روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه شیمی کنکور

در این مقاله می خواهیم روش مطالعه شیمی کنکور و هر چیزی که برای رسیدن به درصد بالا در درس شیمی به آن نیاز دارید را به طور مفصل بررسی کنیم. اول لازم است یک شناخت کلی از فصل های شیمی بدانید. فصل‌‌های شیمی به طور کلی مطالب حفظی، مفهومی و مساله‌ای دارند و بنابراین برای مطالعه هر فصل، باید به سه مدل سوال مسلط شد. در کنار این موضوع، باید در روش مطالعه شیمی کنکور اول سعی کنید مباحث پایه ای که پیش‌نیاز سایر بخش‌ها هستند را فرا بگیرید.این مباحث شامل اتم، ساختار اتم، آرایش الکترونی، جدول تناوبی و آشنایی با انواع یون‌ها و ترکیبات یونی است. موازنه و استوکیومتری نیز در اولویت دوم هستند.

روش مطالعه شیمی کنکور

 

برای یادگیری این مباحث مهم با خرید کتاب کنکور از درسنامه یک منبع آموزشی-تستی خوب استفاده کنید. ما در مقاله ای جداگانه، بهترین منبع شیمی کنکور را معرفی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم حتماً این مقاله را مطالعه کنید. زیرا برای این که بتوانید روش مطالعه شیمی درست را پیاده کنید، نیاز به خرید منابع کنکور استاندارد دارید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور تجربی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور ریاضی 1403

 

مراحل مهم روش مطالعه شیمی

به طور کلی برای مطالعه بهتر شیمی و پیاده سازی روش مطالعه رتبه برترهای کنکور، باید مراحل زیر را انجام دهید.

مطالعه شیمی کنکور

  1. در قدم اول و برای شروع، باید کتاب درسی را به صورت سطحی و سریع برای آشنایی اولیه مطالعه کنید.
  2. کاری که در قدم دوم باید انجام دهید این است که سوالات کنکور 5 سال اخیر یا سوالات تالیفی خوب و استاندارد را بررسی کنید. تعجب نکنید! با این کار شما آمادگی لازم برای مطالعه پیدا می کنید. چون هم اهداف طراح سوالات کنکور را متوجه می شوید و هم ذهن شما با سوالات درگیر می شود و برای مطالعه مشتاق تر می شوید.
  3.  حالا باید به سراغ مطالعه درسنامه کتاب آموزشی در کنار  کتاب درسی بروید و به صورت پاراگراف به پاراگراف، جلو بوید. در این مرحله، بعد از انجام مطالعه و حل مثال های درسنامه (و یا جزوه دبیر) باید به سراغ حل تست های آموزشی بروید.
  4. در قدم بعدی باید به استخراج نکات از تک تک سوالات آموزشی بپردازید و سپس نکاتی که برای شما تازگی دارد را اول بفهمید و بعد آن ها را یادداشت کنید.
  5. قدم بعدی در دفعات بعدی مطالعه انجام و تکمیل می شود. در مرتبه بعدی مطالعه، باید اول مطالبی که در جلسه قبل مطالعه کرده اید را بازیابی کنید و سپس به تکمیل مطالعه فصل بپردازید. دقت کنید برای هر بخش جدیدی که مطالعه می کنید باید مراحلی که در شماره های 3 و 4 گفتیم را انجام دهید تا فصل به پایان برسد و سپس به مطالعه و مرور کلی فصل بپردازید و برای کل فصل تست آموزشی حل کنید. در کل هم دقت کنید که تست های آموزشی را در هر وعده مطالعاتی، به صورت مضربی حل کنید تا در پایان زمان مطالعه از کل آن مبحث، تست حل کرده باشید.
  6.  این مرحله باید بعد از هر سری تست آموزشی انجام شود. شما باید به کتاب درسی بازگردید و دوباره متن آن را مطالعه کنید.
  7.  و مرحله آخر مرور های به موقع است. شما باید در بازه های زمانی مناسب و طبق منحنی فراموشی، مرور های دوم و سوم را انجام دهبد و تست های بیشتری را حل و بررسی کنید. بعد از حل تست ها، بازگشت به کتاب درسی و بررسی مجدد آن فراموش نشود.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

روش مطالعه شیمی کنکور 3
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

در این روش مطالعه شیمی کنکور باید به سه نکته توجه کنید:

  1. اول اینکه در دور اول مطالعه، اصلاً سراغ خلاصه نویسی نروید و این کار را به دور دوم و سوم مطالعه واگذار کنید. فقط سعی کنید مطالب را دسته بندی کنید. مثلاً یک برگه برای یادداشت واکنش های شیمیایی، یک برگه برای نوشتن رنگ ها و حالت فیزیکی مواد و هر مطلب دیگری که فکر می کنید نیاز دارید برای خود دسته بندی کنید داشته باشید.
  2. درس شیمی، درسی نیست که شما فقط با حفظ کردن بتوانید از آن نتیجه بگیرید. شما باید سعی کنید طبق این روش مطالعه شیمی که راجع به آن صحبت کردیم، جلو بروید و همواره در نظر داشته باشید که باید در قدم اول مطالب را بفهمید و سپس حفظیات را به خاطر بسپارید
  3. از حل تمرین زیاد به خصوص برای مسائل شیمی غافل نشوید. حتی شده به صورت روزانه تعدادی مسوله شیمی حل کنید و سعی کنید راه هایی برای افزایش سرعت عمل در حل مسائل کشف کنید. البته حل مثال های زیاد، قطعاً باعث افزایش سرعت عمل شما می شود.

 

بهترین روش مطالعه شیمی

به جرات می گوییم که این روش مطالعه شیمی کنکور بسیار کارآمد و مفید است. این روش مطالعه شیمی کنکور به یادگیری مطالب مفهومی و مساله ای شیمی کمک بسیاری می‌کند. برای مطالعه و یادگیری حفظیات شیمی از همین روش استفاده کنید. یادداشت برداری و خلاصه نویسی در دورهای دوم به بعد را هم برای ساده شدن مرورها حتما انجام دهید. فراموش نکنید که حل تست مثل همیشه برای شما بهترین روش افزایش تسلط است. اگر سوالی هم از روش مطالعه شیمی کنکور داشتید، می توانید از ما بپرسید! دورخیز هر لحظه کنار شماست. برای خرید کتاب کنکور می توانید به کتابسرای دورخیز مراجعه کنید تا با تخفیف و ارسال رایگان بهترین کتاب ها را به دست تان برسانیم.

اگر به دنبال روش‌های پیشرفته مطالعه و تست‌زنی در درس شیمی هستید، پکیج فنون موفقیت در کنکور که در کادر زیر معرفی شده یک گنجینه کامل از تجربیات رتبه‌های برتر را در خود دارد. توصیه می‌کنیم حتماً با آن آشنا شوید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

عالی بود 👏

الیاس
الیاس
2 سال قبل

سلام من تازه امروز با ااین سایت اشنا شدم به طور اتفاقی و میتونم بگم سایت شما یکی از بهترین سایت هایی بود که دیده بودم انگیزه درس خوندم خیلی زیاد شد خدا قوت مرسی ازتون

یونس
یونس
2 سال قبل

با عرض سلام واحترام
مطالب سایت چکیده وبسیار مفید هستند. خرید کتاب انجام داده ام منتظرم اگرارسال کتاب سریع وخوب باشه سپاسگزارم

یونس
یونس
2 سال قبل

با عرض سلام واحترام
مطالب سایت چکیده وبسیار مفید هستند. سپاسگزارم

زهرا
زهرا
4 سال قبل

خیلی عالی بود، خدا قوت