روش های جمع بندی کنکور – پایانی به روش قهرمان ها

قطعا می دانید که دوران جمع بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر می خواهیم در این مقاله به طور مفصل در رابطه با روش های درست جمع بندی کنکور 1401 صحبت کنیم. چون در دوران جمع بندی، زمان کوتاه است و باید بهترین نتیجه را از این دوران بگیریم، پس تک تک کارهایی که می کنیم در نهایت در نتیجه ما تاثیر گذارند. با ما همراه باشید تا به طور کامل راجع به روش جمع بندی کنکور 1401 صحبت کنیم و باید ها و نباید های این دوران را به شما بگوییم. قرار است با یک پایان خوب قهرمان مسابقه کنکور شوید.

 

 جمع بندی کنکور چیست و از کی شروع میشود؟

خیلی از بچه ها از دوران جمع بندی وحشت دارند. فکر می کنند وقتی اسم جمع بندی می آید یعنی مدت زمان کمی تا کنکور مانده و نتایج کنکور مشخص شده و تمام! در صورتی که اصلاً این طور نیست.

دوران جمع بندی یک مدت زمان حدوداً 30 الی 45 روزه است که از اردیبهشت ماه شروع می شود و تا کنکور ادامه پیدا می کند.

علت اینکه همه می گویند این دوران بسیار طلایی است و همه روی آن خیلی تاکید می کنند، این است که بازدهی شما در این دوران بسیار زیاد است و اگر مطالعه خوب و برنامه ریزی شده داشته باشید، به راحتی می توانید جایگاه خود را تغییر بدهید.

روش جمع بندی کنکور

خیلی از داوطلبان بوده اند که تراز های خوبی داشته اند ولی چون در دوران جمع بندی از روش جمع بندی کنکور استفاده نکرده اند، با افت تراز رو به رو شده اند و برعکس. دانش آموزانی بوده اند که وضعیت درسی خوبی نداشته اند ولی با روش های درست جمع بندی کنکور، توانسته اند خیلی خوب پیشرفت کنند.

به طور خلاصه، در دوران جمع بندی، شما مطالبی که از قبل مطالعه کرده اید را مرور و بازیابی می کنید. این کار در بازه های زمانی مختلف، به روش های مختلف انجام می شود که در ادامه مفصل راجع به آن ها صحبت می کنیم.  .با ما همراه باشید تا در ادامه مفصل تر و دقیق تر راجع به روش جمع بندی کنکور 1401 صحبت کنیم.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

روش های جمع بندی کنکور - پایانی به روش قهرمان ها 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

4 اقدام مهم برای دوره جمع بندی کنکور

در این بخش می خواهیم درباره باید های دوران جمع بندی صحبت کنیم. در 4 مورد این بخش را بررسی می کنیم.

 

اول: مرور کردن

مهم ترین کار در دوران جمع بندی، مرور مطالبی است که قبلا خوانده اید. روش مرور در دوران جمع بندی، مثل بقیه وقت هاست و فقط تفاوت آن در فشرده بودن مدت زمان و تقسیم کردن حجم درس ها در آن است. در مقاله زیر همه روش های مرور را توضیح داده ایم. حتما به آن سر بزنید. ولی به طور کلی روش های مرور متفاوت است و روش مرور بازخوانی و روش مرور بازیابی برای این بازه زمانی پیشنهاد می شود.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

دوم: آزمون های شبیه ساز منزل

از پایان فروردین ماه بهتر است آزمون های شبیه ساز در منزل را شروع کنید. یکی از بایدهای روش جمع بندی کنکور 1401 همین آزمون های شبیه ساز است. خیلی از بچه ها از این کار واهمه دارند و وقتی علت آن را از آن ها می پرسیم، می گویند: ما هنوز همه درس ها را تمام نکرده ایم و نباید سراغ آزمون دادن برویم!

این تصور کاملا اشتباه است. نیازی نیست برای اینکه این آزمون ها را شروع کنید، همه درس ها را تمام کرده باشید. هدف از حل کردن این آزمون ها پیدا کردن نقطه ضعف ها و تقویت آن ها و مرور مباحثی است که آن ها را بلدید. در کنار حل کردن این آزمون و تحلیل آن ها، زمان برای مطالبی که دوست دارید بیشتر برای مطالعه آن ها وقت بگذارید وجود دارد. پس اصلا این کار را پشت گوش نیاندازید. در روش های جمع بندی کنکور 1401 مفصل راجع به این مورد و نحوه انجام آن صحبت می کنیم. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

سوم: آزمون های جامع حضوری

در دوران جمع بندی، از آزمون های حضوری غافل نشوید. بعضی از داوطلبان در این دوران، به خاطر نگرانی که برای کمبود زمان دارند، در این آزمون ها شرکت نمی کنند تا به خیال و فکر خودشان بتوانند بیشتر درس بخوانند! در صورتی که این تفکر درست نیست و شما باید در دوران جمع بندی در این آزمون های حضوری شرکت کنید تا مهارت های آزمون دادن را در خود تقویت کنید. همچنین با تحلیل این آزمون ها نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می کنید و می توانید با یک برنامه ریزی خوب، نقطه ضعف های خود را تقویت کنید و نقطه قوت های خود را حفظ کنید. در مقاله زیر همه آزمون های آزمایشی را بررسی کرده ایم و گفته ایم که شرکت در 4 مرحله آزمون های بعد از عید سنجش برای جمع بندی واجب و ضروری هستند.

مقاله مهم  بهترین آزمون آزمایشی کنکور (قلم چی، گاج، گزینه2 یا سنجش؟)

 

چهارم: آمادگی روانی و خودشناسی علمی

در دوران جمع بندی، باید به خودشناسی برسید. شما باید هر اتفاقی که باعث استرس و نگرانی و از بین رفتن تمرکزتان می شود را شناسایی کنید و در دوران جمع بندی، با تمرین، خود را برای آن ها آماده کنید. مثلا اگر وجود هرگونه صدایی تمرکز شما را از بین می برد، سعی کنید در آزمون هایی که به صورت آزمایشی و شبیه ساز حل می کنید، شرایطی را فراهم کنید که فضا کاملا ساکت و آرام نباشد. با این کار به مرور عادت می کنید که با وجود صدا هم تمرکز خود را حفظ کنید. همچنین خود را برای تمام اتفاقات بد و حتی و وحشتناک جلسه کنکور کاملاً آماده کنید. باید تجسم کنید که اگر این اتفاقات افتاد آیا من از لحاظ روحی می توانم کنترل جلسه را حفظ کنم؟ این مهارت با تکرار و تمرین و تقویت روحیه و شجاعت به دست می آید.

همچنین باید یک شناخت کامل از خودتان و توانایی هایتان برای حل سوالات داشته باشید. مثلا باید طبق مبحث هایی که مطالعه کرده اید، یک پیش بینی از تعداد سوالاتی که می توانید در کنکور حل کنید داشته باشید. با این کار، در جلسه کنکور می توانید انتخابی عمل کنید و در نتیجه وقت کم نمی آورید و با برنامه و شناخت در جلسه آزمون عمل می کنید. همچنین استرس نمی گیرید و شرایط را راحت تر مدیریت می کنید. برای اینکه راحت تر بتوانید این پیش بینی را انجام دهید، مقاله بودجه بندی سوالات کنکور را حتما مطالعه کنید. خلاصه اینکه برای خودتان مشخص کنید که مثلاً در درس ادبیات قرار است چند سوال از 25 سوال را پاسخ بدهم؟

مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 تجربی به صورت موشکافانه!
مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 ریاضی به صورت موشکافانه!
مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 انسانی به صورت موشکافانه!

 

معرفی 2 روش جمع بندی کنکور

خب به مهم ترین بخش از مقاله رسیدیم. در این قسمت می خواهیم دو روش برای جمع بندی کنکور 1401 معرفی کنیم که پیاده کردن این روش ها برای دو ماه آخر دوران جمع بندی است. اگر خاطرتان باشد در ابتدای همین مقاله گفتیم که دوران جمع بندی از اردیبهشت شروع می شود و تا کنکور ادامه دارد. ولی نحوه عملکرد در ماه اول متفاوت است و شما هم مطالب قبلی را مرور می کنید و هم می توانید مطالب جدید بخوانید.

البته بهتر است تا پایان فروردین مطالعه دروس عمومی را به پایان رسانده باشید. این گونه از اردیبهشت آزمون ها جامع عمومی را شروع می کنید و همراه با حل آزمون ها، مرور این درس ها را انجام می دهید. از اینجا به بعد برای بررسی روش جمع بندی کنکور 1401 با ما همراه باشید.

 

روش اول: روش آزمون های سه روز یک بار

روش جمع بندی کنکور-آزمون سه روز یکبار

در این روش شما باید در بازه های سه روزه یک کنکور از کنکورهای سال های قبل را در شرایطی مثل شرایط کنکور، حل کنید. این کار به یک نیم روز وقت نیاز دارد. سپس در نیم روز دوم باید به تحلیل آزمون بپردازید و نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کنید. برای این کار لازم است حتما یک دفترچه داشته باشید و به هر آزمون یک صفحه را اختصاص بدهید. برای هر آزمون باید یک جدول تهیه کنید و فصل ها و مبحث های هر درس را در آن مشخص کنید. بعد از حل آزمون، متوجه می شوید که نیاز دارید کدام مباحث را مرور کنید، برای کدام مبحث ها بیشتر تست حل کنید، کدام مباحث را کلاً حذف کنید و چه مبحث هایی را مجدد مطالعه کنید. به عبارتی با این کار، تکلیف برنامه دو روز بعدی شما مشخص می شود.

حالا برای دو روز بعدی، یک برنامه می نویسید و مطالعه خود را شروع می کنید. البته لازم است بدانید قرار نیست معجزه بشود و بعد از حل یک آزمون و دو روز رفع اشکال، همه نقطه ضعف های شما حل شود. باید صبور باشید و در هر دو روز سعی کنید بخشی از مطالعه و مرور هر درس را جلو ببرید. به عبارتی حل این آزمون های سه روز یک بار، به مطالعه شما جهت می دهد. دقت کنید که برای بعضی مباحث هم باید به صورت روتین و روزانه برنامه ریزی کنید. مثلاً اگر بعد از حل یک آزمون به این نتیجه رسیدید که در حل تست های قرابت معنایی مشکل دارید، باید در برنامه روزانه خود تا کنکور، حل حداقل 10 تست قرابت معنایی را قرار بدهید.

در همین روش جمع بندی کنکور 1401، برای مطالعه درس ها می توانید به نحوه دیگری عمل کنید. شما می توانید به جای آن که همه درس ها را موازی هم جلو ببرید، تنها برای یک درس در طول دو روزی که قرار است مطالعه انجام دهید، برنامه ریزی کنید. مثلاً در روز شنبه و نیم روز اول، شما یک کنکور را حل می کنید و در نیم روز دوم آن را تحلیل می کنید و برای دو روز آینده برنامه ریزی می کنید.

این برنامه شما می تواند تنها شامل زیست شناسی سال دهم باشد. یعنی شما در طول دو روزی که پیش رو دارید، فقط زیست شناسی سال دهم را مرور و بازیابی و رفع اشکال می کنید. تست های نشاندار را حل می کنید و از زیست سال دهم، از خودتان آزمون می گیرید. به عبارتی با این روش جمع بندی کنکور 1401 خیال شما از کل زیست سال دهم راحت می شود.

 

دورخیز این روش جمع بندی کنکور 1401 را به چه کسانی پیشنهاد می کند؟

این روش جمع بندی کنکور 1401 یعنی آزمون های سه روز یک بار، به کسانی پیشنهاد می شود که مطالب نخوانده دارند و همه کتاب ها را به طور کامل تمام نکرده اند. همچنین داوطلبانی که در طول سال، تست زمان دار و سنجشی کمتر حل کرده اند و به عبارتی مهارت آزمون دادن ندارند. همچنین خیلی از داوطلبان در تست هایی که به صورت مبحثی و درس به درس حل می کنند، خوب عمل می کنند اما در آزمون ها، نمی توانند درصد خوبی بگیرند. این روش جمع بندی کنکور 1401، به این داوطلبان هم پیشنهاد می شود.

 

روش دوم: روش آزمون های پنج روز یک بار

روش جمع بندی کنکور-روش درس به درس

این روش جمع بندی کنکور 1401 بر مبنای خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی های شماست. در این روش، شما مطابق آزمون جلو نمی روید و هر درس را به صورت جداگانه و کامل جمع بندی می کنید. به عبارتی، در یک مدت زمان کوتاه، با استفاده از خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی های خود، یک درس را به طور کامل مطالعه می کنید، تست های نشاندار را حل می کنید، آزمون ها جامع آن درس را حل و بررسی می کنید و بعد به سراغ درس بعدی می روید.

برای مثال شما در مدت  چهار تا پنج روز، با این روش کل فیزیک را با خلاصه های خود مرور می کنید و سپس بخشی از تست های نشاندار خود در فیزیک را بررسی می کنید و دوباره حل می کنید. این کار می تواند سه روز تا سه روز و نیم از شما زمان بگیرد. در مرحله بعد و به مدت نیم روز تا یک روز، به حل آزمون های جامع از درس فیزیک می پردازید. برای این کار می توانید از منابع جمع بندی استفاده کنید.

مقاله مهم  معرفی بهترین منابع جمع بندی کنکور 1401

 

بعد از تمام شدن این بازه زمانی و به عبارتی تمام شدن مرور و جمع بندی فیزیک، یک آزمون شبیه ساز را در منزل بررسی می کنید تا در مهارت های آزمون دادن هم قوی شوید. بعد به سراغ درس بعدی می روید. البته در این روش هم باید سعی کنید مطالبی را به صورت روتین مطالعه کنید و تست بزنید مثل تست قرابت معنایی و حفظ و مرور آیات و مفاهیم دین و زندگی.

 

دورخیز این روش جمع بندی کنکور 1401 را به چه کسانی پیشنهاد می کند؟

این روش مخصوص کسانی است که مهارت های آزمون دادن را بلدند و در زمینه آزمون دادن، حرفه ای هستند و همچنین مطلب جدیدی برای مطالعه ندارند و همه مطالب را از قبل مطالعه کرده اند، مرور های به موقع انجام داده اند و به عبارتی، روی همه ی مطالب مسلط هستند. همانطور که گفتیم این روش بر مبنای خلاصه نویسی و حاشیه نویسی است. پس شما باید از همه درس های خود خلاصه ها و نوشته های کامل داشته باشید تا با استفاده از آن ها مرور را انجام دهید.

 

تذکرات مهم دوره جمع بندی کنکور

تا اینجا به بخشی از باید ها و نباید های دوره جمع بندی اشاره کردیم ولی اینجا دوباره کنار هم این مطالب را تکرار می کنیم.

  1. مطالب جدید تا حد امکان نخوانید.
  2. از سوال کردن و رفع اشکال کردن نترسید.
  3. زمان را بین مرور و تست زدن تقسیم کنید و همه وقت خود را به مطالعه و یا تست اختصاص ندهید.
  4. ساعت خواب خود را به هم نریزید و یک ساعت خواب ثابت مطابق روز کنکور داشته باشید.
  5. بدون توجه به بودجه بندی کنکور، مرور و جمع بندی خود را انجام ندهید.

 

صحبت پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که دوره جمع بندی کنکور یک غول نیست بلکه یک بازه زمانی مناسب برای مرور و مطالعه درس ها با بازدهی بالا است. سعی کنید طبق ویژگی های خود یکی از دو روش گفته شده برای جمع بندی کنکور 1401 را انتخاب کنید و ظبق آن پیش بروید. از این دوران نترسید و بدانید هرچه زودتر به یک شناخت از خود برسید، راحت تر می توانید زمان و برنامه خود را مدیریت کنید. در ادامه هم دو پادکست مشاوره ای آماده کرده ایم و در رابطه با روش های جمع بندی و اهمیت این دوران صحبت کرده ایم. می توانید آن ها را گوش کنید. در نهایت هم اگر سوالی در رابطه با روش جمع بندی کنکور 1401 دارید، می توانید با ما در ارتباط باشید. دورخیز همیشه در کنار شماست!

اگر بلد باشید چطور حجم زیاد مطالبی را که خوانده اید، جمع‌بندی کنید، دیگر کنکور آزمون دشواری به نظر نمی‌آید. تیم مشاورین دورخیز نحوه صحیح مرور و جمع‌بندی همه دروس را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

محمدرضا سلیمیمحمدرضا سلیمی

مشاوره صوتی رایگان

در این پادکست مشاوره ای، مهندس سیلمی رتبه 48 کنکور سراسری در رابطه با روش های جمع بندی کنکور 99 صحبت کرده است. به راحتی می توانید این صوت را گوش بدهید و به جواب سوالات خود برسید.
مدت زمان : 11 دقیقه
دهناد احیاییدهناد احیایی

مشاوره صوتی رایگان

در این پادکست مشاوره ای، دکتر دهناد احیایی، دانشجوی داروسازی علوم پزشکی اصفهان در رابطه با اهمیت دوران جمع بندی کنکور صحبت کرده است. به راحتی می توانید این صوت را گوش بدهید و اهمیت این دوران پی ببرید.
مدت زمان : 7 دقیقه و 44 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

اجرای روش سه روز یکبار همزمان با امتحانات نهایی (با توجه به تاثیر قطعی معدل) منطقیه؟
منطقی که چی بگم؛ ممکنه؟

ساحله امیری
ساحله امیری
3 سال قبل

در روش ۵ روز یه بار هر درس رو فقط یه بار فرصت داریم جمع بندی کنیم ؟ از دوماه مونده ب کنکور شروع کنیم نزدیک کنکور درس اول ک مرور کردیم یادمون نمیره؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  ساحله امیری
3 سال قبل

سلام. لزوماً نه یکبار. ممکنه لازم باشه 2 بار هم مرور بشه. برنامه 2 هفته پایانی هم معمولاً مرور سریع و تورق کلیه دروس هست. همچنین آزمون های 5 روز یکبار و تحلیل اونها به مرور دروس کمک میکنه.

عسل
عسل
3 سال قبل

آقا من وسواس مطالعه بیشتر دارم مثلا تو روش سه روز بک بار نمیتونم فقط یه کتاب رو بخونم !!

فرید بختیاری
فرید بختیاری
3 سال قبل

من فک میکردم روش سه روز یک بار برا یه هفته مونده ب کنکور باید اجرا بشه.
خیلی ممنون بابت راهنمایی

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .