آزمون نظام روانشناسی چیست؟

آزمون نظام روانشناسی چیست؟

سازمان نظام روانشناسی ، یک سازمان غیر دولتی است که از حقوق مشاوران ، روانشناسان و مراجعه کنندگان حمایت می کند . همچنین از دیگر وظایف این سازمان صدور پروانه کار و شماره نظام برای افرادی است که در این سازمان فعال هستند . سازمان نظام روانشناسی همچنین آزمونی تحت عنوان آزمون نظام روانشناسی برگزار می کند . این آزمون شرایط ویژه ای دارد و افراد خاصی باید در آن شرکت کنند .

این مقاله مفصلا درباره ی آزمون نظام روانشناسی نوشته شده است و شما را با این آزمون ، شرایط و نحوه ی برگزاری آن آشنا می کند . پس تا پایان مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم .

 

آزمون نظام روانشناسی چیست و چه فایده ای دارد ؟

بر اساس قانون ، روانشناسان و مشاوران برای ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره باید دارای حداقل 2 مدرک تحصیلی در یکی از گرایش های مشاوره و یا روانشناسی باشند . بنابراین کسانی که دارای لیسانس غیر مرتبط از رشته های مشاوره و روانشناسی هستند ، نمی توانند خدمات ارائه دهند .

از این رو باید در آزمون نظام روانشناسی شرکت کرده و در صورت قبولی عضو سازمان نظام روانشناسی شوند . البته این آزمون برای داوطلبانی است که قبل از سال 93 در دانشگاه پذیرش شده اند و داوطلبان از بهمن سال 93 برای دریافت پروانه اشتغال باید در دو مقطع متوالی در رشته های روانشناسی یا مشاوره تحصیل کرده باشند .

پس این آزمون برای افرادی که لیسانس غیر مرتبط دارند ، کمک کننده بوده و این امکان را فراهم می کند تا در این زمینه خدمات ارائه دهند . آزمون نظام روانشناسی هر سال دو بار برگزار می شود و زمان برگزاری آن از طریق سایت رسمی اعلام می شود .

 

آزمون نظام روانشناسی

 

شرایط عضویت در سازمان نظام روانشناسی

فارغ التحصیلان رشته های مشاوره و روانشناسی  اگر علاقه مند به ادامه فعالیت در این زمینه باشند ، اقدام به عضویت در سازمان نظام روانشناسی می نمایند .

مشاوران و روانشناسان باید برای عضویت در سازمان نظام روانشناسی دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مشاوره یا روانشناسی باشند . برای عضویت در سازمان باید وارد سایت pcoiran.ir شده و با تکمیل فرم و پرداخت هزینه ، پس از ثبت اطلاعات در سیستم به عضویت سازمان نظام روانشناسی در می آیند .

اما تنها عضویت در این سازمان برای ارائه خدمات و شروع کار کافی نیست و همانطور که گفتیم کسانی که لیسانس غیر مرتبط دارند ، باید در آزموون نظام روانشناسی نیز شرکت کنند و در صورت قبولی می توانند در مصاحبه های تخصصی شرکت کنند .

مقاله مهم  معرفی رشته روانشناسی

 

شرایط ثبت نام آزمون نظام روانشناسی

آزمون نظام روانشناسی  برای متقاضیانی در نظر گرفته شده است که لیسانس غیر مرتبط با رشته های روانشناسی  و مشاوره دارند و قصد ادامه فعالیت در این زمینه را دارند . این افراد برای ثبت نام در این آزمون باید عضو سازمان نظام روانشناسی هم بوده و شماره عضویت سازمان را دارا باشند .

همچنین متقاضیان باید حداقل گواهی موقت دانشگاه الزامی را داشته باشند . سپس از طریق سایت pcoiran.ir و پرداخت هزینه ( که بین 200 تا 400 هزار تومان است ) ، اقدام به ثبت نام در آزمون نظام روانشناسی کنند .

آزمون روانشناسی

 

مقاله مهم  یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله

 

منابع آزمون نظام روانشناسی

آزمون نظام روانشناسی هر سال دو بار برگزار می شود که شامل سوالات چهار گزینه ای هستند و بین کلیه گرایش های روانشناسی و مشاوره مشترک می باشد . سر فصل های آزمون نظام روانشناسی شامل موارد زیر است :

  • روانشناسی رشد
  • روانشناسی عمومی
  • آسیب شناسی روانی ( DSM-5 )
  • روانشناسی یادگیری
  • نظریه های روان درمانی

منابع آزمون معرفی نمی شود و لازم است داوطلبان کتاب های مرجع را در هر سر فصل امتحانی مطالعه نمایند .

 

شرایط دریافت پروانه اشتغال روانشناسی و مشاوره

بدیهی است که تنها با داشتن کارت عضویت در سازمان نظام روانشناسی مجوزی برای ارائه مشاوره  و روانشناسی نیست . پس از گذشت یک سال از عضویت داوطلب در یازمان نظام روانشناسی ، متقاضیان می توانند درخواست صدور پروانه اشتغال دهند .

براساس قانون سازمان نظام رواشناسی و مشاوره ، افراد مجاز به ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی باید حداقل 2 مدرک در یکی از گرایش هلی مشاوره یا روانشناسی داشته باشند و یا قبلا پروانه اشتغال به فعالیت حرفه ای را از سازمان نظام روانشناسی گرفته باشند .

کسانی که از بهمن سال 93 در دانشگاه ها پذیرش شده اند باید برای دریافت پروانه اشتغال در دو مقطع متوالی در رشته های مشاوره و روانشناسی فارغ التحصیل شده باشند .

آزمون نظام روانشناسی برای آن دسته از داوطلبانی است که لیسانس نامرتبط با روانشناسی و مشاوره دارند و قبل از بهمن سال 93 در دانشگاه ها پذیرش شده اند ،

پس در صورت قبولی در این آزمون می توانند مانند سایر متقاضیان پروانه اشتغال ، برای مصاحبه تخصصی که توسط  کمیسیون روانشناسی در گرایش های مختلف برگزار می شود ، آماده شوند و در صورت کسب نمره لازم ، پروانه اشتغال دریافت کنند که امکان اشتغال و یا تاسیس  کلینیک برای آن ها فراهم می شود.

 

آزمون نظام

شرایط اخذ پروانه اشتغال شامل موارد زیر است :

  • دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس در رشته های روانشناسی و مشاوره
  • عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
  • حداقل یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی گذشته باشد
  • داشتن کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد

مصاحبه رشته روانشناسی به منظور بررسی توانمندی های علمی متقاضی ، مهارت های اخلاقی و رفتاری و همچنین صلاحیت شغلی وی برگزار می گردد. متقاضیانی که در دوره های مختلف کارورزی،پروژه های تحقیقاتی، همایش ها و کارگاه های آموزشی شرکت کرده اند به علت داشتن مهارت و تجارب شانس بیشتری برای قبولی دارند.

مصاحبه تخصصی روانشناسی فقط با هدف صدور پروانه اشتغال برگزار می شود تا متقاضیان بتوانند  در رشته خود مشغول به کار شوند و برخلاف مصاحبه سازمان های دیگر که ممکن است افراد را پس از مصاحبه در مجموعه خود استخدام کنند ، پس از قبولی در این مصاحبه هیچ متقاضی به استخدام رسمی سازمان نظام روانشناسی در نمی آید بلکه فقط مجوز شروع به کار خود را دریافت می کند .

شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی در تاریخ 4 اردیبهشت ماه 96 مصوب نمود ، ارائه گواهی انجام کارورزی برای تقاضای پروانه حرفه ای ضروری نمی باشد . بدیهی است کمیسیون های تخصصی صلاحیت علمی-تخصصی و مهارت های حرفه ای داوطلبان دریافت پروانه را در ابعاد   مختلف دقیقا مورد بررسی قرار خواهند داد .

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .