منابع کمک آموزشی کنکور

خطر استفاده افراطی از منابع کمک آموزشی کنکور 1400

اهمیت استفاده از منابع کمک آموزشی کنکور کاملا واضح و آشکار است. متاسفانه کتاب های درسی منبع کاملی برای مطالعه و آمادگی برای کنکور نیستند. و برای یادگیری بهتر مطالب باید از منابع کمک آموزشی کنکور استفاده کرد. اما گاهی داوطلبان خود را بین منابع مختلف گم می کنند و تعادل را در استفاده از منابع مختلف از دست می دهند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این مشکل بپردازیم. و در ادامه به سوالات زیر جواب می دهیم.

  • از چه منابعی برای مطالعه کنکوری استفاده کنیم؟
  • بهترین منبع مطالعه برای کنکور کدام است؟
  • چه طور بین ساعت مطالعه و تعداد تست ها تعادل برقرار کنیم؟

 

منابع کمک آموزشی کنکور

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد؛ مطالعه کتاب های درسی به تنهایی برای یادگیری و به دست آوردن نتیجه مطلوب در هیچ درسی کافی نیست. نکات بسیاری وجود دارد که حتی با مطالعه چندین باره کتاب درسی دسترسی به آن ها غیر ممکن و سخت است. تمامی این نکات با توجه به سوالات مطرح شده در کنکور های سال های قبل در منابع کمک آموزشی کنکور جمع آوری می شود. در نتیجه برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور نیاز به منابع کمک آموزشی کنکور دارید.  تا هم نکات مختلف را بخوانید و یاد بگیرید و هم سوالات و تمرین های بیشتری را مطابق با کنکور  حل کنید.

منابع کمک آموزشی کنکور شامل کتاب تست، کلاس آنلاین یا حضوری ، ویدیو های آموزشی و … است.

منابع کمک آموزشی کنکور

 

منابع کمک آموزشی کنکور جایگزین تلاش نیستند

تا به اینجا درباره اهمیت استفاده از منابع کمک آموزشی کنکور صحبت کردیم. اما باید به این نکته توجه کنید که غرق شدن در انبوهی از کتاب و یا صرف زمان بسیار زیاد برای شرکت در کلاس های حضوری و یا دیدن ویدیو های آموزشی طولانی جایگزین حل تست و تمرین نمی شود. زیاده رویی در استفاده از منابع کمک آموزشی کنکور باعث خستگی، دلسری و سردگمی دواطلبان کنکور می شود. استفاده از این منابع باید به شکلی باشد که به تست زنی و مطالعه و یادگیری شما ضربه نزند. و زمان مناسبی برای مطالعه مطالب و تست زدن در اختیار شما قرار دهد.

استفاده افراطی و بی‌رویه از منابع کمک آموزشی کنکور جایگزین تلاش متمرکز بر مطالعه و تست زنی نمی شود.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور 1404 | 5 نکته فوق مهم

 

بهترین نوع منابع کمک آموزشی کنکور

همان طور که بالاتر گفته شد از منابع کمک آموزشی کنکور می توان به کتاب های تست، کلاس های آموزشی حضوری یا مجازی و ویدیوهای آموزشی اشاره کرد. از بین این سه گروه کتاب های تست را می توان از واجبات موفقیت در کنکور دانست. به طوری که داشتن کتاب های تست کمک آموزشی برای هر داوطلب کنکور و در هر شرایطی لازم است. در کنار این کتاب ها بسته به امکانات و نیاز افراد می توان رفتن به کلاس آموزشی و یا استفاده از ویدیو را پیشنهاد داد.

به طور کلی کتاب های تستی و آموزشی منبع اصلی برای مطالعه کنکور هستند. که در کنار آن ها می توان از منابع دیگر نیز استفاده کرد. اما شرکت در کلاس و یا دیدن ویدیو آموزشی ممکن است برای همه افراد لازم نباشد. و بسیاری از داوطلبان می توانند با مطالعه کتاب های کمک آموزشی به سطح خوبی از یادگیری دست پیدا کنند. اینکه کتاب کمک آموزشی برای شما کافی است یا نه به خود شما و نحوه مطالعه شما بستگی دارد. پس نمی توان برای همه یک نسخه پیچید.

منابع کمک آموزشی کنکور

 

چطور بین آموزش و تلاش تعادل برقرار کنیم ؟

برای ایجاد و برقراری تعادل بین آموزش و مطالعه و تمرین باید به ازای هر ساعت آموزش بین ۱ تا ۲ برابر آن حل تست و تمرین و خودخوانی انجام دهید. یعنی اگر ۱ ساعت آموزش ریاضی حال به شکل آنلاین، حضوری و یا ویدیوی داشتید؛ باید بین ۱ تا ۲ ساعت تمرین و حل تست ریاضی داشته باشد. شما در این زمان باید به دوره و جمع بندی مطالبی که در کلاس یاد گرفته اید بپردازید و در کنار آن تست و تمرین حل کنید. البته تمرکز و یادگیری دقیق مطالب سر کلاس درسی می تواند در افزایش سرعت مطالعه و تست زنی موثر باشد.

در صورتی که فقط از کتاب آموزشی برای یادگیری استفاده می کنید کار شما آسان تر می شود و می تواند وقت بیشتری برای حل تست بگذارید. چون دو مرحله در کنار هم و بلافاصله انجام می شود. در خواندن درسنامه های آموزشی وسواس نداشته باشید و سعی کنید یادگیری را همگام با حل تمرین انجام دهید. استفاده از روش های و متد های یادگیری برای یادگیری اصولی و آسان تر بسیار موثر است. شما می توانید با مراجعه به مقاله زیر مراحل مطالعه اصولی را یاد بگیرید.

مقاله مهم  یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله

اگر از کتاب های کمک آموزشی برای یادگیری مطالب استفاده می کنید؛ بهتر است ابتدا خیلی سریع برای ادراک کلی مطلب درسنامه کتاب را روخوانی کنی. و فرمول های مختلف را یاد بگیرید. در ادامه سراغ سوالات و تمرین های داخل درسنامه رفته و راه حل آن ها را یاد بگیرید. و در پایان به سراغ تست های کتاب خود رفته و سعی کنید آن ها را حل کنید. اگر قسمتی از مطالب یک فصل را به این شیوه یاد نگرفتید؛ می توانید به سراغ ویدیوهای آموزشی بروید و فقط همان قسمت را ببینید. شما برای این کار می توانید از سایت آموزشی آلا کمک بگیرید و فیلم های آموزشی را به صورت رایگان ببینید.

 

توجه به ساعت مطالعه و تعداد تست

هدف، توانایی های درسی، سطح کیفی مطالعه  سابقه تحصیلی در تعیین ساعت مطالعه و تعداد تست های روزامه موثر است. علاوه بر این موارد زمان و مرحله ای که در آن هستند هم بسیار مهم است. مثلا به طور قطع بعد از عید و نزدیک به کنکور شما باید تعداد تست های بیشتری بزنید. و یا در ابتدا که تازه شروع کرده اید ساعت مطالعه و تعداد تست های روزانه کمتر است.

نکته مهم در تعیین ساعت مطالعه شروع با یک ساعت مقعول و داشتن سیر رو به پیشرفت است. برای افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست ها شما باید یک برنامه مطالعه دقیق داشته باشید. به طوری که ساعت مطالعه، تعداد تست ها و مبحثی که هر روز می خواهید بخوانید کاملاً مشخص باشد. به برنامه خود پایبند باشید و هر طور شده برنامه روزانه خود را تمام کنید.

مقایسه تعداد تست های روزانه و ساعت مطالعه در تشخیص افراط یا تعادل حین مطالعه به ما کمک می کند. در حالت نرمال زمانی که شما مدرسه می روید و کلاس آموزشی دارید باید بتوانید حداقل ۵ ساعت درس بخوانید. در این زمان لازم است به صورت نرمال ۳۵ تست برای درس های عمومی (با توجه به برنامه ای که دارید) و ۸۰ تست برای دروس اختصاصی بزنید. در روزهایی که وقت ازاد دارید و تمام وقت خود را باید برای مطالعه قرار دهید؛ خوب است حداقل ۸ ساعت درس بخوانید. در این روزها شما بهتر است ۵۰ تست عمومی و ۱۵۰ تست برای دروس اختصاصی بزنید.

مقاله مهم  برای کنکور چند ساعت درس بخوانیم و چندتا تست بزنیم؟

منابع کمک آموزشی کنکور

 

جمع بندی و نتیجه گیری

همان طور که در طول مقاله گفته شد؛  استفاده از منابع کمک آموزشی کنکور در سال کنکور لازم است. اما این استفاده نباید تمام وقت شما را به خود اختصاص دهد. چون هم باعث خستگی شما شده و هم زمان لازم برای زدن تست و یادگیری و بازخوانی را از شما می گیرد. بهترین راه برای مدیریت زمان داشتن برنامه درسی روزانه و استفاده از کتاب های کمک آموزشی و بهره گرفتن از ویدیوهای آموزشی در صورت نیاز و فقط در مباحثی که یادگیری کامل صورت نگرفته است.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .