بلندخوانی برای کنکور

بلندخوانی برای کنکور ؛ مفید یا مضر ؟

بلندخوانی برای کنکور خوب است یا بد؟ فواید بلند درس خواندن چیست؟ آیا واقعا فایده ای دارد یا بیشتر از آن ضرر دارد؟ این ها سوالاتی است که دانش آموزان در سال کنکور و حتی قبل از آن زیاد می پرسند! واقعیت این است که بلندخوانی برای کنکور و مدرسه یکی از آفت های مطالعاتی است و ضررهایی که دارد از منافع آن بیشتر است! در این مقاله علت ها و راهکارهای بلندخوانی را بررسی می کنیم. حتماً تا پایان این مقاله مشاوره کنکور با ما همراه باشید تا دقیقا مشخص کنیم که درس خواندن با صدای بلند بهتر است یا آرام؟!

 

فواید بلند درس خواندن بیشتر است یا ضررهای آن؟

برای اینکه بتوانید با حداقل ساعت مطالعه به بیشترین بازدهی برسید باید یاد بگیرید که هر درس را چطور و با چه سرعتی بخوانید. پس یکی از اجرا مهم مطالعه مناسب در سال کنکور سرعت مطالعه است. یکی از آفت های مطالعه که سرعت مناسب درس خواندن را از شما می گیرد و یادگیری را کم می کند بلندخوانی برای کنکور است.

شاید بعضی از دانش آموزان بگویند وقتی بلند درس میخوانم درس را بهتر و سریعتر یاد میگیرم. اما باید توجه کنید که مدیریت انرژی و بازدهی مطالعه در کل روز اهمیت بیشتری دارد. بلندخوانی انرژی بیشتری صرف کرده و شما را زودتر خسته می کند! مجموعا باید گفت فواید بلند درس خواندن نسبت به ضررهای آن کمتر است!

درس خواندن با صدای بلند بهتر است یا آرام؟

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه بلندخوانی دارند اما خودشان متوجه نیستند مهمترین نشانه بلندخوانی، خستگی سریع هنگام مطالعه است. دانش آموزانی که بلند درس می خوانند بعد از یک ساعت مطالعه به اندازه 3 یا 4 ساعت مطالعه خسته می شوند و اصطلاحاً کم می آورند. بلندخوانی برای کنکور به چند روش انجام می شود که راه های تشخیص آن ها را در ادامه مطرح می کنیم. در ادامه درمورد علت بلندخوانی برای کنکور و راهکارهای لازم برای هرکدام از آن ها صحبت می کنیم. پس این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا با چد راه حل ساده بتوانید به سرعت استاندار مطالعه برسید و از عوارض خستگی و بی حوصلی بلندخوانی دور بمانید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

بلندخوانی برای کنکور ؛ مفید یا مضر ؟ 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

آفت بلندخوانی برای کنکور چطور بازدهی را کم می کند؟

هر یک ساعتی که با صدای بلند درس بخوانید، به اندازه ساعتها مطالعه از شما انرژی می گیرد. پس اگر به دنبال حل آفت بلندخوانی برای کنکور نباشید بعد از مدتی خسته می شوید و انگیزه خود را برای موفقیت در کنکور از دست می دهید. تصور کنید که لازم باشد حداقل ۱۰ ساعت در روز درس بخوانید، با بلندخوانی بعد از ۵ ساعت دیگر نمی توانید به مطالعه ادامه دهید.

علت خستگی موقع بلندخواندن درس ها این است که علاوه بر انرژی که ذهن شما برای پردازش مطالب مصرف می کند، مقدار زیادی از انرژی هم برای حرکت لب ها، تولید صدا و شنیدن و پردازش صدا استفاده می شود. علاوه بر آن چون مغز شما همزمان باید به چندین کار مختلف از تولید صدا تا شنیدن و دیدن و مطالعه مطالب مشغول باشد، تمرکز کاهش پیدا کرده و مطالبی که می خوانید را خوب یاد نمی گیرید.

درادامه درمورد روش تشخیص این که آیا به آفت بلندخوانی برای کنکور دچار هستید یا نه صحبت می کنیم و بعد از آن راهکارهای لازم را توضیح می دهیم. پس ادامه این مقاله می تواند به راحتی شما را به سرعت استاندار مطالعه برساند.

 

دو علت و دو راه حل مشکل بلندخوانی برای کنکور

قبل از آنکه درمورد راهکارهای مختلف برای حل مشکل بلندخوانی صحبت کنیم باید بدانید که بلندخوانی به دو روش اتفاق می افتد. در روش اول دانش آموز با نگاه کردن به جملات، آن ها را با صدای بلند می خواند. اما در روش دوم، صدایی شنیده نمی شود به این صورت که دانش آموز مطالب را با صدای بلند در ذهن خود تکرار می کند. پس اگر به روش دوم هم درس می خوانید باید به دنبال علت و راهکار آن باشید.

بلندخوانی برای کنکور دو علت اصلی دارد. اگر دقت کرده باشید بیشتر در موقع امتحانات به آفت بلندخوانی مواجه می شوید. چون بلندخوانی کاملا با آرامش ذهن در ارتباط هست. هرچه ذهن به فکرهای مختلف مشغول باشد، تمرکز کمتر و استرس بیشتری دارد پس برای مطالعه درس ها به سمت بلندخوانی می رود.

ردیف علت بلندخوانی راه حل
1 عدم تمرکز نوشتن افکار مزاحم
2 استرس مدیریت شرایط و زمان

 

عدم تمرکز و راه حل آن

تمرکز باعث می شود که به مطالبی که می خوانید مسلط باشید و بعد از چند صفحه مطالعه کاملا با موضوع درس آشنا می شوید. اما اگر همین درس را بدون تمرکز و بلند بخوانید، بعد از چند صفحه مطالعه، چیزی از متن را به خاطر نمی آورید.
برای اینکه تمرکز بیشتری هنگام مطالعه داشته باشید و مجبور به بلندخوانی نشوید باید با مدیریت ذهن آشنا شوید. بهترین راه مدیریت ذهن این است که قبل از شروع درس خواندن، فکرهایی که شما را به خود مشغول کرده است را یادداشت کنید. سپس یک به یک به سراغ حل کردن آن ها بروید.

یکی از علت های بلند خوانی برای کنکور عدم تمرکز است

برای مثال ممکن است برای رسیدن یا نرسیدن به بودجه بندی آزمون آخر هفته سردرگم هستید و همین سردرگمی تمرکز شما را گرفته است. قبل از شروع درس خواندن، بودجه آزمون را بررسی کنید و به خود اطمینان دهید که چه حجمی از مطالب را می توانید جمع کنید.

به این ترتیب در عرض چند دقیقه فکرهای مزاحم برطرف می شوند و می توانید با تمرکز بیشتر درس بخوانید. دقت کنید که اگر در مکان مطالعه، چیزی مانع تمرکز شما می شود، حتما قبل از شروع درس خواندن آن را برطرف کنید. برای مثال اگر شلوغی اتاق ذهن شما را به خود مشغول کرده، یک ربع وقت بگیرید و خیلی سریع اتاق را مرتب کنید. توصیه می کنیم مقاله زیر را هم مطالعه کنید.

مقاله مهم  چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

 

استرس و راه حل آن

دومین علت بلندخوانی برای کنکور استرس است. پس احتمال اینکه نزدیک امتحان یا در شرایط استرس زا مجبور شوید درس ها را بلند بخوانید بیشتر است. در این شرایط حتما دقت کنید که با بلندخوانی ظاهرا می توانید حجم بیشتری از مطالب را بخوانید اما کیفیت خوبی ندارند.

برای مدیریت استرسی که باعث بلندخوانی شده است باید تایم مطالعه روزانه خود را مناسب با شرایط تغییر دهید. برای مثال اگر در شرایطی پراسترس هستید که فقط می توانید ۶ ساعت در طول روز درس بخوانید، برنامه ۱۴ ساعته برای خود نچینید. البته به شرطی که آن شرایط پراسترس به زودی برطرف شوند و بعد از مدت کمی بتوانید دوباره به تایم استاندارد مطالعه برسید.

تاثیر استرس بر بلندخوانی برای کنکور

البته بهترین راه مدیریت استرس این است که علت ایجاد کننده استرس را پیدا کرده و برطرف کنید. برای مثال اگر صحبت درمورد تراز آزمون همکلاسی شما باعث می شود در هنگام مطالعه استرس داشته باشید، از چک کردن تراز ها بعد از آزمون خودداری کنید.

مقاله مهم  راهکارهای عملی کاهش اضطراب کنکور

 

نتیجه: درس خواندن با صدای بلند بهتر است یا آرام؟

یکی از مهمترین هدف های مطالعه در سال کنکور این است که به سرعت استانداردی برای درس خواندن برسید. در کنار آن بازدهی بالای مطالعه و مدیریت انرژی در طول روز برای رسیدن به بالاترین ساعت مطالعه هم اهمیت دارد. بلندخوانی برای کنکور ممکن است در نگاه اول به افزایش یادگیری کمک کند اما سرعت را کم می کند و شما را سریعا خسته می کند. پس فواید بلند درس خواندن از ضررهای آن کمتر است! برای حل این مشکل باید راهکارهای کنترل استرس و عدم تمرکز را یاد بگیرید. در این مقاله توضیحات کاملی برای مقابله با آفت بلندخوانی برای کنکور داده شد. امیدواریم این مقاله برای تان مفید باشد!

پس درس خواندن هم مثل هر کار دیگری اصول و روش‌های خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید مطالعه صحیح و اصولی داشته باشید و بازدهی خود را بالا ببرید، توصیه می‌کنیم از پکیج فنون موفقیت در کنکور استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

محمدرضا سلیمیمحمدرضا سلیمی

مشاوره صوتی رایگان

در این فایل صوتی محمدرضا سلیمی رتبه 48 کنکور ریاضی در مورد آفت مطالعه بلندخوانی برای کنکور صحبت کرده و راهکارهای مقابله با آن را توضیح داده است. توصیه میکنیم حتما این فایل را با دقت گوش کنید.
مدت زمان : 5 دقیقه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها