آیا داشتن مشاور برای کنکور لازم است؟

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟ دانش آموزان کنکوری این 2 سوال را بسیار زیاد می پرسند و یکی از چالش های شما هم شاید همین موضوع باشد! اگر بخواهید کنکور بدهید میخواهید بدانید خودتان به تنهایی می توانید مسیر موفقیت را طی کنید؟ یا حتماً باید مشاور داشته باشید! شاید بحث هزینه مالی یا مشکل در پیدا کردن مشاور خوب شما را به این سوال ها رسانده باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که:

  • واقعاً آیا مشاور برای کنکور لازم است؟
  • اگر خودم بخوانم نمیتوانم رتبه برتر بشوم؟
  • تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟
  • برای چه کسانی داشتن مشاور کنکور ضروری است و برای چه کسانی نه؟
  • اگر مشاور نداشته باشیم چه می شود؟

با ما همراه باشید تا این دغدغه ذهنی را از ذهن تان پاک کنیم. 🙂

مشاور چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

همانطور که می دانید یکی از مرحله های مهم زندگی هر فردی کنکور هست که آینده را رقم می زند و کیفیت زندگی شما را تا پایان عمر مشخص می کند. پس بی شک می توانیم بگوییم که با ارزش ترین سال های زندگی شما سال کنکور است . خیلی از افراد ممکن است هدف های بزرگی داشته باشند ، می دانیم که داشتن هدف شرط لازم برای موفقیت است اما کافی نیست .

افرادی موفق هستند که راه درست را انتخاب کنند و از زمان و انرژی خودشان بهترین استفاده را ببرند.  یک راه میانبر که باعث می شود شما با صرف انرژی کمتر و سرعت بیشتر به سمت هدف خود حرکت کنید کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای و خبره است . اول ببینیم مشاور کنکور خوی چه  ویژگی هایی دارد؟

1-آشنایی کامل با مسیر

منظور از داشتن مشاور ، هر مشاوری نیست و باید دارای خصوصیات خاصی باشد . بهترین کسی که می تواند به شما بیشترین کمک را کرده و در این مسیر روش های درست و غلط را به شما آموزش دهد ، کسی است که خودش فراز و نشیب های این راه را تجربه کرده ، آشنایی کافی با دروس ، دغدغه ها و مشکلات آن داشته باشد و درک کند و از آن مهم تر راه را درست رفته و نتیجه ی مطلوبی گرفته باشد  .

مشاور به عنوان کسی که دید بازتری نسبت به غول کنکور دارد و خودش تجربه گذر از این مسیر سخت را داشته و به موفقیت رسیده ، در کنار دانش آموز سعی در هموار کردن این مسیر دارد .

2-ارائه برنامه شخصی

یک مشاور حرفه ای در ابتدا سعی در شناخت دانش آموز خود دارد. همانطور که میدانید نمی شود که یک برنامه کلی به همه دانش آموزان داد و انتظار داشت که بهترین نتیجه را از آن بگیرند . افراد تفاوت های زیادی  در عادت هایشان ، سطح درسی شان و… با هم دارند  و مشاور کنکور باید شناخت کافی از دانش آموز و عادت های او کسب کند تا بتواند بهترین و مفیدترین برنامه را در اختیار او قرار دهد .

مقاله مهم  9 ویژگی مهم یک برنامه ریزی استاندارد

3-پیگیر بودن

یکی از مهم ترین ویژگی های مشاور ، پیگیر بودن او است . مشاور با پیگیری خود  این اطمینان خاطر را به او می دهد که حواسش به او هست و باعث می شود تا دانش آموز به برنامه درسی خود پایبند باشد و در اجرای آن کم کاری نکند.  مشاور باید در بازه های زمانی کوتاه دانش آموزانش را چک کرده تا برنامه را به خوبی انجام دهند و اگر مشکلی در روند مطالعاتی آن ها پیش آمد به سرعت آن را برطرف کند . گرفتن گزارش کار نیز از وظایف مشاور است تا اشراف کامل به وضعیت تحصیلی دانش آموز داشته باشد .

تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است ؟

هیچ کس  وجود ندارد که در همه کار ها متخصص باشد و بتواند همه مسائل و شرایط را به طور کامل و به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. همه ما کاستی هایی داریم و نمی توانیم از خودمان این انتظار را داشته باشیم که در همه زمینه ها صد در صد موفق عمل کنیم .

کنکور هم یک شرایط سخت و نیازمند تلاش بسیار و داشتن مهارت های مختلف مانند نحوه مطالعه دروس مختلف ، مهارت تست زنی ، مدیریت زمان ، مدیریت استرس و … است که رسیدن به همه این مهارت ها نیاز به زمان زیادی دارد و البته کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای بسیار کمک کننده است که در صورت مواجهه با مشکلات درسی ، روانی یا خانوادگی به شما کمک می کند که این مشکلات را پشت سر گذاشته و به مسیر خود ادامه دهید .

همچنین مشاور با تعیین هدف های کوتاه مدت برای شما باعث می شود تا شما بعد از هر بار موفقیت در برنامه خود با انگیزه بیشتری به سراغ مطالعه بروید و با خودباوری و اعتماد به نفس بالایی شروع به خواندن کنید . همچنین با پیگیری های دقیق و منظم باعث می شود تا شما هم دقیق تر و بدون هدر دادن زمان و انرژی خودتان عمل کنید. بنابراین تاثیر مشاور در قبولی کنکور زیاد است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

تاثیر مشاور در قبولی کنکور

یک مشاور خوب کمک می کند تا شناخت بهتری از خود و توانایی های خود به دست آورده و نقاط  قوت و ضعف خود را پیدا کنید و با تمرکز روی آن ها بهترین نتیجه را بگیرید. دانش آموزان زیادی هستند که استعداد ها و مهارت های گوناگونی دارند ولی به دلیل راهنمایی غلط  یا عدم گرفتن مشاوره از یک فرد متخصص دچار گمراهی شدند و فرصت هایشان را از دست دادند .

برای مثال رتبه اول کنکور تجربی سال 95 دانشجوی رشته مهندسی برق در دانشگاه شریف بود که بعد از ورود به دانشگاه متوجه اشتباه خود در زمینه انتخاب رشته شده بود و سپس مسیر خود را تغییر داد . از این قبیل دانش آموزان کم نیستند که بعد از سال ها صرف وقت و انرژی خود به اشتباهشان پی برده و مسیر تحصیلی خود را تغییر می دهند. با کمک گرفتن از مشاور در زمان مناسب خود می توان از این قبیل اشتباهات جلوگیری کرد .

از طرفی دانش آموزان تیزهوش  پتانسیل بالایی دارند و می توانند به موفقیت های زیادی دست پیدا کنند . این دانش آموزان آینده کشور را درخشان می کنند پس به مشاوره اختصاصی نیاز دارند تا توانایی هایشان به هدر نرود و متناسب با توان خود به بالاترین مدارج برسند . مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی با همین هدف تشکیل شده اند .

 

اگر مشاور نداشته باشیم چه می شود ؟

حتما تا الان برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات ناامید شوید و به اصطلاح کم بیاورید ، درواقع باید بگویم که فقط شما نیستید که این حس را تجربه کردید بلکه تمام دانش آموز ها و کسانی که خود را برای یک آزمون سخت آماده می کنند چنین حسی را تجربه کرده اند اما بودن کسی که در این موقعیت ها کنارتان باشد خیلی مهم است .

کمک گرفتن از یک مشاور کمک می کند تا شما به مسیر اصلی خود برگردید و نمی گذارد از مسیر منحرف شوید یا تلاش هایتان بی ثمر بماند ، یک مشاور انگیزشی  که با دانش و مهارت خودش شما را دوباره سرحال بیاورد تا به راهتان ادامه دهید .

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟

تقریبا اکثر کنکوری ها با این مشکل مواجه هستند و همیشه این سوال ها را مطرح می کنند که چجوری باید درس بخونم ؟ هر درس رو چقدر بخونم ؟  از روی چی بخونم ؟

دچار آشفتگی و سردرگمی می شوند و متاسفانه فرصت محدود  تا کنکور سراسری این اجازه را به آن ها نمی دهد تا تعداد زیادی از منابع را استفاده کرده و بتوانند بهترین و مناسب ترین آن ها را جدا کرده و طبق آن پیش بروند و همیشه دنبال این هستند تا پاسخ سوال های خود را از یک رتبه برتر و کسی که خود نتیجه خوبی از این آزمون گرفته و آشنایی کاملی با آزمون ، دروس و منابع دارد ، بگیرند .

با توجه به این که لازم است روش های زیادی را تجربه کرده و از راه آزمون و خطا بتوانید بهترین روش را پیدا کرده و آن را اجرا کنید اما زمان شما محدود است و اجازه ی این کار را به شما نمی دهد به عبارتی تصور کنید که برای باز کردن یک قفل یک دسته کلید در اختیار دارید در نتیجه باید همه کلید ها را امتحان کرده تا کلید آن قفل را پیدا کنید در اینجا وظیفه مشاور معرفی همان کلید اصلی به شماست تا زمان زیادی را صرف پیدا کردن روش صحیح درس خواندن نکنید.

مقاله مهم  برای کنکور چند ساعت درس بخوانیم و چندتا تست بزنیم؟

یک مشاور خوب می تواند شما را از این سردرگمی ها نجات دهد و با یک برنامه ریزی درست و منحصر به فرد که همه ویژگی های یک برنامه اصولی و علمی مثل ساعت مطالعه مناسب برای شما ، حجم مطالعه هر درس متناسب با توانایی های شما و معرفی منابع مناسب با سطح درسی شما  را داشته باشد ، منجر به پیشرفت شود .

 

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ باید بگویم که داشتن مشاور برای قبولی الزام 100 درصدی ندارد ،  بستگی به دانش آموز دارد . همه رتبه های برتر مشاور نداشتند اما درصد زیادی ( بالای 70 درصد ) از کمک مشاور استفاده کرده اند . قطعا همراه بودن یک مشاور حرفه ای کار را خیلی برای داوطلب راحت کرده و باعث روشنی راه او می شود .

مشاور قرار نیست که معجزه کند ، او به عنوان یک کارشناس در مسائل علمی و انگیزشی  شما را هدایت  کرده و مسیر را به شما نشان می دهد . البته انتخاب مشاور بسیار حساس است زیرا ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث افت تحصیلی شما شود پس باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید تا ملاک های یک مشاور حرفه ای را داشته باشد .

مشاور کنکور

برای مثال  فرض کنید که در زمان استراحت بین مطالعه به دلیلی از اتاق خود خارج می شوید و به طور اتفاقی سریال یا برنامه مورد علاقه خود را می بینید که در حال پخش است و تصمیم می گیرید که برای دقایقی آن را تماشا کنید  اما وسوسه شده و ساعتی یا ساعت ها جلوی تلویزیون مشغول تماشا می شوید .

با خود می گویید که حالا که اتفاقی نیفتاده ، در روز های بعد جبران می کنم و این باعث می شود که زمان و انرژی شما به هدر رفته و از برنامه درسی خود عقب بمانید اما اگربه صورت روزانه برنامه تهیه کنید و تحت پیگیری کامل مشاور خود قرار بگیرید ، دیگر نمی توانید برنامه و دروس هر روز را به راحتی به روز دیگری موکول کنید و با توجه به اینکه باید گزارش کار خود را در اختیار مشاور خود قرار دهید ، این سهل انگاری ها به حداقل می رسد .

 

نیاز والدین برای صحبت با مشاور

می دانید که والدین در آرزوی تشکیل زندگی بهتر با موفقیت های زیادی برای فرزندان خود هستند و تمام تلاش خود را در این راه می کنند . کنکور هم سرنوشت دانش آموزان را رقم می زند که سختی ها و نگرانی های خاص خودش را دارد . در این میان علاوه بر دانش آموز ، پدر و مادر هم متحمل استرس زیادی می شوند و یکی از مشکلات اصلی دانش آموزان هم همین است.

توقعات بیش از حد والدین از فرزند خود ، وارد کردن استرس زیاد به دانش آموز ، تحت فشار قرار دادن او یا برعکس باور نداشتن به توانایی های او که در نهایت باعث می شود تا قدمی در راه موفقیت فرزند خود برندارند و شرایط لازم را برای او به وجود نیاورند .

مشاور رابط خوبی بین والدین و دانش آموز است پس حضور مشاور می تواند در کنترل استرس والدین و مدیریت شرایط کمک کند یا با آگاهی دادن به والدین در زمینه های مختلف ، شرایط  بهتری  برای دانش آموز فراهم کند . در واقع خانواده نقش کاتالیزگر را در فرآیند رسیدن دانش آموز به موفقیت دارد و سرعت رسیدن او را بیشتر می کند  پس برای موفقیت ، دانش آموز و خانواده در کنار هم باید کارکرد خوبی داشته باشند و نمی توان بدون در نظر گرفتن خانواده مشاوره خوبی انجام داد .

جمع بندی

در پایان این مقاله و بررسی سوال ( آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ ) و پس از بررسی خصوصیات مشاور کنکور و نقش آن در موفقیت دانش آموز به این نکته می رسیم که مشاور معجزه گر نیست و به عنوان راهنما مسیر را به شما نشان می دهد . قطعا داوطلبانی هم بوده اند که بدون مشاور به موفقیت رسیده اند . مشاور با تجربه و علم خود ، مهارت های لازم را به شما آموزش  می دهد تا این مسیر نا هموار و پر چالش را برای شما هموار کرده و باعث شود با سردرگمی کمتر و خاطر آسوده تر و پرسرعت به راه خود ادامه دهید.

اگر برای رسیدن به هدفتان مصمم هستید و می خواهید با موفقیت کنکور را پشت سر بگذارید ، می توانید از یک مشاور حرفه ای  برای داشتن یک برنامه منظم و در اختیار داشتن بهترین منابع و روش ها  کمک بگیرید .

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید .

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .