم بدهید و به حاشیه اهمیت ندهید زرنگی است. اینکه وقتی معلم سوالی می پرسد و شما ذهن تان را وادار به تفکر و جواب دادن می کنید زرنگی است. اینکه در کلاس مشارکت زیاد داشته باشید و شما را به عنوان فردی فعال در مباحثه های درسی بدانند زرنگی است و…

همزمان با دبیرتان جلو بروید

درس هر روز را همان روز بخوانید و با دبیرتان به طور کامل همراه باشید. چرا باید یک ماه بعد از تدریس تازه به خودتان زحمت دهید و ببینید بحث سر چه بوده؟ همان اول و همان روز به سراغ کتاب بروید و پرسش هایی که برایتان مطرح می شود را در جلسه بعد بپرسید. با این کار قطعا از بچه های معدل بالای مدرسه خواهید شد. 💪

کتاب هایتان را قورت دهید!

در طول سال که درس می خوانید اگر درس خواندنتان پیوسته باشد و فقط شب های امتحان به فکر درس ها نیافتید، به واسطه امتحانات میان ترم و کلاسی هم که شده،  چندین بار خیلی خوب و کامل کتاب ها برایتان مرور می شود. خودتان هم یک عامل محرک برای مرور های بیشتر باشید و خودتان را وادار به خواندن هرچه بیشتر کتاب کنید. با این کار خیلی راحت می توانید در پایان سال در فرجه های کوتاه با آرامش درس بخوانید. با مرورهای زیاد، می توانید مطمئن باشید که در نهایت می توانید نمره های خوبی کسب کنید. چون مطالب ملکه ذهن شما شده است!

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

چگونه در امتحانات نهایی معدلم 20 شود؟

 

 

با فرجه ها و زمان فشرده اش چه کنیم؟

همان طور که می دانید در فرجه های امتحان زمانی که برای درس های تخصصی داده می شود واقعاً کم است. هر جور حساب کنید این زمان برای خواندن کل کتاب برای دفعه اول کافی نیست! پس همانطور که در بالا گفته شد یک کار بسیار مهم مرورهای چند باره قبل از شروع امتحان ها است. بعد از آن هم در فرجه داده شده، درس ها را فشرده تر از قبل بخوانید تا حتما یک بار کامل مطالعه شوند. بعد اگر وقت شد به سراغ مرور ها بروید.

با این حال وقتی که برای برخی دروس در برنامه ها لحاظ می شود گاهاً بیش از حد نیاز است. مثلا یک باره برای امتحان دفاعی سه روز وقت می دهند. در صورتی که برای امتحان بعد از آن یعنی ریاضی هم همین قدر وقت داده اند. در این شرایط چاره چیست؟ در این زمان باید فرجه درس دفاعی را به دو بخش مطالعه برای دفاعی و مطالعه برای ریاضی تقسیم کرد البته نباید با این کار به امتحان خاصی لطمه بزنید. 👀

سطح امتحانات تشریحی نهایی برای دوازدهمی ها

امتحانات نهایی که به صورت تشریحی طرح می شوند، هم اهمیت بالایی به علت تاثیر در کنکور دارند و هم مورد بحث و بررسی در ابعاد مختلف هستند. امتحانات نهایی در کل در سطح ساده و نهایتاً متوسطی طرح می شوند. هیچ زمانی سوال چالشی که ذهن شما را بیش از 5 دقیقه مشغول کند را در این امتحانات نخواهید یافت! بنابراین به شما می گوییم هیچ دغدغه ای از نظر دشوار بودن سوالات نداشته باشید و به استاندارد بودن سوالات در حد بسیار ساده اطمینان داشته باشید.

چگونه معدلم 20 شود؟

راهکارهای نمره کامل گرفتن در امتحانات نهایی دوازدهم

گرچه سطح دشواری امتحانات نهایی بسیار پایین می باشد اما معمولا در هر کلاس نهایتاً پنج نفر با معدل بیست در امتحانات نهایی پیدا خواهید کرد! دلیل این امر آن است که به هر حال به دلیل وجود خطای دید یا ذهنی یا مسائل دیگر همیشه که نمی توان بیست گرفت🙄 بنابراین معدل کل هم بیست نمی شود ولی کم هم نخواهد شد.

اما امید است که شما همه دقت تان را به کار بگیرید تا خطاهایی نکنید که بعدا حسرت 0/25 را به دل داشته باشید. 🙂 بعد از این صحبت ها می رسیم به نحوه بیست گرفتن در امتحانات نهایی!

1. نکته اول

اول از همه طبیعتاً درس خواندن مناسب و کافی در این مسئله نقش دارد؛ هرقدر بیشتر بر درس و کتابتان مسلط شوید بهتر می توانید به سوالات جواب داده و فرضاً جاهای خالی را پر کنید. سعی کنید برای درس های زیست شناسی، شیمی و دروس حفظی و عمومی حداقل دو بار مرور کامل در نظر بگیرید. هدف از مطرح کردن این نکته یادآوری اهمیت هرچه بیشتر و بیشتر تلاش در موفقیت شما بوده است. به عبارتی جواب اصلی سوال چگونه معدلم 20 شود؟ و یا چگونه در امتحانات نهایی 20 بگیریم؟ همین است! تلاش و تلاش و تلاش!

2. نکته دوم

در درجه دوم حتما خود کتاب وزارتی را برای امتحان مربوطه دقیق مطالعه کنید. گرچه برای کنکور و کنکوری خواندن نیاز چندانی به خیلی از کتاب های درسی تان پیدا نمی کنید اما در امتحانات تشریحی نهایی کتاب ها بر هر چیز دیگری اولویت دارند. بایستی به تمام نکته ها و حاشیه های کتاب بطور دقیق نگاه بیندازید و آن ها را به خاطر بسپارید.

مقاله مهم  کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه؟ (بررسی تمام درس ها)

 

3. نکته سوم

نهایتاً یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای گرفتن نمره خوب در امتحانات نهایی انجام دهید، این است که سوالات امتحان نهایی های سال های گذشته را ببینید و با سبک سوالات آشنا شوید. علاوه بر آشنایی با سبک سوالات، مزیت دیگر این کار آن است که متوجه می شوید طراحان سوالات نهایی از چه نکاتی بیشتر خوششان می آید و به قولی به آن ها بیشتر گیر می دهند! در کل نکاتی که در کنکور می آیند با نکات سوالهای امتحانات نهایی از لحاظ تکنیکی تفاوت دارند.

در توضیح بیشتر جهت آشنایی با نمونه سوالات امتحانات نهایی باید بدانید انتشاراتی های خاصی هستند که مخصوصا کتابهایی که فقط نمونه سوال نهایی دارند را تهیه کرده اند. برای هر درس هم کتاب جداگانه ای وجود دارد، می توانید با پرسیدن از بچه هایی که تجربه خرید دارند، بهترین آن ها را بخرید و موقع امتحانات به نحو احسن از آن ها استفاده کنید. 🤓

کتاب کمک درسی بخوانید و از رقبا جلو بیفتید

در کل به دلیل تفاوت اساسی مدل تشریحی با تستی منابع کمک درسی هم که برای امتحانات تشریحی و نهایی در بازار موجود است به کل از منابع تستی متمایز و با ساختاری جداگانه هستند. این کتاب ها سوالات تشریحی مدنظر معلمان و طراحان نهایی را خوب می دانند و با ارائه نمونه هایی از آن شما را به معدل 20 گرفتن راهنمایی می کنند.

از بین کتاب های خوبی که وجود دارند می توان کتاب پرسمان گاج، 6420 که باز انتشارات گاج آن را چاپ کرده است، شب امتحان از انتشارات خیلی سبز و نهایتاً کتاب های نشر بنی هاشمی را نام برد که همه و همه از منابع بسیار خوب در زمینه امتحان تشریحی و نهایی به شمار می آیند.

حواستان به این نکته باشد که همانند کنکور که بعضی فصل ها پراهمیت تر هستند و تعداد سوالات بیشتر و مهمتری از آن ها طرح می شود، امتحانات نهایی هم همین روال را داشته و فصل هایی از هر درس دارای اهمیت بیشتری هستند. پس نهایتا بعد از مرورها و جمع بندی های کلی، نگاه دوباره ای به آن فصل ها بیندازید. برای دانستن اینکه کدام فصل ها مهمترند هم می توانید از افراد آگاه بپرسید یا در اینترنت جستجویی داشته باشید.

چگونه معدل بیست بگیرم؟

توصیه پایانی و جمع بندی

در توصیه پایانی ما به شما در رابطه با بیست گرفتن در امتحانات نهایی و تشریحی، می گوییم که روز امتحان خواهشاً صد درصد حواستان را به برگه امتحانی تان بدهید. کوچکترین بی دقتی گاهاً خطاهایی را به بار می آورند که بعدها همین طور حسرت می خورید که چرا اینطور شد. شاید برایتان عجیب باشد اگر دانش آموزان نخبه جواب 2+3 را 6 بدهند! اما این اتفاق بسیار افتاده و بچه ها علامت ضرب و جمع را در ذهن خود جابجا می گیرند و مثال هایی از این قبیل بسیار می باشند.

مرورهای چند باره هم به خودی خود آنچنان مفیدند که بیست شدن شما را ضمانت می کنند. تا جایی که امکان دارد، به خصوص در دروس حفظی، مرور داشته باشید.

در خصوص خواندن درسهای محاسباتی و مفهومی هم حتماً مثال های کتاب تان را مطالعه کنید و بر آن ها و مفاهیم شان مسلط شوید چراکه 90 درصد آن ها مدنظر طراحان سوال های تشریحی می باشند.

این هم از راهکار ها و کلیات مهم در جواب شما که می پرسید چگونه معدلم 20 شود؟ و یا چگونه در امتحانات نهایی 20 بگیریم؟ اما اگر می‌خواهید که هم در امتحانات تشریحی و هم در آزمون کنکور موفق شوید، باید تفاوت تشریحی و تستی خواندن را بدانید و هر کدام را به درستی انجام دهید. در پکیج فنون موفقیت در کنکور تمام روش‌ها و اصول صحیح مطالعه و آزمون دادن را به شما آموزش داده‌ایم. اگر هنوز با آن آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم به صفحه زیر سر بزنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
maryy
maryy
2 سال قبل

سلام ممنون از مطالب عالیتون زبانو چیکار کنیم واقعا نمیدونم چطور بخونم که نمره ی خوبی بگیرم هر بار با حل نمونه سوالاتی که پیدا کردم و حل کردم بازم سر زبان میبینم که استرس دارم و برخیشو بلد نیسم

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  maryy
1 سال قبل

سلام. برای زبان اول باید روی لغات کار کنید؛ هم املاء و هم معنی فارسی.
سپس به سراغ گرامر بروید.

mary
mary
2 سال قبل

سلام ممنون از مطالب عالیتون زبانو چیکار کنیم واقعا نمیدونم چطور بخونم که نمره ی خوبی بگیرم هر بار با حل نمونه سوالاتی که پیدا کردم و حل کردم بازم سر زبان میبینم که استرس دارم و برخیشو بلد نیسم

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  mary
1 سال قبل

سلام. برای زبان اول باید روی لغات کار کنید؛ هم املاء و هم معنی فارسی.
سپس به سراغ گرامر بروید.

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام خداقوت . ببخشید میشه بگین که برای درس های مثل ادبیات و ریاضی چجوری برنامه ریزی کنم و یا چطور درس بخونم . ممنون میشم جوابمو بدید.

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  علیرضا
1 سال قبل

سلام. برای ادبیات باید معنی شعر و لغات و همچنین آرایه‌ها را خوب بخوانید و تمرین کنید.
برای ریاضی هم بعد مطالعه درسنامه کتاب و یا دیدن فیلم تدریس یک مبحث، باید زیاد تمرین و تست حل کنید.

M
M
2 سال قبل

ببخشید یعنی دیگه معدل مثل دوره ی اول متوسطه رند نمیشه؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  M
2 سال قبل

سلام. خیر

فریادرس
فریادرس
3 سال قبل

سلام خسته نباشید.
درس هایی مثل هویت یا سلامت بهداشت ک طول سال ب اون صورت نخوندیم با اینا چکار کنیم؟
با حل نمونه سوالات بیشتر میشه نمره خوبی گرف؟

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  فریادرس
3 سال قبل

سلام ممنون:) باید کتاب رو مطالعه کنید بدون نگرانی چون این درس ها معمولا محتوای ساده ای دارند. پیشنهاد می کنم نمونه سوال هم حتما حل کنید

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .