اپتومتری

معرفی رشته بینایی سنجی ( اپتومتری )

رشته بینایی سنجی که از زیر شاخه های پیراپزشکی می باشد همه ساله متقاضیانی برای ورود و ادامه تحصیل دارد. در این مقاله ما تمام ویژگی ها و جزئیات این رشته را آورده ایم تا دیگر جای سوال برای داوطلبان عزیزی که قصد ورود به آن را دارند نماند. این ویژگی ها شامل معرفی کلی رشته و شرح مزایا، درآمد، رتبه قبولی و … برای رشته بینایی سنجی است. پس تا پایان با ما همراه باشید. 🤩

 

معرفی رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی در انتخاب رشته کنکور، در زیر گروه اول قرار می گیرد. زیر گروه اول زیرگروه بسیار مهمی در رشته تجربی محسوب می شود و معیار سنجش داوطلب ها برای ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی هم همین زیرگروه 1 است. در زیرگروه اول درصد های همه دروس اختصاصی به غیر از زمین شناسی مورد سنجش قرار می گیرد.

مقاله مهم  برای کنکور از کجا شروع کنم؟ 7 گام مهم برای شروع

بینایی سنجی یا همان اپتومتری، رشته ای است شامل: تشخیص عیوب چشمی و درمان نسبی و تجویز نسخه های متناسب با فرد و نهایتا ارجاع دادن به پزشک متخصص در صورت وجود مشکل جدی. در اپتومتری دستگاه های خاصی وجود دارد که تمام افراد عینکی آن را دیده اند و بوسیله همان نمره چشمشان تعیین شده است. پس یک وظیفه بینایی سنج، آن است که بوسیله این نوع دستگاه ها شماره عینک برای چشمان ضعیف تعیین کند یا تشخییص آستیگماتی و غیره را داده و باز عینک مناسب را به فرد بدهد.

کار دیگری که بینایی سنج انجام می دهد این است که در زمینه بهداشت و سلامت چشم افراد را راهنمایی کند. تمرینات خاص یا رژیم های غذایی مناسب همگی در این توصیه های و راهنمایی ها قرار می گیرند.

همچنین در زمینه پیشگیری از بیماریهای چشمی، بینایی سنج دارای وظایفی است. به طور مثال همه ساله فارغ التحصیلان این رشته در مدارس و مراکز بهزیستی حاضر شده تا تنبلی چشم افراد را تشخیص داده و جهت پیشگیری از آن توصیه هایی به دانش آموزان می کنند.

 

معرفی رشته بینایی سنجی

 

دروس ضروری برای تحصیل

دروس پایه رشته بینایی سنجی

  • فیزیک نور
  • آناتومی عمومی و چشم
  • فیزیولوژی عمومی و چشم
  • اورژانسهای چشمی
  • میکروب‌شناسی
  • داروشناسی عمومی و تخصصی
  • علایم چشمی بیماریهای سیستمیک

اپتومتری

دروس اختصاصی رشته بینایی سنجی

  • اپتیک هندسی و فیزیکی
  • اپتومتری
  • بینایی محیطی
  • مقدمات اپتومتری
  • اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان
  • اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم
  • اپتومتری پیشرفته
  • آنالیز مشاهدات کلینیکی
  • مکانیسم دید دو چشمی
  • درمان آنومالیهای دو چشمی
  • لابراتوار اپتیک
  • فیزیولوژی اپتیک
  • تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی
  • زبان تخصصی
  • عدسیهای تماسی
  • آسیب‌شناسی چشم
  • اپتومتری کودکان

 

ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی تا مقطع کارشناسی شناخته شده است که دوره اش هم مثل سایر رشته های کارشناسی 4 ساله است. منتها برای ادامه تحصیل رشته بینایی سنجی در مقاطع بالاتر باید جداگانه صحبت کرد. در مقطع کارشناسی ارشد همچنان می توان گرایش بینایی سنجی را ادامه داد و بغیر از آن می توان در سایر گرایش های رشته های زیست شناسی نظیر رشته سلامت سالمندی، علوم تشریحی، فناوری اطلاعات سلامت و فیزیولوژی و … ادامه تحصیل داد.

اگر گرایش خود رشته بینایی سنجی را ادامه ندهید طبیعتا اثر مثبت تر از قبل روی شغل اپتومتری نمی گذارد اما می توانید در آن گرایشها بعنوان هیئت علمی در دانشگاههای وزارت بهداشت و وزارت علوم مشغول به فعالیت شوید.

قاعدتا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر خود رشته بینایی سنجی در در آمد و اعتبار شناخته شده افراد اپتومتریست بسیار موثر است. 🥰

رشته بینایی سنجی

 

حقوق و بازار کار رشته بینایی سنجی

آن طور که کارشناسان این رشته می گویند، هشتاد درصد فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی پس از اتمام تحصیل وارد بازار کار می شوند. محل کار کارشناسان بینایی سنجی معمولا بیمارستان ها و کلینیک های چشم پزشکی و یا مراکز سازمانی و نظامی می باشد. اپتومتریست می تواند با گذراندن یک طرح ویژه گواهی نامه ای کسب کند و نهایتا برای خودش یک مطب بینایی سنجی افتتاح نماید که در اینصورت حقوق او بطور چشمگیری فزایش پیدا می کند.

در کنار باز کردن مطب شخصی اپتومتریست ها در 99 درصد موارد به فروش عینک و لوازم بینایی هم می پردازند که حقوق آن ها را بسیار بیشتر از قبل می کند. جدا از فروش عینک، می توان وارد کارهای تجاری شد مثل وارد کردن تجهیزات و دستگاههای خاص در زمینه اپتومتری و تشخیص بیماریهای چشمی.

یک نکته دیگر قابل توجه در خصوص بازار کار رشته اپتومتری آن است که در کل پذیرش دانشجو در این رشته مثل چند رشته پیراپزشکی دیگر (رادیولوژی و .. ) بسیار کم است و از کل کشور حدود 100 نفر پذیرش می شوند. پس بعد از اتمام تحصیل رقبای کاری بسیار کم هستند و این هم جزو ویژگی های مثبت بازار کار آن محسوب می شود.

بازه حقوقی کارشناسان رشته بینایی سنجی بین 3 تا 10 میلیون تومان تخمین زده می شود. بسته به محل کار و شهر محل خدمت و هم چنین مدرک تحصیلی فرد، حقوق بسیار متغیر می باشد. با توجه به گرایشهای ارشدی که دانشجو می تواند ادامه دهد هم می توان شغل جدیدی انتخاب کرد و حقوق را بالاتر برد.

 

توانایی های لازم

یک اپتومتریست بایستی ظرافت بسیار زیاد و دقت بالایی در دید خودش داشته باشد تا بتواند به درستی عیوب چشمی را تشخیص بدهد. اگر شماره چشم فرد را ذره ای بالا یا پایین تشخیص دهد به سلامت چشم او آسیب می رساند!

از لحاظ اینکه رشته بینایی سنجی علی رغم رشته های دیگر پیراپزشکی مثل پرستاری یا مامایی و… با خون و دردسرهای بالینی یا شیفت های کاری روبرو نیست و فرد اکثرا بصورت پاره وقت در روز کار می کند و در عین حال حقوقی مشابه حقوق رشته های بالینی دارد، نقطه بسیار مثبتی برای خیلی ها است. پس کسانی که توانایی کارهای بالینی را ندارند برای کار در اپتومتری بسیار مناسبند.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

رتبه لازم برای قبولی در رشته بینایی سنجی

در کل پذیرش دانشگاه های بسیار کمی شامل حال رشته اپتومتری می گردد.  هم چنین دانشگاه آزاد فعلا پذیرشی برای آن در نظر نگرفته است. در کل این دانشگاه ها برای رشته بینایی سنجی پذیرش دانشجو دارند:

  1. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  2. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  3. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  4. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دانشگاه شهید بهشتی رتبه های حدود 4500 منطقه دو و سه و 2800 منطقه یک را در سال 1398 بعنوان آخرین قبولی ها پذیرفته است. اما آخرین قبولی در این رشته 10 هزار کشوری در دانشگاه پردیس علوم پزشکی زاهدان در سال 98 بوده است.

اکنون که این رشته را شناختید، اگر می خواهید بدانید که در رشته اپتومتری قبول می شوید یا خیر، حتما از مقاله تخمین رتبه کنکور دورخیز استفاده کنید. این مقاله در لینک زیر در دسترس شماست.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

انتخاب رشته بینایی سنجی

در صورتی که تمایل به قبولی در رشته بینایی سنجی (اپتومتری) دانشگاه های برتر ایران را دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کنید. شما می توانید با شماره تماس های 02177276971 و 09101801700 با مشاورین آکادمی کنکور دورخیز در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی دورخیز استفاده کنید. اعضای آکادمی کنکور دورخیز تنها برای رساندن شما به موفقیت و رویاهایتان فعالیت می کنند.

سجاد کیانیسجاد کیانی

مشاوره صوتی رایگان

در کنار مقاله بالا، در فایل صوتی زیر نیز اطلاعات کامل رشته بینایی سنجی را در اختیارتان قرار داده‌ایم. با گوش دادن به این فایل صوتی از شرایط قبولی در دانشگاه تا آینده و بازار کار این رشته آگاه می‌شوید.
مدت زمان : 8 دقیقه و 37 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .