افزایش کیفیت مطالعه کنکور با 8 نکته

این که دو دانش آموز با ساعت مطالعه و برنامه درسی کاملا یکسان نتایج متفاوتی بگیرند؛ اتفاق دور از ذهنی نیست. خیلی از دانش آموزان حتی با اینکه ساعات زیادی را به مطالعه می پردازند؛ نتیجه مطلوب را نمیگیرند. همه می دانیم از صبح تا شب درس خواندن ضامن موفقیت در کنکور نیست. و کیفیت مطالعه نیز بسیار مهم است. نداشتن کیفیت کافی هنگام مطالعه مشکل خیلی از دانش آموزان است. در این مقاله قصد داریم راه های افزایش کیفیت مطالعه کنکور و داشتن مطالعه موثر را توضیح دهیم. و در ادامه به سوالات زیر جواب خواهیم داد.

  • تاثیر و کیفیت مطالعه را چگونه افزایش دهیم؟
  • راه داشتن مطالعه موثر چیست؟
  • برای داشتن مطالعه موثر تر کجا درس بخوانیم؟
  • چه طور بازدهی بیشتری داشته باشیم و از وقت خود نهایت استفاده را کنیم؟

در ادامه مقاله به بررسی جواب این سوالات می پردازیم.

 

اصول اولیه مطالعه موثر و با کیفیت

برای افزایش کیفیت مطالعه کنکور و داشتن مطالعه موثر دانستن اصولی اولیه مطالعه موثر و عمل به آن الزامی است. برای اینکه از ۲ ساعت مطالعه به اندازه ۲ ساعت نتیجه بگیرید نه ۰.۵ ساعت حتما به نکات زیر توجه کنید.

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

افزایش کیفیت مطالعه کنکور با 8 نکته 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

تراکم در ساعت مطالعه

اولین قدم برای افزایش کیفیت مطالعه ، داشتنِ تراکم در مطالعه است. حال این سوال میش می آید تراکم در مطالعه یعنی چه؟ تراکم در مطالعه یعنی وقتی یک دانش آموز برنامه مطالعاتی و ساعات مفید درس خواندن خود را در چه تایمی تمام کرده باشد. داشتن تراکم باعث افزایش انگیزه، داشتن زمان مناسب برای انجام تمام فعالیت های روزانه، کاهش خستگی و در نهایت باعث افزایش بازده کاری و همچنین افزایش کیفیت مطالعه کنکور می شود. در ادامه برای فهم بهتر این موضوع مثالی آورده شده است.

دانش آموزی را با برنامه درسی ۶ ساعته تصور کنید. اگر این دانش آموزی از ۸ صبح تا ۱۲ شب در اتاقش مشغول درس خواندن بوده و خود را در گیر کتاب و درس کرده و فقط ۶ ساعت مطالعه مفید داشته باشد؛ تراکم مطالعه خوبی ندارد. این موضوع باعث خستگی زیاد دانش آموز می شود. علاوه بر این ساعت مطالعه بالا و کم بودن پیشرفت درسی و کار انجام شده باعث دلزدگی او می شود.

در حالی که اگر همین دانش آموز با همان ۶ ساعت مطالعه مفید، متراکم و پشت سر هم درس بخواند و کل مطالعه روزانه خود را ۷ ، ۸ ساعت انجام دهد و مدام در حال درگیری با کتاب و درس نباشد عالی است و تراکم مطالعه خوبی دارد. و می تواند به تمام کارهای روزمره خود برسد. و حتی از زمان باقی مانده خود برای مطالعه بیشتر و رفع اشکال استفاده کند و با انگیزه و انرژی بیشتری درس بخواند.

افزایش کیفیت مطالعه کنکور

تست و تمرین

مطالعه خوب به همراه تست و به دست آوردن مهارت در مطالب درسی فرمول یادگیری اصولی و موفقیت در کنکور است. داستن تسلط،کامل و کافی روی مطالب درسی تنها با تست و تمرین امکان پذیر است. پس یکی از اصول مطالعه موثر و افزایش کیفیت مطالعه کنکور زدن تست است. نحوه یادگیری اصولی و شیوه های تست زنی در مقاله های مختلفی در سایت دور خیز موجود است. پیشنهاد می کنم بعد مطالعه این مقاله به آن ها هم سری بزنید.

تست و تمرین علاوه بر افزایش تسلط باعث افزایش سرعت شما چه در آزمون ها و چه موقع مطالعه می شود. هنگام تست زدن از تکنیک های سبک شناسی و تیپ شناسی استفاده کنید و سوالات و موضوعات مختلف را در ذهن خود طبقه بندی کنید. این کار هنگام جمع بندی و رفع اشکال و همچنین سر آزمون برای افزایش سرعت به شما کمک می کند. سوالاتی که غلط زده اید و یا نکته خاص و جالبی دارند را علامت دار کنید. تا هنگام دوره و قبل از آزمون ها آن ها را مطالعه کنید. نکات مهم و جدید سوالات را برای خود در کنار سوال و یا در دفترچه نکات خود یادداشت کنید.

هنگام زدن تست، تست های کنکور سراسری چند سال اخر را به هیج وجه فراموش نکنید. و زدن تست های کنکور حداقل ۵ سال اخیر را در اولویت خود قرار دهید. بیشتر نکاتی که مالفان کتاب های کمک آموزشی از آن ها برای طرح سوال استفاده می کنند؛ اولین بار در سوالات کنکور سراسری آورده شده اند. پس با زدن سوال های کنکوری، بیشتر نکات سوالات تالیفی مشابه هم دوره می شود.

مقاله مهم  تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب)

 

افزایش اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس در افزایش کیفیت مطالعه کنکور جزئی مهم است. اگر تمام مراحل و اصول افزایش کیفیت مطالعه کنکور انجام شود ولی اعتماد به نفس کافی نداشته باشید؛ هنگام آزمون و خود آزمایی به نتیجه مطلوب نرسیده و نتیجه تلاش های خود را نخواهید دید. البته مطالعه خوب و داشتن تسلط روی مطالب درسی خود باعث افزایش اعتماد به نفس در هنگام حل سوالات امتحان می شود. پس بین افزایش اعتماد به نفس و کیفیت مطالعه رابطه دو طرفه است و هر دو باعث پیشرفت هم می شوند.

مطالعه موثر

 

ارتقا حافظه و کاهش فراموشی

تفاوت امتحانات مدرسه و کنکور در این است که؛ دو سه روز مطالعه پشت سر هم برای موفقیت و کسب نمره بیست در هر یک از امتحانات مدرسه کافی است. اما مطالعه کوتاه مدت برای موفقیت در کنکور جواب نمی دهد. شما برای امتحانات مدرسه مطالب درسی را به حافظه کوتاه مدت خود می سپارید و در روز امتحان نمره مناسب را کسب می کنید.

شما برای موفقیت در کنکور سراسری باید از چندین و چند ماه قبل مشغول مطالب شوید. پس باید قوه حافظه خود را تقویت کرده و از حافظه بلند مدت خود استفاده کنید و تمامی مطالب را به آن بسپارید. برای این کار باید به مرور و در چند مرحله درس خوانده و مطالب را مرور کنید.

مقاله مهم  چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ چند راه مبارزه با فراموشی را بیاموزید!

 

رها کردن وسواس هنگام مطالعه

وسواس هنگام مطالعه در خیلی از دانش آموزان کنکوری دیده می شود. فردی که وسواس مطالعه دارد؛ هنگام مطالعه حساسیت زیادی به خرج می دهد. و برای اطمینان از یادگیری یک موضوع باید چندین و چند بار یک مطلب را بخواند. این کار وقت زیادی می گیرد. و همین دلیل باعث کاهش کیفیت مطالعه خواهد شد.

برای رهایی از وسواس سعی کنید در اولین قدم قبل از مطاله ذهن خود را از افکار مزاحم خالی کنید. کارهایی که باید انجام دهید را دسته بندی کنید. و یک برنامه مطالعاتی دقیق داشته باشید. به طوری که ساعت های مربوط به هر درس مبحثی که باید بخوانید و میزان پیشرفت در هر واحد درسی و تعداد تست ها را به طور دقیق مشخص کنید. و سعی کنید به برنامه خو وفادار باشید.

اگر در هنگام مطالعه فکری خارج از آن مبحث به ذهنتان آمد در جایی یادداشت کنید و فکر کردن به آن را به زمان دیگری موکول کنید. فضای مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید. از یک منبع به منبع دیگر پرش نکنید. و روی کارها و اهداف خود متمرکز باشید. صبر داشته باشید و سعی کنید به تدریج رفتار های وسواسی خود را هنگام مطالعه ترک کنید. عجله نکنید و با حوصله عمل کنید. اگر از مشکل وسواس در مطالعه رنج می برید :*) به مقاله زیر هم سر بزنید.

مقاله مهم  آموزش درمان وسواس مطالعه

در ادامه این مقاله به بررسی راه های افزایش کیفیت مطالعه کنکور و داشتن مطالعه موثر می پردازیم.

افزایش کیفیت مطالعه کنکور

 

راه های افزایش کیفیت مطالعه کنکور

پس از رعایت اصولی بالا برای بهینه شدن مطالعه و برای این که از دو ساعت مطالعه به اندازه ۴ ساعت نتیجه بگیرید به نکات زیر توجه کنید:

  1. مفهومی درس بخوانید: سعی کنید هنگام خواندن مطالب به تحلیل آن ها و رسیدن به مفهوم موضوع بپردازید‌. خواند مفهومی باعث می شود کم تر دچار فراموشی شوید و بهتر مطالب را به یاد بیاورید.
  2. هنگام مطالعه از خود سوال بپرسید: خواندن مباحث را با پرسیدن سوال از‌ مفهوم مورد نظر از خود پیش ببرید. این کار باعث درگیر شدن کامل فکر و ذهن شما می شود. و باعث افزایش تمرکز شما هنگام مطالعه می گردد. داشتن تمرکز بیشتر موقع مطالعه باعث افزایش کیفیت مطالعه کنکور می شود.
  3. تجزیه و تحلیل کنید: سعی کنید اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی در مورد موضوع مورد مطالعه را تطبیق دهید و به تجزیه و تحلیل بپردازید. این کار باعث مطالعه ترکیبی و همچنین یادگیری بهتر شما می شود.
  4. تصویر سازی کنید: تصویر سازی ذهنی برای مطلب مورد نظر داشته باشید. تصویر سازی باعث تثبیت مطالعه در حافظه طولانی مدت شما می شود.
  5. مکان مطالعه مناسبی انتخاب کنید:  حالت درس خواندن زمان و مکان مناسبی برای درس داشتن انتخاب کنید. بهتر است گهگاهی به تعقیر مکان و حالت مطالعه بپردازید. تا تنوع ایجاد شود و خسته نشوید.
  6. مطالعه و تمرین گروهی: مطالعه و تمرین گروهی و یاد دادن نکات به دیگران باعث یادگیری بهتر و بیشتر شده و پیشرفت شما را به دنبال دارد.
  7. از دفتر برنامه ریزی استفاده کنید: استفادا از دفتر برنامه ریزی باعث افزایش دقت در مطالعه می شود. با استفاده از دفتر برنامه ریزی می توانید نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و پیشرفت خود را به چشم ببینید. و روزها و هفته هایی که درس خوانده اید را ارزیابی کنید. دفتر برنامه ریزی دورخیز یک نمونه عالی از دفتری است که باید داشته باشید. شما می توانید این دفتر را به صورت رایگان دانلود کنید.
    [sc name=”daftarvip”]
  8. تست زدن: تست زنی باعث افزایش کیفیت مطالعه و تثبیت مطالب می شود. شما می توانید تست ها را در دو گروه تست آموزشی و تست ارزیابی بزنید. اهمیت تست زدن انقدر زیاد است که در هر دو قسمت به آن اشاره کرده ایم. پس تست زدن را فراموش نکنید.

افزایش کیفیت مطالعه

 

نتیجه گیری

در پایان باید گفت که داشتن ساعت مطالعه بالا ضامن موفقیت شما در کنکور نیست. پس باید با صبر و حوصله بر روی افزایش کیفیت مطالعه کنکور ، تسلط بر روی مباحث، افزایش تعداد تست های هر روز و مرورهای مناسب تمرکز کنید. برای کسب نتایج بهتر برنامه دقیق و مناسبی طراحی کنید و مطالب درسی را به صورت متناوب دوره کنید تا مطالب درسی در یاد شما بماند.

برای اینکه مطالعه‌ای با کیفیت و پربازده‌ داشته باشید، توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه و یادگیری را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

شادی سپهریانشادی سپهریان

مشاوره صوتی رایگان

شادی سپهریان دانشجوی پرشکی در این ویس آموزشی درباره راه های داشتن یک مطالعه موثر و با کیفیت توضیح می دهد. شنیدن این ویس را به شما پیشنهاد می کنم.
مدت زمان : ۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه
دسته بندی : مطالعه موفق
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها