رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون از کامپیوتر و اینترنت در تمام ابعاد زندگی بشری نقش رشته مهندسی کامپیوتر و مهندس کامپیوتر در جامعه بسیار پررنگ و ضروری است.کارخانه های بزرگ٬شرکت ها تجاری و صنعتی٬کسب و کار های اینترنتی و … به نوعی به کامپیوتر و دنیای اینترنت نیازمند هستند و مهندس کامپیوتر با توجه به مهارت ها و دانش خود در تمامی مراحل نصب ٬راه اندازی٬ پشتیبانی و ارتقا سیتسم های کامپیوتری نقش مهمی را ایفا میکند .

با توجه به این نیاز پررنگ به کامپیوتر و مهندس کامپیوتر و بازار کار مناسب این رشته٬مهندسی کامپیوتر جزو پرطرفدارترین رشته های مهندسی در کشور ما و جهان محسوب میشود و هر ساله رقابت سنگینی برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر در بهترین دانشگاه ها بین شرکت کنندگان کنکور ریاضی شکل میگیرد. در این مقاله به معرفی کامل رشته مهندسی کامپیوتر می پردازیم. رتبه قبولی ، دروس ، میزان درآمد ، مزایا و معایب و مدت تحصیل در آن را بررسی می کنیم. با گرایش های آن برای ادامه تحصیل آشنا می شوید. در نهایت با مشورت و شناخت کامل می توانید تصمیم بگیرید که وارد این رشته بشوید یا خیر. پس با ما همراه باشید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر به طراحی و ساخت اجزای سخت افزاری سیستم های کامپیوتری و همچنین نرم افزارهای لازم برای کار با آن ها و پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، رایانه، نرم‌افزار و سخت‌افزارمی پردازد. امروزه دیگر کامپیوتر و هوش مصنوعی تبدیل به بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان شده است. در واقع انسان انجام بخشی از کارهای خود را به سیستم های کامپیوتری و هوش مصنوعی سپرده است. از کارهای شخصی و روزمره گرفته تا فعالیت های اقتصادی و صنعتی. به هر چه که نگاه کنید ردپایی از تلاش مهندسان کامپیوتر در تولید آن می بینید ؛ متخصصانی که با تلاش های خود زندگی را برای انسان ها راحت تر کردند.

رشته مهندسی کامپیوتر با رشته علوم کامپیوتر متفاوت است. رشته علوم کامپیوتر زمینه رشد و توسعه مهندسی کامپیوتر را فراهم می کند. متخصصان این حوزه همیشه با معادلات و الگوریتم سروکار دارند.در واقع  هدف رشته علوم کامپیوتر تربیت افراد متخصصی که دید ریاضی و منطقی به حل مسائل دارند میباشد. تکنولوژی و هوش مصنوعی دنیای امروز به نوعی توسط آنها پایه ریزی شده و سپس توسط مهندسین کامپیوتر به شکل کاربردی و فراگیر امروزی درآمده است.

رشته مهندسی کامپیوتر

مدت تحصیل و دوره ها

رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارائه می شود و 4 ساله است. در سال 96 گرایش های رشته های مختلف از دفترچه انتخاب رشته حذف شد٬بنابراین رشته مهندسی کامپیوتر که دارای گرایش های سخت افزارـ نرم افزار و فناوری اطلاعات(IT) بود٬همه با عنوان رشته مهمندسی کامپیوتر ارائه میشوند. دانش آموزانی که به گرایش های مختلف مهندسی کامپیوتر علاقه دارند باید دروس گرایش مورد نظر خود را در طول دوره کارشناسی انتخاب کنند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر:

  • گرایش نرم افزار: این گرایش برای کسانی که به یادگیری زبان های مختلف طراحی وب, برنامه نویسی, طراحی سیستم ها اطلاعاتی, طراحی الگوریتم ها و …علاقه  دارند میباشد٬در یک جمله می توان گفت که هدف گرایش نرم افزار مهندسی کامپیوتر تربیت دانشجویانی است که در نهایت بتوانند نرم افزاری طراحی و برنامه ریزی نمایند, تست و ارزیابی کنند٬میباشد.
  • گرایش سخت افزار:طراحی سخت افزار جدید٬آزمایش مدلهای کامل شده سخت افزارهای ساخته شده٬به روز کردن تجهیزات موجود کامپیوتر جهت آماده بودن برای کار با نرم افزارهای جدید٬تعمیر کامپیوتر، چاپگر، اسکنر، فاکس و …  همگی وظایف مهندس سخت افزار است که فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در این زمینه ها به فعالیت بپردازند.
  • گرایش فناوری اطلاعات(IT):هدف از گرایش فناوری اطلاعات پرورش مهندسینی است که بتوانند به طراحی، پیکربندی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته و برنامه نویسی تحت شبکه بپردازند و با مهندسان گرایش‌های دیگر مثل تجارت الکترونیک در زمینه بسترسازی برای فعالیت‌هایشان، همکاری کنند.
مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

دروس

در مجموع در طول دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر 140 واحد درسی پیش رو خواهید داشت. برخی از دروس مشترک در گرایش‌های مختلف مهندسی کامپیوتر عبارت اند از : ریاضی ، فیزیک ،‌ مبانی کامپیوتر و برنامه ‌سازی ، معادلات دیفرانسیل ، ریاضی مهندسی ، مدارهای الکتریکی، مدارهای الکترونیکی، طراحی الگوریتم ‌ها ، معماری کامپیوتر ،شبکه های کامپیوتری، سیستم های عامل و …

در کنار این دروس مشترک ، دروس اختصاصی هر گرایش را نیز باید بخوانید. برای مثال دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش نرم افزار مهندسی کامپیوتر را دارندباید  واحد های درسی: ذخیره و بازیابی اطلاعات ، اصول طراحی پایگاه داده‌ها ، مهندسی نرم‌افزار و … را بگذرانند.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

شما می توانید در بیشتر دانشگاه‌های معتبر داخل ایران در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر ادامه تحصیل دهید. امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری نیز برای اکثر گرایش های این رشته وجود دارد. گرایش های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر عبارت اند از : مهندسی نرم افزار ، مهندسی سخت ‌افزار ( معماری سیستم ‌های کامپیوتری ) ، شبکه کامپیوتری ، امنیت ، مهندسی محاسبات و الگوریتم ‌ها ، رباتیک و هوش مصنوعی

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج از کشور است. شانس گرفتن پذیرش در این رشته بالاست. در صورت فارغ التحصیلی از یک دانشگاه معتبر با معدل خوب ، داشتن مدرک زبان و ترجیحاً انتشار مقاله ‌ای در مجلات خارجی شانس خوبی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور خواهید داشت.

مهندس کامپیوتر

 

بازار کار ، موقعیت شغلی و میزان درآمد مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر به دلیل کاربردی بودن در دنیای مدرن و دیجیتال امروز در وضعیت خوبی قرار دارد. روز به روز نیاز به مهندس کامپیوتر بیشتر می شود. طبق پیش بینی ها ، متخصصین این رشته بیشترین درآمد را در بین سایر شغل ها خواهند داشت.

شرکت های تولید کننده قطعات و دستگاه های گوناگون همواره به مهندسین کامپیوتر گرایش سخت افزار نیاز دارند. در شرکت های تولید و انتقال انرژی مهندسین کامپیوتر مسئول نگهداری و تعمیر سیستم ها می باشند.

امروزه بیشتر کسب و کار های جدید در حوزه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرند و نیازمند مهندسین کامپیوتر گرایش نرم افزار می باشند. حتی یک دانشجوی مهندسی کامپیوتر نیز می تواند در کنار درس ، با تقویت مهارت برنامه نویسی و طراحی وب به سرعت جذب بازار کار شود. بسیاری از برنامه هایی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم مثل اسنپ ، توسط همین افراد طراحی و توسعه داده شده اند.

حوزه امنیت اطلاعات نیز یکی دیگر از بازار کارهای رشته مهندسی کامپیوتر می باشد. شرکت های بزرگ ، بانک ها و به طور کلی دولت ها همیشه نیاز به متخصصین خبره و حرفه ای در این حوزه دارند تا امنیت اطلاعات خود را تامین کنند.

درآمد رشته مهندسی کامپیوتر با توجه به زمینه فعالیت از 4 میلیون تا 10 میلیون تومان متغیر است. مهندسین نرم افزار خبره که به شکل آزاد یا فریلنسینگ کار میکنند ممکن است از این بازه خیلی فراتر درآمد داشته باشند. برای مثال مهندسین نرم افزار و برنامه نویسان با درآمد ماهانه 25 میلیون تومان جزو درآمدهای بالای این رشته محسوب می شوند.

همچنین بخشی از فارغ التحصیلان این رشته به تدریس در دانشگاه ها و مراکز خصوصی میپردازند که حقوق و مزایای آن قابل توجه است.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

توانایی‌های لازم برای رشته مهندسی کامپیوتر

برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر باید در درس ریاضی قوی باشید. همچنین باید صبور و خلاق باشید تا بتوانید ایده های خود را عملی کنید. سعی کنید در این رشته همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارید چون دنیای تکنولوژی دائم در حال پیشرفت است.

چرا با وجود پتانسیل بالا و گستردگی رشته مهندسی کامپیوتر تعداد فارغ التحصیلان بیکار در این رشته زیاد است؟

در رشته مهندسی کامپیوتر داشتن مهارت به همان اندازه تحصیلات آکادمیک در دانشگاه اهمیت دارد. افرادی هستند که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی در رشته های مربوط به کامپیوتر ، به برنامه نویسی و طراحی سایت ٬طراحی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و…مشغول اند.

تعداد زیادی از این افراد در مراکز خصوصی تحت نظر برترین اساتید ایران که سابقه تدریس بین المللی هم دارند آموزش دیده اند و دوره های بین المللی را میگذرانند بنابراین کاملا اطلاعات به روز شده و دقیقی از دنیای کامپیوتر دارند و بر خلاف دوره های دانشگاهی با فضای کار ارتباط بهتری برقرار میکنند.

اما اگر کسی در دانشگاه همزمان با دروس تئوری دانشگاهی به مطالعه آزاد و خود آموزی یا شرکت در دوره های مراکز خصوصی بپردازد و تنها به اطلاعات دانشگاهی اکتفا نکند بیشتر از رقیبان خود میتواند در بازار کار پیشرفت کند.بنابراین از همان ترم های اول باید به دنبال یادگیری اطلاعات جدید٬آشنایی با فضای کاری گرایش مد نظر خود بپردازید.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

 

نقاط قوت و ضعف رشته مهندسی کامپیوتر

نقاط قوت

  • گستردگی و تنوع حیطه های فعالیت
  • امکان کار مستقل با درآمد بالا
  • شرایط مناسب برای ادامه تحصیل در ایران یا خارج از ایران
  • وجهه اجتماعی بالا

نقاط ضعف

  • پذیرش بالای دانشگاه ها در سراسر کشور
  • رقابت سخت برای کسب موقعیت شغلی خوب به علت افزایش تعداد فارغ التحصیلان
  • عدم حمایت کافی از کسب و کارهای جدید اینترنتی
  • سرعت بالای آپدیت شدن و تغییر اصول کامپیوتری در جهان

 

رتبه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر

در رشته های گروه ریاضی برخلاف تجربی ، دانشگاه بیشتر از رشته تعیین کننده رتبه لازم برای قبولی است. به دلیل تعدد دانشگاه های پذیرش کننده ، بازه رتبه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر بسیار بزرگ است. در ادامه به بررسی حداقل رتبه لازم برای قبولی در دوره روانه این رشته در دانشگاه های برتر مهندسی می پردازیم. در انتها نیز حداقل رتبه لازم برای قبولی در این رشته را آورده ایم.

نام دانشگاه منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3
دانشگاه صنعتی شریف 100 تا 150 100 تا 150 تا 50
دانشگاه تهران 250 تا 300 200 تا 250 50 تا 100
دانشگاه صنعتی امیر کبیر 300 تا 400 250 تا 300 100 تا 150
دانشگاه علم و صنعت 500 تا 600 300 تا 400 150 تا 250
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 900 تا 1000 500 تا 600 250 تا 300
صنعتی شهید بهشتی 800 تا 1000 400 تا 500 500 تا 600
دانشگاه صنعتی اصفهان 1300 تا 1400 800 تا 900 600 تا 800
دانشگاه فردوسی مشهد 200 تا 2200 1100 تا 1200 800 تا 1000
دانشگاه شیراز 2400 تا 2600 1200 تا 1300 800 تا 1000

این آمار با توجه به قبولی های رشته مهندسی کامپیوتر در سال های گذشته است. دقت کنید که همیشه این اعداد ثابت نیستند و هر سال با توجه به انتخاب رشته داوطلبان ، ممکن است قدری تغییر کند. همچنین بومی بودن هم تاثیر مهم در قبولی در شهر خودتان دارد.

حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر (حتی نوبت دوم) نیز به این صورت است.

  • منطقه 1 : حدود 28000
  • منطقه 2 : حدود 31000
  • منطقه 3 : حدود 22000

حالا اگر می خواهید بدانید که در این رشته قبول می شوید یا نه، مقاله تخمین رتبه کنکور را مطالعه کنید. در این مقاله روش های تخمین رتبه را معرفی کرده ایم.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂
دسته بندی : معرفی رشته ها
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .