معرفی رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق

زمانی که صحبت از رشته مهندسی برق میشود اولین تصویری که در ذهن ما شکل میگیرد نیروگاه های تولید انرژی دکل های بزرگ مخابراتی و وسایل برقی منزل میباشد. اما شناختی که ما از دنیای الکترونیک و مهندسی برق داریم بسیار محدود است. تمام تصورات ما از مهندسی برق تنها بخش کوچکی از این رشته گسترده را شامل میشود.

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی برق می پردازیم. رتبه قبولی، دروس، میزان درآمد، مزایا و معایب و مدت تحصیل در آن را بررسی می کنیم. با گرایش های آن برای ادامه تحصیل آشنا می شوید. در نهایت با مشورت و شناخت کامل می توانید تصمیم بگیرید که وارد این رشته بشوید یا خیر. پس با ما همراه باشید.

مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

 

معرفی رشته مهندسی برق

مهندسی برق یکی از شاخه های جدید مهندسی است و قدمت آن به اواخر قرن 19 باز می گردد. مهندسان برق بر روی طیف گسترده ای ازدستگاه ها و سیستم ها، از میکروچیپ های ریز تا ژنراتورهای بزرگ نیروگاه  کار می کنند. ظهور عصر مدرن با ورود برق به منازل، مشاغل و صنعت آغاز شد و همه اینها توسط مهندسین برق امکان پذیر شده است.

رشته مهندسی برق از زمان آغاز فعالیت خود، در چندین گروه تخصصی، از جمله سیستم های تولید و انتقال نیرو، موتورها، باتری ها و سیستم های کنترل، رشد و گسترش یافته است. مهندسي برق همچنين شامل الكترونيك است كه خود به تعداد زيادي از زير شاخه ها از جمله سيستم هاي فركانس راديو (RF)، ارتباطات از راه دور، سنجش از دور، پردازش سيگنال، مدارهاي ديجيتال، ابزار سازي، صدا، صدا و تصوير و الكترواپتيك نيز تقسيم شده است.

بسیاری از دروس رشته مهندسی برق با رشته مهندسی کامپیوتر مشترک است. در گذشته رشته مهندسی کامپیوتر شاخه ای از رشته مهندسی برق بود. با پیشرفت تکنولوژی و گسترده تر شدن علم کامپیوتر، رشته مهندسی کامپیوتر به رشته مستقل تبدیل شد. مهندسی برق اشتراک زیادی با گرایش سخت افزار مهندسی کامپیوتر دارد.

چند نمونه از کاربردها و کاربردهای مهندسی برق عبارتند از:

رایانه، تبلت یا تلفن هوشمندی که اخیراً خریداری کرده اید شاهکار طراحی مهندسی برق است.

روبات ها از سنسورها، محرک ها، ریزپردازنده ها و سیستم های کنترل بازخورد پیشرفته تشکیل شده اند که توسط مهندسان برق طراحی شده اند!

پروژه های فضایی – ارتباطات فضایی عمیق، سیستم های کنترل قوی، GPS های زمینی فوق العاده برای ناوبری و موقعیت یابی، تولید برق و شبکه های ذخیره سازی، سیستم های تصویربرداری توسط مهندسین برق امکان پذیر است.

فناوری پزشکی پیشرفته ای که در یک بیمارستان مدرن با آن روبرو می شوید، از جمله دستگاههای تصویربرداری CT ،MRI و PET (تصویربرداری با مواد رادیو اکتیو  پوزیترون دهنده)، مانیتورهای نوار قلب و فشار خون، همه بر اساس اصول مهندسی برق طراحی شده اند.

معرفی رشته مهندسی برق

 

مدت تحصیل و دوره ها

رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارائه می شود و 4 ساله است. در سال 96 گرایش های رشته های مختلف از دفترچه انتخاب رشته حذف شد. بنابراین رشته مهندسی برق که دارای گرایش های متعددی بود در مقطع کارشناسی با عنوان مهندسی برق ارائه میشود. دانش آموزانی که به گرایش های مختلف مهندسی برق علاقه دارند باید دروس گرایش مورد نظر خود را در طول دوره کارشناسی انتخاب کنند تا در دوره کارشناسی ارشد در گرایش مورد علاقه خود تحصیل کنند.

دروس

دانشجویان رشته مهندسی برق باید در مجموع ۱۴۲ واحد درسی را بگذرانند. برخی از این دروس عمومی هستند و به نوعی دانشجویان تمامی رشته موظف به گذراندن این واحدهای درسی میباشند. مانند: اندیشه1و2 ـ دانش خانواده و جمعیت ـ تربیت بدنی ـ ورزش ـ فارسی عمومی ـ زبان عمومی و….

دروس علوم پایه رشته مهندسی برق: ریاضی عمومی1و2 ـ فیزیک عمومی 1 و2 ـ مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی ـ معادلات دیفرانسیل‌ و…

دروس اصلی رشنه مهندسی برق: ریاضیات مهندسی ـ مدار الکتریکی ـ سیگنال هاو سیستم ها ـ سیستم های دیجیتال ـ آزمایشگاه ماشین الکتریکی و …

دروس تمرکز الکترونیک: فیزیک مدرن ـ الکترونیک ـ مدار های مخابراتی ـ فیلتر و سنتز مدار ـ پردازش سیگنال دیجیتال و …

دروس تمرکز قدرت: الکترونیک صنعتی ـ رله و حفاظت سیستم ها ـ عایق های فشار قوی ـ آزمایشگاه تحلیل سیستم های انرژی و…

دروس تمرکز کنترل: جبر خطی ـ اتوماسیون صنعتی ـ ابزار دقیق ـ سیستم های هوشمند ـ آزمابشگاه کنترل دیجیتال و….

دروس تمرکز مخابرات: مایکروویو ـ آنتن ـ میدان ها و امواج هاـ مخابرات دیجیتال ـ مدار های مخابراتی ـ مخابرات بی سیم و…

دروس تمرکز بیوالکتریک: فیزیولوژی و آناتومی ـ مقدمه ای بر فیزیک پزشکی ـ اصول تصویرنگاری پزشکی ـ آزمایشگاه سیگنال های حیاتی و….

دروس تمرکز سیستم های دیجیتال: طراحی در سطح سیستم ـ شبیه سازی شی گرا سیستم های الکترونیک ـ طراحی سیستم های نهفته مبنی بر هسته و….

 

معرقی رشته مهندسی برق

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

رشته ی مهندسی برق یک رشته ی پر درآمد و پر طرفدار می باشد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند معمولا علاقه مند به گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی و اخذ مدرک از دانشگاه های معتبر در کشور های مختلف می باشند.

امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در ایران فراهم است.گرایش های مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد شامل: گرايش مخابرات ـ گرايش کنترل ـ گرايش الکترونیک ـ  گرايش قدرت ـ گرايش مهندسی پزشکی(بیوالکتریک)  ـ گرايش مکاترونیک است.

مقاله مهم  بورسیه مهندسی فرصتی برای تحصیل در اروپا و آمریکا

 

بازار کار ، موقعیت شغلی و میزان درآمد مهندسی برق

به دلیل “همه کاره بودن این متخصصان در توسعه و کاربرد فناوریهای نوظهور”، اشتغال مهندسین برق و الکترونیک پیش بینی می شود بین 20 تا 2022 میلادی 4 درصد رشد داشته باشد.

 

مهندسین برق و الکترونیک در درجه اول در صنایع تحقیقاتی و توسعه، شرکت های خدمات مهندسی  فعالیت می کنند. صنایع تولیدی که مهندس برق استفاده می کنند شامل صنعت خودرو، صنایع دریایی، راه آهن، هوافضا، دفاع، الکترونیک مصرفی، ساخت و ساز تجاری، رایانه ها و قطعات، ارتباطات از راه دور و کنترل ترافیک است. بیشتر مشاغل مهندسی برق حداقل به لیسانس مهندسی نیاز دارند. بسیاری از کارفرمایان، به ویژه آنهایی که خدمات مشاوره مهندسی ارائه می دهند، به عنوان مهندس حرفه ای نیز به گواهینامه دولتی احتیاج دارند.

علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان نیاز به مجوز از موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) دارند. مدرک کارشناسی ارشد غالباً برای ارتقاء به مدیریت مورد نیاز است. آموزش مداوم برای ادامه پیشرفت در فن آوری، تست کردن تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار رایانه، لازم است.

مهندسین برق میتوانند در شرکت های دولتی و خصوصی استخدام شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته میتوانند به صورت آزاد(فریلنسنر) مشغول به کار شوند. عده ای از مهندسین برق در زمینه کامپیوتر و اینترنت فعالیت میکنند. بنابراین امکان اشتغال برای مهندسین برق در زمینه های متعددی فراهم است. اما به دلیل رقابت بسیار زیاد در این رشته، لازم است فارغ دانشجویان توانایی های علمی و مهارت های عملی خود را ارتقا دهند. حقوق یک مهندس برق به طور میانگین از 4 میلیون تا 25 میلیون میباشد.

وظایف مهندس برق

  • ارزیابی سیستم های الکتریکی، محصولات، اجزا و برنامه ها
  • طراحی و اجرای برنامه های تحقیقاتی
  • طراحی روش ها و خصوصیات آزمایش برای تأیید قابلیت های سیستم و اجزا آن
  • تولید محصولات الکتریکی با مطالعه نیازهای مشتری
  • تحقیق و آزمایش روشهای ساخت و مونتاژ مواد
  • توسعه فرآیندهای تولید با طراحی و اصلاح تجهیزات
  • اطمینان از کیفیت محصول با طراحی روش های تست الکتریکی
  • آزمایش محصولات نهایی و قابلیت های سیستم
  • تهیه گزارشات محصول با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و جمع بندی اطلاعات و روندها
  • تهیه اطلاعات مهندسی با پاسخ دادن به سؤالات و درخواستها
  • حفظ پایگاه داده محصول با نوشتن برنامه های رایانه ای و وارد کردن داده ها

معرفی رشته مهندسی برق

 

توانایی‌های لازم برای رشته مهندسی برق

مهارت های مورد نیاز در مهندسی برق شامل درک عمیق نظریه های الکتریکی و الکترونیکی، ریاضیات وفیزیک است. لازم است کسانی که به این رشته علاقه مند هستند درک درستی از مفاهیم فیزیکی و ریاضی داشته باشند. دروس رشته مهندسی برق نیازمند توانایی بسیار زیاد در دروس ریاضی و فیزیک است. اگر کسی به ریاضیات و یا مفاهیم فیزیکی علاقه مند نباشد نمیتواند دروس این رشته را با موفقیت بگذراند.

همچنین مهندسین برق در دانشگاه و شغل خود نیازمند کار با کامپیوتر و توانایی کار با نرم افزار های لازم و همچنین آشنایی با زبان های برنامه نویسی هستند. بنابراین کار با کامپیوتر و یادگیری زبان های برنامه نویسی از ملزومات این رشته میباشد.

خلاقیت و نوآوری در جهان حرف اول را میزند. لازم است کسانی که وارد رشته مهندسی برق میشوند خلاقیت خود را به کار گیرند و با نوآوری و ابداع روش های جدید، در پیشرفت تکنولوژی و افزایش در آمد خود گام مهمی بردارند.

مقاله مهم  قبولی دانشگاه فرهنگیان و همه مزایای جذاب آن

 

نقاط قوت و ضعف رشته مهندسی برق

نقاط قوت

  • گستردگی و تنوع حیطه های فعالیت
  • امکان کار مستقل با درآمد بالا
  • شرایط مناسب برای ادامه تحصیل در ایران یا خارج از ایران
  • وجهه اجتماعی بالا

نقاط ضعف

  • پذیرش بالای دانشگاه ها در سراسر کشور
  • رقابت سخت برای کسب موقعیت شغلی خوب به علت افزایش تعداد فارغ التحصیلان
  • عدم حمایت کافی از کسب و کارهای جدید اینترنتی
  • سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و علم در جهان و نیاز به هماهنگی با اطلاعات جدید

 

معرفی رشته مهندسی برق

 

رتبه قبولی رشته مهندسی برق

در رشته های گروه ریاضی برخلاف تجربی، دانشگاه بیشتر از رشته تعیین کننده رتبه لازم برای قبولی است. به دلیل تعدد دانشگاه های پذیرش کننده، بازه رتبه قبولی رشته مهندسی برق بسیار بزرگ است. در ادامه به بررسی حداقل رتبه لازم برای قبولی در دوره روانه این رشته در دانشگاه های برتر مهندسی می پردازیم. در انتها نیز حداقل رتبه لازم برای قبولی در این رشته را آورده ایم.

نام دانشگاه منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3
دانشگاه صنعتی شریف 22 تا 237 7 تا 125 2 تا 54
دانشگاه تهران 188 تا 382 143 تا 267 27 تا 230
دانشگاه صنعتی امیر کبیر 387 تا 592 250 تا 356 211 تا 284
دانشگاه علم و صنعت 610 تا 1657 357 تا 710 61 تا 358
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 1073 تا 1773 517 تا 1550 197 تا 750
صنعتی شهید بهشتی 861 تا 2130 539 تا 1492 110 تا 609
دانشگاه صنعتی اصفهان 276 تا 3056 805 تا 3211 95 تا 1320
دانشگاه فردوسی مشهد 1464 تا 6075 406 تا 6425 307 تا 3121
دانشگاه شیراز 816 تا 3591 797 تا 2108 806 تا 1004

این آمار با توجه به قبولی های رشته مهندسی برق در سال 1400 است. دقت کنید که همیشه این اعداد ثابت نیستند و هر سال با توجه به انتخاب رشته داوطلبان، ممکن است قدری تغییر کند. همچنین بومی بودن هم تاثیر مهم در قبولی در شهر خودتان دارد.

حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی برق (حتی نوبت دوم) نیز به این صورت است.

  • منطقه 1 : حدود 28000
  • منطقه 2 : حدود 31000
  • منطقه 3 : حدود 22000

حالا اگر می خواهید بدانید که در این رشته قبول می شوید یا نه، مقاله تخمین رتبه کنکور را مطالعه کنید. در این مقاله روش های تخمین رتبه را معرفی کرده ایم.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂
دسته بندی : معرفی رشته ها
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .