شرایط تغییر رشته دبیرستان

شرایط تغییر رشته دبیرستان چیست؟

همه دانش آموزان وقتی متوسطه اول را به پایان می رساند و از فرایند انتخاب رشته عبور می کنند به دو دسته تقسیم می شوند: یک دسته دانش آموزانی هستند که از انتخاب رشته خود راضی هستند و با علاقه ادامه کار خود را در متوسطه دوم پیش می‌گیرند.دسته دوم کسانی هستند که از رشته ای که انتخاب کردند اطمینان ندارند و یا به اجبار وارد آن رشته شدند.

اما تکلیف این دانش آموزان چه میشود؟ آیا راهی برای خروج از رشته فعلی خود دارند؟ تغییر رشته دبیرستان چیست؟ در این مقاله در مورد شرایط تغییر رشته دبیرستان و هرآنچه لازم است بدانید توضیح داده ایم، پس اگر دانش آموزی هستید که تصمیم به تغییر رشته دارید این مقاله را تا پایان بخوانید.

 

تغییر رشته دبیرستان چرا و چگونه؟

تغییر رشته دبیرستان برای دانش آموزانی مفید است که در رشته فعلی احتمال موفقیت خود را بسیار کم می دانند چرا که این انتخاب یا به اجبار بوده است و یا بدون آگاهی. تغییر رشته این شانس را به دانش آموزان می دهد که یک بار دیگر انتخاب کنند و در مسیر جدیدی قدم بگذارند. شرایط تغییر رشته دبیرستان نسبت به پایه ای که در آن قرار دارند و رشته فعلی و جدیدی که میخواهند انتخاب کنند متفاوت است. در ادامه مقاله شرایط انتخاب رشته دبیرستان را به طور مفصل بررسی می کنیم.

 

شرایط تغییر رشته از سال دهم به یازدهم

اگر دانش آموز سال دهم هستید و هنوز از رشته ای که انتخاب کرده‌اید مطمئن نیستید، بهتر است که حداقل دو هفته قبل از امتحانات خرداد یا امتحانات شهریور پایه دهم تصمیم تان را بگیرید و رشته جدیدتان را انتخاب کنید. در اولین مرحله شما باید از سامانه سناد فرم الف را بگیرید. این فرم را باید هم شما و هم والدین تان امضا کنید و اثر انگشت بزنید. سپس به مشاور مدرسه تحویل بدهید.

پس از اینکه مشاور یا مدیر مدرسه شما نیز این فرم را تایید کرد آنگاه باید فرم را به تایید آموزش و پرورش منطقه برسانید. تا بتوانید در امتحانات رشته جدید شرکت کنید. اگر در این امتحانات موفق شدید وارد رشته جدید می شوید.

رشته یا شاخه نام دروس مورد آزمون برای تغییر رشته
 رشته ریاضی ریاضی1 –  شیمی1 – هندسه1 – فیزیک1
رشته تجربی ریاضی1  – شیمی1 –  فیزیک1 –  زیست‌شناسی1
رشته ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی1 – جامعه‌شناسی1  – اقتصاد منطق
علوم و معارف اسلامی تاریخ1 – عربی1 – اصول و عقاید1 – علوم و معارف قرآنی1
رشته‌های شاخه فنی‌حرفه‌ای شرکت در آزمون تمام درس‌های اختصاصی؛ دروس شایستگی‌های فنی و غیرفنی رشته موردنظر
رشته‌های شاخه کارودانش شرکت در تمام درس‌های آزمون‌های اختصاصی( قبولی در درس‌های شایستگی‌های غیرفنی) و گذراندن شایستگی فنی “استاندارد مهارت”

 

شرایط تغییر رشته از سال یازدهم به دوازدهم

اگر دانش آموز سال یازدهم هستید و قصد تغییر رشته دارید باید به شما بگوییم که این کار فقط برای دانش آموزان شاخه نظری امکان پذیر است. اما  اگر دانش آموزی بخواهد به شاخه های دیگر مثل فنی حرفه ای و کار و دانش تغییر رشته بدهد به اجبار باید در مدارس بزرگسالان و شبانه درس بخواند.

دانش آموزانی که میخواهند در پایه یازدهم تغییر رشته بدهند باید موافقت مدیر مدرسه، کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان، کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه و کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه محل تحصیل را بگیرند.شرایط تغییر رشته دبیرستان در پایه یازدهم و دوازدهم کمی زمان برتر و سخت تر از تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم است پس اگر دانش آموزی هستید که در پایه یازدهم تصمیم تغییر رشته دارید باید زودتر اقدامات لازم را انجام دهید.

رشته یا شاخه نام دروس مورد آزمون برای تغییر رشته
رشته ریاضی حسابان1  – شیمی2 – فیزیک2 – هندسه2
رشته تجربی ریاضی2  –  شیمی2 – فیزیک2 – زیست‌شناسی2
رشته علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2  – جامعه‌شناسی2 – عربی تخصصی رشته2 – فلسفه2
رشته علوم ومعارف اسلامی علوم و معارف قرآنی2   – اصول و عقاید2 – عربی تخصصی رشته2 – تاریخ تخصصی رشته2

 

نکات مهم در مورد شرایط تغییر رشته دبیرستان

۱- برای قبولی در امتحانات تغییر رشته دبیرستان تنها دو بار فرصت دارید و باید حتماً یا در امتحانات خرداد و یا در امتحانات شهریور نمره قبولی را کسب کنید.

۲- بعضی از دروس رشته فعلی و رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید با یکدیگر مشترک هستند و دیگر نیازی نیست در امتحانات آن درس شرکت کنید. مثلاً برای درس شیمی رشته تجربی و ریاضی.

۳- بعضی دروس نیز شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما دقیقاً با هم یکسان نیستند برای این دروس لازم نیست امتحان مجدد بدهید.

 

جدول دروس قابل تطبیق برای شرایط تغییر رشته دبیرستان

 

تکرار پایه چیست؟

اگر دانش آموزی هستید که می خواهید از شاخه ای به شاخه دیگر تغییر رشته بدهید باید با مفهوم تکرار پایه آشنا شوید. یکی از شرایط تغییر رشته دبیرستان این است که اگر شما بخواهید از شاخه به شاخه دیگر تغییر رشته بدهید می‌توانید یک بار دیگر پایه خود را تکرار کنید. مثلا اگر دانش آموز دهم انسانی هستید و می خواهید در یکی از رشته های فنی و حرفه ای درس بخوانید می توانید دوباره پایه دهم را تکرار کنید.

اما این شرایط برای تغییر رشته در یک شاخه امکان‌پذیر نیست و دانش آموز سال دهم رشته انسانی نمیتواند برای تغییر رشته به رشته ریاضی، پایه دهم را مجدداً در رشته ریاضی بخواند.

 

دیپلم مجدد و دیپلم نامتناظر

بسیاری از دانش آموزان به دلایل مختلف تصمیم میگیرند که مجدداً دیپلم بگیرند. اگر دانش آموزی هستید که قبلاً یک بار دیپلم گرفته اید و حال می خواهید در یکی از رشته های شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش دیپلم بگیرید باید در برخی دروس از جمله دینی3، اخلاق ۳، عربی و زبان ۳ را نیز امتحان دهید و در آن نمره قبولی بدست آورید.

یکی دیگر از شرایط تغییر رشته دبیرستان این است که اگر بخواهید در یکی از رشته های شاخه نظری تغییر رشته بدهید لازم است تمام دروس سال دوازدهم رشته را امتحان بدهید و نمره قبولی را کسب کنید.

 

شرایط تغییر رشته هنرستان

اگر دانش آموزی هستید که می خواهید از شاخه نظری به شاخه فنی حرفه ای و کاردانش تغییر رشته دهید می توانید پس از قبولی در امتحانات پایه دوم شاخه نظری در خرداد ماه، امتحانات پایه دوم شاخه فنی و حرفه ای را در شهریور بدهید و در صورت قبولی، سال آینده در پایه سوم رشته مورد نظر خود در هنرستان ثبت نام کنید.

نکته: یکی دیگر از راه هایی برای تغییر رشته از نظری به فنی دارید تکرار پایه در هنرستان است.

 

اگر دوست دارید در کنکور فنی حرفه ای شرکت کنید این مقاله را بخوانید.

مقاله مهم  کنکور فنی حرفه ای چگونه است؟

 

جدول دروس قابل تطبیق در تغییر شاخه

 

شرایط تغییر رشته برای کنکور

بسیاری از دانش آموزان در مورد شرایط تغییر رشته کنکور سوالاتی دارند. اگر دیپلم یک رشته را دارید و می خواهید در رشته دیگری کنکور بدهید باید به شما بگوییم که این امکان برای شما فراهم شده است. و دیگر نیازی به دریافت دیپلم جدید ندارید و تنها با به پایان رساندن سال دوازدهم می توانید در رشته مورد نظر خود کنکور دهید.

اگر از دانش آموزان نظام قدیم هستید برای شرکت در کنکور رشته دلخواه فقط کافی است مدرک سال چارم و پیش دانشگاهی در یکی از رشت های دبیرستان را داشته باشید. در این صورت می توانید در هر کنکوری شرکت کنید. اگر هم دانش آموزان نظام جدید هستد تنها باید سال دوازدهم را دریکی از رشته های نظری یا فنی یا کار و دانش به پایان برسانید.

 

برای آگاهی از نحوه تاثیر معدل در کنکور مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مهم  تاثیر معدل در کنکور 1402 | طبق خبر 17 خرداد 1401

 

سخن آخر

هر ساله دانش آموزان بسیاری در مورد شرایط تغییر رشته دبیرستان سوال های زیادی دارند. به همین دلیل در این مقاله در مورد شرایط تغییر رشته در دبیرستان در پایه های مختلف و همینطور تغییر رشته هنرستان و کنکور به طور مفصل توضیح دادیم. همینطور دانش آموزانی که میخواهند تغییر رشته بدهند باید اطلاعاتی در مورد تکرار پایه دیپلم مجدد و دیپلم نامتناظر داشته باشند. در این مقاله کلیه اطلاعات لازم برای دانش آموزان جمع آوری شده است.

شرایط تغییر رشته دبیرستان چیست؟شرایط تغییر رشته دبیرستان چیست؟

مشاوره صوتی رایگان

مشاورین دورخیز در این فایل صوتی کلیه قوانین مربوط به تغییر رشته متوسطه و کنکور توضیح داده اند.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها