راهکارهایی برای کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در آزمون ها

تکنیک های طلایی افزایش تراز

اصولا تراز 7000 و بالاتر از آن به نوعی ضامن اشراف دانش آموز بر مطالب درسی اش می باشد. اگرچه با نگاه به قبولی های رشته های باصطلاح تاپ متوجه می شویم همه در رنج بالای 7000 نبوده اند و فرضا فردی با ترازهای میانگین 6700  هم در دانشگاه خوبی قبول شده است اما وقتی تراز شما بالا باشد خیال تان راحت تر است.

تراز 7000یاد آوری می کنیم که هدف این مقاله تضعیف روحیه افراد با تراز کم نمی باشد و تنها می خواهیم به شما آموزش دهیم چگونه از آنچه هستید بالاتر بروید،حتی اگر به 7000 هم نرسید. درهرحال افزایش تراز آزمون یکی از اهداف اصلی هر دانش آموز در سال کنکور است. پس همانطور که گفتیم تراز بالای ۷۰۰۰ این موضوع را تضمین می کند که دانش آموز حتماً در یکی از رشته های تاپ پذیرفته می‌شود. فقط این که در چه دانشگاهی پذیرفته شود به عملکرد شخص دانش آموز در جلسه کنکور بستگی دارد. تعداد زیادی از دانش آموزان این سوال را مطرح می کنند که چرا هرچقدر تلاش می کنیم در آزمون آزمایشی ترازمان به بالاتر از هفت هزار نمی رسد؟ در این مقاله به بررسی این سوال و راهکار هایی برای رسیدن به تراز ۷۰۰۰ و بالاتر از آن می‌پردازیم.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

راهکارهایی برای کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در آزمون ها 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

در بررسی این مقاله سعی داریم به گزینه هایی که در روند کلی نتیجه آزمون شما تاثیرگذارند، اشاره کنیم:

 

تعداد تست هایتان در طول هفته

یکی از مشکلاتی که باعث می شود تراز دانش آموز در آزمون آزمایشی پیشرفت نکند تعداد تست هایی است که در طول هفته می زند. در واقع مشکل این است که تعداد تستی که دانش آموز مورد بررسی قرار می دهد کم یا بسیار کم است. برای حل این مشکل باید تعداد تست بیشتری را برای هر درس در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهید. شاید الان بگویید خب معلوم است که باید تست بیشتری زد، اما با چه روشی؟

تعداد تست بیشتر هم دقت بیشتری می طلبد هم اختصاص وقت زیادتری را. به این صورت که بیایید ازدوباره نگاهی به نحوه برنامه ریزی تان بیندازید. تعداد تست هایی که هفته گذشته زده اید را بررسی کنید. (اگر تا کنون تعداد تست ها را نمی نوشته اید سعی کنید از این به بعد حتما تعداد تست را در کنار تایمی که برای هر درس می نویسید یادداشت کنید) حالا مشخص کنید چه تعدادی می خواهید به مقدار قبلی اضافه نمایید. تعداد جدید ایده آل گرایانه نباشد. به طور کلی یک برنامه مشخص داشته باشید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور 1403 مطابق با آخرین تغییرات

یعنی اگر طی هفته گذشته 30 تست فیزیک بیشتر نزده اید، هفته پیش رو قاعدتا این تست ها را نمی توانید به 200 عدد برسانید. بلکه بایستی یک مقدار معقول انتخاب کنید. بر فرض همان 30 تا، این هفته باید دیگر 60 تست را بزنید. اگر به 90 برسد که چه بهتر! ولی بیشتر از آن نیاز نیست برای شما. البته اشاره می کنیم 30 تست فیزیک در یک هفته برای یک دانش آموز کنکوری بسیار کمتر از حد عادی است و تنها فرض و مثال ما این بود.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

در این زمینه یک روش فوق العاده مفید وجود دارد. نام این روش “فرمول ۱۲۰ تست” است. ویدیوی زیر را حتمأ ببینید.

مدیریت زمان در جلسه آزمون

از دیگر مشکلات بچه های تراز پایین، عدم مدیریت آزمون در جلسه است. مقوله مدیریت زمان آزمون بسیار حایز اهمیت بوده به شکلی که تنها با چند ساعت تمرین، مهارت های آن را به دست نخواهید آورد. در واقع از همان زمانی که مطالعه کنکوری تان را آغاز می کنید حتما بایستی به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید. خیلی از بچه ها اشاره می کنند که ما اکثر سوالات را می دانستیم اما وقت نیاوردیم. در جواب این عزیزان باید بگوییم گرچه ضیق وقت در هر جا امری طبیعی می تواند به حساب آید، اما اگر این مشکل دائمی برای شماست، در اصل عدم تسلط بر مفاهیم درسی مشکل اصلی است.

این طور در نظر بگیرید که فرمولی در ریاضیات وجود دارد که تازه دو روز است معلم آن را تدریس کرده. از لحاظ یادگیری هم موردی نبوده و کاملا آن را فرا گرفته اید. اما امروز سر جلسه آزمون، بدلیل کمبود وقت نتوانستید سوالات آن مبحث را حل کنید. این جا کمبود وقت کاملا ظاهری است. آن چه باعث شد این سوالات را حل نکنید عدم تسلط شما بوده. چون نه تعداد تست زیادی کار شده و نه مروری بر آن ها وجود داشته، حتی اگر فرمول کلی را می دانسته اید. پس این فرض که وقت نیاوردیم در اکثر اوقات به دلیل تسلط نداشتن است.

مدیریت زمان در آزمون

 

اما در مواردی هم مشاهده شده که فرد واقعا بطور ذاتی کند است. به شکلی که با تمام تلاشی که داشته باز هم تعدادی سوال حل نکرده می ماند. اما بدانید بلا استثنا این تعداد کم است. پس حتی اگر فردی کند باشید اولا با پشتکارتان سرعت تان را ارتقا خواهید داد. ثانیا آن تعدادی که می ماند امری ناگزیر بوده و قرار نیست آن چنان از نتیجه تان بکاهد.

برای افزایش مدیریت آزمون می توانید در خانه برای خودتان آزمون ها را شبیه سازی کنید. قبل از آزمون اصلی یک یا دو بار بهتر است پیش آزمون داشته باشید. به این صورت که مثلا ۵۰ سوال زیست و ۳۰ سوال شیمی یا یک مجموعه سوال از زرد عمومی را از مبحث آزمون گزینش کنید. سپس آنها را در زمان پیشنهادی برای آزمون مورد بررسی قرار دهید. این کار باعث می شود به مشکلاتی که مانع پیشرفت شما می شود پی ببرید و سپس برای حل این مشکلات اقدام کنید.

همچنین خوب است که از تکنیک های رایج و مهم مدیریت زمان مثل تکنیک زمان های نقصانی و تکنیک ضربدر منها در جلسه آزمون استفاده کنید.

مقاله مهم  مدیریت زمان در آزمون

تعادل درصدها در آزمون آزمایشی و کنکور

ایجاد تعادل درصدی اهمیت زیادی در افزایش تراز آزمون آزمایشی دارد. به این معنی که در تمام دروس درصد خوب و مناسبی کسب کنید. به صورتی که درصدهایتان اختلاف زیادی باهم نداشته باشند. در برنامه درسی خود مطالعه متناسب با ضریب هر درس داشته باشید. دانش آموز تراز بالا کسی نیست که به قول معروف فقط و فقط سرش در کتاب باشد، بلکه فردی است که زیرکی لازم را در شرایطی به خرج دهد.

تعادل درصدها در آزموناگر رشته تان تجربی است مطمئنا مطلعید زیست شناسی مهم ترین درس شماست. درسی که ضریبش در کنکور 12 است و هر دو سوال درست آن برابری می کند با 4 سوال درست ریاضی یا فیزیک. پس متناسب با ضریب یه این معناست که باید برای زیست شناسی بیشترین زمان را اختصاص دهید. بعد از آن شیمی. بعد فیزیک و ریاضی و نهایتا دروس عمومی. پس به خاطر داشته باشید هر درس را متعادل بخوانید نه بیشتر از حد لازم و نه کمتر.

در جلسه آزمون هم سعی کنید به صورت متعادل به دروس جواب دهید. برای هر درس به اندازه استاندارد آن زمان اختصاص دهید و هیچ درسی را صفر رها نکنید. (استثنا: زمین شناسی برای برخی از دانش آموزان) کلا در ترازهای 6800 به بالا، به هیچ وجه کارنامه ای پیدا نمی کنید که در آن درسی (غیر زمین) صفر یا بعبارتی بهتر کمتر از 40درصد باشد!

آزمون دادن یک مهارت است که در طول سال کنکور به تدریج باید یاد بگیرید و تمرین کنید. در پکیج فنون موفقیت در کنکور علاوه بر آموزش روش‌های صحیح درس خواندن، مهارت آزمون دادن را نیز به شما آموزش داده‌ایم. توصیه می‌کنیم به صفحه زیر سر بزنید تا بهتر متوجه شوید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

احتیاط در پاسخ گویی به سوالات

سوال ها را در جلسه آزمون مدیریت کنید و به سوالاتی که پاسخ آنها را نمی دانید یا شک دارید پاسخ ندهید. متاسفانه در کنکور سراسری سوالات دارای ضریب منفی اند. یعنی به ازای تعدادی سوال غلط سوال درست تان هم از بین می رود! سعی کنید توانایی شناسایی سطح سختی سوال را پیدا کنید. این توانایی صرفا با تمرین و تکرار بدست می آید.

در کل وضعیت سوالات پیش روی شما سر جلسه به سه صورت است:

  1. سوال را بلدید. این دسته یا سوالات ساده اند که امتیاز طلایی شما محسوب می شوند. یا بصورتی اند که حل آن ها زمان بر است. این دسته را برای بار اول حل نکنید.
  2. شک دارید کدام گزینه صحیح است. سمی ترین سوالات،سوالات شک دار هستند. چراکه به احتمال زیاد شما را در دام می اندازند و به این صورت تراز شما کم می شود. پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان بار اول به آنها جواب ندهید. در دفعه دوم هم تنها درصورتی که فکر می کنید قطعا به جواب می رسید سراغ آن ها بروید.
  3. هیچ راه حلی به ذهن تان نمی رسد. در این حالت سریعا آن سوال را رها کرده و به سراغ سوالات بعد بروید. هرگز این سوالات را شانسی جواب ندهید چراکه تنها 25 درصد احتمال درستی اما 75 درصد احتمال غلط بودن آن هاست!

احتیاط در پاسخ گویی به سوالات

بررسی آزمون های گذشته

با بررسی آزمون های گذشته تان به شناختی کلی از وضعیت خود می رسید. می توانید اشتباهات روتین تان را پیدا کنید. بی دقتی های تکراری که همیشه با شما هستند با بررسی آزمون مشخص می شوند. همچنین اشکالات شما در یادگیری مفاهیم نیز با تحلیل آزمون ها به دست می آیند. تحلیل آزمون را با دقت بسیار زیادی انجام دهید تا دفعات بعد گرفتار اشتباهات مکرر نشوید. این روند بایستی زمانی به اندازه خود آزمون و اغلبا بیش تر از آن به خود اختصاص دهد. مقاله ای بسیار مفید و کاربردی در خصوص تحلیل آزمون ها تهیه کرده ایم، حتما آن را مطالعه بفرمایید.

مقاله مهم  آموزش تحلیل کردن آزمون

تسلط روی کتاب درسی

تنها منبع آزمون سراسری کتاب وزارتی است پس بهترین کاری که می توان انجام داد تسلط پیدا کردن روی کتاب هاست. این طور بگوییم: کتاب هایتان را قورت دهید. رتبه های برتر و ترازهای بالای 7000 همیشه گفته اند که فلان درس مهم را بارها و بارها مرور کرده ایم. حتی تعدادی از آن ها دقیقا می شمارند که بار چندم شان است که این فصل از کتاب را مرور می نمایند. فصل های مهم را باید بیش از ده بار به طور کامل و با دقت فراوان بخوانید. اگر دروس حفظی رشته شما زیاد باشد این مسئله اهمیتی دو چندان می یابد. در رشته تجربی موکدا توصیه می شود کتاب زیست را هزاران بار بخوانید. هر صفحه، هر نمودار و هر تصویری که در این کتاب موجود است پتانسیل طرح شدن در کنکور را دارند.

تسلط روی کتاب درسی

چند سالی است که طراحان توجه ویژه ای به تصاویر کتاب زیست دارند. نکات مهمی نیز از آن ها می توان در آورد. حتی منابعی در بازار آمده اند که تنها به تحلیل تصاویر می پردازند و در تهیه آن ها مختارید و پیشنهاد خاصی مطرح نیست. آن چه مهم است این است که حتما به تصاویر و نمودارها و جداول توجه ویژه کنید. پس بچه های تجربی توجه داشته باشید که تمام بخش های زیست را از بر باشید. دانش آموزان رشته انسانی نیز در بسیاری از درس هایشان درگیر این ماجرایند. دروسی نظیر ادبیات،فلسفه یا تاریخ و…نیازمند این نوع توجه ویژه اند. مرورهای چندین باره را از قلم نیندازید.

یک نکته در خصوص محاسبه تراز

اگر سابقه حضور در چند آزمون متوالی آزمایشی را داشته باشید حتما متوجه شده اید درصد های یکسان از یک درس در دو آزمون نتیجه مشابهی ندارند. در واقع بدلیل این که بودجه بندی آزمون های موسسات کنکوری ندرتا جامع است این اتفاق می افتد.

آزمون سراسری آزمونی است جامع، یعنی هر آن چه در کتاب هاست یک جا با هم در این آزمون می آیند. اما سوالات هر سری از آزمون های آزمایشی به گونه ای می آیند که تنها چند فصل بسیار محدود از هر کتاب انتخاب شده اما تعداد سوالات شان منطبق با تعداد سوالات کنکور است. در این حالت دانش آموز باید خیلی ریز به هر فصل نگاه کند. مقصود این است بدانید که این سوالات مانند کنکور سوالات کلی گویی نمی کنند.

با این وجود در این آزمون فرضا اگر فصل 2 ریاضی که فصلی راحت است بیاید، قطعا نتیجه شما در پاسخ گویی به سوالات متفاوت است. با زمانی که فصل 3 که فصلی سخت است بیاید. یعنی درصد 60 آزمون اول با 60 دوم به هیچ عنوان یک سان نخواهد بود. به همین صورت در سایر دروس پیش بروید؛ بنابر این ضریب سختی سوالات هر درس طی هر آزمون متفاوت است و روی یک آزمون نمی شود حساب کرد.

محاسبه تراز را چگونه انجام دهیم؟

 

صحبتی با شما

افزایش تراز دغدغه تمام داوطلبانی است که در آزمون های موسسات شرکت می کنند. این دغدغه تا زمانی مفید است که فرد را به عمل به راهکار هایی در این خصوص متمایل کند. اگر مواردی که در بالا گفته شد را اجرا کنید مطمئنا به نتایج بهتری دست خواهید یافت. اما زمانی که این دغدغه صرفا در قالب یک استرس بدون واکنش در شما باشد، نه تنها نتایج مثبت نمی گیرید بلکه از نتایج قبلی هم افول می کنید. بنابراین یادتان باشد با تلاش و پشتکار به نتایج درخشان می رسید. نگرانی های افزایش تراز را کنار بگذارید. و تنها به دستورات عمل کنید. یقینا پاداش آن را دریافت خواهید کرد.

 

در مورد موضوع افزایش تراز آزمون، دو نفر از اعضای گروه مشاورین دورخیز در دو صوت به طور کامل توضیح داده اند. پیشنهاد می کنیم هر دوی این صوت ها را از لینک های زیر دانلود کرده و گوش کنید.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
majid
majid
3 سال قبل

دقیقا👌
تسلط ب کتاب درسی خیلی مهمه
بیشتر سوالای حفظی و زیست رو بعضا ب دلیل کم کاری در خوندن کتاب ،از دس میدم

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  majid
3 سال قبل

خب حالا که اشکال کارتونو متوجه شدین پس دیگه کم کاری نکنین:)

آتی
آتی
پاسخ به  majid
3 سال قبل

سلام
روش فرمول۱۲۰تست چطور هستش؟

4675.b
4675.b
3 سال قبل

با سلام
در مواردی ک بین دو گزینه شک میکنیم بهتره پاسخ بدیم یا ن؟

و اینک بعضا برا سوالا وق میزارم ولی ب جواب نمیرسممممم!!!!

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  4675.b
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
اگه فک میکنین مثلا با 10 ثانیه بیشتر فکر کردن میتونین به جواب قطعی برسین، سعی کنین وقت بذارین تا سوال رو از دست ندین..اما اگه واقعا نظری راجع به دوتا گزینه ای که بینشون شک دارین، ندارید، سوال رو رد کنین بهتره قطعاً..

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .