جمع-بندی-نیمسال-اول

جمع بندی نیمسال اول دوازدهم چگونه است؟

موفقیت در کنکور نیازمند برنامه ‌ریزی کنکور ویژه است که متناسب با شرایط شما در هر مقطع زمانی باشد. در طول سال ، بازه های جمع بندی مختلفی داریم. در این مقاله می ‌خواهیم در مورد جمع بندی نیمسال اول صحبت کنیم. دوران جمع بندی نیمسال اول فرصتی است برای حرکت جدی تر و قوی تر برای رسیدن به نتیجه دلخواه در کنکور. چه تازه شروع کرده باشید و چه تا به اینجا ، تمام درس ها را کامل خوانده باشید ؛ در این مقاله به عنوان یک کار مهم در مشاوره کنکور، برای همه شما راهکارها و برنامه جمع بندی نیمسال اول را توضیح می دهیم.

 

اهمیت جمع بندی نیمسال اول

دوران جمع بندی ، زمان جبران است. اگر تا الان خوب تلاش نکرده اید و از برنامه آزمون ها عقب افتاده اید ، وقت آن رسیده است که خودتان را برسانید.

اگر تمام درس ها را خوانده اید ، اکنون از فرصت استفاده کنید برای مرور مطالب و افزایش تسلط و سرعت تست زنی. همه اینها در کنار برنامه امتحانات مدرسه است. توجه به یکی ، نباید شما را از کارهای دیگر غافل کند. برای همین برنامه ریزی برای جمع بندی نیمسال اول اهمیت بسیار زیادی دارد.

مقاله مهم  روش های جمع بندی کنکور - پایانی به روش قهرمان ها

 

اهمیت جمع بندی نیمسال اول دوازدهم

 

مشکلات دی ماه برای دانش آموزان دوازدهم

در دی ماه به دلیل شروع امتحانات ترم نیم سال اول ، بسیاری از دانش آموزان دوازدهمی سردرگم می شوند و این سوال را می پرسند که در این دوران برای امتحانات مدرسه بخوانیم یا کنکور؟

جواب این سوال هر دو است. است شما مجبور نیستید بین امتحانات مدرسه و کنکور یکی را انتخاب کنید. بلکه با یک برنامه ‌ریزی اصولی و درست می توانید در هر دو نتیجه مطلوبی بگیرید.

درست است که نحوه برنامه ریزی و مطالعه برای امتحانات متفاوت از کنکور است ؛ ولی به هیچ عنوان مانع هم نیستند.

موضوع مهم دیگر محدودیت وقت است. یعنی مطالبی را که در طول نزدیک به 3 ماه به تدریج مطالعه کرده و آزمون داده اید ، اکنون باید در زمان کمتری و به صورت یک جا مرور کنید.

جمع بندی نیمسال اول می‌تواند سکوی پرتابی برای شما باشد. در شرایطی که اکثریت دچار استرس و سردرگمی می شوند ، اگر شما با برنامه ‌ریزی درست جلو بروید ، هم در امتحانات نمره خوبی خواهید گرفت و هم در آزمون های جمع بندی نیمسال اول رشد تراز خواهید داشت.

مقاله مهم  آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟

مشکلات دوازدهمی ها با جمع بندی نیمسال اول در دی ماه

 

در دی ماه تشریحی بخوانیم یا تستی؟

یکی از مشکلات رایج دانش آموزان دوازدهمی این است که نمی دانند در دوران جمع بندی نیمسال اول باید تشریحی بخوانند یا تستی.

محور اصلی برنامه ریزی در دوران جمع بندی نیمسال اول ، امتحانات ترم است. بنابراین حتماً باید مطالعه تشریحی در برنامه باشد. برای گرفتن نمره کامل در امتحانات ، نوشتن راه حل کامل و تشریحی لازم است.

برای تست زنی هم لازم است که همه مطالب را کامل بلد باشید. نمی ‌شود با شانس و اقبال به تست ها جواب داد. اما چون در کنکور سرعت عمل خیلی مهم است ، استفاده از راه ‌هایی که سریعتر به جواب می ‌رسند توصیه می ‌شود.

بسته به این که تا الان چه کرده اید و چقدر درس خوانده اید ، 2 راهکار برای دوران جمع بندی نیمسال اول به شما پیشنهاد می دهیم.

 

مطالب نیمسال اول را کامل خوانده اید

اگر در نیمسال اول همراه با برنامه مدرسه یا آزمون های آزمایشی مطالعه کرده اید و عقب نیستید ، در دوران جمع بندی نیمسال اول به این شکل مطالعه کنید.

  • مطالعه تشریحی برای امتحان
  • حل تمرین تشریحی و نمونه سوالات امتحانی
  • مرور درسنامه کتاب های تست و خلاصه هایی که خودتان تهیه کرده اید
  • حل تست مروری و زماندار

 

مطالب نیمسال اول را کامل نخوانده اید

اگر در نیمسال اول همراه با برنامه مدرسه یا آزمون های آزمایشی مطالعه نکرده اید و عقب هستید ، در دوران جمع بندی نیمسال اول به این شکل مطالعه کنید.

  • مطالعه و یادگیری کامل : سعی کنید علاوه بر مطالعه تشریحی از روی کتاب درسی ، درسنامه کتاب های تستی را هم کامل بخوانید. اگر جزوه خوب و کاملی هم دارید که به یادگیری بهتر شما کمک می کند می توانید استفاده کنید.
  • حل تمرین تشریحی : این کار علاوه بر کمک به گرفتن نمره خوب در امتحانات ، باعث درک اولیه مفاهیم و یادگیری بهتر شما می شود.
  • حل تست های آموزشی ساده : در این مرحله احتیاجی به گرفتن زمان برای حل تست ها ندارید  ؛ زیرا مطالب را تازه خوانده اید. هدف از زدن تست آموزشی ، تثبیت یادگیری است.
مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

 

مطالعه تستی یا تشریحی در دوران جمع بندی نیمسال اول

 

برنامه ریزی جمع بندی نیمسال اول در دی ماه چگونه باشد؟

داشتن تنوع در برنامه مطالعاتی روزانه باعث می شود در طول روز خسته نشوید و به دنبال آن ، کیفیت و ساعت مطالعه بالایی داشته باشید. اما در دوران جمع بندی نیمسال اول توصیه می کنیم در برنامه ریزی خود ، تنوع درس ها را کاهش دهید و به جای خواندن 5 و 6 درس مختلف در طول روز ، روی درس نزدیکترین امتحان تمرکز کنید.

تنوع درسی زیاد در روزهای قبل از امتحان ممکن است باعث استرس ناشی از تمام نشدن مطالب امتحان شود.

نکته مهم دیگری که در برنامه ریزی برای جمع بندی نیمسال اول باید در نظر بگیرید ، تعادل بین دروس دوازدهم و پایه است. بعد از امتحانات ترم و آزمون جمع بندی نیمسال اول دوازدهم ، آزمون جمع بندی یکی از مقاطع پایه را پیش رو خواهید داشت. بنابراین در دی ماه نباید فقط درس های دوازدهم را بخوانید و از پایه غافل شوید.

سعی کنید در فرجه ها دروس پایه را به همان شکلی که بالاتر توضیح داده ایم (عقب ماندن یا نماندن ) مطالعه کنید. یعنی در روزهایی که فاصله بین دو امتحان زیاد است است و یا روزهای بین اتمام کلاسها و شروع امتحانات.

دلیل این کار چیست؟ زیرا مطالب یک سال پایه تقریباً 2 برابر مطالب نیمسال اول دوازدهم است. بنابراین سنگین تر است و وقت بیشتری می خواهد. از طرفی معمولاً به خاطر امتحانات ترم ، آزمون جمع بندی نیمسال اول دوازدهم یک هفته دیرتر برگزار می ‌شود و به جای 2 هفته ، 3 هفته فرصت دارید. در حالی که برای آزمون جمع بندی پایه ، فقط 2 هفته وقت دارید.

 

برنامه ریزی برای جمع بندی نیمسال اول دوازدهم

 

نکات مهم جمع بندی نیمسال اول

مرور و تورق کتاب درسی

وقتی صحبت از مرور می کنیم منظورمان دوباره خواندن کتاب و درسنامه ها به صورت خط به خط و کامل نیست. باید در دور اول که مطالعه می کنید نکات مهم را هایلایت کنید و بعد از اتمام فصل نیز خلاصه نویسی کنید ؛ تا در زمان مرور و تورق بتوانید سریعتر مطالب مهم را به یاد بیاورید.

 

حل نمونه سوال امتحانی

در امتحانات تشریحی برخلاف آزمون های تستی ، روش حل سوال و حتی نوشتن فرمول هم نمره دارد. بنابراین برای گرفتن نمره کامل در امتحانات باید نمونه سوال حل کنید.

در حل تست مهم نیست که از چه روشی به جواب می رسید. مهم جواب آخر است. اما در امتحانات روش حل مهم است است و حتماً باید از روشی که در کتاب توضیح داده شده ، استفاده کنید و به جواب برسید.

 

حل تست های مروری

هنگامی که همه مطالب را خوانده اید و تست های آموزشی نیز حل کرده اید ، نوبت به زدن تست های مروری و زمان دار است. همیشه مرور کردن به شکل خواندن متن کتاب و درسنامه ها نیست.

مرور کردن جزئی از فرآیند مطالعه است. وقتی که همه مطالب را کامل خوانده اید و به تعداد کافی تست آموزشی حل کرده اید ، در دوره های بعد که می خواهید مرور کنید می توانید با زدن تست این کار را انجام دهید.

ابتدا برای یک مبحث خاص ، تعداد تست مشخصی را در نظر بگیرید و حل کنید و پس از آن درصد بگیرید. به این ترتیب می توانید ببینید که آیا در آن مبحث مسلط هستید یا خیر. در صورتی که جواب خیر بود می توانید آن مبحث را مجدداً از روی درسنامه کتاب دوره کنید.

 

برنامه ریزی جمع بندی نیمسال اول

در برنامه ریزی جمع بندی نیمسال اول تعادل بین دروس دوازدهم و پایه را رعایت کنید. بیش از حد روی خواندن و مرور مطالب به نیمسال اول دوازدهم پافشاری نکنید. سعی کنید در فرجه ها و وقت های اضافه ای که دارید ، درس های پایه ، به خصوص مطالبی که پیش نیاز دروس دوازدهم هم هستند را بخوانید یا مرور کنید. مطالبی مثل تابع و مثلثات خط در ریاضی یا مثلاً استوکیومتری در شیمی.

به طور کلی داشتن تنوع در برنامه مطالعاتی روزانه خیلی خوب است و کیفیت و ساعت مطالعه را بالا می برد. اما در دوران امتحانات توصیه می‌کنیم که تنوع برنامه درسی خود را کاهش دهید. در یکی دو روز قبل از امتحان ، درس های مختلف و زیادی را مطالعه نکنید و تمرکزتان را بگذارید روی همان درسی که قرار است امتحان دهید.

برای دریافت مشاوره کنکور یا برنامه ریزی کنکور تخصصی با شماره 28421071-021 تماس بگیرید. ما در تیم مشاورین دورخیز برای کمک به شما آماده هستیم و تا آخرین روز شما را در راه موفقیت همراهی میکنیم.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها