تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب)

فهرست 35 تکنیک پنهان
روش ها و تکنیک های تست زنی در منزل

چگونه تست بزنیم ؟ بوسیله 35 مهارت تست زنی!

تست زنی بدون شک مهم ترین مهارت برای موفقیت در کنکور است که فنون آن در مشاوره کنکور از جمله مشاوره کنکور انسانی، مشاوره کنکور ریاضی و مشاوره کنکور تجربی دورخیز به شما گفته می‌شود. اگر به دنبال یادگیری روش ها و تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور هستید مطمئن باشید بهترین مقاله اینترنت را پیدا کرده اید! ما در این نوشته تکنیک های تست زنی به روش رتبه های برتر گروه دورخیز را برای شما آماده کرده ایم. تکنیک های تست زنی و مهارت تست زنی در این مقاله در ۳۵ روش و نکته بیان شده است. روش های نایاب تست زنی را برای شما جمع آوری کرده ایم تا یک دستورالعمل آموزش تست زنی خوب به شما هدیه بدهیم. حتماً میدانید که بعد از خرید کتاب تست ، آشنایی با روش‌ها درست تست زنی چقدر اهمیت دارد تا شما را روز به روز در تست زنی قوی تر و سریع تر نماید. حتی باید بدانید بدون یادگیری درست تکنیک های تست زنی، برنامه ریزی کنکور هم بی ثمر می شود.

 

قبل از خواندن این متن ، مقاله زیر را با دقت بخوانید:

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

توصیه دوستانه ما در تیم مشاوره کنکور دورخیز این است که نکاتی که از این مقاله یاد میگیرید را با دقت یادداشت کنید و در طول سال تحصیلی کنکور از آن استفاده کنید.🙂

 

روش ها و تکنیک های تست زنی در منزل

۱- تست آموزشی برای یادگیری

به طور کلی تست های موجود به چندین دسته تقسیم می شوند که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم. علاوه بر آن مقاله مفیدی در این خصوص تهیه کرده ایم که می توانید آن را بخوانید:

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

یکی از تکنیک های تست زنی بسیار مهم و مفید مهارت در حل تست آموزشی است. تست آموشی تستی است که برای اولین بار از یک مبحث حل می کنید. این نوع تستها در درجه نسبتا آسان قرار می گیرند. هدف این نوع از تست آشنا کردن شما با مفاهیم مطرح شده در آن درس است. در زدن این تست ها به زمان توجه نکنید و از خودتان توقعی برای صحیح پاسخ دادن نداشته باشید.

 

۲- تست های تثبیتی برای عمیق شدن یادگیری

تست های تثبیتی همانطور که از نامش پیداست برای تثبیت و حک شدن مطالب در ذهن زده می شوند و از مراحل مهم در روش های تست زنی است. این تست ها در مرحله دوم از تست زدن حل می شوند. باید سوالاتی با درجه سختی بیشتری از مرحله قبل پیدا کنید. هم چنین در این مرحله بایستی تمام مباحثی که در آن درس وجود دارد، پوشش داده شوند.

به فرض مثال برای یک فصل زیست تنها تثبیت یک یا دو گفتار کافی نبوده و شما بایستی بر تمام گفتارها مسلط شوید. در اصل کل سرتیترهای سوالات آن فصل از کتاب تست باید پوشش داده شود. این به معنی حل همه سوالات نمی باشد. در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت. برای افزایش مهارت تست زنی خود حتماً تست تثبیتی در برنامه تان داشته باشید.

 

۳- تست های ارزیابی برای محک زدن

یکی از تکنیک های تست زنی حل تست ارزیابی است.  ارزیابی یعنی امتحان کردن. در این مرحله باید شما معلم خودتان شوید. تست هایی که در دو مرحله قبل حس کرده اید مهم هستند را مشخص کنید. هم چنین منابعی را انتخاب کنید که سخت تر هستند. حالا تعدادی تست را مشخص نموده و از خود امتحان بگیرید. ترجیحا این کار را زمان دار انجام دهید تا مفید تر واقع شود. منابع سخت تر که گفتیم می تواند سوالات آزمون های موسسات کنکوری در آن مبحث باشد. کتاب های تست هم خودشان سوالاتی را گاها گلچین می کنند تا دانش آموز از خودش امتحان بگیرد.

تکنیک های تست زنی

 

۴- تست های زمان دار برای افزایش سرعت و دقت

متاسفانه کنکور بصورت زمان دار برگزار می شود. این موضوع سالانه عامل شکست درصد عمده ای از بچه ها در کنکور می شود. چون که بسیاری از مطالب را بلدید منتها کمبود وقت اجازه حل همه آنها را به شما نمی دهد. پس برای حل این مشکل پیشنهاد قطعی ما روش تست زنی زمان دار است. بسیاری از افراد تست ها را عموما زمان دار حل می کنند. اما اگر این کار از عهده شما خارج است باید در مرحله ای جداگانه آن را انجام دهید.

برای اجرای این مرحله تعدادی تست مشابه تعداد تست های کنکور در آن درس انتخاب می کنید. سپس زمانی دقیقا مشابه زمان پیشنهادی در دفترچه کنکور در نظر بگیرید و حل را شروع کنید. حتی اگر در زمان مقرر نتوانستید به سوالات پاسخ دهید باید پاسخگویی را تمام کنید. نهایتا هنگام بررسی سوالات به حل سوالات باقی مانده بپردازید. این فرایند دقیقا مانند آزمون های موسسات می باشد. این کار به افزایش مهارت تست زنی شما کمک زیادی می کند.

تکنیک های تست زنی

 

۵- تست های آموزشی را بصورت تک به تک بزنید

تک تک زدن یعنی صورت تست را می خوانید. بعد به سراغ گزینه ها می روید و با دقت یک به یک کلمات را بررسی می کنید. بعد پاسخ احتمالی تان را می دهید. حالا بجای آنکه همانند آزمونها به سراغ سوال بعدی بروید باید به پاسخنامه رجوع کنید جواب تان را چک کنید. در حال حاضر خوشبختانه اکثر منابع  گزینه های سوال را یکی یکی بررسی می کنند. این موضوع باعث تسلط کامل شما بر سوال می شود.

 

۶- تست های متنوع از همه مباحث درسی بزنید

همه مباحث را زیر تست پوشش دهید. کنکور فقط از چند تیتر مشخص گرفته نشده بلکه همه مباحث کتاب هدف طراحان هستند. فقط نکته مهم آنکه بعضی بخشها خیلی زیاد و هرساله در کنکور می آیند. سعی کنید وقت زیادتری روی این ها بگذارید.

 

۷- تست ها را به صورت مخلوط  بزنید تا آمادگی ذهنی تان زیاد شود

حل تست مخلوط هم روش و مهارت مهمی در تست زنی است که سرجلسه آزمون به شما کمک می کند بهتر درس را یادآوری کنید. چیدمان تست ها در کتاب های تستی منظم و طبقه بندی شده است. علاوه بر رعایت این نظم از سوی شما در درجات اولیه یادگیری روش های تست زنی، تست مخلوط و رندوم فراموش نشود. منبع تستی را ورق زده و از هر صفحه چند تست بزنید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب) 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

۸- برای پوشش تمام مباحث تست ها را بصورت مضربی بزنید

برای آن که بتوانید بگویید تست های فلان مبحث را زده اید نیاز نیست ۱۰۰ درصد سوالات را جواب داده باشید. علاوه بر این موضوع شما بار اول تست مضربی بزنید. دفعه دوم که به سراغ تست ها می روید مضرب دیگری را انتخاب کنید. و به همین منوال پیش بروید. نهایتا خواهید دید بخش عمده ای از کتاب توسط شما حل شده است!

تکنیک تست زنی مضربی به این صورت است که فرضا بار اول تست های مضرب ۳ همگی حل شوند. دفعه بعد مضرب ۳ بعلاوه یک  و… . مثلاً سری اول شماره های ۰، ۳، ۶، ۹، ۱۲، ۱۵ و … . سری دوم شماره های ۱، ۴، ۷، ۱۳، ۱۶ و … .

 

۹- تست های زمان دارتان را با استفاده از کرنومتر بزنید

ویژگی متمایز کننده کرنومتر از ساعت عادی شمارش و اندازه گیری زمانی است که برای حل تست صرف می کنید. اقدام مفیدی در رابطه با این موضوع نوشتن زمان اندازه گیری شده در کنار هر تست برای تست ارزیابی یا زمان دار است. با این عمل بار دومی که سوال را حل کردید زمان را اندازه گرفته و با دفعه پیش مقایسه کنید. با این کار بطور نسبی به افزایش تسلط خود پی می برید.

تکنیک های تست زنی

 

۱۰- برای تسلط بیشتر تست ها را در زمان کمتر از حد معین بزنید

اگر بتوانید در زمان تعیین شده تست ها را بزنید باید به شما تبریک بگوییم. چراکه این ناشی از پیشرفت جدی شماست اما کافی نیست. برای تسلط بیشتر و حرفه ای تر شدن در این مسئله در زمان کمتر از حد معین و استاندارد تست بزنید. این روش تست زنی از تست زنی زمان دار هم فراتر است و می تواند شما را فوق حرفه ای کند! البته این روش را به دانش آموزان قوی تر توصیه می کنیم. در این صورت فراتر از مهرت تست زنی عمل کرده و فوق حرفه ای خواهید شد.

 

۱۱- تست های کتابتان را هایلایت و علامت دار کنید

اگر تست ها را به یک چشم بزنید و تفاوتی برای تک تک آن ها قائل نشوید هنگام مرور به مشکل جدی برمی خورید. در کل اهمیت تست علامت دار موقع مرور بسیار به چشم می آید. این مسئله نیاز به توضیح بیشتری ندارد. فقط تست های هایلایت را در خود کتاب جواب ندهید تا دفعه بعد سفید باشد و برای حلش مجددا فکر کنید.

 

۱۲- تست های تیپ را حتما بشناسید و علامت گذاری کنید

تست های تیپ همان تست های روتین و همیشگی هستند که سالانه در کنکور تکرار می شوند. این سوالات از برگه برنده های داوطلبانند. چون سبک مشخصی دارند و گویا کنکورهای قبل این هشدار را می دهند که این مبحث را مطالعه کنید تا امسال به راحتی به سوال هایش پاسخ دهید. تست تیپ را نخواهید شناخت مگر با حل مکرر سوالات کنکورهای گذشته و اگر وقت کردید آزمون های موسسات در سال های قبل.

 

۱۳- تست ها را به خوبی و با صرف زمان کافی تحلیل کنید

روش تحلیل تست های آموزشی و تثبیتی بسیار مهم و تاثیرگذار است. هرگز بدون تحلیل تستی را رها نکنید. در واقع این تکنیک جزئی از روش حل تست آموزشی است که به آن اشاره کردیم. حتی در حل تست ارزیابی و زمان دار هم تحلیل تست اهمبت دارد. در این فرآیند از صفر تا صد یک تست با گزینه ها و تمام نکات باید مو به مو بررسی شوند.

 

۱۴- نکات تست ها را بعد از تحلیل استخراج کرده و یادداشت کنید (نکته نویسی)

نکته نویسی یا نت برداری از اصول ضروری در روش های تست زنی به حساب می آید. برای این کار یک دفتر یادداشت برداری تهیه کنید. تمام نکات مهمی که فکر می کنید پتانسیل آمدن در کنکور دارند را بنویسید. نکته هایتان بایستی دسته بندی و منظم شوند. چون موقع مرور این نکات از بهترین منابع مختصر و مفیدتان شمرده می شوند. به همین منظور باید همانند کتاب دارای نظم و طبقه بندی باشند.

تکنیک های تست زنی

 

۱۵- در درسهای تمرینی و تفهیمی حل تست همزمان با مطالعه اهمیت دارد (تست آموزشی)

درس های این چنینی شامل زیست شناسی، فیزیک و ریاضی، شیمی، منطق و فلسفه و اقتصاد و برخی دروس عمومی مثل عربی می شود. به اینصورت که در حین مطالعه همچنان که یک مطلب را می خوانید سعی کنید حداقل 5 الی 10 تست از آن بزنید. بدین ترتیب خیلی عمیق تر آن مطلب را فرا میگیرید. درس های محاسباتی در اکثر آموزش هایی که می دهند، تست هایی را بعنوان نمونه برای شما حل کرده اند. خود این کار یادگیری را بطور چشمگیری افزایش می دهد. توصیه این تکنیک هم برگرفته شده از همان است. شروع مهارت تست زنی با حل تست آموزشی است.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

 

۱۶- در درسهای حفظی می توان تست ها را بعد از مطالعه و یادگیری حل نمود

این نکته را جدا از تیتر ۱۵ زدیم چراکه در بالا گفتیم بطور همزمان و محدود تست آموزشی بزنید. اما توصیه ما در اینجا زدن اکثر تست های درس های حفظی بعد از مطالعه است. این روش اگر در درس های مفهومی اجرا شود سطح یادگیری پایین می آید. ولی بالعکس در درس های حفظی که شامل دروس عمومی است اثر بسیار مثبتی را شاهد هستیم.

پس همان طور که مشاهده کردید روش های تست زنی در دروس مختلف مجزا و منحصر به فرد می باشد. نکته مهم این است که حتما برای هر درس روش مختص خودش را به کار بگیرید. گروه مشاوره دورخیز در پکیج فنون موفقیت در کنکوری که تهیه کرده است بطور دقیقی به شرح هر روش بطور جداگانه پرداخته است.

تکنیک های تست زنی

 

۱۷- فراوان تست زدن کلید طلایی موفقیت در کنکور است

از قدیم گفته اند هر که بامش بیش برفش بیشتر! اکنون دز زمان مطالعه برای کنکور هم هرقدر بیشتر تست بزنید و تلاشگر باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت. این عمل را باید به مرور در خود تقویت کنید. سعی کنید در پارت بعدی از تست زدنتان ۱۰ درصد از کل تست های جلسه قبل را به تعداد تستی که امروز خواهید زد اضافه کنید. به این ترتیب پس از مدت کوتاهی خواهید دید که چقدر پیشرفت کرده اید. حل تست فراوان دقت و سرعت و مهارت تست زنی شما را به شدت افزایش می دهد.

 

۱۸- کیفیت حل تست را فراموش نکنید

در ادامه مطلب بالا باید گفت که تعداد بسیار تست به تنهایی ضامن موفقیت شما نیست. بلکه تست زنی هم مانند سایر کارها به کیفیت مطلوب نیازمند است. کیفیت بالای تست زنی را می توان با سنجش مقدار نکاتی که از تست ها در می آورید سنجید. هم چنین میزان وقتی که برای تحلیل آزمون ها یا تست ها اختصاص می دهید نشان دهنده کیقیت تست زنی شماست. یادتان باشد که کیفیت حل تست = تحلیل تست ها و نکته نویسی . این هم یک اصل مهم در آموزش مهارت تست زنی است.

 

۱۹- برای آشنایی با سبک سوالات کنکور، تست کنکورهای گذشته را با دقت بیشتری بررسی کنید

خوشبختانه تمام کتاب های کنکوری در کنار تست های تالیفی شان تست های کنکور را پوشش داده اند. دانش آموزان هم در طول سال با زدن این تست‌ها با سبک سوالات کنکوری به قدر لازم آشنا می شوند. در انتهای زمان کنکوری تان هم به توصیه اکید مشاوران و افراد موفق در کنکور حتما شنیده اید که باید آزمون بدهید. آزمون های سه روز یک بار در خانه.

 

در اصل آن موقع مجموعه های کنکور سراسری سالهای گذشته را در زمانی مشابه کنکور امتحان می دهید. با اجرای تمامی اقداماتی که گفته شد با سبک سوالات کنکور آشنا می شوید. در این صورت خیلی راحت تر از پس سوالات کنکور خودتان بر می آیید.

 

۲۰- حل تستهای تالیفی برای گرفتن ایده های احتمالی سوالات کنکور و افزایش تسلط مفید

وقتی از یک منبع معتبر تست بزنید بصورت چند جانبه سود می برید. از جمله این سود آشنایی با سوالاتی است که می توان بعنوان گزینه کنکوری به آن نگاه کرد. تکرار می کنیم منابع معتبر و رایج بازار این چنین هستند. و گرنه منابعی که طرفدار چندانی ندارند تنها وقت ارزشمند کنکوری ها را هدر می دهند.

تکنیک های تست زنی

 

حالا نوبت به تکنیک های تست زنی سر جلسه آزمون و جلسه کنکور می رسد.

تکنیک ها و روش های تست زنی در جلسه آزمون و کنکور

تست زدن و آزمون دادن یک مهارت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح تست زدن را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

۲۱- عبور از تستهای مشکل و زمان بر

معمولا دانش آموزان قوی بیشتر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. آن ها چون تسلط زیاد و دانش بیشتر از دیگران دارند فکر می کنند باید به تمام سوالات پاسخ بدهند. در حالی که این کار باعث غلط از آب در آمدن بسیاری از سوالات خواهد شد. بالطبع نتیجه آزمون شان نیز خراب خواهد شد. پس سوالاتی را که متوجهید بلد نیستید یا به جواب صحیحی نمی رسید را رها نمایید. فکر کردن بیشتر روی آن ها هدر دادن وقت است. به این تکنیک تست زنی تکنیک عبور می گوییم!

 

۲۲- استفاده از تکنیک های مدیریت زمان در آزمون

دانستن تکنیک های مدیریت زمان که در سال های اخیر بطور ویژه به آن ها توجه می شود از الزامات داوطلبان کنکور می باشد. این تکنیک ها شامل تکنیک زمان نقصانی، ضربدر منها، تکنیک بازگشت و …. می شوند. با این تکنیک ها شما می توانید شرایط خود در آزمون را بسیار بیشتر از قبل تحت کنترل در آورید. قبل از هرچیز ابتدا سوال های هر درس را به ترتیب بخوانید و در مورد هر سوال تصمیم بگیرید که آیا می توانید آن سوال را در زمان کوتاه پاسخ دهید یا خیر.

 

۲۳- هدفگذاری چند از ده

با توجه به وضعیت درسی و ترازتان هدف گذرای کنید که در هر درس به چند سوال می خواهید پاسخ دهید . بدین ترتیب دیگر نگران جواب ندادن به همه سوالات نیستید. با توجه به مدل تست زنی و نتایجی که از قبل داشته اید می توانید تخمین بزنید که در آزمون پیش رو به چه نتیجه ای خواهید رسید. روش هدفگذاری کمک می کند تا جلسه آزمون را کاملاً کنترل کنید.

 

۲۴- استفاده از روش ضربدر منها

در کنار سوالاتی که بلد نیستید علامت منها بگذارید تا دیگر وقت خود را روی این سوالات نگذارید. در کنار سوالات دشوار و وقت گیر یا سوالاتی که برای پاسخ بین دو گزینه شک دارید علامت ضربدر بگذارید. اینگونه در وقت اضافی برای شما واضح است که باید سراغ کدام سوال ها بروید.

 

۲۵- استفاده از روش زمان های نقضانی

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه ی سوال را در نظر بگیرید. این یک روشی مکمل برای روش ضربدر و منفی است . سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید. نهایتا در پایان آزمون شما وقت اضافه می آورید و به سراغ همان سوالاتی می روید که علامت ضربدر زده اید.

 

۲۶- استفاده از تکنیک بازگشت

معنی تکنیک بازگشت این است که شما بدانید زمان ذخیره شده در پایان آزمون را صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید .هر دانش آموزی اولویت های خود را دارد و می توان گفت که تقریبا هیچ دو دانش آموزی ، تکنیک بازگشت یکسان ندارند . زیرا میزان تسلط آن ها بر درس های مختلف متفاوت است و تصمیم هایی که در ابتدای آزمون می گیرند و هدف گذاری هایی که برای پاسخ به هر درس دارند با دانش آموزان دیگر فرق می کند .

مسلط شدن بر مدیریت زمان در جلسه ی آزمون و تسلط بر روش های تست زنی ، مهارتی نیست که در یک یا دو آزمون به کمال برسد. باید قبل از هر آزمون و برای هر کدام خوب فکر کنید. بعد با توجه به میزان آمادگی خود هدف گذاری کنید، نقشه ی ذهنی طراحی کنید و سپس بارها و بارها روش های مدیریت آزمون را بررسی و اجرا  کنید تا به تدریج در مدیریت زمان مسلط شوید. مدیریت زمان ابعاد مختلفی دارد که همه آن ها روی مهارت تست زنی شما تاثیر گذار هستند.

 

۲۷- استفاده از روش حذف گزینه

یک تکنیک و مهارت تست زنی که شاید کمی قدیمی شده باشد روش حذف گزینه است! در تعدادی از گزینه های سوالات می توان نکاتی را دریافت و به کمک آن ها به سایر گزینه ها پاسخ داد. این اتفاق بطور ویژه در سوالات زیست که گزینه طولانی دارند می افتد. به فرض مثال یک سوال زیست پیش روی شماست. در یکی از گزینه ها اشاره شده که عامل بیماری مالاریا یک باکتری است. فردی که مطالعه کمی هم داشته باشد می داند عامل مالاریا یک تک سلولی است. بنابراین این گزینه به راحتی مشخص می شود که اشتباه است. روش حذف گزینه هنوز هم در درس عربی، زیست، زبان، دینی و زندگی، فلسفه و منطق کاربرد دارد!

نکات و روش های تست زنی بصورت حرفه ای

 

۲۸- خواندن همه گزینه های تست تا انتها

موقع آزمون دادن به خصوص هرچه به انتهای آن نزدیک می شویم بچه ها خسته تر می شوند. همین خستگی اغلب اوقات باعث می شود که شما گزینه ها یا صورت سوال های طولانی را تا انتها نخوانید به فرض اینکه می دانید سوال چه می خواهد. اما این نادیده گرفتن گزینه ها به ضرر شما تمام می شود. موارد زیادی از دانش آموزان که دچار خطا در تست زدن می شوند مشکل کامل نخواندن گزینه ها را دارند. پس با حوصله با تست ها برخورد کنید!!

 

۲۹- خط کشیدن زیر کلمات کلیدی صورت تست

اخیرا زیاد می بینیم که طراحان با استفاده از عبارت های منفی در بیان افعال دانش آموزان را گیج می کنند. کسی که سوال را سرسری بخواند نهایتا متوجه منظور سوال نمی شود. به همین خاطر چندین مرتبه به شکلی مشابه خواندن سوال را تکرار می کند و وقت زیادی از او می رود.

اما فرد با دقت صورت مسئله را موشکافانه از ابتدا تا انتها مطالعه می کند و به همان یک دفعه خواندن می تواند اکتفا کند. هم چنین از قید ها زیاد استفاده می شود. قید هایی همچون بسیاری از، بیشتر، کمتر، به ندرت و … این گونه عبارات را به هیچ وجه دست کم نگیرید و تمام دقتتان را برای پیدا کردن شان به کار بگیرید.

 

۳۰- روی یک تست بیش از حد وقت صرف نکنید

معمولا در امتحانات کتبی که در مدارس برگزار می شود ارزش سوالات یکسان نیست. سوال هایی با حل طولانی تر و درجه سختی بیشتر بارم بسیار بیشتری دارند نسبت به سایر سوالات. بنابراین دانش آموزان سعی می کنند در اولویت اول روی این سوالات وقت بگذارند. این رویه در ذهن بچه ها ثبت می شود و در آزمون های تستی نیز همین الگو را پیاده می کنند. غافل ازینکه در آزمون های تستی و کنکور تنها ضریب دروس است که متفاوت می باشد و تمام سوالات یک درس از ارزش یکسانی برخوردار هستند.

بنابراین بایستی در وهله اول سعی کنید سوالات آسان را حل کنید چراکه امتیاز برابری با سوالات بسیار سخت دارند. ثانیا طبق تکنیک های مدیریت زمان از سوالات بسیار سخت بگذرید و سوالات وقت گیر را هم در مرحله آخر حل کنید.

 

۳۱- دقت و مکث کافی ؛ حدس اولیه همیشه درست نیست

اگر مطلبی را زیاد خوانده باشید قادر می شوید به اصطلاح روی هوا تست های آن را حل کنید. اما این سریع بودن صد درصد به نفع شما نیست چراکه گاهی هم خطاهایی رخ می دهد. یا حتی اگر روی سوال فکر هم کنید قرار نیست جواب تان قطعا درست باشد. چرا که ذهن انسان خطا می کند. بنابراین اگر وقت کنید مروری روی سوالات داشته باشید خیلی بهتر است. اگر هم می دانید که وقت مرور را بدست نخواهید آورد هنگام پاسخ گویی بایستی تمام حواس و دقتتان را به سوال دهید. تکنیک تست زنی مکث را همیشه در ذهنتان داشته باشید و از عجله کردن پرهیز کنید!

 

۳۲-  کنترل پاسخ نهایی قبل از علامت زدن جواب

در ادامه نکته بالا همان موقع که به سوالی جواب می دهید دقت داشته باشید. بعد از حل حتما نگاه مجددی بیندازید. حالا این مرور می تواند بلافاصله بعد حل باشد یا اینکه خودتان زمانی جداگانه مختص مرور در نظر بگیرید.

 

۳۳- صبر و حوصله در پاسخ به سوالات چند قسمتی

سوالات چند قسمتی که اکثرا می گویند چند مورد درست یا غلط وجود دارد یا… اخیرا در کنکور بسیار رایج شده اند. حتی سبک سوالاتی را هم که هیچ گاه فکر نمی کردیم موردی بدهند، اکنون دیگر طراحان موردی می دهند. این سوالات که در دروس زیست شناسی و شیمی بیشترین درصد طرح شدن را به خود اختصاص می دهند، نیازمند توجه شدید می باشند.

 

۳۴- تنظیم توقع بر اساس توانایی های قبلی

این مورد در واقع کاملا مرتبط است با موضوع مشخص کردن چند از ده قبل از شروع آزمون. در روش چند از ده شما قبل آزمون از بین ده نمره عددی را برای نتیجه ای که خواهید گرفت تعیین می کنید. این کار به شما کمک می کند بسیار واقع گرایانه تر از قبل سر جلسه حاضر شوید، نخواهید که به تمام سوالات پاسخ دهید یا اگر نتیجه بدی گرفتید از شدت ناراحتی دست از درس خواندن مجدد بر ندارید. در سال کنکور خیلی اهمیت دارد که با خودتان رو راست باشید و نتایج خیالی برای خود تصور نکنید.

 

۳۵- استفاده از تکنیک ده تایی برای پر کردن پاسخ برگ

برای پر کردن پاسخبرگ آزمون حتماً از روش ۱۰ تایی استفاده کنید. یعنی هر ۱۰ تا تست که حل شد همزمان با هم وارد پاسخبرگ شود. در این صورت احتمال بی دقتی و اشتباه کم می شود. همچنین از کثیف شدن و تا خوردن پاسخبرگ هم تا حد زیادی جلوگیری می شود.


 

روش ها و تکنیک های تست زنی که ذکر شد، قطعاً حرفه ای ترین روش های تست زنی نفرات برتر کنکور است. سعی کنید هر بار که قصد تست زدن دارید آن ها را تک به تک به کار بگیرید تا جزو عادات دائمی شما در سال پر اهمیت کنکور شود. افزایش مهارت تست زنی به شدت روی موفقیت شما تاثیر می گذارد. قول دورخیز به شما موفقیت است! به شرط اینکه دستورالعمل آموزش تست زنی این مقاله را به کار ببرید! امیدواریم در کنکور تان بهترین نتیجه را بگیرید. این مقاله بخشی از پاسخ ما به سوال “برای کنکور از کجا شروع کنم؟ ”  می باشد که ممکن است سوال شما هم باشد.

اگر علاقه مند هستید روش ها و نکات حرفه ای تری یاد بگیرید توصیه ما تهیه جامع ترین پکیج موفقیت در کنکور است. از لینک زیر این پکیج را تهیه کنید تا از بهترین تکنیک های تست زنی و یادگیری به سبک رتبه های برتر کنکور از رقبا سبقت بگیرید.😍

 

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانا
کیانا
1 سال قبل

سلام ببخشید میشه تست های ضریب دارو برام توضیح بدین؟

Aylin
Aylin
3 سال قبل

سلام ممنون از سایت خوبتون، من یه مشکلی دارم که اصلا نمیتونم درس بخونم، یعنی بخوام واضح بگم صداهای مغزم خفه نمیشه🤦‍♀️افکار مزاحم نمیزارن تمرکز کنم و اینکه همیشه میترسم که نکنه وقت کم بیارم یا نتونم :/

کاربرتازه اشنا
کاربرتازه اشنا
3 سال قبل

«عالی بود خیلی استفاده کردم(:
میشه لطفا درمورد مرور و بازه هاش برای انتقال مطلب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت بگین?مممممممنووووون یک دنیا

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  کاربرتازه اشنا
3 سال قبل

سلام. یه مقاله عالی با موضوع مرور در سایت هست. میتونی سرچ بزنی داخل سایت اون رو بخونی.
((روش مرور درس ها))

4832k
4832k
4 سال قبل

تو حل تستای دینی سریع عمل میکنم و بعضن ب ضررم تموم میشه .
نتیجه گرفتم نباید تو حل سوالا مغرور باشیم🤔

امیری. سعید
امیری. سعید
4 سال قبل

در موسسه شما میتونیم با رتبه های برتر تلفنی صحبت کنیم؟؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  امیری. سعید
4 سال قبل

سلام عزیز. بله. عبارت “مشاوره تک جلسه” رو به شماره 100003940 پیامک بده تا شرایطش رو بهت اعلام کنیم.

Rt.45
Rt.45
پاسخ به  امیری. سعید
4 سال قبل

خوش حالم ب سایت شما سر زدم
عالی بود
چرا تا حالا این تکنیک ها رو اجرا نمی کردم!!

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  Rt.45
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده:)

badakhshan
badakhshan
4 سال قبل

برا مدیریت زمان و سنجیده تست زدن در زمان جمع بندی استفاده از تست های هایلایت شده خیلی موثره 👌

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  badakhshan
3 سال قبل

درسته دقیقا
به خاطر همین به نشاندار کردن تست ها خیلی اصرار داریم:)

مریم
مریم
4 سال قبل

slm
فرمودید در درس های حفظی بلافاصله بعد از مطالعه تست بزنیم من وقتی این کار رو انجام میدم احساس میکنم ب دلیل تازه خوندن مطالب، همشو بلدم
این حالت تاثیر منفی نداره؟؟؟!!

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  مریم
4 سال قبل

سلام مریم
نه ما نگفتیم الزاماً بلافاصله باشه. میتونی با فاصله یک روزه تست بزنی. البته حل تست به تعداد محدود بلافاصله بعد از مطالعه هم حسن خودشو داره.
اما در درس های مفهومی و مساله ای و تحلیلی باید همزمان با مطالعه باشه و همچنین بلافاصله بعد از اتمام

مریم م.
مریم م.
4 سال قبل

سلام. خیلی روش های جالب و جدیدی گفتید من حداقل با ۳۰ روش جدید آشنا شدم!!