مدیریت زمان در آزمون

آیا تا به حال شده است که در آزمونی، زمان آزمون تمام شود و سوالاتی را بررسی نکرده باشید؟ و یا حتی یک یا چند درس به طور کامل بماند؟ مدیریت زمان یکی از مهارت هایی است که هر دانش آموز کنکوری باید بیاموزد.

  • چه کنیم بتوانیم تمامی سوالات یک آزمون را بررسی کنیم و وقت کم نیاوریم؟!
  • چه طور در تمامی دروس درصد مناسب و متعادلی داشته باشیم؟
  • چه طور زمان خود را در آزمون به درستی مدیریت کنیم؟!
  • تقسیم کردن زمان بین دروس مختلف دفترچه آزمون را چطور انجام دهیم؟

در ادامه این مقاله چگونگی مدیریت زمان در آزمون از طریق دو مورد از مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان را بررسی خواهیم کرد.

  1. تکنیک ضربدر منهی
  2. تکنیک زمان های نقصانی

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

مدیریت زمان در آزمون 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

تکنیک زمان های نقصانی

در این تکنیک، دانش آموزان به هر درس در زمانی کمتر از زمان پیشنهادی دفترچه پاسخ می دهند. در واقع مقداری از زمان را ذخیره می کنند. برای اجرای این روش حتماً باید زمان نقصانی قبل از آزمون  مشخص شده باشد تا در سر جلسه نیاز به محاسبه نباشد.

اگر میخواهید از این روش در کنکور سراسری استفاده کنید لازم است قبل از آن این روش را تمرین کنید و در تمامی آزمون های آزمایشی از این روش استفاده کنید.

مدیریت زمان در آزمون 3

نتیجه استفاده از این روش این است که تمانی سوالات یک آزمون بررسی می شوند. شما با استفاده از این روش می توانید بدون سوال بررسی نشده و یا درصد صفر در هیچ یک از دروس، تناسب درصدی را میان درس هایتان برقرار کنید تا تراز و رتبه بهتری به دست آورید.

مقاله مهم  راهکارهایی برای کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در آزمون ها

بعد از این که دانش آموزان زمان‌های نقصانی پیشبینی شده را تمام کردند؛ چه در دفترچه عمومی و چه دفترچه اختصاصی، یک زمان اضافی باقی می‌ماند. برای مثال از زمان پاسخ گویی به دفترچه اختصاصی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه باقی می ماند. که به طور میانگین به اندازه زمان پاسخ‌گویی به یک درس به طور کامل است. و یا یک ربع ساعت بعد از پایان بررسی سوالات عمومی زمان باقی است.

حال این سوال به وجود می آید که با زمان باقی مانده را چه کنیم؟

زمان را می توان بنابر الویت به درس‌هایی که حس می‌کنید درصد کمتری در آن زدید؛ یا دروسی که درصد ضریب بیشتری دارند و یا درس هایی که نقطه قوت شما بوده و می توانید درصد بیشتری در آن ها کسب کنید؛ اختصاص می‌دهید. قبل از شرکت در آزمون لازم است نقشه راه مشخصی داشته باشید. تمامی موارد باید مشخص شوند و برای خود هماهنگ کنید و زمان باقی مانده را بین درس‌هایی که اولویت شما هستند؛ تقسیم کنید. همان طور که گفته شد لازم از قبل شروع آزمون لازم است؛ زمای‌های نقصانی‌ را برای هر درس پیشبینی کردنید و زمان لازم را بالای دفترچه و هر درس بنویسید و بعد از اتمام آن درس وارد درس بعدی شوید.

برای موفقیت در استفاده از تکنیک زمان نقصانی لازم است که همزمان تکنیک ضربدر منهی را نیز اجرا کنید.

وقتی که این زمان های نقصانی تمام شد زمان باقی مانده را بین درس‌ ها با توجه به نکات گفته شده تقسیم کنید. برای مثال از ۳۰ دقیقه باقی مانده ۵ دقیقه را به ریاضی اختصاص دهیم . و از این زمان برای حل کردن سوالاتی با علامت × مشخص شده اند استفاده کنید.

انجام همزمان این دو تکنیک موجب، مدیریت زمان، تناسب درصدی، از بین رفتن استرسِ نرسیدن به یک درس و کسب درصد مناسب در تمامی دروس و ایجاد آرامش خاطر می‌شود.

مشاوره کنکور دورخیز با کادر مجرب به شما یاد می‌دهد که چگونه در هنگام کنکور بتوانید مدیریت زمان داشته باشید و با آرامش به موفقیت در کنکور دست یابید. جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های موسسه تماس بگیرید.

مقاله مهم  راهکار افزایش سرعت محاسبات برای کنکور

مدیریت زمان در آزمون

 

تکنیک ضربدر و منها

واکنش هر دانش آموز در مواجهه با یک سوال در سر جلسه آزمون،  حال چه این آزمون را در خانه از خود گرفته باشد و چه در آزمون آزمایشی و کنکور باشد؛ از سه مورد زیر خارج نیست:

  1.  راه حل سوال را می داند و می تواند سوال را به درستی حل می کند
  2. حس می کند روش حل سوال را می داند؛ ولی فکر می کند حل سوال زمانبر است و یا به تمرکز بیشتری برای حل آن نیاز دارد
  3. ایده ای برای حل سوال ندارند و روش حل را نمی داند و یا در درست بودن جواب سوال شک دارد.

در برخورد به هر گروه از سوالات چه کنیم؟

سوالات گروه اول، بدون دردسر حل می شوند و علامت زدن هم نیازی نیست. در کنار سوالاتی که در گروه دوم قرار دارند؛ علامت × بگذارید. این سوالات در مرحله دوم و با استفاده از زمان باقی مانده از تکنیک نقصانی حل می شوند. اما در کنار سوالاتی که در گروه سه قرار داشته و مطمئن هستید که نمیتوانید پاسخ درستی به آن ها دهید؛ علامت – قرار دهید. این سوالات از فرآیند آزمون حذف می شوند و دیگر به سراغ آن ها نمی رویم.

پس از بررسی تمام سوالات؛ سوالات حل نشده با علامت × یا – مشخص شده اند. در پاسخ به سوالات باقی مانده، ابتدا باید به سراغ سوالاتی که علامت × دارند بروید و از بین این سوالات، سوالاتی را که سریع تر می توان به جواب رسید را انتخاب کرده و آن ها را حل کنید .

اگر زمان اختصاص داده شده برای هر درس تمام شد به سراغ درس بعدی بروید و در دروس بعدی نیز همین گونه عمل کنید. در صورتی که همه سوالاتی که با × مشخص شده اند؛ بررسی و حل شد می توانید روی سوالاتی که علامت – در کنارشان است فکر کنید.

پس بررسی سوالات هر درسی، چه دروس اختصاصی و چه دروس عمومی،  هر سوالی ممکن است یکی از سه حالت زیر را داشته باشد:

  1. بدون علامت
  2. ×

 

مدیریت زمان در آزمون

 

نکات مهم

  • پس از اتمام زمان یک درس، برای حل تمام سوالات اصرار نداشته باشید؛ نیازی نیست تا بخواهید پاسخنامه ی خود را الکی سیاه کنید :).
  •  موفقیت در کنکور از آن دانش آموزی است که تعداد سوال درست بیشتری حل کرده باشد.
  • همه سوالات یک درس دارای ارزش یکسانی هستند و فقط تعداد صحیح، تضمین کننده موفقیت شما در آزمون است.
  • برنامه اصلی در مدیریت زمان جلسه آزمون این است که در هیچ درسی با کمبود زمان مواجه نشوید.
  • سوالات ساده را نباید از دست داد. برای این که بتوانید تمامی سوالات ساده را پیدا کنید؛ لازم است با استفاده از تکنیک ضربدر منهی بتوانید تمامی سوالات را بررسی کنید.
  • درصد قابل توجهی از سوالات آزمون ها سوالات با سطح متوسط و آسان است و کسی موفق می شود که در تمامی درس ها این سوالات را پیدا کرده و پاسخ درست به آن ها بدهد.
  • برای به دست آوردن رتبه و تراز مناسب در آزمون ها لازم است که؛ کارنامه متعادلی داشته باشید؛ یعنی وجود یک درس با درصد پایین می تواند تاثیر منفی خیلی زیادی بر روی نتیجه بگذارد. پس سعی کنید زمان لازم برای هر درس را در نظر بگیرید و هیچ درسی را به طور کامل حذف نکنید.

 

تست زدن و آزمون دادن یک مهارت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح آزمون دادن را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

در پایان حتما به فایل صوتی گوش کنید.

امیرحسین مسلمیامیرحسین مسلمی

مشاوره صوتی رایگان

آقای امیرحسین مسلمی رتبه 144 کنکور و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آموزشی صوتی نحوه مدیریت زمان برای داوطلبان کنکور را به صورت کامل توضیح داده است. این صوت را حتما گوش کنید.
مدت زمان : 10 دقیقه و 57 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
taha.nemati
taha.nemati
3 سال قبل

تکنیک زمان نقصانی رو از همون اول تو آزمون ها عه آزمایشی اجرا میکنم

واقعا جواب میده 😊

Amir reza
Amir reza
3 سال قبل

سلام خسته نباشید !!
آقا من زبانو خوب نمیتونم جواب بدم وقت اونم میزارم ب بقیه درسای عمومی باز کمبود وقت دارم اخهههههه.

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  Amir reza
3 سال قبل

سلام شما هم خسته نباشین:)
نمیشه اینجوری که:|
حتما توی خونه موقع تست زدن به زمان توجه نمیکنین

iliya
iliya
3 سال قبل

تکنیک خیلی خوبیه من ازش استفاده میکنم

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  iliya
3 سال قبل

موفق باشی ایلیا خان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .