آزمون وکالت چیست؟

آزمون وکالت چیست؟

بسیاری از دانشجویانی که در رشته حقوق تحصیل می کنند ، می خواهند وکیل شوند و در این حوزه فعالیت کنند . از این رو باید موفق به قبولی در آزمونی تحت عنوان ” آزمون وکالت ” شوند و پروانه اشتغال دریافت کنند .

این آرمون توسط کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه برگزار می شود . آزمون وکالت توسط این دو نهاد با شرایط متفاوتی اجرا می شود . اگر قصد شرکت در آزمون وکالت دارید ، داشتن اطلاعات از شرایط و نحوه برگزاری این آزمون کمک بسیاری به شما می کند .

ما در این مقاله مفصلا درباره ی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و آزمون وکالت قوه قضائیه صحبت کرده ایم ، پس برای آگاهی از شرایط ، نحوه ی برگزاری و قبولی در این آزمون تا پایان مفاله همراه ما باشید .

 

آزمون وکالت چیست؟

آزمون وکالت یکی از آزمون های شغلی و حرفه ای است که میان فارغ التحصیلان رشته های حقوق ، فقه و مبانی حقوق اسلامی اهمیت بسیاری دارد و داوطلبان زیادی با آرزوی رسیدن به حرفه وکالت در آن شرکت می کنند .

این آزمون هر ساله توسط کانون وکلا دادگستری برگزار می شود و همچنین چند سالی است که توسط مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه هم برگزار می شود ، اما لزوما به صورت سالیانه نیست .

اگرچه آزمون برگزاری این دو نهاد با هم متفاوت است اما در نهایت کسانی که در هر کدام از آن ها قبول شوند ، می توانند به وکالت بپردازند .

آزمون وکالت

 

تفاوت آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و آزمون وکالت قوه قضائیه چیست؟

کانون وکلا دادگستری از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد است . در ایران 25 کانون مستقل وکلا وجود دارد که کانون وکلا مرکزی در تهران و سایر کانون ها در استان های دیگر قرار دارند . اما مرکز وکلا قوه قضائیه به تازگی تاسیس شده است سعنی کمتر از 20 سال از تاسیس آن می گذرد و تنها به تعداد 4 کانون وجود دارند .

وکلا کانون دادگستری ، صندوق بیمه تعاون بازنشستگی ، کمیسیون های رفاهی ، علمی ، ورزشی و … دارند اما وکلا قوه قضائیه فقط بیمه تکمیلی کمیسیون آموزشی دارند .

وکلای پذیرفته شده از طریق آزمون قوه قضائیه بعد از طی مراحل کارورزی ، وکیل پایه دو می شوند اما وکلای کانون دادگستری بعد از طی مراحل کارورزی پروانه وکالت پایه یک دریافت می کنند و همچنین حق الوکاله وکلا قوه قضائیه حداکثر تا 60 درصد تعرفه وکلا پایه یک دادگستری است . وکلا کانون دادگستری حق رای گیری سمینار دارند اما وکلا قوه قضائیه فقط اسمی حق رای دارند و خود وکلا شرکت کننده نیستند .

شرایط ثبت نام آزمون وکالت

ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه به طور رسمی اعلام نشده است اما طبق  تجربه می توان پیش بینی کرد که از طریق سایت سنجش انجام می شود .

مقاله مهم  معرفی رشته علوم قضایی

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری

ثبت نام در هر آزمونی شرایط ویژه خود را داراست و بر همین اساس برای آزمون وکالت هم شرایط خاصی وجود دارد . اگرچه هنوز شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال 1400 به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به دفترچه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال 99 ، می توان پیش بینی کرد که شرایط آزمون به چه صورت است .

  • تابعیت ایرانی
  • مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوق و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح .
  • داوطلبانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق دارند باید دروس دوره کارشناسی را در مقطع کاردانی گذرانده باشند .
  • در زمان ثبت نام سن داوطلبان از چهل سال تمام در حوزه قضایی استان تهران و از پنجاه سال تمام در سایر حوزه ها بیشتر نباشد .

 

آزمون وکالت چیست

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضائیه

شرایط ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه کمی با آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری متفاوت است . شرایط ثبت نام این آزمون هم برای سال 1400  به طور رسمی اعلام نشده است اما مانند آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری قابل پیش بینی است .

  • تابعیت ایرانی
  •  سوء شهرت نداشته باشند و تجاهر به فسق و فجور نکنند .
  • در هیچکدام از سازمان ها ، نهادهای انقلابی ، وزارتخانه ها ، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی ، ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار نباشد .
  • داوطلبان باید در موقع ثبت نام آزمون  حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن  داشته باشند .
  •   مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی  که مورد تایید مرجع صالح باشد . کسانی که در حال تحصیل هستند می توانند در آزمون ثبت نام کنند مشروط بر آن که مدرک تحصیلی خود را قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل دهند .
  •  عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی
  • نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم
  •  تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

آزمون

 

منابع آزمون وکالت

یکی دیگر از مواردی که داوطلبان آزمون وکالت در جستجوی آن هستند ، منابع این آزمون است که در موفقیت آن ها در این آزمون نقش بسیار موثری دارد . آگاهی از این منابع رابطه مستقیم با کیفیت پاسخ دهی به سوالات آزمون دارد .

ما در ادامه به بررسی کامل منابع هر دو آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه می پردازیم .

مقاله مهم  مدیریت زمان در آزمون

 

منابع آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری

با توجه به دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری سال 99 ، می توان گفت که منابع آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 1400 هم به شرح زیر است :

 

دروس ضرایب تعداد سوال
حقوق مدنی 3 20
آیین دادرسی مدنی 3 20
حقوق تجارت 2 20
حقوق جزا 2 20
آیین دادرسی کیفری 2 20
اصول فقه 1 20

منابع آزمون وکالت قوه قضائیه

همانند منابع آزمون کانون وکلا دادگستری ، منابع آزمون وکالت قوع قضائیه هم هنوز اعلام نشده است و طبق دفترجه ثبت نام آزمون قوه قضائیه سال 99 می توان به شرح زیر نگارش کرد :

 

دروس ضرایب تعداد سوال
حقوق مدنی و امور حسبی 2 20
آیین دادرسی مدنی 2 20
حقوق تجارت 2 20
حقوق جزا عمومی و اختصاصی 2 20
آیین دادرسی کیفری 2 20
متون فقه 2 10
حقوق ثبت 1 10

 

تفاوت کارآموزی وکالت کانون وکلا دادگستری و قوه قضائیه

یکی دیگر از تفاوت های آزمون کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه دوره کارآموزی آن ها است . پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری بعد ار طی مراحل اداری و معرفی وکیل سرپرست باید 18 ماه کارآموزی بگذرانند .

در طول کارآموزی می توانند با دریافت پرونده حقوقی کسب درآمد کنند . همچنین می توانند در سخنرانی ها ، جلسات دادرسی مدنی و کیفری شرکت کنند . این افراد می توانند در کنار یک وکیل با سابقه دادگستری کار کرده و یا در کانون فعالیت داشته باشند .

سپس با اتمام دوره کارآموزی ، آزمونی به نام آزمون اختبار که به صورت شفاهی است ، از آن ها گرفته می شود که در صورت قبولی پروانه وکالت دریافت می کنند و اگر موفق به قبولی نشود ، 3 نوبت به او فرصت داده می شود و در صورت عدم قبولی در نوبت سوم پذیرش او باطل می شود .

پذیرفته شدگان در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه ابتدا در مصاحبه شرکت کرده و در صورت قبولی وارد کارآموزی می شوند . در دوره کارآموزی می توانند کار وکالت انجام داده و گزارش هایی از پرونده ها به تعداد بیست فقره تهیه کنند .

همچنین می توانند در دوره های آموزشی کاربردی به مدت دو ماه شرکت کرده و در سخنرانی ها و همایش های علمی حضور پیدا کنند . ارائه مقاله و کار های تحقیقی و شرکت در دادگاه های حقوقی و کیفری از دیگر وظایف آن هاست .

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها