کلاس کنکور بله یا خیر؟

کلاس کنکور برای من مناسب است یا خیر؟ این سوالی است که تقریباً برای همه کنکوری ها پیش می آید.من به عنوان کسی که تجربه این مسیر را داشته ام، در این باره صلاح می بینم بگویم که این موضوع و انتخاب بستگی به خود شخص و شرایط او دارد. در اصل به کلاس کنکور رفتن خوب است اما این موضوع شرایط خاص خود را دارد که باید به آن توجه کرد. این شرایط عبارتند از: چه کلاس کنکوری؟ چه استادی و برای چه درسی به کلاس کنکور بروم؟ برای کمک به انتخاب شما در ادامه به همه این سوالات پاسخ می دهم.

 

۱- خودتان را محک بزنید

اولین قدم انتخاب کلاس کنکور مناسب است که بهترین معیار برای انتخاب کلاس کنکور نگاه به نحوه عملکرد خودتان است. حال برای محک زدن نحوه عملکرد خودتان هم میتوانید به عملکرد خودتان در گذشته نگاه کنید (مثلاً دانش آموزی از سال های گذشته تحصیلی خود عملکرد مناسبی در درس فیزیک نداشته است بنابراین در سال کنکور هم این روند وجود دارد و باید یک معلم همراه کنار او وجود داشته باشد) هم میتوانید چند روزی را به مطالعه یک بخش از درسی که فکر میکنید برای یادگیری آن نیاز به معلم و کلاس کنکور دارید، اختصاص بدهید و همه روش های لازم برای مطالعه مناسب را به کاربگیرید.

اگر بعد از این چند روز مطالعه حس خوبی نسبت به مطالعه و نحوه عملکرتان داشتید، یعنی نیازی به معلم نیست و شما خود میتوانید با به کارگیری روش های درست مطالعه نتیجه مناسب و دلخواهی را بگیرید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

کلاس کنکور بله یا خیر؟ 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

۲- از یک فرد با تجربه مشورت بگیرید

قدم دوم مشاوره گرفتن از کسی است که به تازگی این مسیر کنکور را پشت سر گذاشته است و در مسیر کنکور از این کلاس ها استفاده کرده است. پرسیدن از رتبه برترهای شهرتان و دوستانتان می تواند این نیاز را برطرف کند که این موضوع را باید در اصل قرار بدهید. ببینید که معیارهای مورد نظر شما را دارد یا نه. چیزهایی که باید بپرسید عبارتند از: روش تدریس دبیر چگونه است؟ آیا فهمیدن درس توسط دانش آموزانش برای او اهمیت دارد؟ انرژی و وقت کافی را برای شاگردانش صرف می کند؟ حفظی درس می دهد یا سعی می کند که مفهوم را بیاموزد؟ آیا به موقع سر کلاس حضور پیدا می کند؟ اگر می گوید ۱۰ دقیقه استراحت کنید بعد از ۱۰ دقیقه کلاس را مجدد آغاز می کند یا بیش از آن وقت را به استراحت سپری می کند؟ چون این وقت شماست و باید استاد از دقیقه به دقیقه آن برای آموزش به شما استفاده کند. آیا با برنامه است؟ کل سال به کار خود ادامه داد یا بعد از دو سه ماه رفت و استاد دیگری جایگزین او شد؟ آیا کُند درس نمی دهد؟ مطالبی که بیان می کند به روز است و طبق سوال های جدید کنکور است؟ (این موضوع واقعاً از اهمیت بالایی برخوردار است. چون بسیاری از اساتید کنکور به واسطه اسمی که سال ها پیش از خود پخش کرده اند در کلاس های کنکور درس می دهند و دیگر به فکر تغییر خود و به روز شدن نیستند. حتی سعی کنید جزوه سال قبل دبیر را پیدا کنید و با یک کتاب کنکور معتبر چک کنید… تا متوجه شوید چه قدر به روز است و چقدر مفید)

مقاله مهم  مشاوره کنکور 1402

 

۳- به هر رزومه‌ای اعتماد نکنید

آیا رزومه استاد می تواند نشان دهنده کیفیت کار او باشد؟ در این باره می توانم بگویم تا حدودی می توان به آن اعتماد کرد. چون برای مثال یک استاد در رزومه کاری خود می نویسد که مولف یک کتاب پرتیراژ است. اولاً از کجا معلوم که این کتاب پرتیراژ است؟ دوماً الان به خاطر بازار داغ کتاب های کنکور گروهی از انتشارات های زیر زمینی به کمترین قیمت حاضر به چاپ هرمطلب بی محتوایی می شوند.

همچنین ممکن است در رزومه کاری استاد نوشته شده باشد: استاد پروازی! آگاه باشید که این موضوع قطعاً نمی تواند مهر تاییدی بر کار ایشان باشد. چون بسیاری از این اساتید به دلیل اینکه نتوانسته اند در کلان شهر محل سکونت خود، کار کنند (به دلیل وجود اساتید خبره که کاملاً شناخته شده اند و جایشان را هیچ کس فعلاً نمی تواند پر کند) به شهرستان ها سفر کرده و به اسم کلان شهر تهران و … داوطلبان را به خود جذب می کنند. پس به هر رزومه ای نمی توان اعتماد کرد.

 

۴- سابقه موسسه را بررسی کنید

برای انتخاب موسسه کنکور نیاز به دقت و سخت گیری زیادی است. این موسسه باید خوش نام و با سابقه باشد. بومی خودتان باشد و شما بدانید که چندسالی است در زمینه کنکور به خوبی فعالیت می کند. دوم اینکه به دنبال این که فلان موسسه فلان رتبه برتر را در رزومه فعالیتی خود دارد نروید.

ممکن است آن دانش آموز رتبه برتر، شاگرد فقط یکی از اساتید آن موسسه باشد که آن موسسه اکنون از اسم او برای جذب شاگرد استفاده می کند. حتماً در نظر بگیرید که لزوماً اسم و رسم یک استاد در یک موسسه دلیل بر خوب بودن آن موسسه نیست. کار یک استاد، هر چند هم استاد در کار خود قابل باشد، طبق خواسته موسسه است. یعنی کار اساتید در موسسات متفاوت، بر اساس خواسته موسسه فرق می کند.

مثلاً فلان استاد قابل، برنامه کاریش بر اساس ۱۰۰ جلسه در سال تعریف می شود. ولی ممکن است موسسه تنها این استاد را جذب به کار کند و با نام ایشان جذب دانش آموز کند ولی از ایشان بخواهد که کلاس را در ۵۰ جلسه خلاصه کند و نیز امکانات لازم را در اختیار استاد قرار ندهد که او بتواند کار خود را کامل انجام دهد.

هنگام ثبت نام دقت کنید که اگر با خود قرار گذاشته اید که تنها در دو کلاس شرکت کنید، همان دو کلاس را ثبت نام کنید. تحت تاثیر تبلیغات منشی آن موسسه قرار نگیرید که فلان استادمان هم عالی است… یا مثلاً اگر به جای دو کلاس در ۴ کلاس ثبت نام کنید فقط هزینه ۲ کلاس را باید پرداخت کنید… یا از تخفیف ویژه برخوردار می شوید. حواستان باشد که در مورد این موضوعات از معرفان موسسه مورد نظرتان بپرسید که آیا موسسه با برنامه است؟ روی کار اساتید نظارت دارد؟ ثبات کاری دارد؟ چه زمانی کلاس ها را شروع می کند؟(هرچه زودتر بهتر) باز هم می گویم که اعتبار یک موسسه به این نیست که چون همه به آنجا می روند یعنی بهتر است، چون تبلیغات رنگارنگ تری دارد بهتر است، چون تنها نام یک رتبه برتر را بر زبان دارد یعنی بهتر است.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

کلاس رایگان معارفه

موضوع دیگری هم هست. ممکن است یک موسسه کلاس های رایگان برای معارفه کار خود و تبلیغات و جذب دانش آموز برگزار کند. ما با این کار مشکل نداریم. چون هرکسی حق این را دارد که برای فعالیت خود تبلیغاتی انجام دهد. ولی ما با کارهایی که بخواهد ذهن داوطلب را به سمت و سویی غلط بکشاند مشکل داریم. آنها کنکور را حساس جلوه می دهند. بله، کنکور واقعاً حساس هست ولی بزرگ کردن این موضوع برای به کار گرفتن ذهن داوطلب است و این کار نادرست است.

دقت کنید که در این جلسات که عموماً رایگان برگزار می شوند دبیران شرکت میکنند و قطعاً مباحثی را تدریس می کنند که در آنها تسلط بیشتری دارند و در این حالت دانش آموز با حال خوب از کلاس خارج می شود و با خود می گوید استادی که این مبحث را به این خوبی تدریس کرد قطعاً در سایر زمینه ها هم همینطور است.

ولی بچه ها! باور کنید که اینطور نیست و این ها فقط برای جذب ذهن شماست. به این هم دقت کنید که در این جلسات محو قلق هایی که برای حل سوالات کنکور گفته می شود، نشوید. مثلاً یکی از سوالات کنکور ۹۶ را پای تخته می نویسند و شروع به حل می کنند، اما نه به روش درست! بلکه با قلق! و می گویند که این سوال از سخت ترین سوالات کنکور ۹۶ بوده که همانطور که دیدید من در ۱۰ ثانیه آن را حل کردم! بدانید که این دبیر حداقل ۱ تا ۲ ساعت روی این سوال کار کرده است تا بتواند برای این سوال هم مانند سایر سوالات یک قلق مشخص در بیاورد. که این قلق قطعاً در کنکور سال بعد برای حل سوالات جواب نخواهد داد.

 

۵- طرح درس کلاس کنکور را از استاد بگیرید

اگر برنامه کلاس کنکور با برنامه آزمون مطابقت نداشت، نشان از بی برنامگی موسسه نیست. لازم است که بگویم شما تقریباً هیچ گاه نمی توانید موسسه یا استادی را پیدا کنید که کاملاً مطابق با برنامه یک آزمون خاص پیش برود. چون گاه برنامه آزمون آنقدر کند پیش می رود که استاد شما لازم نمی بیند در آن مبحث انقدر مکث کند و یا گاهی برنامه آزمون آنقدر تند پیش می رود که استاد آن مبحث را مهم میداند و خود را موظف می داند که مکث بیشتری در آن مبحث داشته باشد.

پس این موضوع اصلاًبحث نگران کننده ای نیست و هر ساله این موضوع وجود دارد. اما پیشنهاد ما:
در این جا می خواهم موضوع مهمی را به شما یادآوری کنم. در ابتدای سال یعنی همان جلسه اول از استاد طرح درس مشخص بخواهید.

این حق شماست که بدانید در مرداد ماه چه مباحثی تدریس می شود و یا مثلاً تا دی ماه چه مباحثی تمام می شود. (هر چه این طرح درس دقیق تر بهتر… چون این طرح درس هم برنامه شما را منظم می کند، هم نگرانیتان راجع به زمان و چگونگی پایان درس ها را کاهش می دهد و هم کمک کننده شما در برنامه ریزی است) در اینجاست که این طرح درس به شما کمک می کند.

در همان ابتدا طرح درس را با برنامه آزمون مطابقت بدهید. یعنی شما در همان ابتدای سال متوجه خواهید شد که در چه زمان هایی برنامه کلاس با آزمونتان مطابقت ندارد. پس می توانید این مباحث را زمانی که مثلاً استاد فلان مبحث را کند درس می دهد، پیش ببرید و یا حتی ممکن است شما به مبحثی که استاد درس می دهد مسلط باشید و نیازی نباشد زیاد وقت صرف آن کنید. پس می توانید به مبحث فلان آزمونتان که با برنامه دبیر مطابقت ندارد با وقت گذاری بیشتر برسید. حتی اگر مثلاً ۴ آزمون تا آن زمان مانده باشد. اگر چنین شرایطی پیش نیامد شما می توانید این گونه عمل کنید که مثلاً در زمان آزمون ۲۰ آبان درس استاد شما به مبحث آزمون نرسیده است ولی در زمان آزمون بعد که ۸ آذر است درس استاد شما به مبحث آزمون ۲۰ آبان رسیده است. پس می توانید آزمون ۲۰ آبان را از خود امتحان بگیرید و مطمئن شوید که این مباحث را به طور کامل یاد گرفته اید.

مقاله مهم  راهکارهایی برای کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در آزمون ها

 

برنامه کلاس یا آزمون؟

در کل اگر زمانی رسید که استاد می گفت برنامه A و آزمون می گفت برنامه B قطعاً شما باید با برنامه دبیرتان پیش بروید و آن را به طور کامل قورت بدهید. چون مبحث آزمون بارها در طول سال در آزمون های متفاوت تکرار خواهد شد و شما امکان جبران دارید. ولی اگر از برنامه استادتان عقب بمانید قطعاً اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. چون شما برای این کلاس وقت و هزینه صرف کرده اید. کلاسی که هیچ تکرار و بازگشتی در کار آن نیست. حواستان به این موضوع هم باشد که این کار اشتباه محض است که کمی از این برنامه پیش ببرید کمی از دیگری. چون در نهایت وقتی که شما گذاشته اید بی ارزش خواهد بود و در هیچ کدام به تسلط کافی نرسیده اید.

برای اینکه برنامه ریزی بهتری داشته باشید و با نظم بیشتری درس بخوانید، بهتر است از یک دفتر برنامه ریزی استفاده کنید. در دفتر برنامه ریزی دورخیز می‌توانید تمام کارهای خود را یادداشت و بین کلاس و مدرسه خود تعادل برقرار کنید.

کلاس کنکور بله یا خیر؟ 3
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .