آموزش انتخاب رشته کنکور

آموزش نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 در 4 گام

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 مهمترین بخش مسیر موفقیت بعد از کنکور شما است. انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 اگر صحیح انجام شود، می تواند حتی رتبه های متوسط  کنکور را به سمت قبولی در رشته های خیلی خوب راهنمایی کند پس برای آموزش انتخاب رشته و یادگیری نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. پیشنهاد می کنم که بعد از کنکور حتما برای یادگیری انتخاب رشته اقدام کنید. یادگیری نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 به شما کمک می کند تا از قبل رشته های مورد علاقه خود را بررسی کنید و در هنگام انتخاب رشته با مشاور خود بهتر ارتباط برقرار کنید. علم شما از انتخاب رشته و تجربه مشاور انتخاب رشته، می تواند بهترین نتیجه را رقم بزند. پس این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

 

مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

 

چرا انتخاب رشته مهم است؟

داوطلبان کنکور حداقل یک سال برای رسیدن به رتبه مورد علاقه خود در کنکور تلاش می کنند و رتبه کنکور نتیجه تلاش شماست. برای رسیدن به رتبه و رشته مورد علاقه خود باید در قدم اول برای کنکور با برنامه درس بخوانید و در قدم دوم به بهترین شکل انتخاب رشته کنید.

خیلی از رتبه های خوب با انتخاب رشته اشتباه سوخت می شوند و در مقابل خیلی از رتبه های متوسط کنکور با انتخاب رشته صحیح می توانند در رشته ای بهتر از رتبه خود قبول شوند. به همین دلیل است که می گوییم باید نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 را یاد بگیرید و به عبارتی بعد از آزمون کنکور، کار شما برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود تمام نشده است. مرحله مهم بعدی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 است.

نحوه انتخاب رشته کنکور 99 با توجه به شخصیت

انتخاب رشته جزئیات بسیار و دستورالعمل های فراوانی دارد که عدم تسلط به هرکدام باعث می شود از رشته ای که قبول می شوید به اندازه کافی راضی نباشید. برای مثال اگر در نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 ، با قانون بومی گزینی آشنا نباشید با چند انتخاب حساب نشده رشته مورد علاقه خود را از دست خواهید داد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور را مطالعه کنید تا با بخشی از این ریزه کاری ها آشنا شوید.

آشنایی با رتبه در سهمیه و رتبه در زیرگروه یکی از نکات مهم دیگر برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402است. هنگامی که کارنامه کنکور خود را دریافت می کنید با چندین رتبه رو به رو می شوید که اگر ندانید از کدام یک برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 استفاده کنید به راحتی فرصت طلایی رسیدن به رشته مورد علاقه خود را از دست خواهید داد.

فرصتی که سازمان سنجش آموزش کشور برای انتخاب رشته در نظر می گیرد حدود چند روز است که برای تسلط بر تمام جزئیات دفترچه انتخاب رشته و بررسی رشته ها و دانشگاه ها کافی نیست. پس باید از قبل آموزش نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 را گذرانیده باشید تا با همکاری یک مشاور با تجربه بتوانید بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنید.

 

چطور در 4 گام انتخاب رشته کنیم؟

در این مقاله با نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 با ساده ترین روش آشنا می شوید. برای این کار کافی است که چهار گامی که در ادامه گفته می شود را بخوانید و تمرین کنید. پیشنهاد می کنیم بعد از آزمون کنکور و چند روز استراحت حتما مراحل چهارگانه انتخاب رشته را مرور کنید تا روز انتخاب رشته با تسلط کامل و اطمینان از انتخاب های خود برای قبولی در رشته و دانشگاه ایده آل خود اقدام کنید.

گام اول: لیست رشته های مورد علاقه

اولین گام برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 نوشتن لیست رشته های مورد علاقه است اما قبل از آن باید از شخصیت و علاقه و دورنمای آینده خود آگاه باشید. برای شروع آموزش انتخاب رشته، حداقل یک هفته را صرف شناختن شخصیت خود کنید. برای این کار می توانید از تست های روانشناسی معتبر استفاده کنید و سپس نتایج تست را راستی آزمایی کنید. البته بازهم دورخیز کار را برای شما آسان کرده:) و لیستی از رشته های دانشگاهی هر سه رشته نظری آماده کرده است که می توانید در سه مقاله زیر، لیست مورد نظرتان را مطالعه کنید.

مقاله مهم  لیست رشته های کنکور انسانی 1401
مقاله مهم  لیست رشته های کنکور تجربی 1401
مقاله مهم  لیست رشته های کنکور ریاضی 1401

 

آینده شغلی و انتخاب رشته

بعد از شناخت خود، به ترسیم آینده شغلی ایده آل خود بپردازید. این کار را می توانید با پرسیدن چند سوال از خود شروع کنید:

  1. یک روز ایده آل زندگی من در ده سال آینده شامل چه فعالیت هایی می شود؟

(برای مثال یک روز ایده آل زندگی من در 10 سال آینده اینطور می گذرد که صبح ساعت 8 بیدار می شوم، ورزش می کنم، چند ساعتی را در شرکت مهندسی خود می گذرانم، بعد از آن به نوشتن کتاب خود مشغول می شوم، حتما فیلم روز را تماشا می کنم و چند ساعتی را در کنار خانواده می گذرانم و …)

  1. در ده سال آینده خود را در چه شغلی با چه میزان درآمد تصور می کنید؟

(مثلا من می خواهم در ده سال آینده یک معلم ماهر شیمی کنکور با درآمد ماهیانه حداقل 5 میلیون تومان باشم.)

  1. چند سال تحصیل را برای رشته مورد علاقه خود در نظر می گیرید؟

(برای مثال من دوست دارم که حداکثر 6 سال به تحصیل در دانشگاه بگذرانم و به مدت تحصیل بیشتر علاقه ای ندارم.)

  1. بعد از گذشت چند سال می خواهید وارد بازار کار شوید؟

(مثلا من دوست دارم که حداکثر بعد از 4 سال تحصیل در دانشگاه بتوانم وارد بازار کار با درآمد ایده آل خود شوم.)

نحوه انتخاب رشته کنکور 99 برای داشتن انتخاب درست

پرسیدن 4 سوال بالا به شما کمک می کند تا آینده شغلی ایده آل خود را که مطابق با شخصیت و سبک زندگی خودتان هست، تعیین کنید. به این ترتیب با اطمینان بیشتری می توانید رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر می خواهید بعد از گذشتن 4 سال تحصیل وارد بازار کار با درآمد خوبی شوید رشته های پیراپزشکی از جمله فیزیوتراپی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و … رشته های مناسبی هستند. اگر نمی خواهید طول تحصیل زیادی داشته باشید رشته پزشکی برای شما مناسب نخواهد بود چون تحصیل در پزشکی هیچ گاه تمام نخواهد شد.

پاسخ به سوالات بالا را حتما یادداشت کنید و با استفاده از جواب آنها آینده شغلی ایده آل خود را ترسیم کنید. به این صورت که من می خواهم در رشته ای با 4 سال طول تحصیل درس بخوانم که سریع وارد بازار کار شود و با درآمد ماهیانه 10 میلیون و روزانه 8 ساعت کار که بتوانم به بسیاری از فعالیت های ایده آل خود در هر روز برسم.

آموزش انتخاب رشته و یادگیری نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 در این مرحله بسیار لذت بخش خواهد بود چون می خواهید لیست رشته های مورد علاقه خود را یادداشت کنید. برای نوشتن این لیست تمامی رشته هایی که حتی ذره ای نظرتان را جلب کرده است روی کاغذ بنویسید. حتما تعداد زیادی خواهند شد اما تعجب نکنید. گام اول آموزش انتخاب رشته هنوز تمام نشده است.

بعد از نوشتن لیست رشته های مورد علاقه، نوبت تحقیق و جست جو برای آشنایی کامل با هر کدام از رشته ها است. پیشنهاد می کنیم برای این کار یک جدول بکشید که بتوانید ویژگی های رشته ها را باهم مقایسه کنید. برای مثال چنین جدولی را آماده کنید و اطلاعاتی که از سرچ به دست آورده اید را وارد کنید.

طول تحصیل ادامه تحصیل بازارکار درآمد توضیحات بیشتر
پزشکی
فیزیوتراپی
علوم تغذیه
هوشبری
دبیری شیمی
دبیری زیست
حسابداری

 

بعد از اینکه در مورد رشته ها تحقیق کردید و جدول را کامل کردید نوبت به مقایسه ویژگی هرکدام از رشته ها با آینده ایده آل شغلی شماست. با این مقایسه می توانید علاقه واقعی خود را پیدا کنید. برای مثال اگر می خواهید زود وارد بازار کار شوید، رشته پزشکی با آینده ایده آل شما هم خوانی ندارد. به همین ترتیب رشته های مورد علاقه خود را بر اساس شباهت به آینده شغلی خود اولویت بندی کنید.  مثلا اولویت اول با رشته فیزیوتراپی می شود و سپس پزشکی و سپس دبیری شیمی و … .  لیست اولویت بندی رشته ها در گام های بعدی انتخاب رشته مورد نیاز هستند پس ترجیحا در یک دفتر یادداشت شود تا گم نشود.

برای آشنایی با محبوب ترین رشته های دانشگاهی می توانید از لینک های زیر در وبسایت دورخیز استفاده کنید، ما در این مقالات به صورت مفید همه جزئیات مورد نیاز برای انتخاب آن رشته را بررسی کرده ایم. کافی است روی تصویر رشته مورد نظر خود کلیک گنید. همچنین از منوی بالایی سایت می توانید به بخش معرفی رشته ها دسترسی داشته باشید.

 

گام دوم: لیست دانشگاه ها و شهر های مورد نظر

در گام دوم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 لیستی از دانشگاه ها و شهر هایی که تمایل دارید در آن ها تحصیل کنید، بنویسید. در این مرحله بدون آن که رشته خاصی را در نظر داشته باشید، فقط در مورد دانشگاه ها و شهر ها بنویسید. برای مثال دانش آموزی دانشگاه تهران، شهید بهشتی و شیراز را بیشتر از دانشگاه قزوین دوست دارد بنابراین در لیست دانشگاه ها و شهر ها اولویت با دانشگاه تهران، شهید بهشتی است و بعد دانشگاه شیراز و … .

آموزش نحوه انتخاب رشته کنکور 99

برای نوشتن لیست دانشگاه ها و شهرهای مورد علاقه خود حتما تحقیق کنید. ویژگی های خوب و بد هرکدام از دانشگاه ها را به طور کامل شناسایی کنید. درمورد شرایط زندگی در شهرهای دیگر و شرایط اسکان در خوابگاه و فرهنگ مردم هر شهر مطالعه کنید. به این ترتیب با اطمینان بیشتری می توانید لیست دانشگاه ها و شهر ها را بنویسید.

 

گام سوم: اولویت بندی بین رشته ها با توجه به دانشگاه و شهر

در سومین گام نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 ، یاد می گیرید که چطور از دو گام قبلی نتیجه گیری کنید و با توجه به رشته های مورد علاقه خود، دانشگاه ها و شهر ها را اولویت بندی کنید. در این مرحله از آموزش انتخاب رشته کنکور به دقت بیشتری نیاز دارید.

دو لیست نهایی که از گام اول و دوم آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به دست آورده اید را دوباره نگاه کنید. رشته هایی که اولویت بندی کرده اید را در یک برگه جدید یادداشت کنید. رو به روی هرکدام از رشته ها، دانشگاه های مورد علاقه خود را به همراه شهر بنویسید. مثلا رشته پزشکی دانشگاه تهران، رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران، رشته پزشکی دانشگاه ایران تهران، رشته فیزیوتراپی دانشگاه تهران، رشته پزشکی قزوین و … .

اگر ترجیح می دهید که یک رشته عالی را در هر دانشگاهی که شده بخوانید اولویت با انتخاب آن رشته در بسیاری از دانشگاه هاست. برای مثال اگر به رشته دندان پزشکی علاقه دارید ابتدا رشته دندان پزشکی همه شهر ها را یادداشت می کنید، سپس به سراغ رشته بعدی می روید.

اما اگر ترجیح می دهید در دانشگاه درجه یک درس بخوانید و نوع رشته برایتان اولویت ندارد، دانشگاه ها را با توجه به رشته مرتب کنید. برای مثال ابتدا پزشکی دانشگاه تهران، پزشکی شهید بهشتی، سپس فیزیوتراپی تهران و شهید بهشتی و بعد علوم تغذیه تهران و بهشتی و سپس نوبت به پزشکی شهر دیگری می رسد.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

گام سوم از یادگیری نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 را با دقت کافی انجام دهید و در عمل بسیار آسان خواهد بود. به این دلیل که در دو گام قبلی هم درمورد رشته ها و هم درمورد دانشگاه ها تحقیق کرده اید و در اننتخاب هرکدام از آن ها اطمینان دارید. اما در این مرحله می توانید از مشاوری با تجربه در زمینه انتخاب رشته هم کمک بگیرید.

 

گام چهارم: کنترل نهایی لیست انتخاب رشته

در گام سوم لیست کاملی از رشته های اولویت بندی شده با توجه به دانشگاه و شهر را خواهید داشت. در گام چهارم حتما لیست نهایی را با یک مشاور با تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور به مشورت بگذارید. به این دلیل که مشاور انتخاب رشته به طور کامل بر جزئیات قوانین انتخاب رشته آگاه است.

با هم فکری مشاور انتخاب رشته، لیست نهایی شما از نظر انواع قوانین انتخاب رشته بررسی می شود. همچنین ممکن است پیشنهادی برای جا به جایی برخی از رشته ها در لیست نهایی ارائه شود. مشاور انتخاب رشته کنکور سراسری به شما کمک می کند تا اگر در روند تحقیق در مورد رشته ها و دانشگاه ها اطلاعات کاملی پیدا نکرده اید، با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله می خواهیم در رابطه با انتخاب رشته هر کدام از گروه های آزمایشی صحبت کنیم تا بدانید رقابت اصلی در گروه آزمایشی شما بیشتر برای رسیدن چه رشته هایی است و چالش اصلی در هر کدام از این رشته های محبوب، چیست تا بتوانید انتخاب های دقیق تری داشته باشید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه انتخاب رشته کنکور 99

انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

در ابتدا به صحبت درباره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 برای گروه آزمایشی ریاضی می پردازیم. در این گروه آزمایشی رقابت اصلی بر سر رشته های مهندسی کامپیوتر، برق، صنایع و در پله بعدی رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی معماری است. به احتمال زیاد اگر شما هم داوطلب این گروه آزمایشی باشید، انتخاب های اولتان از میان همین رشته هاست. پس با هم بخشی از ویژگی های این رشته ها را بررسی می کنیم.

در قدم اول باید بدانید که با انتخاب هر یک از این رشته ها، با حجم زیاد و سختی از مباحث ریاضی و فیزیک و دنیایی از محاسبات رو به رو می شوید. البته که طبیعی است و شما داوطلب رشته ریاضی هستید و قطعاً نباید این موضوع برای شما آزار دهنده باشد. اما در این رشته هایی که گفتیم، حجم سختی مطالب از سایر رشته ها خیلی بیشتر است. گمان نکنید که اگر در کنکور موفق شدید . به رشته مورد علاقتان رسیدید، دیگر همه چیز تمام است. این طور نیست و شما بعد از قبولی، باید بتوانید از پس درس هایتان بربیایید. پس حتماً علاقه خود را در انتخاب رشته در نظر بگیرید. همچنین چالش بعدی که برای رشته های مهندسی معماری و عمران مطرح است، اشباع بودن بازار کار است و اگر بخواهید موفق باشید، باید حتما در این رشته ها به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازید تا بتوانید متمایز باشید.

انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

حالا می خواهیم به صحبت درباره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 برای گروه آزمایشی تجربی بپردازیم. همه می دانند که رقابت اصلی در این گروه آزمایشی بر سر رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. البته متاسفانه اکثر داوطلبان گروه آزمایشی تجربی، بدون هیچ شناختی از این سه رشته، برای رسیدن به آن ها تلاش می کنند و سختی می کشند و در نهایت پس از قبولی در آن ها و پس از گذشت چند ترم تحصیل در آن ها، متوجه می شوند که هیچ علاقه ای به این رشته ها ندارند و در نهایت انصراف می دهند. به همین دلیل است که می خواهیم در این قسمت از مقاله، بخش کوچکی از سختی ها و چالش های مسیر این سه رشته پرطرفدار را بیان کنیم.

باید بدانید که طول تحصیل این سه رشته، نسبت به سایر رشته ها بسیار طولانی است و این موضوع ممکن است برای شما خسته کننده باشد. به خصوص اگر پسر باشید! چون معمولاً پسرها بعد از کنکور و با شروع دوران دانشجویی، تمایل دارند که مستقل باشند و کار کنند که این موضوع نمی تواند در کنار سختی و همچنین طولانی بودن دوران تحصیل این سه رشته بگنجد. همچنین درس های دوران تحصیل این سه رشته، بسیار سخت و سنگین است و شما باید بتوانید ساعت های زیادی را به مطالعه بپردازید. پس خودتان را بسنجید و ببینید می توانید ساعت های طولانی، درس بخوانید یا نه!

انتخاب رشته کنکور انسانی 1402

و حالا به انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 برای گروه آزمایشی انسانی می رسیم. اگر داوطلب رشته انسانی هستید، به احتمال زیاد رشته های حقوق و روانشناسی و حسابداری جزو انتخاب های اول شماست و قطعاً می دانید رقابت اصلی داوطلبان رشته انسانی هم بر سر این رشته هاست. پس لازم است قبل از انتخاب آن ها با این رشته ها بیشتر آشنا شوید.

در رشته روانشناسی، نیاز است که حتماً ادامه تحصیل بدهید و تا مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری هم پیش بروید تا بتوانید جزو افراد برتر در حوزه کاریتان باشید. در رشته حقوق هم آزمون وکالت پیش روی شماست که برای اینکه بتوانید در حوزه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوید، باید حتما در این آزمون قبول شوید. برای اینکه اطلاعات بیشتر و دقیق تری در رابطه با این رشته ها داشته باشید، می توانید به مقالات معرفی این رشته ها هم مراجعه کنید.

مقاله مهم  معرفی رشته حقوق
مقاله مهم  معرفی رشته حسابداری

 

نتیجه گیری

با آموزش انتخاب رشته می توانید از قبل اعلام نتایج با رشته های مختلف آشنا شوید و در مهلت انتخاب رشته با خیال راحت به بهترین انتخاب برسید. قبل از شروع گام های انتخاب رشته، ویژگی های شخصیت و آینده شغلی ایده آل خود را پیدا می کنید. در گام اول تمامی رشته های مورد علاقه خود را یادداشت کرده و با تحقیق کامل با ویژگی هر کدام آشنا شده و سپس الویت بندی می کنید. در گام دوم به اولویت بندی دانشگاه ها و شهرهای مورد علاقه خود می پردازید. در گام سوم، نتیجه گام اول و دوم را یکی کرده و به لیست نهایی انتخاب رشته خود می رسید. در گام چهارم با راهنمایی مشاوره انتخاب رشته می توانید از درستی لیست انتخاب رشته خود مطمئن شوید.

به این ترتیب طی 4 گامی که برای نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 گفتیم، می توانید لیست انتخاب رشته کنکور را بنویسید و در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوید. اگر در مورد انتخاب رشته به مشورت نیاز دارید می توانید از مشاوره آنلاین انتخاب رشته کنکور دورخیز استفاده کنید. ما با یک تیم متخصص می توانیم گام به گام شما را برای انجام یک انتخاب رشته مطمئن و حرفه ای همراهی کنیم.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .