کارنامه سبز کنکور چیست و به چه دردی میخورد؟

کارنامه سبز کنکور و یا همان کارنامه محرمانه و کارنامه نهایی کنکور، بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری، روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. سوالی که پیش می آید این است که این کارنامه سبز کنکور به چه درد می خورد و چطور می توانیم از آن استفاده کنیم و یا استفاده از آن به چه کسانی توصیه می شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به همه این سوالات به طور مفصل جواب بدهیم.

کارنامه سبز کنکور چیست؟

هر ساله بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و به دنبال آن انتشار کارنامه سبز کنکور، عده ای از نتیجه قبولی خود رضایت ندارند و به دنبال راه فرار هستند. این افراد یا دوست داشته اند که در کد رشته محل های قبل از کد رشته محل قبولی، پذیرفته شوند و یا تمایل داشته اند در کد رشته محل های بعد از کد رشته محل پذیرفته شده، قبول شوند. برای دسته اول راهی غیر از ادامه همان رشته محل قبولی و یا پشت کنکور ماندن وجود ندارد اما برای گروه دوم یک راه نجات وجود دارد که آن استفاده از کارنامه سبز کنکور است.

کارنامه سبز کنکور چیست و به چه دردی میخورد؟ 1

کارنامه سبز کنکور به شما نشان می دهد که در کدام یک از کد رشته محل های بعد از کد رشته محل قبولی، امکان پذیرش داشته اید. یعنی اگر این کد رشته محل ها، قبل از کد رشته محلی که در آن قبول شده اید، قرار داشت، در آن رشته و دانشگاه پذیرفته می شدید. به عبارتی کارنامه محرمانه کنکور به شما نشان می دهد که شما نمره قبولی در کدام کد رشته محل را داشته اید و اگر آن کد را بالاتر از کد رشته محلی که الان در آن پذیرفته شده اید، قرار می دادید، می توانستید در آن کد رشته محل پذیرفته شوید.

مقاله مهم  کارنامه کنکور سراسری 1402

نحوه دریافت کارنامه سبز کنکور 1402

در این بخش قدم به قدم و به صورت تصویری نحوه دریافت کارنامه سبز را شرح می دهیم.

در قدم اول داوطلبان به منظور دریافت کارنامه سبز خود باید وارد sanjesh.org شوند:کارنامه سبز کنکور

پس از ورود به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور روی قسمت سراسری کلیک کنید:

کارنامه سبز کنکور

سپس بر روی اعلام نتیجه نهایی به همراه كارنامه نهایی آزمون سراسری سال 1402 کلیک کنید:

کارنامه سبز کنکور

مجدد بر روی علام نتیجه نهایی به همراه كارنامه نهایی آزمون سراسری سال 1402 کلیک کنید:

کارنامه سبز کنکور

در مرحله بعدی اطلاعات خواسته شده را وارد کنید:

کارنامه سبز کنکور

کارنامه سبز کنکور چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟

کارنامه سبز کنکور و یا همان کارنامه محرمانه کنکور، از 5 ستون تشکیل شده است:

  1. ستون اول همان شماره ردیف است و براساس ترتیب علاقه مندی اعلام شده از طرف داوطلب در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری است.
  2. ستون دوم شامل کد رشته های انتخابی داوطلب بر اساس ترتیب اعلام شده از طرف داوطلب در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری است.
  3. ستون سوم رتبه داوطلب است که پس از مقایسه با تمام انتخاب کنندگان این رشته محل محاسبه شده است . به عبارت دیگر، کارنامه اولیه کنکور سراسری کلیه داوطلبانی که این رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود درج کرده اند با یک دیگر مقایسه شده و بر این اساس رتبه ای به هر یک از آن ها اختصاص داده شده است.
  4. ستون چهارم رتبه آخرین نفر قبولی از بین کسانی است که این کد رشته محل را انتخاب کرده اند.
  5. ستون پنجم یا ستون نتیجه، ستونی است که اگر داوطلب رتبه ای کمتر از رتبه آخرین نفر قبولی در یک کد رشته محل را داشته باشد، با علامت * ، این کد رشته محل مشخص می شود. به عبارتی اگر در این ستون، خانه ای با علامت * مشخص شده باشد، به این معنی است که داوطلب در آن کد رشته محل هم پذیرفته شده و در صورت تمایل می تواند از این قبولی برای گرفتن انتقالی که در ادامه مفصل درباره آن صحبت کرده ایم، استفاده کند.

بروزرسانی 21 مهر 1402

از بررسی تغییرات کارنامه سبز در سال 1402 نکات زیر برداشت می شود:

  • کارنامه سبز امسال متفاوت هست و فقط اولویت قبول شده را نمایش می دهد. رشته محل های بعد از پذیرش نهایی نشان داده نخواهد شد.
    http://My.sanjesh.org
  • صرفا ثابت میکند که داوطلب با چه اختلافی اولویت های بالایی قبول نشده است یا برای فرهنگیان اگه کد ۵ و ۷ باشد امکان اعتراض وجود داشته باشد.

اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص کدهای درج شده در کارنامه سبز

طبق اطلاعیه منتشر شده در 23 مهر 1402:

  • فقط کسانی که جلوی کد رشته های انتخابی آنها کد ۴ یا ۵ درج شده است یا در قسمت بالای کارنامه سبز کد ۱۷ درج شده، با در دست داشتن یک نسخه از کپی کارنامه به هسته گزینش یا نمایندگی های آنها در ادارات آموزش و پرورش مراجعه نمایند.
  • داوطلبانی که مقابل کد رشته انتخابی آنان (صرفا رشته های دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی) کد ۱۱ درج شده منتظر پیامک ورود به سامانه سهاپ از سرشماره 3000610315 باشند.

چگونه از کارنامه سبز کنکور و یا کارنامه محرمانه کنکور استفاده کنیم؟

 در زیر بخشی از تغییرات کارنامه سبز و اطلاعاتی که در آن درج شده را به طور خلاصه قراره داده ایم:

  1. تغییر در تعداد کد رشته های نمایش داده شده برای نمره داوطلب و آخرین نمره قبولی تا کد رشته قبولی داوطلبان که در یک رشته قبول شده اند.
  2. داوطلبان دارای کارنامه مردود برای کنکور سال آینده آماده شوند.
  3. داوطلبان دارای کد ، طبق اطلاعیه جدید سازمان سنجش پیگیر کد رشته وارد شده در انتخاب رشته کنکور سراسری خود باشند.
  4. امکان تغییر کد رشته و انتقالی کد رشته ها کلا حذف و منتفی شده است.
  5. داوطلبان به دنبال تکمیل ظرفیت برای هیچ کد رشته ای نباشند و برای کنکور های آینده آماده شوند.

بنابراین مطالبی که در قسمت بعد مشاهده میکنید صرفا برای اطلاع از نحوه استفاده کارنامه سبز در سالهای 1401 و قبل از آن می باشد:

ابتدا بهتر است به شما بگوییم که چطور می توانید به این موضوع پی ببرید که در کدام یک از کد رشته محل های دیگر پذیرفته می شدید. این کار بسیار ساده است و کافی است شما ستون رتبه داوطلب را با ستون آخرین رتبه قبولی مقایسه کنید. نتیجه انتخاب رشته شما، اولین کد رشته محلی است که در آن رتبه شما (رتبه داوطلب) کوچکتر و یا مساوی آخرین رتبه قبولی است که با علامت * در کارنامه مشخص می شود. برای مثال در کارنامه داوطلبی که برای شما قرار داده ایم، داوطلب در کد رشته محل 32096 پذیرفته شده است و همان طور که می بینید، رتبه داوطلب (115) کمتر از آخرین رتبه قبولی (152) است و بنابراین در این کد رشته محل پذیرفته شده است.

کارنامه سبز کنکور

حالا شما اگر در کد رشته محل های بعد از کد رشته محل قبولیتان، چنین شرایطی را داشته باشید، می توانید از این کارنامه سبز کنکور استفاده کنید و اقدام به تغییر رشته و دانشگاه خود کنید که برای مثال، این داوطلب که کارنامه او را مشاهده می کنید، امکان قبولی در انتخاب های دوم، سوم، ششم و … را طبق کارنامه سبز خود دارد.

البته در کارنامه سبز کنکور و یا همان کارنامه محرمانه کنکور، کد رشته محل ها مشخص است و برای اینکه دقیق بدانید برای کدام رشته و دانشگاه امکان گرفتن انتقالی دارید، باید به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کنید و کد رشته محل را در دفترچه پیدا کنید و در نهایت متوجه رشته محل هایی که نمره لازم برای قبولی در آن ها را کسب کرده اید، شوید.

 

دو راه استفاده از کارنامه سبز کنکور برای انتقالی

همانطور که قبل هم اشاره کردیم از سال 1402 این قوانین منسوخ شده و امکان انتقالی با کارنامه سبز وجود ندارد. دقت کنید که حتی در صورتی که شما رتبه کافی برای پذیرش در کد رشته محل های بعد از کد رشته محل قبولیتان را کسب کرده باشید، سازمان سنجش هیچ تعهدی به تغییر رشته و دانشگاه شما ندارد و تنها دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد است که در این روند دخالت دارند و در صورت پذیرش هر دو دانشگاه، شما امکان تغییر رشته و دانشگاه و به عبارتی گرفتن انتقالی را دارید.

شاید الان بپرسید که منظور از دانشگاه مبدا و مقصد چیست؟ دانشگاه مبدا همان دانشگاهی است که در نتیجه نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری شما مشخص شده است و به عبارتی در آن دانشگاه پذیرفته شده اید. دانشگاه مقصد هم دانشگاهی است که علاقه دارید برای رفتن به آن، اقدام کنید و در کارنامه سبز هم نمره قبولی در آن دانشگاه را کسب کرده اید.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

راه اول استفاده از کارنامه سبز کنکور برای انتقالی

اگر نهایت تا یک ماه بعد از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری، تصمیم به اقدام برای گرفتن انتقالی گرفتید، می توانید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنید و از سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش و تقاضای بررسی اولویت های بعدی، استفاده کنید. این راه بهترین و مطمئن ترین راه است.

راه دوم استفاده از کارنامه سبز کنکور برای انتقالی

اگر در دانشگاه اول ثبت نام کرده اید و حالا تصمیم به استفاده از کارنامه سبز و پیگیری برای گرفتن انتقالی گرفته اید، نگران نباشید. شما این یک ترم را در همین رشته و دانشگاه تحصیل می کنید و در کنار آن و از همان اوایل ترم با در دست داشتن کارنامه سبز کنکور و یا همان کارنامه محرمانه کنکور، برای گرفتن انتقالی به دانشگاه مقصد مراجعه می کنید.

نکته مهمی که در این روش وجود دارد این است که این راه درجه موفقیت بیشتری دارد. زیرا در صورتی که دانشگاه مقصد ظرفیت داشته باشد که معمولاً دارد، با درخواست شما موافقت می کند و شما از ترم دوم می توانید در دانشگاه مقصد به تحصیل خود ادامه بدهید و حتی واحدهای عمومی که در دانشگاه مبدا گذرانده اید را می توانید تطبیق بزنید. البته با این کار، اگر موفق به گرفتن انتقالی هم نشدید، شما شانس ثبت نام در رشته و دانشگاه اولتان را از دست نداده اید.

کارنامه سبز کنکور

 

جمع بندی

به طور کلی کارنامه سبز از سال 1402 متفاوت هست و فقط اولویت قبول شده را نمایش می دهد. رشته محل های بعد از پذیرش نهایی نشان داده نخواهد شد. به طور کلی انتقالی با استفاده از کارنامه سبز، از سال 1402 امکان پذیر نیست و این قوانین برای کنکور های گذشته است.

تیم دورخیز هر لحظه از این مسیر کنار شماست و شما می توانید هم از طریق شبکه های مجازی تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و هم از طریق شماره های 09101701800 و 02128421071 با مشاورین رتبه برتر دورخیز در ارتباط باشید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .