معرفی رشته شنوایی سنجی

معرفی رشته شنوایی سنجی

کمک به انسان ها بسیار لذت بخش است. حال فکر کنید بتوانید به فردی که صداها را خوب نمی شنید؛ کمک کنید تا برای اولین بار صدایی را بشنود و یا آن ها را با کیفیت بیشتری بشنود. اگر دوست دارید این حس زیبای کمک به هم نوعانتان را تجربه کنید رشته شنوایی سنجی را به شما پیشنهاد می کنم. اگر به کارهای بشر دوستانه علاقه دارید؛ شما می توانید یک کارشناس شنوایی سنجی موفق شوید.

در ادامه شاید سوالات زیر برای شما مطرح شود:

  • کارشناس شنوایی سنجی چه کار می کند؟
  • مدت تحصیل این رشته چند سال است؟
  • دانشجویان شنوایی سنجی چه درس هایی می خوانند؟
  • برای موفقیت در این رشته به چه توانایی هایی نیاز داریم؟
  • و یک سوال خیلی مهم، بازار کار این رشته چه طور است؟

در ادامه این مقاله به بررسی پاسخ این سوالات می پردازیم.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

معرفی رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی شناسی ( audiology ) جزو رشته های توان بخشی است.  فارغ التحصیلان این رشته در چهار زمینه کار می کند. وظایف آن ها عبارت اند از :

  1. تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل با استفاده از ابزارهای خاص این رشته
  2. بررسی آلودگی صوتی کارخانه‌ها و مراکز پر سر و صدا
  3. توانبخشی شنوایی به کمک ساخت و تجویز انواع وسایل کمک شنوایی مثل سمعکرشته شنوایی سنجی
  4. آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا : طرز استفاده از سمعک، لب خوانی و گفتار خوانی را به افراد کم شنوا و ناشنوا یاد می دهند و  آن ها را با اصوات مختلف آشنا می کنند.

غربالگري شنوايي نوزادان، خردسالان و كودكان نیز از وظایف کارشناس های شنوایی سنجی است.

مدت تحصیل و دوره ها

مدت تحصیل در دوره کارشناسی چهار سال است. یکی از مزیت های رشته شنوایی سنجی این است که؛ طرح اجباری ندارد و فارغ التحصیل  کارشناسی شنوایی سنجی بلافاصله می تواند مشغول به کار شود.

دروس رشته شنوایی سنجی

تعداد کل واحد های درسی این دوره ۱۳۰ واحد است که شامل واحدهای نظری، عملی و کارورزی است

دروس عمومی

گذراندن دروس عمومی برای همه دانشجوهای کشور الزامی است. این دروس شامل درس هایی مثل انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، تربیت بدنی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی عمومی و … است.

دروس پایه

دروس علوم پایه دروسی هستند که؛ تقریبا تمام دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی باید آن ها را بگذرانند. با این حال تعداد واحدهای درس های علوم پایه با توجه به نیازهای هر رشته متفاوت است. د ر رشته شنوایی سنجی این دروس شامل: فیزیک، میکروبیولوژی، تشریح، فیزیولوژی، تشریح و فیزیولوژی گوش حلق و بینی و سر و گردن، تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب، ژنتیک پزشکی، بافت شناسی، آسیب شناسی عمومی، بهداشت،کمک های اولیه، بیوشیمی، فارماکولوژی، مبانی علم گفتار، روش تحقیق، آوا شناسی و اصول توانبخشی هستند.

رشته شنوایی سنجی

دروس تخصصی

بیشتر طول تحصیل در هر رشته به گذراندن دروس تخصصی اختصاص دارد. و هر دانشجو باید آن ها را به خوبی یاد بگیرد. دروس تخصصی رشته شنوایی سنجی شامل مبانی علم شنوایی، ارزیابی پایه شنوایی، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل، بیماریهای گوش و روش درمان آن، رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن، ارزیابی تکمیلی شنوایی بیماری مغز و اعصاب، رادیولوژی سر و گردن، شنوایی سنجی تشخیصی، فیزیو پاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادل، اختلالات ارتباطی افراد کم شنوا، تجویز و ارزیابی سمعک و وسایل کمک شنوایی، بیماری های اطفال، مبانی آزمون های الکترو فیزیولوژیک، تربیت شناسی، مدیریت در شنوایی شناسی، الکترونیک در تجهیزات شنوایی، روانشناسی مبتلایان به کم شنوایی و سمینار شنوایی است. یادگرفتن خوب و کاربردی دروس اختصاصی برای موفقیت شغلی لازم است.

فردی که بتواند تمام دروس عمومی و اختصاصی را پاس کند، کارشناس شنوایی شناسی می شود.

مقاله مهم  معرفی رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتو شناسی)

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته شنوایی سنجی

امکان تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکتری وجود دارد. اما تعداد دانشگاه هایی که این دوره ها را ارائه می کنند؛ بسیار محدود است. همچنین ظرفیت مشخص و کمی دارند. مثلا برای دوره کارشناسی ارشد در کل کشور حدود ۲۰ نفر را قبول می کنند. افرادی که دکتری این رشته را دارند می توانند به عنوان هیئت علمی دانشگاه شروع به فعالیت کنند. علاوه بر این افرادی که مدرک کارشناسی شنوایی سنجی دارند؛ می توانند برای کنکور ارشد در رشته های دیگر نیز شرکت کنند.

رشته شنوایی سنجی

 

بازار کار، موقعیت شغلی و میزان درآمد

برای بررسی بازار کار و موقعیت شغلی شنوایی سنج ها اول باید به این سوال جواب بدیم که ” شنوایی سنج ها چه کار می کنند؟ ”

در پاسخ باید بگوییم که پزشک فقط می‌تواند سطح خارجی پرده گوش بیماری را که به او مراجعه کرده است را ببیند. ولی نمی تواند اطلاعاتی در مورد گوش داخلی و میانی به  دست آورد. پس بیمار را به کارشناس شنوایی سنجی ارجاع می دهد. که این شنوایی سنج با استفاده از یک سری آزمایش ها و ابزارهایی که در اختیار دارد؛ اطلاعات مورد نیاز پزشک را در اختیار او قرار می دهد؛ تا پزشک بتواند درمان بهتری برای بیمار ارائه دهد.
شنوایی سنج ها هم می توانند در بیمارستان شروع به کار کنند و هم به همراه پزشک گوش حلق و بینی در مراکز خصوصی مشغول به کار شود. همچنین می توان دفتر کار شخصی نیز داشته باشند.

کارشناس شنوایی سنجی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، روان شناس، متخصص مغز و اعصاب، گفتار درمانگر و متخصص اطفال ارتباط کاری دارد و هر یک از این افراد می توانند به اون بیمار ارجاع کنند.

میزان در آمد یک کارشناس شنوایی سنجی بسته به محل کار متفاوت است. یک کارشناس در بخش دولتی می تواند حقوقی بین ۳ تا ۵ میلیون داشته باشد. یک کارشناس اگر در کلینیک های خصوصی مشغول کار شود بسته به مهارت و توانایی می تواند حقوق متفاوت داشته باشد. حالا اگر خود بتواند دفتر کار داشته باشد؛ بسته به ارتباط کاری می تواند در آمد بیشتری داشته باشد. البته تاسیس دفتر کار شخصی خیلی هم ساده نیست و به سابقه کاری حداقل ۴ سال نیاز دارد.

همچنین باید بگوییم که این رشته در شهرهای کوچک رونق دارد. و تاسیس دفتر کار شخصی در آن جا راحتتر است.

کارشناس شنوایی سنجی

 

توانایی های لازم

کارشناس این رشته با ابزار و وسایل ظریف کار می کند و از همه مهم تر با یکی از حس های پنج گانه انسان سر و کار دارد. پس برای موفقیت در این رشته باید فردی با دقت و نکته سنجی باشید. غفلت در انجام وظیفه می تواند علاوه بر افزایش هزینه برای بیمار، صدماتی را به او وارد کند و یا حتی بیمار را به اتاق عمل بکشاند. علاوه بر این به دلیل اهمیت دروس علوم تشریح و فیزیولوژی در این رشته باید به این دو درس علاقه مند باشید.

مقاله مهم  معرفی رشته هوشبری

 

نقاط قوت و ضعف رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی ، محیط کاری آرام، بدون خون و خون ریزی:) و به دور از بیماری های واگیر دار و عجیب و غریب دارد. همچنین تعداد فارغ التحصیلان این رشته بسیار محدود است. از طرفی طرح اجباری نداشته و برای داشتن دفتر کار مستقل نیازی به ادامه تحصیل نداشته و همان لیسانس کار راه انداز است.

شاید محدود بودن ظرفیت و عدم ارائه این رشته در دانشگاه آزاد از نقطه ضعف های این رشته باشد. به همین دلیل قبولی در مقطع ارشد و دکتری نیز سخت است.

به دلیل ارتباط با افراد کم شنوا یا ناشنوا، شاید برقراری ارتباط با بیماران سخت بوده و با مشکلاتی رو به رو باشد.

 

رتبه لازم برای قبولی شنوایی سنجی

در آغاز باید بگوییم که این رشته در دانشگاه آزاد ارائه نمی شود و در تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی دولتی تدریس می شود. البته نباید از ظرفیت مازاد و پردیس خود گردان این رشته ها غافل شد.

تعداد پذیرفته شده های این رشته بسیار محدود است؛ زیرا در هر یک از دانشگاه ها تعداد محدودی ( بین ۱۰ تا ۲۵ نفر ) قبول می شوند. رتبه قبولی در این رشته به توجه به دانشگاه مورد نظر متفاوت است؛ با این حال آخرین رتبه قبولی در این رشته رتبه ۳۳ هزار کشوری و ۱۵ هزار منطقه ۲ بوده که در دانشگاه زاهدان پذیرش شده است. در حالت خوش بینانه نیز با رتبه ۱۱ هزار کشوری می توان در این رشته در دانشگاه های تهران قبول شد.

انتخاب رشته شنوایی سنجی

در صورتی که تمایل به قبولی در رشته شنوایی سنجی دانشگاه های برتر ایران را دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کنید. شما می توانید با شماره تماس های موجود در سایت با مشاورین آکادمی کنکور دورخیز در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی دورخیز استفاده کنید. اعضای آکادمی کنکور دورخیز تنها برای رساندن شما به موفقیت و رویاهایتان فعالیت می کنند.

صدف سپهریصدف سپهری

مشاوره صوتی رایگان

صدف سپهری دانشجوی پزشکی لرستان در این صوت درباره رشته شنوایی سنجی به طور کامل توضیح می دهد. پیشنهاد می کنیم حتما این صوت مفید را گوش دهید.
مدت زمان : 5 دقیقه و 53 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها