تکنیک آلفای ذهنی برای بهبود یادگیری

چگونه با حداکثر توان تمرکز کنیم؟ چطور درهنگام مطالعه هیچ صدای دیگری را نشنویم؟! با استفاده از تکنیک آلفای ذهنی! تکنیک آلفای ذهنی یک تکنیک علمی فوق العاده است. نام این تکنیک از امواج مغزی آلفا گرفته شده است. مغز ما فرکانس های مختلفی دارد. در هر مرحله از شبانه روز بخشی از امواج مغزی فعال هستند. وقتی ما بیدار هستیم فرکانس های مغز معمولا روی  حالت بتا هستند. در این مقاله به طور کامل شما را با این روش آشنا می کنیم.

ویدئوی آموزش تکنیک آلفای ذهنی برای افزایش یادگیری

 

چه زمانی مغز وارد حالت آلفای ذهنی می شود؟

  1. قبل از خواب هنگامی که کاملا ریلکس شده اید.
  2. هنگامی که غرق فکر کردن به رویاها هستید.
  3. هنگامی که با تمرکز بالا، مسئله ای را حل می کنید.
  4. هنگامی که در کلاس یوگا هستید و … .

در حالت آلفا نیم کره راست مغز فعال تر است. نیم کره راست مغز منبع تمرکز و خلاقیت است. پس برای مطالعه با تمرکز بیشتر باید از نیم کره راست خود استفاده کنید. همچنین اطلاعات دریافتی در موج آلفا بهتر به خاطر سپرده می شوند.

چیزی که مطالعه یک درس را برای شما لذت بخش می کند همین است که:

با تمرکز بالا بخوانید و به راحتی مطالبش را به خاطر بسپارید.

بیشترین مشکل دانش آموزان برای درس خواندن همین 2 مورد است. برای مثال شما علاقه ای به مطالعه شیمی ندارید چون نمی توانید کاملا متمرکز شوید. یا شما از مطالعه دروس عمومی فرار می کنید چون به سختی حفظ می شوند. اما اگر زیست شناسی را دوست دارید به این دلیل است که هنگام مطالعه به راحتی تمرکز می کنید.

برای اینکه تمام دروس خود را با علاقه مطالعه کنید از تکنینک آلفا استفاده کنید.

 

دقت کنید که مطالعه یک مهارت است و نیاز به آموزش دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

مقاله مهم  نمونه برنامه ریزی کنکور + دانلود جدول برنامه ریزی pdf خام

 

بهترین مثال برای توصیف حالت آلفای ذهنی

در حالت آلفا شما بیدار هستید؛ با چشم های بسته، عضلات شل، و بدن ریلکس.

مثل وقتی که در رخت خواب هستید اما هنوز به خواب نرفته اید. ذهنتان خلوت شده و به رویایی فکر می کنید. در این حالت اگر کسی صدایتان بزند می شنوید ولی آگانه پاسخی نمی دهید. به این دلیل که می خواهید همچنان به رویا پردازی ادامه دهید.

انقدر غرق در رویا هستید که نمی خواهید هیچ صدای مزاحمی آن را بهم بریزد. پس به صدایی که می شنوید توجهی نمی کنید. انگار که هیچ صدایی نیامده است.

امواج آلفا ذهنی

شما در حالت ریلکسیشن وارد فاز آرامش می شوید. مغز آرام شما آماده ی بخاطر سپردن اطلاعات است.

در سایر اوقات روز هم می شود به حالت آلفا رسید. در حالت آلفا می تونید از قدرت حافظه  بیشترین استفاده را داشته باشید.

اگر در فرکانس آلفا مطالب علمی را مرور و یا حفظ کنید، خیلی راحت روی حافظه شما ثبت می‌شود. به همین طریق می توانید به فردی تبدیل شوید که اطلاعات را خیلی بیشتر از بقیه در ذهن خود نگه میدارد.

چگونه از تکنیک های آلفای ذهنی استفاده کنیم؟

یکی از زمان هایی که ذهن شما به طور خودکار وارد فاز آلفا می شود قبل از خواب است. پس می توانید از تایم های قبل از خواب بهتر استفاده کنید.

مطالبی که در طول روز خوانده اید قبل از خواب مرور کنید.

روش های مرور مطالب قبل از خواب:

  1. مطالبی که در طول روز خواندید را از ذهن بگذرانید.

مثلا، امروز 10 صفحه از زیست شناسی مطالعه کردید. قبل از خواب در ذهن خود بررسی کنید که این 10 صفحه در مورد چه چیزی صحبت می کرد؟ برای نمونه در ذهن خود بگویید: ” این فصل درمورد سیستم ایمنی بدن می گفت. سیستم ایمنی شامل چند بخش می شود. و … .”

همینطور که در ذهن خود مطالب زیست را بررسی می کیند ممکن است به قسمت هایی برسید که فراموش کرده اید. برای مثال با خود می گویید:” سیستم ایمنی سلولی چه بخش هایی داشت؟! وای یادم رفته!”

پس در هنگام مرور ذهنی بخشی از مطالب را کامل به یاد می آورید اما بخشی دیگر را خیر. در این شرایط می توانید بعد از مرور به سراغ کتاب درسی بروید. یک دور خیلی سریع صفحات مطالعه شده را دوباره بخوانید. جملاتی که فراموش کرده اید را هایلایت کنید.

  1. وویس مطالبی که در طول روز خوانده اید را گوش دهید.
مقاله مهم  آموزش تحلیل کردن آزمون

بعد از اینکه هر درس را حداقل 3 بار مرور کردید، خلاصه نویسی کنید. بعد از خلاصه نویسی، از چکیده مطالب وویس تهیه کنید. به این ترتیب می توانید قبل از خواب وویس ها را گوش دهید.

حداقل 3 ماه طول می کشد تا هر درس را حداقل 3 بار مرور کنید. پس برای مرور قبل از خواب ابتدا از روش مرور ذهنی استفاده کنید. بعد از مدتی که وویس ها کامل شد می توانید به وویس هم گوش دهید. مرور ذهنی قبل از خواب قدرت پردازش شما را چندین برابر بیشتر می کند. پس با استفاده از روش اول، هم حافطه و هم قدرت پردازش خود را تقویت کنید.

استفاده از تکنیک های آلفای ذهنی در طول روز

گفته شد که یکی از زمان هایی که ذهن به حالت آلفا می رسد، قبل از خواب است. اما چگونه در طول روز هم از تکینک های آلفا ذهنی استفاده کنیم.

حتما دیده اید که بعضی از دانش آموزان در هنگام مطالعه هیچ صدای دیگری را نمی شنوند. چگونه با این قدرت تمرکز کنید؟!

ذهن شما قدرتمند ترین ابزاری است که دراختیار دارید. کافیست که یاد بگیرید چطور از آن استفاده کنید.

افکاری که در طول روز از ذهن می گذرند کاملا در اختیار شما هستند. همانطور که به دست خود فرمان می دهید که وسیله ای را بردارد. به ذهن خود هم دستور دهید که چه افکاری را بپذیرد.

هنگامی که درسی را مطالعه می کنید، به خود بگویید که هیچ فکر مزاحمی نباید شما را به خود مشغول کند. این طور در نظر بگیرید که درسی که هم اکنون میخوانید همان رویای شماست. رویایی که وقتی به آن فکر می کنید انگار هیچ صدای دیگری از بیرون به گوش نمی رسد. در واقع شما کاملا به محیط اطراف خود آگاهید اما “نمی خواهید” که حواستان را به اطراف بدهید.

هرگاه درسی که میخوانید برایتان رویایی باشد، اجازه نمی دهید که ذهنتان به چیز دیگری جز درس بپردازد.

” ما که از کنکور هم بیزاریم حالا رویایی درس بخونیم!! دلتون خوشه ها…”

اگر شما هم این طور فکر می کنید حتما ادامه این مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

برای رسیدن به هر رشته دانشگاهی باید از کنکور عبور کرد. چه بهتر که از مسیر کنکور لذت ببرید. چه بهتر که از درس خواندن لذت ببرید. چون در نهایت باید یک سال برای کنکور تلاش کنید پس چه بهتر که خوش بگذره بهتون!

اگر امروز باید مشتق ریاضیات را مطالعه کنید، سعی کنید که به هیچ چیز دیگری جز مشتق فکر نکنید. هنگامی که تازه شروع به مطالعه می کنید قطعا چندین بار پرش ذهنی خواهید داشت. اما اگر چند دقیقه اول را تحمل کنید، روی ریاضیات متمرکز می شوید. آن وقت اگر کسی صدایتان بزند، صدایش را نمی شنوید.

مقاله مهم  تغذیه کنکوری های موفق

بعد از پایان مطالعه، اگر به ساعت نگاه کنید متوجه خواهید شد که حتی متوجه گذر زمان هم نشدید. در این حالت ذهن شما وارد فاز آلفا شده است. مطالبی که با این روش می خوانید بهتر در خاطرتان می ماند.

تکنیک آلفا ذهنی

به طور خلاصه، مراحل رسیدن به حالت آلفای ذهنی در طول روز:

1.  محیط خلوتی را برای مطالعه انتخاب کنید.

2.  چند دقیقه اول مطالعه با افکار مزاحم مقابله کنید.

3.  به صداها اطراف توجه نکنید.

4.  با علاقه مطالعه کنید.

5.  این مراحل را تا چند روز مرتبا تکرار کنید.

6.  برای یادگیری تکنیک آلفا صبور باشید.

تکنیک طلایی رسیدن به حالت آلفای ذهنی

رسیدن به حالت آلفا در طول روز مشکل است. برای اینکه راحتتر به حالت آلفا روزانه برسید از تکنیک طلایی استفاده کنید.

تکنیک طلایی آلفا میانبری برای تقویت حافظه است.

بعد از پایان مطالعه هر درس، به مدت 2 دقیقه دراز بکشید و چشمانتان را ببندید. سپس، شروع کنید به مرور ذهنی مطالب خوانده شده، با چشمان بسته و درحالیکه کاملا ریلکس هستید. این مرور را به مدت یک ربع ادامه دهید.

این مرور کوتاه در انتهای مطالعه به شما کمک می کند تا:

1.  کیفیت مطالعه خود را بسنجید.

2.  مطالب را طبقه بندی کنید.

3.  انگیزه بگیرید که هر دفعه با دقت بیشتری درس بخوانید.

مزایای استفاده از امواج آلفای ذهنی

تکنیک آلفا کاربرد ها بسیاری دارد. اما کاربرد های کنکوری روش آلفا به شرح زیر است:

1.  ثبت راحت اطلاعات در حافظه

2.  افزایش قدرت تمرکز هنگام مطالعه

3.  افزایش بازده مطالعاتی هر درس

4.  مرور سریع دروس در طول شب

5.  طبقه بندی بهتر مطالب با مرور ذهنی سریع روزانه

6.  استفاده از حافظه دیداری و شنیداری (مطالب خوانده شده را بار دیگر با صوت مرور می کنید.)

با استفاده از روش های گفته شده برای رسیدن به امواج آلفا می توانید در طول روز هم با تمرکز بالا درس بخوانید. امواج آلفا می توانند با یک تیر همزمان چند نشان بزنند. پس همین امروز تصمیم بگیرید و روش مطالعه خود را پربازده کنید.

تکنیک آلفا ذهنی

افراد باهوش تلاش می کنند که با حداقل تایم مطالعه، به حداکثر بازدهی برسند. استفاده از بی مصرف ترین زمان ها روزانه زیرکانه ترین روش افزایش ساعت مطالعه است. از تکنیک های آلفای ذهنی استفاده کنید تا مثل رتبه های برتر درس بخوانید.

تمام مشکلات مسیر کنکورت به راحتی حل میشه به شرطی که تکنیکش رو پیدا کنی! اگه هنوز نمی دونی چجوری موفق بشی حتما با مشاوران دورخیز مشورت کن.

علیرضا اسماعیل‌پورعلیرضا اسماعیل‌پور

مشاوره صوتی رایگان

در این ویس مشاوره ای در مورد تکنیک آلفای ذهنی نکته های خوبی گفته شده است. استفاده از تکنیک آلفای ذهنی به افزایش یادگیری کمک زیادی می کند. روش های نوین یادگیری می تواند باعث شود از تمام ظرفیت ذهنی تان استفاده کنید و بهترین رتبه را در کنکور کسب کنید. این ویس توسط علیرضا اسماعیل پور دانشجوی پزشکی دانشگاه ساری تهیه شده است.
مدت زمان : 9 دقیقه و 40 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.
.
3 سال قبل

مطمئنا روش کارسازی هست .من چند بار امتحان کردم ولی محیط خلوتی نیاز داره

sanaz
sanaz
4 سال قبل

خیلی خیلی عالییییی بود
حالت آلفا رو موقع خوندن زیست تجربه کردم واقعا لذت بخش میکنه مطالعه روووو

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  sanaz
3 سال قبل

چه عالی
مرسی که تجربتونو با ما درمیون گذاشتین:)

کیان
کیان
پاسخ به  sanaz
2 سال قبل

خیلی عالیه . من این حالتو بصورت اتفاقی پیدا کردم ، باعث میشه حافظت تقویت بشه ، تمرکزت بالا بره ، انگیزت بالا بره ، اعتماد بنفس عالی به داوطلب میده، ‌… حتما توصیه میکنم روش سرمایه گذاری کنید . اولش سخته ولی بعدش درسد میشه