ضمیر ناخودآگاه برای یادگیری بیشتر

ضمیر ناخودآگاه برای مثبت اندیشی و یادگیری بیشتر 😍

وقتی برای اولین بار مداد در دست گرفتید و سعی کردید روی برگه یک خط بکشید؛ نتیجه خطی کج و کوله بود. یا کمی بعدتر وقتی خواستید برای اولین بار حروف رو بنویسید؛ کار سخت به نظر آمده و برای نوشتن حروف دقت زیادی خرج می کردید. اما حالا مطمئناً با چشم های بسته هم می توانید بنویسید.  خوب حالا چه شده است؟ بعد از گذشت مدتی دیگر این اعمال به ضمیر ناخودآگاه شما سپرده می شود و دیگر برای این تصمیم ها زیاد مکث نمی‌کنید.

حال فکر کنید؛ اگر جوری برنامه‌ریزی کنید که کارهای دیگر را هم به همین ذهن ناخداگاه خود بسپارید؛ چقدر در وقت و انرژی صرفه جویی می شود؟ دیگر نیاز نیست؛ کلی فکر کنید و مقدمات کاری را فراهم کنید. ذهنتان آماده است و بدون فوت وقت به سراغش می رود. و به این ترتیب میتوانید به مسائل و کارهای بیشتری رسیدگی کنید.

  • ضمیر ناخودآگاه چیست؟
  • چه طور مطالب را به ذهن ناخودآگاه خود بسپاریم؟
  • چگونه از ضمیر ناخودآگاه برای درس خواندن استفاده کنیم؟

این ها بخشی از سوال هایی است که؛ در طول این مقاله به آن ها جواب خواهیم داد.

ضمیر ناخودآگاه

 

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ذهن ناخودآگاه یا unconscious بخشی از ذهن است که مسئول انجام کارهای بدون فکر و آگاهی است. این کارها می‌ توانند اعمال فیزیولوژیکی مثل تنفس، ضربان قلب، انعکاس های بدن و… باشند و یا می توانند احساسات، افکار و مهارت های شما باشند.

یک مثال خوب برای شناخت و عملکرد ذهن رانندگی است. در ابتدا که تازه رانندگی را یاد میگیریم؛ خیلی به کارها و تصمیم هایی که می گیریم فکر می کنیم مثلاً به صفحه کیلومتر یا دنده نگاه می کنیم و بعد دنده را عوض می کنیم یا موقع راهنما زدن دنبالش می گردیم و… اما بعد از گذشت مدتی دیگر به تمام این کارها به ذهن ناخودآگاه شما سپرده می شود و می‌توانیم بدون مکث تصمیم گرفته و عمل کنیم.

روانشناسان از ضمیر ناخدآگاه، برای قرار دادن مفاهیمی در ذهن انسان و همچنین کمک به یادآوری خاطرات استفاده می کنند. قرار گرفتن دائمی در معرض یک سری اطلاعات که از راه های مختلف ممکن است به شما القا شوند( از طریق دیداری، شنیداری و…)؛ می تواند ذهن ناخودآگاه شما را فعال کند. همچنین بدون تلاش ارادی و آگاهانه، آن اطلاعات را می توانید یاد بگیرید.

مقاله مهم  تکنیک آلفای ذهنی برای بهبود یادگیری

 

فکر کردن دائمی به یک اتفاق آن را رقم خواهد زد

فکر کردن دائمی به یک حس یا اتفاق آن را رقم خواهد زد. برای مثال، اگر شما به این فکر کنید که دستتان می خارد؛ حتی اگر واقعاً هم این طور نباشد؛ به مرور این حس را پیدا خواهید کرد. بعضی از داوطلبان نگران این هستند که سرجلسه دچار سر درد یا کمر درد شوند و یا نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی پیدا کنند. حتی اگر به طور فیزیکی شما کاملاً سالم و نرمال باشید ذهن شما بدنتان را به آن سمت سوق می دهد.

علاوه بر این اگر دائماً در ذهنتان شرایط منفی را تصور کنید یا به قولی افکار منفی داشته باشید؛ مطمئن باشید همین اتفاق می‌افتد. بعضی از کنکوری ها از همان ابتدا می پرسند اگر قبول نشوم چه می شود؟ این سوال و پاسخگویی به آن مربوط به بعد کنکور است نه همان شروع کار! باور به اینکه نتیجه نمی‌گیرید یا ضعیف هستید مانع حرکت و پیشرفت شما می شود و دقیقاً همان چیزی که از آن فرار می کنید اتفاق می افتد.

ضمیر ناخودآگاه

 

من می توانم را تکرار کن

ذهن ناخودآگاه شما قوی تر از ذهن خودآگاه شماست. اگر شما در تمام مدت به ضعف و شکست خودتان باور پیدا کنید، سر جلسه و صرفاً با یک بار گفتن جمله ” من می توانم” نمی‌توانید انتظار معجزه داشته باشید.
رمز ریشه کردن یک باور( چه خوب و چه بد!) در ذهن و زندگی ما، تکرار است. در ابتدا لازم است به این باور برسید که می توانید. سپس این موضوع را با خود تکرار کنید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور 1404 | 5 نکته فوق مهم

 

استفاده از ضمیر ناخودآگاه برای یادگیری بیشتر

برای کسب یک مهارت و تسلط بر کاری باید انجام آن را از ضمیر خودآگاه به ضمیر ناخودآگاه منتقل شود. برای این ثبت شدن یک مهارت در ضمیر ناخودآگاه لازم است الگوی عمل و برنامه مشخصی داشته باشید.

داوطلبانی که برنامه مشخصی ندارند و صرفاً بر اساس میلشان درس می خوانند؛ مثلا یک روز درسی را صبح، یک بار شب می خوانند و یا حتی گاهی چند روز اصلاً درس نمی خوانند. به دلیل نداشتن نظم و ترتیب در خواندن؛ ذهنشان آماده نیست. نمی توانند مطالب را یاد بگیرند و بازدهی لازم را ندارد. حالا اگر با تکرار و دقت در انجام برنامه؛ برنامه روزانه در ذهنشان جا بیافتد دیگر اتلاف وقت نخواهند داشت هم از همان ابتدا مطالعه شان مفید خواهد بود. و دیگر مطالعه کار سختی نیست. و در زمان مطالعه حس انجام کارهای روتین روزانه را دارید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

ضمیر ناخودآگاه

 

جمع بندی

  • بهتر است که انجام یک سری کارها را به ذهن ناخودآگاه خود بسپاریم. تلاش آگاهانه برای خونسرد نشان دادن خود یا به خواب رفتن شب قبل از کنکور نتیجه عکس می‌دهد! هر چه بیشتر تلاش کنید که بخوابید بیشتر هوشیار می شوید. چون دارید از ذهن خودآگاه خود استفاده می کنید.
  • با استفاده از ضمیر ناخودآگاه می توانید؛ شرایطی که در آن نیستید را تصور و شبیه سازی کنید. از این قابلیت داوطلبان کنکور می توانند استفاده کنند. وقتی شما در آزمون های آزمایشی شرکت می کنید و یا از خودتان آزمون می گیرید؛ ذهن ناخودآگاه شما، آن را به عنوان یک تجربه ثبت می کند. با تکرار بیشتر این تجربه پر رنگ تر شده و در روز کنکور راحتتر خواهید بود. و می توانید بدون استرس، تمام برنامه های خود را اجرا کنید.
  • در حال حاضر محصولاتی هستند که؛ به طور مستقیم از ضمیر ناخوداگاه برای یادگیری استفاده می کنند. برای مثال فایل هایی صوتی آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که با تأثیر بر امواج مغزی حتی یادگیری را در شب و هنگام خواب هم ممکن می کنند.

 

دقت کنید که مطالعه یک مهارت است و نیاز به آموزش دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

علی قاسم‌پورعلی قاسم‌پور

مشاوره صوتی رایگان

علی قاسم پور دانشجوی دارو سازی در این ویس چند دقیقه ای، درباره ذهن ناخودآگاه و تاثیر استفاده از آن در مطالعه توضیح می دهد. شنیدن این ویس را به شما توصیه می کنم.
مدت زمان : ۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها