برنامه ریزی برای کنکور 1403

برنامه ریزی کنکور 1403 مطابق با آخرین تغییرات

برنامه ریزی برای کنکور 1403 یعنی چطور همه دروس کنکور را در کنار امتحانات نهایی بخوانیم تا برای قبولی در بهترین رشته آماده شویم. در واقع با تغییراتی که اخیراً اعلام شده برنامه ریزی باید کاملاً آپدیت شده و به روز باشد. برگزاری دو کنکور در اردیبهشت و تیر ماه و تاثیر معدل 50% تفاوت های مهمی هستند. در این مقاله به روز ترین آموزش نحوه برنامه ریزی برای کنکور 1403 توسط من – مسعود کریمی – برای شما عزیزان نوشته شده است. تا بتوانید با استفاده از آن برای خودتان برنامه ریزی کنید یا اگر از برنامه مشاور استفاده میکنید، درست و نادرست آن را تشخیص بدهید. این مقاله طبق آخرین خبر (برگزاری فقط یک مرتبه ترمیم معدل در سال – شهریور 1402) به روز شده است.

برنامه ریزی قطعا مهم ترین پیش نیاز موفقیت در آزمون سراسری 1403 است. خصوصاً در شرایطی که بیشتر داوطلبین کنکور از طراحی یک برنامه ریزی استاندارد غافل یا ناتوان هستند. در این مقاله شما یاد می گیرید :

  • چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟
  • راهبرد برنامه ریزی کنکور از تابستان، پاییز و بعد از آن چطور است؟
  • دوازدهمی ها و پشت کنکوری ها هرکدام چکار کنند؟
  • 10 اصل مهم برنامه ریزی برای کنکور 1403 چیست؟
  • تغییرات کنکور 1403 چیست و چه تاثیری روی برنامه ریزی کنکور 1403 دارد؟
  • مراحل برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1403

و نمونه برنامه ریزی های استاندارد برای الگو گرفتن هم در این مقاله داریم.

این مقاله کامل ترین مرجع آموزش برنامه ریزی کنکور برای شماست، چون تجربه 12 ساله ما در دورخیز پشت آن است! توصیه می کنیم با دقت و کلمه به کلمه این مقاله را بخوانید و تحلیل کنید. نمونه هدف گذاری و برنامه ریزی های هفتگی و ماهانه را خوب بررسی کنید تا بتوانید برنامه استاندارد را از برنامه غیر اصولی تشخیص دهید. با دورخیز همراه باشید تا جدیدترین و به روزترین سبک برنامه ریزی برای کنکور 1403 را یاد بگیرید!

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

شاید خیلی از شماها به گیم مثل پابجی و کال آف یا حتی بازهای استراتژیک جنگی مثل کلش آو کلنز، علاقه مند باشید. پس با یک مثال جنگی شروع میکنیم! برنامه ریزی برای کنکور مشابه یک نقشه دقیق برای رفتن به جنگ است! اگر بخواهید با حریف مبارزه کنید، چه چیزهایی مهم است؟ برآورد نفرات، زمان حمله، محل حمله، تجهیزات و اسلحه، آب و هوا و بسیاری چیزهای دیگر. اگر بدون برآورد، فقط حمله کنید چه میشود؟ شکست خوردن نتیجه روشن بی برنامگی است. در آمادگی کنکور قطعا موضوع برنامه ریزی برای کنکور یکی از مهم‌ترین کارهاست. در ادامه شما را برای این رویارویی آماده میکنیم.

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

نکات قبل از برنامه ریزی کنکور 1403

خب برای اینکه بتوانید در میدان تقابل با درس ها از پس حریف بربیایید لازم است قبل از برنامه ریزی برای کنکور چندکار انجام بدهید. در ادامه بررسی میکنیم.

تعیین اهداف

برای اینکه بتوانید از لحاظ روحی و درسی بخوبی عمل کنید باید هدف تان را مشخص کنید. اینکه خواسته شما چه رشته و دانشگاهی است مهم است. در انتخاب هدف سعی کنید طوری انتخاب کنید که هدف همزمان هم هیجان انگیز و هم دست یافتنی باشد. اهداف خیلی دوردست باورپذیر نیستند و اهداف خیلی کوچک هم ایجاد انگیزه نمیکنند. در انتخاب هدف می توانید از یک مشاور کمک بگیرید تا این هدف با روحیه و توانایی شما هم سازگار باشد. یادتان باشد هرگز بدون هدف درس خواندن را شروع نکنید.

تهیه منابع کنکور

تهیه منابع جزو پیش نیازهای برنامه ریزی برای کنکور است. برای دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم کتاب تستی تهیه کنید، کافی است. اما برای دروس سال دوازدهم که قرار است تستی و تشریحی کار شود:

کتاب‌های فرمول 20 گاج و یا ماجراهای من و درسام خیلی سبز برای داوطلبین کنکور ۱۴۰۳ مناسب است. این کتاب‌ها درسنامه خوب و تمرین‌های زیادی دارند که می‌تواند برای تقویت یادگیری و مهارت امتحان و نوشتن پاسخ کامل و تشریحی در امتحانات، مفید باشد. برای کار تستی هم کتاب های تست مجزا صرفاً برای دروس تخصصی تهیه کنید. البته اگر بخواهید برای این دروس تستی و تشریحی را در یک کتاب داشته باشید کتاب های چند منظوره مثل کتاب سیر تا پیاز گاج یا سه بعدی نشر الگو می تواند کافی باشد. این مورد آخر برای داوطلبین با سطح پایین تر توصیه می شود.

منابع مطالعاتی 1402 و 1403

و در نهایت اگر صرفاً نمونه سوال نیاز دارید از کتاب‌های ۶۴۲۰ گاج و یا شب امتحان خیلی سبز استفاده کنید. این کتاب‌ها بیشتر شامل نمونه سوال‌های امتحانات سال‌های قبل هستند.

زمان مورد نیاز

برای انجام برنامه ریزی باید زمان کافی برای مطالعه کردن داشته باشید. بعضی ها اشتباها فکر میکنند برنامه ریزی کنکور برای شرکت در کلاس یا دیدن فیلم آموزشی است در حالی که عمده زمان برنامه ریزی به مطالعه و تست زنی می گذرد. در هر حال برای اینکه بتوانید یک برنامه قابل قبول برای کسب رتبه برتر در کنکور طراحی کنید باید هفته ای حداقل 35 ساعت زمان آزاد داشته باشید. اگر مشغله دارید یا سرتان با کلاس شلوغ شده باید از قبل این زمان را فراهم کنید.

تعیین استراتژی و راهبرد

برنامه ریزی برای کنکور یک کار حیاتی و ضروری برای موفقیت است. در مورد برنامه ریزی کنکور اگر از بالا نگاهی داشته باشیم  به برنامه کلی برخورد میکنیم که به آن برنامه بلندمدت گفته میشود. در دل این برنامه بلندمدت  استراتژی وجود دارد. یعنی راهبرد و سیاست حمله به درس ها از همین الان تا روز کنکور (!) راهبرد و استراتژی از علوم نظامی گرفته شده و منظور ما این است که چطور و از چه مسیری به درس ها حمله کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم. کمترین کار لازم اسن است که در یک کاغذ بنویسید که به طور کلی برای ماه های پیش رو تا کنکور قرار است چه چیزهایی را بخوانید و چکار کنید. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح داده ایم.

استراتژی برنامه ریزی کنکور

 

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

انواع روش برنامه ریزی برای کنکور

برنامه درسی باید به نحوی طراحی شود که جامع و دقیق باشد. یعنی در عین اینکه چینش و ترتیب کل دروس را مشخص می‌کند، باید جزییات دقیق حجم، مدت و نحوه مطالعه شما را نیز مشخص کند. در ادامه، انواع روش‌های برنامه ریزی را به طور کامل توضیح می‌دهیم. با بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک، متوجه می‌شوید که کدام روش کاربرد بیشتری دارد و بهتر است که از آن استفاده کنید.

 روش برنامه ریزی زمانی

ساده ترین روشی که از آن می‌توانید برای برنامه ریزی کنکور 1403 استفاده کنید روش برنامه ریزی زمانی است. اما سادگی تنها نکته مثبت این روش است؛ چون به همان اندازه که برنامه زمانی ساده است، کم کاربرد و غیرمفید هم هست.

در این روش در جدول برنامه ریزی فقط اسم درس و مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته میشود، مشخص است.

عیب اصلی این روش مبهم بودن حجم مطاله است. یعنی مثلا اگر قرار باشد امروز 2 ساعت ریاضی مطالعه کنید، مشخص نیست که چه مبحثی و از کجا تا کجای آن مبحث را باید مطالعه کنید. مشخص نبودن حجم مطالعه باعث می‌شود که شما احساس مسئولیتی در برابر برنامه خود نداشته باشید. یعنی فکر کنید همین که 2 ساعت با درس ریاضی سرگرم بوده اید و چند تا تست حل کرده اید کافی است.

همچنین ایرادی دیگری که این روش دارد این است که تمرکز و حواس شما را فقط به ساعت محدود می‌کند. زیرا در این روش تنها فاکتوری که اهمیت دارد زمان است. با این روش شما فقط منتظر این می‌مانید که زمان پایان مطالعه آن درس فرا برسد و جلسه مطالعه را تمام کنید. حالا اینکه در وسط مطالعه یک مبحث باشید و هنوز آن مبحث به سرانجام نرسیده باشد دیگر اهمیتی ندارد.

در واقع باید حجم مطالعه هر درس در کنار مدت زمانش، مشخص باشد تا برنامه ریزی کاربردی و مفیدی باشد.

نمونه برنامه ریزی زمانی

روش برنامه ریزی حجمی

روش برنامه ریزی حجمی نسبت به روش برنامه ریزی زمانی، کمی پیچیده‌تر و البته کاربردی‌تر است.

در این روش برنامه ریزی درسی کنکور، حجم مطالبی که برای هر درس و در هر جلسه باید مطالعه شود، به دقت مشخص می‌شود. بنابراین طبق این روش برنامه ریزی شما می‌دانید که امروز برای ریاضی متلا باید 3 تا درسنامه از فصل مثلثات را بخوانید و 20 تست هم حل کنید.

پس تا اینجا متوجه شدید که چرا روش برنامه ریزی درسی حجمی از زمانی بهتر است؟ چون عیب مبهم بودن برنامه زمانی را اصلاح می‌کند.

عیبی که می‌توان برای برنامه حجمی به آن اشاره کرد این است که زمان مطالعه هر جلسه مشخص نیست. چرا این موضوع مهم است؟ چون ممکن است کسی مطالعه 3 درسنامه و حل 20 تست ریاضی را در 10 ساعت انجام دهد و فکر کند که این زمان برای این حجم نرمال است؛ ولی اینطور نیست!

باید زمان مطالعه هر درس در کنار حجمش، مشخص باشد تا برنامه ریزی کاربردی و مفیدی باشد. به خصوص برای افرادی که کندخوان هستند؛ تا بدانند هر چقدر که شد نمی‌توانند برای مطالعه یک حجم کم زمان بگذارند. پس باید سریعتر مطالعه کنند.

نمونه برنامه ریزی حجمی

روش برنامه ریزی حجمی-زمانی

پیچیده‌ترین و در عین حال بهترین روش برنامه ریزی درسی کنکور برنامه ریزی حجمی-زمانی است. در این برنامه هر دو فاکتور حجم و زمان مشخص هستند و عیب‌های دو روش قبلی را برطرف می‌کند.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 را چه خودتان بخواهید انجام دهید و چه به مشاور بسپارید، اولین قدم شناخت توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف‌تان است. برای مثال ممکن است شما کندخوان باشید. ممکن است در درس ریاضی ضعیف باشید. در این شرایط باید برای یک حجم مشخص، مدت زمان بیشتری برای شما در نظر گرفت.

اگر بدون شناخت دقیق و خیلی بلندپروازانه برنامه ریزی کنید، قطعا نمی‌توانید طبق برنامه پیش بروید. در نتیجه از درس خواندن ناامید می‌شوید. در حالی که مشکل فقط با یک برنامه ریزی درست حل می‌شود.

در شکل زیر مثالی از یک برنامه ریزی حجمی-زمانی را مشاهده می‌کنید. همه جزییات برنامه باید مشخص باشد تا خودتان و مشاور بهتر بتوانید پیشرفت درسی را مشاهده کنید.

نمونه برنامه ریزی حجمی زمانی

روش برنامه ریزی حجمی-زمانی با تست و تمرین معین

برنامه ریزی حجمی زمانی یک قدم تا بی نقص شدن فاصله دارد. آن قدم تعیین تعداد تست یا تمرین است.  تست و تمرین برای یادگیری و تثبیت درس ها ضروری است. اگر در برنامه خودتان این مورد را اضافه کنید برنامه تان بی نقص خواهد شد و این روش بهترین برنامه ریزی برای کنکور برای شماست. در مورد اهمیت تست و تمرین در برنامه ریزی کنکور 1403 و امتحانات نهایی در ادامه توضیح داده ایم.

نمونه برنامه ریزی حجمی زمانی با تست و تمرین معین

 

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

10 اصل برنامه ریزی کنکور 1403

برای انجام برنامه ریزی کنکور باید حتما اصولی را رعایت کنید. در ادامه این مقاله درمورد اصول برنامه ریزی کنکور به زبان ساده توضیح داده‌ایم. پس با دقت این اصول را بخوانید تا مهم‌ترین قدم موفقیت در کنکور خود را به درستی بردارید.

همچنین در ویدئوی زیر 7 تا از مهم ترین نکات توضیح داده شده است. حتماً آن را ببینید.

 

اصل 1: شخصی و خصوصی

برنامه ریزی درسی هر دانش آموز کنکوری باید شخصی و خصوصی باشد. یعنی برنامه باید با توجه به توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف شما طراحی شود. هیچ دو دانش‌آموزی نمی‌توانند با یک برنامه یکسان به موفقیت برسند. حتی اگر در سطح علمی یکسانی با دیگر دانش‌آموزان باشید، در مسیر کنکور بسیار متفاوت رفتار خواهید کرد.

نکته مهم دیگری که در مورد خصوصی بودن برنامه وجود دارد، تداوم اجرای برنامه است. اتفاقاتی که روزانه در زندگی هر دانش آموز رخ می‌دهد متفاوت است. برای مثال ممکن است امروز نوبت دکتر داشته باشید و چند ساعت از وقت شما را بگیرد. در برنامه ریزی کنکور ابتدا باید این موارد را در نظر بگیرید و بعد از آن برنامه خود را طراحی کنید.

با توجه به این توضیحات، برنامه ریزی کنکور 1403 باید انعطاف‌پذیر باشد. یعنی روزهایی که با اتفاقات غیرمنتظره از دست می‌روند باید زمانی برای جبران داشته باشند. البته این ویژگی نباید باعث شود که در اجرای برنامه تنبلی کنید! نباید آسوده خاطر باشید که اگر امروز حوصله درس خواندن ندارم، بعدا جبران می‌کنم. انعطاف پذیری برای مواقعی است که اتفاقات غیرمنتظره که تحت کنترل شما نیست، برنامه را بهم بزند.

همچنین ممکن است بعد از مطالعه یک درس متوجه شوید که برای یادگیری بهتر و تسلط بر آن، لازم است زمان بیشتری در نظر بگیرید. اگر برنامه شما انعطاف پذیر باشد، می‌توانید در مواقع لزوم برای درس‌هایی که نیاز دارند زمان بیشتری در نظر بگیرید.

اصل 2: پیش‌نیازهای درسی

بعضی از درس‌ها را باید با ترتیب مشخصی بخوانید. برای مثال فصل تابع ریاضی سال دهم باید قبل از فصل تابع ریاضی یازدهم خوانده شود. چون برای یاد گرفتن تابع ریاضی یازدهم لازم است که مطالب فصل تابع دهم را یاد گرفته باشید. پس برای مثال می‌گوییم فصل تابع ریاضی سال دهم، پیش‌نیاز یادگیری فصل تایع ریاضی یازدهم است.

اگر برنامه ریزی درسی با توجه به پیش‌نیازها تنظیم نشود، مطالب درسی را به خوبی یاد نمی‌گیرید. بیشتر دانش‌آموزان در چنین مواقعی تصور می‌کنند که مشکل آن‌ها این است که هوش و استعداد کافی ندارند. گرفتن نتیجه خوب در کنکور بیشتر از آنکه به هوش وابسته باشد، به یادگیری مهارت‌های مطالعه و تلاش وابسته است. یکی از این مهارت‌ها این است که شما در ابتدا مطالب پیش‌نیاز را مطالعه کنید و یاد بگیرید.

  • برای اطلاع بیشتر در مورد این موضوع در بخش قبلی مقاله به جدول مباحث تقویت پایه درسی توجه کنید. پییش نیازها را آنجا توضیح داده ایم.

اصل 3: تعادل بین مطالعه تستی و تشریحی

تا کنکور 1401 که سوالات آزمون شامل دروس عمومی و اختصاصی بود به داوطلبان کنکور توصیه می‌کردیم که در برنامه ریزی درسی کنکور بین دروس عمومی و اختصاصی تعادل برقرار کنند.

معیاری که باید برای برقراری تعادل بین درس‌های عمومی و اختصاصی در نظر می‌گرفتند، ضریب هر درس در کنکور است. ضرایب درس‌های اختصاصی 3 برابر ضرایب درس‌های عمومی بود. البته این ضرایب کمتر دروس عمومی به معنای کنار گذاشتن آن‌ها و یا شروع مطالعه از عید نبود. بلکه باید مطالعه و البته تست‌زنی دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی جلو می‌بردند ولی با صرف وقت کمتر.

با توجه به تغییراتی که از کنکور 1403 قرار است اعمال شود، دیگر از دروس عمومی در آزمون کنکور سوالی طرح نمی‌شود. یعنی در جلسه کنکور فقط باید به سوالات دروس اختصاصی پاسخ دهید که تاثیر آن در قبولی دانشگاه 50درصد است. 50 درصد باقی‌مانده مربوط می‌شود به نمره امتحانات نهایی که به صورت تشریحی برگزار می‌شود.

از این به بعد در برنامه ریزی کنکور 1403 و بعد از آن، علاوه بر تعادل بین دروس عمومی و اختصاصی باید بین مطالعه تستی و تشریحی هم تعادل برقرار کنید. این موضوع هم برای دانش‌آموزان اهمیت دارد و هم فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند.

در امتحانات تشریحی برخلاف آزمون‌های تستی فقط جواب آخر ارزش ندارد؛ بلکه نمره کامل به پاسخ و راه‌حل کامل داده می‌شود. پس در امتحانات تشریحی دیگر تکنیک و روش‌های میانبر کاربرد ندارد و باید کاملا طبق متن و راه‌حل کتاب به سوالات جواب بدهید.

  • در نمونه‌ برنامه‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهیم، زمان مناسب برای مطالعه تستی و تشریحی را مشخص کرده‌ایم. در انتهای مقاله می توانید آنها را پیدا کنید.

اصل 4: تعیین اولویت‌ها و حذفیات

یکی از اصول برنامه ریزی برای کنکور این است که در طراحی برنامه ریزی کنکور 1403 به بعضی درس‌ها توجه بیشتری داشته باشید و آن‌ها را در اولویت قرار دهید. همچنین اگر شروع دیرهنگام داشته اید و زمان کافی برای مطالعه همه مطالب درس‌های مختلف ندارید، توصیه می‌کنیم بعضی فصل‌ها و مطالب را حذف کنید. در این صورت می‌توانید زمان کافی برای مطالعه و تسلط بر بخشی از مطالب که خوانده‌اید، داشته باشید.

بسیاری از داوطلبان کنکور استرس این را دارند که آیا تا کنکور می‌توانند مطالب درسی را به اصطلاح تمام کنند یا نه. برای موفقیت در کنکور چیزی به اسم تمام کردن معنا ندارد. شما باید آنچه را که می‌خوانید به خوبی یاد بگیرید و بر آن تسلط پیدا کنید تا در جلسه کنکور بتوانید به سوالات بیشتری پاسخ صحیح بدهید.

اینکه همه فصل‌های درس‌های مختلف را یک دور بخوانید و به اصطلاح تمام کنید، شما را به نتیجه مطلوب در کنکور نمی‌رساند. با یکبار مطالعه و عدم تسلط کافی، تعداد پاسخ‌های غلط و نمره منفی شما در کنکور قطعا بالا خواهد بود و رتبه بدی را کسب می‌کنید.

اگر حتی 70 درصد مطالب کنکور را اصولی مطالعه کنید و به تسلط 100 درصد برسید، بهتر از آن است که 100 درصد مطالب را غیراصولی مطالعه کنید و به تسلط نرسید.

 

  • برای رعایت این موضوع در ادامه مقاله به جدول مباحث تقویه پایه درسی نگاه کنید و مقاله مهم زیر را نیز بخوانید.
مقاله مهم  حذف مباحث سخت کنکور | انتخاب فصل های آسان و مهم برای شروع دیرهنگام

اصل 5: هدف‌گذاری بلندمدت

برنامه ریزی برای کنکور 1403 باید طبق هدف شما در کنکور باشد. اینکه چه رتبه‌ای می‌خواهید به دست بیاورید مسیر برنامه ریزی شما را مشخص می‌کند. بنابراین با توجه به هدف خود باید در ابتدای مسیر، برنامه بلندمدت خود را تنظیم کنید.

برنامه ریزی بلند مدت دورنمای مسیر کنکور را مشخص می‌کند. وقتی از اول راه بدانید که قرار است چه مسیری را طی کنید، سردرگم نخواهید بود. چون حجم مطالبی که باید بخوانید زیاد است، ممکن است در اول راه مضطرب باشید. اضطراب از این که این حجم زیاد مطالب کی تمام می‌شود؟ با برنامه بلندمدت می‌توانید با آگاهی و خیال راحت حرکت کنید و مطمئن باشید که در مسیر درستی هستید. ضمناً اصل 6 که گفتیم در هدف گذاری بلند مدت لحاظ می شود. یعنی اگر قرار است چیزی حذف شود یا تمرکز روی مطالب خاصی قرار گیرد در برنامه بلند مدت باید مشخص شود.

اصل 6: حجمی-زمانی

حجمی-زمانی بودن برنامه ریزی کنکور 1403 به مسیر درس خواندن شما جهت می‌دهد. تا زمانی که مشخص نکرده باشید برای هر زمان مطالعه چه حجمی از مطالب باید خوانده شود، برنامه ریزی شما موثر نخواهد بود.

یکی از چالش های اصلی برنامه ریزی درسی کنکور که با آن رو به رو می شوید، تعیین حجم و زمان متناسب با هم است. این مشکل به این دلیل است که هنوز به مطالعه کنکوری عادت نکرده‌اید و روش‌های مطالعه هر درس را نمی دانید.

اگر روش مطالعه هر درس و اصول برنامه ریزی را به خوبی یاد بگیرید، کم کم می‌توانید زمان و حجم استاندارد مطالعه و تست‌زنی هر درس را با هم هماهنگ کنید. بنابراین اگر تازه شروع کرده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید این هماهنگی را ایجاد کنید، زود ناامید نشوید. به هیچ وجه برنامه را بدون تعیین حجم مطالعه، تعداد تست و زمان لازم برای آن جلو نبرید.

  • نمونه برنامه حجمی زمانی را در بخش قبلی مقاله آورده ایم. آن را ببینید. برنامه ریزی حجمی زمانی با تعداد تست و تمرین معین برای کنکور قدرتمندترین نوع برنامه است.

اصل 7: تست و تمرین

اهمیت حل تست و تمرین آنقدر زیاد است که تصمیم گرفتیم آن را به عنوان یک اصل مجزا در برنامه ریزی کنکور 1403 مطرح کنیم.

بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور فکر می‌کنند حل تست و تمرین جدا از مطالعه است. به همین دلیل اگر در برنامه درسی آن‌ها بنویسیم 2 ساعت مطالعه شیمی، طی آن 2 ساعت فقط از روی کتاب درسی یا درسنامه کتاب کمک آموزشی روخوانی می‌کنند.

مطالعه و تست‌زنی دو کار جدا از هم نیستند؛ بلکه تست‌زنی مرحله‌ای از مطالعه است. با حل تست و تمرین آنچه را که خوانده‌اید کامل‌تر یاد می‌گیرید و به تسلط می‌رسید. پس در برنامه ریزی برای کنکور 1403 از همین ابتدا سعی کنید که تعداد تست‌های هر جلسه را متناسب با وقت و توانایی خود مشخص کنید.

برنامه ریزی حجمی زمانی اگر تعداد تست و تمرین را در خود داشته باشد از لحاظ ساختار روزانه به یک برنامه استاندارد تبدیل می شود. نمونه چنین برنامه ای در انتهای مقاله وجود دارد.

اصل 8: تنوع درسی روزانه

در نوشتن برنامه ریزی کنکور 1403 دقت کنید که برنامه خسته‌کننده نشود. خیلی مهم است که انرژی و انگیزه خود را تا روز کنکور حفظ کنید. یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند تا در طی روز و اجرای برنامه انرژی خود را حفظ کنید، رعایت تنوع درسی روزانه است.

علاوه بر آن باید توجه کنید که کیفیت مطالعه برای کنکور خیلی مهم است. اگر در طی روز، درس‌های مختلف را مطالعه کنید، دیرتر تمرکز خود را از دست می‌دهید. خواندن مداوم یک نوع درس در طی روز، رفته رفته باعث می‌شود که خسته شوید و مطالب آن درس را با دقت کمتری بخوانید.

سر جلسه آزمون کنکور باید بتوانید بدون مکث و استراحت به سراغ سوالات درس بعدی بروید. بنابراین پشت سر هم باید مطالب درس‌های مختلف را به یاد بیاورید. در طول سال کنکور باید این کار را با داشتن تنوع در برنامه درسی روزانه خود تمرین کنید.

دلیلی دیگری که داشتن تنوع در برنامه ریزی کنکور 1403 مهم است این است که همه دروس را باید با هم جلو ببرید. نمی‌شود این ماه فقط دروس زیست و ریاضی را بخوانید و در ماه بعد فقط دروس فیزیک و شیمی. چون با این روش دیگر نمی‌شود درس‌ها را به موقع و با فاصله زمانی درست مرور کرد.

اصل 9: مرورهای درست و به موقع

بدون مرور اصولی و به موقع، تمام زحماتی که برای مطالعه درس‌ها می‌کشید از دست می‌رود. مطالعات علمی زیادی برای قدرت به خاطر سپاری مطالب انجام شده است. این مطالعات می‌گویند که زمان مرور هر درس و نحوه مرور آن بسیار مهم است.

استفاده از منحنی فراموشی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای مرور درس‌ها در سال کنکور می‌توانید از آن کمک بگیرید. طبق منحنی فراموشی، هر درسی که خوانده می‌شود اگر در بازه زمانی 7 روزه بعد از مطالعه اول، مرور نشود به راحتی فراموش می‌شود. به طوری که بعد از یک هفته، بیشتر از نصف مطالب مهم درس را فراموش می‌کنید. تنها چیزی که در ذهنتان می‌ماند کلیات مطالب است.

منحنی فراموشی

حتی اگر مرورهای اول و دوم خود را به موقع و سر زمان مناسب انجام دهید ولی مرورهای بعدی را جدی نگیرید، باز هم بعد از گذشت مدتی، مطالب را به راحتی فراموش می‌کنید. علاوه بر آن سوالات کنکور بیشتر از جزییات کتاب‌های درسی مطرح می‌شوند. یعنی اگر فقط کلیات هر درس را بلد باشید نمی‌توانید درصدهای خوبی را به دست بیاورید. پس حتما مرور درس‌ها را جدی بگیرید.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

اصل 10: داشتن آزمون

در برنامه ریزی کنکور 1403 باید حتما آزمون‌های آزمایشی و شبیه‌ساز کنکور جای داشته باشد. با آزمون دادن است که اشکالات و نقاط ضعف شما پیدا می‌شود. به این ترتیب بعد هر آزمون می‌توانید برنامه درسی خود را اصلاح کنید و وقت بیشتری برای درس‌ها و مطالبی که ضعف دارید، بگذارید.

در سال های گذشته بسیار دیدیم دانش اموزانی را که با وجود تلاش فراوان نتیجه دلخواه را در کنکور نگرفته اند. علت این موضوع غافل شدن از آزمون آزمایشی است. آزمون میتواند از قبل مثل تمرینات یک ورزشگار حرفه ای شما را برای مسابقه نهایی آماده کند.

به طور کلی برای آزمون دادن دو راه پیش روی یک دانش آموز است: 1- خود را با آزمون های موسسات هماهنگ کند 2- آزمون شخصی و متناسب با پیشروی خودش برایش طراحی شود. با توجه به اینکه همه نمیتوانند با مورد 1 مچ شوند پس روش 2 میتواند راهکار بسیار خوبی برای دانش آموز باشد تا این اصل مهم را در برنامه خودش داشته باشد.

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

 برنامه ریزی کنکور 1403 طبق زمان شروع

برای شروع از یک زمان خاص باید راهبرد مطالعه مشخص شود. راهبرد یا استراتژی یعنی چه مباحثی از دروس را به چه ترتیبی مطالعه کنید که بهترین نتیجه حاصل شود. اگر بخواهید اصطلاحاً گتره‌ای درس بخوانید 🙂 مطمئنا افراد باهوش از شما بهتر عمل میکنند و در رقابت کنکور موفق نمیشوید. شخصی و اختصاصی بودن برنامه ریزی درسی کنکور اولین اصلی بود که به آن اشاره کردیم. برنامه ریزی درسی هر داوطلب کنکور باید بعد از شناخت و اطلاع از توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف او و با در نظر گرفتن زمانی که در اختیار دارد، نوشته شود.

داوطلبان کنکور را می‌توان به دو دسته کلی فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم طبقه‌بندی کرد. در ادامه، استراتژی‌های برنامه ریزی کنکور 1403 را برای هر کدام از این دو گروه به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

یک جدول مهم داریم به اسم تقویت پایه. ابتدا به این جدول خوب دقت کنید تا بعد به سراغ توضیحات برویم.

جدول مباحث تقویت پایه درسی

 

برنامه ریزی کنکور 1403 از تابستان

برای فارغ التحصیلان

اگر فارغ‌التحصیل هستید و از تابستان سال 1402 شروع به مطالعه برای کنکور میکنید، اولین و بهترین کاری که می‌توانید در تابستان انجام دهید این است که مباحث مهم برای تقویت پایه را مطالعه کنید. بعد از آن و از مهر ماه طبق برنامه‌ای که در ادامه توضیح می‌دهیم پیش بروید.

خواندن این مطالب در ابتدای کار کمک می‌کند که باقی مطالب را بهتر و سریع‌تر یاد بگیرید. مباحث مهم برای تقویت پایه را در شکل بالا برای شما آورده‌ایم. جدول بالا که به آن جدول تقویت پایه درسی می گوییم برای کلیه دروس چه تستی و چه تشریحی تهیه شده است. هیچ تفاوتی ندارد، برای موفقیت در کنکور یا امتحانات نهایی باید ابتدا پایه درسی را تقویت کنید.

اگر زمان خوبی دارید و ساعت مطالعه تان اجازه می‌دهد، بعد از مطالعه و تست‌زنی مطالب تقویت پایه به سراغ سایر مباحث بروید و کار مطالعه تان را تکمیل کنید. در مجموع درس های تخصصی در اولویت بالاتری هستند و سپس نقاط ضعف دروس عمومی (به جز حفظیات آن).

  • متاسفانه طبق آخرین اخبار (شهریور 1402) ترمیم معدل فقط در خرداد 1403 امکان پذیر است. پس داوطلبان باید از قبل برای این امتحانات آماده شوند و امکان تقسیم امتحانات در طول سال وجود ندارد.

برای پایه دوازدهم

اگر می‌خواهید از تابستان قبل از از سال دوازدهم برنامه ریزی برای کنکور 1403 را شروع کنید بهتر است در تابستان مباحث مهم برای تقویت پایه را طبق جدول بالا در برنامه قرار دهید. سعی کنید روی مباحث سال دهم بیشتر از سال یازدهم وقت بگذارید زیرا مدت زمان بیشتری از خواندن آنها گذشته است و معمولا در تقویت پایه تاثیرگذار تر است. البته دقت کنید نگاه ما به برنامه ، تفکیک سال دهم و یازدهم نیست، باید به برنامه مبحثی نگاه کنیم تا روی مهم ترین ها تمرکز شود. جدول تقویت پایه به همین نحو تهیه شده است.

اگر زمان خوبی دارید و ساعت مطالعه تان اجازه می‌دهد، بعد از مطالعه و تست‌زنی مطالب تقویت پایه به سراغ سایر مباحث پایه دهم و یازدهم بروید و کار مطالعه تان را تکمیل کنید. در مجموع درس های تخصصی در اولویت بالاتری هستند و سپس نقاط ضعف دروس عمومی (به جز حفظیات آن).

بعضی ها پیشخوانی سال دوازدهم را توصیه میکنند، این کار فقط برای دانش آموزانی که پایه درسی خوبی دارند و از قبل روی دهم و یازدهم کار کرده اند توصیه می شود. برای دانش آموزان متوسط و ضعیف تمرکز روی تقویت پایه درسی در دروس تخصصی و عمومی بسیار بهتر است.

برنامه ریزی کنکور 1403 از پاییز (متعارف)

علت اینکه این برنامه را متعارف نامیده‌ایم این است که بیشتر داوطلبان کنکور از مهر ماه شروع به مطالعه برای کنکور سال بعد می‌کنند. هدف گذاری بلند مدت این برنامه ریزی برای کنکور 1403 را در ادامه می‌توانید ببینید. حتی آزمون های آزمایشی هم طبق همین الگو برنامه خود را تنظیم می کنند.

برای فارغ التحصیلان

راهبرد برنامه ریزی برای کنکور 1403 - فارغ التحصیل

مهر تا آذر 1402: مطالعه مطالب پایه دهم و تمرکز روی مباحث تقویت پایه (تستی و تشریحی) . به صورت موازی مطالب نیمسال اول دوازدهم نیز مطالعه می‌شود.

دی 1402: مطالب مطالعه شده جمع بندی تستی و تشریحی می شوند. تمرکز این ماه باید روی جمع بندی تشریحی و تستی برای تسلط روی مباحث نیمسال اول باشد. در امتحانات دی ماه طبق آخرین اخبار (شهریور 1402) امکان ترمیم معدل وجود ندارد.

بهمن و اسفند 1402: مطالب پایه یازدهم به موازات مطالب نیمسال دوم دوازدهم مطالعه می‌شوند.

فروردین 1403: مطالب پایه دهم و یازدهم مرور و جمع بندی می‌شوند. اگر وضعیت درسی روبه بالا و مثبت باشد، دوازدهم به این ماه اضافه می شود. در این ماه آزمون شبیه ساز ضروری است. هدف فعالیت های این ماه آمادگی برای شرکت در کنکور اردیبهشت 1403 است. برای بیشتر داوطلبین در این کنکور میتوان فقط مباحث پایه را مد نظر داشت.

اریبهشت 1403: این ماه زمان برگزاری کنکور است. بعد از کنکور مطالب سال دوازدهم تکمیل و رفع اشکال و جمع بندی می‌شوند. هدف این است که برای امتحانات خرداد ماه آمادگی ایجاد شود. اگر ترمیم معدل را در برنامه خود ندارید، باید جمع بندی تستی و آزمون های شبیه ساز را داشته باشید.

خرداد 1403: در این ماه مطالب سال دوازدهم برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل مطالعه می‌شود. در کنار آن و در اواخر خرداد و ابتدای تیر جمع‌بندی تستی دروس تخصصی انجام می‌شود. آزمون شبیه ساز در این مرحله نیز وجود دارد.

 

برای پایه دوازدهم

راهبرد برنامه ریزی کنکور 1403- دوازدهم

مهر تا آذر 1402: مطالعه مطالب پایه دهم و تمرکز روی مباحث تقویت پایه (تستی و تشریحی) . به صورت موازی مطالب نیمسال اول دوازدهم نیز مطالعه می‌شود.

دی 1402: مطالب مطالعه شده جمع بندی تستی و تشریحی می شوند. بیشترین تمرکز روی دروس عمومی و تخصصی سال دوازدهم است.

بهمن و اسفند 1402: مطالب پایه یازدهم به موازات مطالب نیمسال دوم دوازدهم مطالعه می‌شوند.

فروردین 1403: مطالب پایه دهم و یازدهم مرور و جمع بندی می‌شوند. اگر وضعیت درسی روبه بالا و مثبت باشد، دوازدهم به این ماه اضافه می شود. در این ماه آزمون شبیه ساز ضروری است. هدف شرکت در کنکور اردیبهشت 1403 است. برای بیشتر داوطلبین در این کنکور میتوان فقط مباحث پایه را مد نظر داشت. زیاده روی در مطالعه مطالب متنوع سه پایه اصلاً توصیه نمی شود.

اردیبهشت 1403: این ماه زمان برگزاری کنکور است. بعد از کنکور، مطالب سال دوازدهم تکمیل و رفع اشکال و جمع بندی می‌شوند. هدف این است که برای امتحانات خرداد ماه آمادگی ایجاد شود.

هدف از دو مرتبه برگزار کردن کنکور در سال این است اضطراب مواجهه با کنکور کمتر شود و دو مرتبه فرصت قرارگیری در فضای کنکور را داشته باشید. برای کنکور اردیبهشت لازم نیست برنامه کل سال تحصیلی را بهم بریزید. هدف‌گذاری روی مباحثی که تا آن زمان مطالعه شده برای کنکور اردیبهشت کافی است.

خرداد 1403: در این ماه مطالب سال دوازدهم برای شرکت در امتحانات کتبی نهایی مرور و جمع بندی می‌شود. در کنار آن و در اواخر خرداد و ابتدای تیر جمع‌بندی تستی دروس تخصصی انجام می‌شود. آزمون شبیه ساز در این مرحله به طور جدی وجود دارد.

برنامه ریزی کنکور 1403 از زمستان  (شروع دیر هنگام)

اگر به هر دلیلی نتوانسته باشید از مهرماه شروع به خواندن کنید، ناامید نشوید. با وجود شروع دیرهنگام، اگر اصول برنامه ریزی درسی کنکور را رعایت کنید و ساعت مطالعه بالایی داشته باشید، همچنان می‌توانید نتیجه خوبی درکنکور 1403 بگیرید. نکات این بخش برای فرصت 4 الی 6 ماهه درست و قابل اجرا است.

راهبرد برنامه ریزی کنکور 1403- شروع دیرهنگام - 2

پشت کنکوری ها

در ادامه راهبرد برنامه ریزی ۶ ماهه را برای فارغ‌التحصیلان توضیح می‌دهیم.

بهمن و اسفند 1402: مطالعه مباحث تقویت پایه یا مباحث آسان و تست خیز پایه دهم و یازدهم و در کنار آن مطالب نیمسال اول دوازدهم. زمان این دو کار تقریباً 50-50 است.

فروردین 1403: در این ماه جمع‌بندی مطالب خوانده شده انجام می‌شود. هدف این است که گلچینی از مطالب پایه به همراه مطالب نمسال اول دوازدهم یادآوری و مرور شود تا برای کنکور اردیبهشت آمادگی کافی ایجاد شود. آزمون‌های شبیه ساز در این ماه وجود دارد.

اردیبهشت 1403: این ماه زمان برگزاری کنکور است. بعد از کنکور، مطالب سال دوازدهم تکمیل و رفع اشکال و جمع بندی می‌شوند. آزمون‌های شبیه ساز در این ماه وجود دارد.

خرداد 1403: در این ماه مطالب سال دوازدهم برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل مطالعه می‌شود. در کنار آن و در اواخر خرداد و ابتدای تیر جمع‌بندی تستی دروس تخصصی انجام می‌شود. آزمون شبیه ساز در این مرحله نیز وجود دارد.

نکته مهمی در تصویر بالا وجود دارد. برای افرادی که شروع دیرهنگام دارند تمرکز باید روی مباحث آسان و تست خیر باشد و بخشی از مطالب کنکور حذف می شود. در مقالات زیر مباحث اسان و تست خیز معرفی شده اند. حتما مطالعه کنید.

مباحث آسان و تست‌خیز زیست شناسی
مباحث آسان و تست‌خیز ریاضی تجربی
مباحث آسان و تست‌خیز فیزیک تجربی
مباحث آسان و تست‌خیز شیمی
مباحث آسان و تست‌خیز ریاضیات رشته ریاضی
مباحث آسان و تست‌خیز فیزیک رشته ریاضی

پایه دوازدهم

مراحل و تقسیم بندی مطالب درسی در این برنامه مشابه برنامه فارغ‌التحصیلان است. فقط با این تفاوت که شما بعد از مطالعه دروس نیمسال اول دوازدهم و رسیدن به مطالبی که سر کلاس تدریس می‌شود، دیگر نباید از برنامه مدرسه عقب بمانید و روی مطالعه تشریحی و آمادگی برای شرکت در امتحانات نهایی تمرکز کنید.

برای شروع از صفر دیرهنگام در پایه دوازدهم (۶ ماهه، ۵ ماهه یا 4 ماهه) به نکات زیر دقت کنید:

  • روی دروس عمومی دوازدهم شدیدا تمرکز کنید و در برنامه منظم خود درس ها را بخوانید تا در امتحانات نهایی خوب عمل کنید
  • روی دروس اختصاصی دوازدهم هم به اندازه کافی کار کنید. این دروس هم در امتحانات نهایی تاثیر دارند هم در کنکور.
  • در مورد امتحانات نهایی، تقویت پایه درسی برای هر دو دروس عمومی و تخصصی به جز درس دین و زندگی، حفظیات فارسی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی و سلامت و بهداشت مهم است. یعنی این دروس تقویت پایه ندارند و به سادگی نمره خوب به شما می دهند.

 

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

نکات برنامه ریزی کنکور هر رشته

اصول کلی برنامه ریزی برای کنکور 1403 برای تمام رشته‌ها ثابت است. اما در برنامه ریزی درسی برای هر رشته باید نکات خاصی را نیز در نظر بگیرید. در این قسمت از مقاله نمونه برنامه های واقعی و استانداردی ارائه شده که با الگو گرفتن از آنها میتوانید برای خودتان برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

درس زیست شناسی به دلیل ضریب و حجم بالایی که دارد باید هر روز در برنامه ریزی برای کنکور تجربی باشد. بعد از زیست شناسی، بیشترین ضریب را درس شیمی دارد. با توجه به تغییر سبک سوالات شیمی در چند سال اخیر و طرح سوالات شمارشی، باید روی افزایش سرعت تست‌زنی در این درس کار کنید.

دروس فیزیک و ریاضی با اینکه ضریب یکسانی دارند ولی در برنامه ریزی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. معمولا بیشتر داوطلبان رشته تجربی به مطالعه درس ریاضی علاقه‌ای ندارند و در این درس ضعیف‌اند. همین موضوع باعث شده که میانگین درصد داوطلبان تجربی در درس ریاضی بسیار پایین باشد. پس اگر شما یک درصد متوسط هم در درس ریاضی کسب کنید، تاثیر بیشتری نسبت به درس فیزیک روی رتبه‌تان می‌گذارد.

تغییر محسوسی که در برنامه ریزی کنکور تجربی خواهیم داشت، مربوط به درس زمین شناسی است. تا کنکور 1401 که زیرگروه‌های مختلف وجود داشت، بیشتر داوطلبان کنکور تجربی اصلا درس زمین شناسی را در برنامه ریزی درسی کنکور خود در نظر نمی‌گرفتند. اما کنکور 1402 نشان داد که زمین شناسی خیلی مهم است و باید در برنامه شما بخوبی کار شود.

در نمونه برنامه زیر یک برنامه حجمی زمانی با تعداد تست و تمرین معین و با در نظر گرفتن دروس مدرسه و تشریحی را مشاهده میکنید که می تواند دانش آموز را برای ورود به دانشگاه خوب (موفقیت در کنکور + امتحانات نهایی) آماده کند.

نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی روز مدرسه
نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی روز مدرسه

 

برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403

در کنکور ریاضی بیشترین ضریب و حجم مربوط به درس ریاضیات است. ریاضیات کنکور ریاضی را می‌توان به سه بخش ریاضیات پایه و حسابان، ریاضیات گسسته و آمار و احتمال و هندسه تقسیم بندی کرد. در برنامه ریزی کنکور ریاضی هر کدام از این بخش‌ها را به عنوان درسی جدا در نظر بگیرید. مهم‌ترین ریاضی برای شما، ریاضی پایه و حسابان است. همچنین تمام دروس ریاضی پایه دوازدهم مهم هستند.

اولویت دوم با درس فیزیک است که هم ضریب و هم حجم بیشتری نسبت به فیزیک رشته تجربی دارد. اولویت آخر هم با درس شیمی است.

دقت داشته باشید که در کنکور، با داشتن تعادل در درصد همه دروس رتبه بهتری کسب می‌کنید. برای مثال اگر ریاضیات و شیمی را هر دو  50 درصد بزنید بهتر از آن است که ریاضیات را 80 درصد و شیمی را 20 درصد بزنید

در نمونه برنامه زیر یک برنامه حجمی زمانی با تعداد تست و تمرین معین و با در نظر گرفتن دروس مدرسه و تشریحی را مشاهده میکنید که می تواند دانش آموز را برای ورود به دانشگاه خوب (موفقیت در کنکور + امتحانات نهایی) آماده کنید.

نمونه برنامه ریزی کنکور ریاضی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور ریاضی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور ریاضی روز مدرسه
نمونه برنامه ریزی کنکور ریاضی روز مدرسه

 

برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

با حذف زیرگروه‌ها و تعیین یک ضریب ثابت برای هر درس، برنامه ریزی کنکور انسانی بیشتر از ریاضی و تجربی نیاز به تغییر دارد.

بیشتر ضریب بین دروس انسانی مربوط به ادبیات تخصصی است و بعد از آن هم درس ریاضی. تا کنکور 1401 هم این 2 درس در همه زیرگروه بیشترین ضرایب را داشتند.

تغییر قابل ملاحظه ای که در رشته انسانی می‌بینیم، ضریب نسبتا بالای دروس تاریخ و جغرافیا است. در حالی که قبلا بعضی از داوطلبان کنکور انسانی این دو درس را اصلا نمی‌خواندند. اکنون ضریب دروس تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق، علوم اجتماعی و عربی تخصصی یکسان است.

دروس روانشناسی و اقتصاد قبلا در بیشتر زیرگروه‌ها، بیشترین ضریب را داشتند. اکنون هر دو پایین‌ترین ضریب را دارند و باید در برنامه ریزی کنکور انسانی متناسب با ضریب‌شان در برنامه درسی قرار گیرند.

در نمونه برنامه زیر یک برنامه حجمی زمانی با تعداد تست و تمرین معین و با در نظر گرفتن دروس مدرسه و تشریحی را مشاهده میکنید که می تواند دانش آموز را برای ورود به دانشگاه خوب (موفقیت در کنکور + امتحانات نهایی) آماده کنید.

نمونه برنامه ریزی کنکور انسانی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور انسانی روز آزاد
نمونه برنامه ریزی کنکور انسانی روز مدرسه
نمونه برنامه ریزی کنکور انسانی روز مدرسه

 

تاثیر تغییرات کنکور در برنامه ریزی کنکور 1403

کنکور 1402 و به دنبال آن کنکور 1403 تغییرات مهمی داشتند. برای انجام برنامه ریزی اول از همه این تغییرات و تاثیر هر کدام روی برنامه ریزی را بررسی میکنیم. بسیاری از مشاورین این تغییرات را نادیده میگیرند و به شیوه سنتی برنامه ریزی می کنند. باید بدانید که روشهای قدیمی برای کنکور 1403 کاملاً غیرمفید و اتلاف زمان هستند.

حذف دروس عمومی و تاثیر روی برنامه ریزی کنکور 1403

دروس عمومی از کنکور سال 1403 حذف شده اند. مهم ترین تاثیر این کار رقابت سنگین تر روی دروس اختصاصی است. قبلاً با مطالعه دروس عمومی که آسان تر هستند میتوانستید درصدهای آنها را در کنکور کسب کنید. البته تمرکز شما برای مطالعه تستی دروس اختصاصی بیشتر می شود و این نقطه قوت این اتفاق است. همچنین کوتاه شدن زمان آزمون کنکور آرامش شما را بیشتر می کند.

 

حذف زیر گروه ها و تاثیر روی برنامه ریزی کنکور 1403

بر خلاف کنکورهای گذشته در کنکور 1403 خبری از زیر گروه نیست. یعنی تنها یک نمره برای کنکور هر داوطلب صادر میشود. پس هیچ داوطلبی نمیتواند بر اساس هدف خود روی درسی بیشتر یا کمتر وقت بگذارد. که متاسفانه این موضوع مقداری کار داوطلب را سخت می کند. بنابراین باید روی همه دروس به نسبت ضریب شان وقت گذاشته شود تا نمره نهایی داوطلب در کنکور قابل قبول بشود.

به جداول زیر توجه کنید.

رشته تجربی
دفترچه درس ضریب تعداد تست زمان پاسخگویی
1 زیست شناسی 12 45 45 دقیقه
2 فیزیک 7 30 40 دقیقه
شیمی 9 35 35 دقیقه
3 ریاضی 7 30 45 دقیقه
زمین شناسی 1 15 15 دقیقه

اگر یک داوطلب تجربی بخواهد 51 ساعت در هفته مطالعه کند باید حدوداً 18 ساعت زیست، 10.5 ساعت فیزیک، 13.5 ساعت شیمی، 10.5 ساعت ریاضی و 1.5 ساعت زمین شناسی مطالعه کند.

رشته انسانی
دفترچه درس ضریب تعداد تست زمان پاسخگویی
1 ریاضی 6 20 30 دقیقه
فارسی 8 30 30 دقیقه
علوم اجتماعی 5 15 25 دقیقه
روانشناسی 2 15
2 عربی 5 20 20 دقیقه
تاریخ 5 13 20 دقیقه
جغرافیا 5 12
فلسفه و منطق 5 20 20 دقیقه
اقتصاد 2 15 15 دقیقه

اگر یک داوطلب انسانی بخواهد 43 ساعت مطالعه داشته باشد باید برای هر درس به اندازه ضریب ان وقت بگذارد. یعنی برای ریاضی 6 ساعت، فارسی 8 ساعت، علوم اجتماعی 5 ساعت و … . که البته بر حسب راهبرد میتواند اندکی تغییر نماید.

رشته ریاضی
دفترچه درس ضریب تعداد تست زمان پاسخگویی
1 ریاضی 12 40 70 دقیقه
2 فیزیک 9 35 45 دقیقه
شیمی 7 30 30 دقیقه

و اگر یک داوطلب کنکور ریاضی بخواهد 42 ساعت برای کنکور مطالعه کند باید 18 ساعت ریاضی، 13.5 ساعت فیزیک و 10.5 ساعت شیمی مطالعه کند.

 

تاثیر 50% معدل نهایی در پذیرش دانشگاه و تاثیر در برنامه ریزی کنکور

تا سال 1401 تاثیر معدل مثبت بود. اما در کنکور 1403  قرار است معدل 50% در قبولی دانشگاه تاثیر داشته باشد. این به این معناست که امتحانات تشریحی نهایی که حدود 10 درس از سال دوازدهم است، نقش خیلی خیلی پر رنگی در قبولی داوطلب دارد. در کنکورهای قدیم، دانش آموز فقط روی مطالعه تستی و کنکور متمرکز بود، اما در کنکور 1403 حدود نیمی از زمان مطالعه دانش آموز باید به آمادگی برای امتحانات نهایی اختصاص پیدا کند.

سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی
سال عمومی تخصصی جمع
1402 26% 14% 40%
1403 28% 22% 50%
1404 و بعد از آن 30% 30% 60%

پس نتیجه این است که در برنامه ریزی برای کنکور 1403، حضور دروس تشریحی نهایی کاملاً ضروری است.

برگزاری دو کنکور در اردیبهشت و تیر 1403 و تاثیر آن

کنکور 1403 قرار است در دو نوبت برگزار شود. اردیبهشت و تیر. دو نوبت بودن استرس کنکور را کم می کند. اما فشار سه ماهه پایانی اردیبهشت، خرداد و تیرماه بسیار بالاست. راهبرد برنامه ریزی برای کنکور 1403 باید طوری باشد که این فشار کمتر شود و از فرصت دو کنکور در کنار امتحانات خرداد ماه استفاده شود.

برای اطلاع کامل از نحوه برگزاری کنکور 1403 کلیک کنید.

ترمیم معدل و برنامه ریزی کنکور و نهایی

حال که برای کنکور 1403 و بعد از آن تاثیر امتحانات نهایی افزایش یافته و قطعی شده، باید برای آن برنامه ریزی بهتری انجام داد. این موضوع هم برای دانش‌آموزان سال دوازدهم صدق می‌کند و هم فارغ‌التحصیلان. زیرا آن‌ها هم می‌توانند با شرکت در امتحانات ترمیم معدل، نمرات امتحانات نهایی خود را بالاتر ببرند.

برنامه ریزی  برای امتحانات نهایی و موفقیت در کنکور

اگر دانش‌آموز هستید فقط کافی است در طول سال و همراه با برنامه مدرسه جلو بروید تا در امتحانات خرداد نتیجه مطلوب بگیرید. در نمونه برنامه ریزی روزانه‌ای که در ادامه تصویر آن را آورده‌ایم می‌توانید ببینید که در کنار جلسات مطالعه تستی، مطالعه تشریحی را هم قرار داده‌ایم.

اگر فارغ‌التحصیل هستید، احتمالا اگر نمره کتبی دروس زیر 18 باشد باید ترمیم معدل کنید. اما  شاید نیاز نداشته باشید در همه درس‌ها ترمیم معدل کنید و نمراتتان در بعضی درس‌ها خوب باشد. ضمن اینکه قبلا مطالب درسی را خوانده‌اید و برایتان مثل یک دانش‌آموز دوازدهمی تازگی ندارد. بنابراین به مطالعه تشریحی در طول سال نیاز ندارید. اما اگر ضعف پایه دارید از ابتدا شروع کنید و روی رفع نقاط ضعف پایه تمرکز کنید.

بعضی از دروس نیاز به تقویت پایه دارند مثل درس ریاضی و شیمی برای رشته تجربی و ریاضی. یا علوم و فنون و عربی برای رشته انسانی. در دروس عمومی نیز فارسی، عربی و زبان نیاز به پایه قوی دارند و برای موفقیت در امتحانات نهایی دوازدهم همه این درس ها باید از قبل اشکالات پایه ای خود را رفع کرده باشید.

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

آموزش قدم به قدم برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1403

حالا که با اصول کلی نوشتن برنامه ریزی کنکور 1403 آشنا شدید، بیایید که باهم ۰ تا ۱۰۰ نوشتن یک برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور را تمرین کنیم.

فازبندی و تعیین برنامه بلند مدت

در مرحله اول باید با توجه به اینکه دانش‌آموز هستید یا فارغ‌التحصیل و اینکه از چه زمانی می‌خواهید برای کنکور شروع به درس خواندن کنید، یک برنامه ریزی بلندمدت و راهبرد تعیین کنید.

بعد از هدف‌گذاری و نوشتن برنامه بلند مدت، باید آن را به بازه‌های زمانی کوچک‌تر تقسیم کنید. به این صورت که حجم مطالبی را که باید طی یک ماه، یک هفته و در نهایت یک روز بخوانید مشخص کنید.

دقت داشته باشید که نمی‌شود از روزی که تصمیم به شروع گرفته اید، برنامه روزانه کل روزهای باقیمانده تا کنکور را بنویسید. زیرا هیچ‌کس از فردای خودش خبر ندارد و ممکن است کلی اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد. همچنین ممکن است هنوز شناخت دقیقی از سرعت مطالعه خود نداشته باشید و از برنامه‌ای که نوشتید عقب بمانید.

بنابراین باید برنامه ریزی درسی روزانه خود را حداکثر هر هفته طراحی کنید. اگر بیشتر از این باشد، مثلا اگر در ابتدای هر ماه بخواهید برنامه سی روز آینده را مشخص کنید، ریسک خطا و فاصله گرفتن از برنامه بالا می‌رود.

مراحل برنامه ریزی برای کنکور

در نظر گرفتن برنامه مدرسه و آزمون

به هنگام طراحی برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور باید برنامه مدرسه را در نظر بگیرید. برای مثال اگر شنبه کلاس ریاضی دارید، بهتر است که عصر شنبه زمانی را برای مطالعه مطالبی که در کلاس تدریس شده است، در نظر بگیرید.

برای گرفتن بهترین نتیجه از کلاس‌های درس، بهتر است که درس هر روز را در همان روز مطالعه و تمرین کنید.

همچنین باید برنامه‌ای که می‌نویسید با امتحانات مدرسه و آزمون‌های آزمایشی هماهنگ باشد.

اولویت بندی دروس براساس اهمیت و حجم

ارزش همه دروس در کنکور یکسان نیست. این ارزش با مفهوم ضریب مقایسه می‌شود. هرچه ضریب یک درس در کنکور بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارد و گرفتن درصد بالاتر در آن درس اهمیت بیشتری دارد.

همانطور که قبلا گفته شد، در کنکور 1403 دو تغییر مهم خواهیم داشت که روی برنامه ریزی کنکور 1403 و بعد از آن تاثیر گذار است. یکی آن است که دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده‌اند و دیگر نباید مطالعه تستی برای دروس عمومی در نظر بگیریم. تغییر دوم حذف زیر گروه‌ها است. اکنون که مفهوم زیرگروه‌ حذف شده است، هر درسی ضریب ثابتی دارد که اهمیت آن درس را نشان می‌دهد. در شکل زیر ضرایب دروس مختلف را در هر رشته، می‌توانید ببینید.

به غیر از ضریب، حجم دروس هم در اولویت بندی برنامه درسی نقش دارد. درسی که حجم بیشتری دارد، باید در اولویت بالاتری باشد تا وقت کافی برای مطالعه آن در نظر بگیرید.

ضرایب دروس در کنکور 1402 و کنکور 1403

 

تعیین تعداد و بازه زمانی جلسات مطالعه هر درس

می‌توان گفت آخرین قدم در نوشتن برنامه ریزی کنکور 1403 تعیین تعداد و بازه زمانی مطالعه هر جلسه است. این مرحله باید با شناخت دقیق از توانایی و سرعت مطالعه خودتان باشد.

برای مثال ۵۰ کادر درسنامه و ۱۵۰ تست از یک فصل شیمی را می‌توانید به ۱۰ جلسه ۲ ساعته تقسیم کنید. یعنی در هر جلسه باید ۵ کادر درسنامه بخوانید و ۱۵ تست حل کنید. این تنها یک مثال است و لزوما همه قرار نیست با این سرعت مطالعه کنند.

شکل زیر نمونه ای از یک برنامه ریزی روزانه است. جلسات مطالعه تستی/تشریحی و اختصاصی/عمومی با زمانی متناسب با درس آن جلسه مشخص شده است.

واحدهای برنامه ریزی برای کنکور

تعیین برنامه روتین

در کنار برنامه اصلی یک برنامه کوچک و مستقل هم وجود دارد به نام برنامه روتین. در نوشتن برنامه روتین هم از همان اصولی که توضیح داده‌ایم باید استفاده کنید. تفاوت برنامه روتین با برنامه اصلی در این است که جلسات آن کوتاه است و معمولا شامل تست‌زنی نمی‌شود.

برنامه روتین بیشتر مناسب مرور کردن مطالب حفظی و فرار است. در عکس زیر، مطالبی را که می‌توانید در برنامه روتین قرار دهید توضیح داده‌ایم.

برنامه روتین کنکوری ها

نوشتن گزارش مطالعه در دفتر برنامه ریزی

تا اینجا یاد گرفتید که چطور برنامه ریزی برای کنکور 1403 را اصولی طراحی کنید. اما آنچه که مهم‌تر است، اجرای آن است. حتی اگر بهترین برنامه ریزی درسی کنکور را هم انجام دهید، بدون انجامش هیچ ارزشی ندارد.

در مسیر کنکور داشتن پیوستگی خیلی مهم است. یکی از کارهایی که این پیوستگی را تقویت می‌کند نوشتن گزارش مطالعه است.

اگر هر روز گزارشی از درس خواندن خود را در دفتر برنامه ریز یادداشت کنید، بهتر می‌توانید عملکرد خودتان را ارزیابی کنید. با این کار هم شناخت بهتری از توانایی و سرعت مطالعه خود پیدا می‌کنید و هم هر روز سعی می‌کنید از روز قبل بهتر شوید. اگر مدتی به صورت منظم از دفتر برنامه ریزی برای یادداشت میزان درس خواندن استفاده کنید، مشاهده می‌کنید که چقدر نسبت به زمانی که تازه شروع کرده بودید، پیشرفت کرده‌اید.

به همین دلیل ما یک دفتر برنامه ریزی کامل برای شما طراحی کرده‌ایم که این نیاز شما را برطرف کند. برای آشنایی با دفتر برنامه ریزی کنکور دورخیز می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

برنامه ریزی کنکور 1403 مطابق با آخرین تغییرات 23
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

مدیریت انرژی در برنامه ریزی کنکور

برای خوب درس خواندن و یادگیری بالا، باید انرژی جسمی و روحی شما شارژ باشد. برای اینکه بتوانید انرژی خود را مدیریت کنید و با کمترین خستگی و بیشترین بازدهی درس بخوانید باید خواب، استراحت، ورزش و تغذیه خود را تنظیم کنید و برایشان برنامه ریزی داشته باشید.

برنامه ریزی برای خواب خوب

تنظیم خواب یک عامل مهم و زمینه ساز برای مطالعه باکیفیت است. بدن شما به روزانه حدود 7-8 ساعت خواب مفید و خوب نیاز دارد. برای این موضوع بهتر است هرشب ساعت 11 بخوابید و ساعت 6 صبح بیدار شوید. در این بازه هورمونهای مفید در بدن تان تولید می شود که موجب سرحالی و نشاط شما خواهد شد. اگر به هر علتی خوابیتان تنظیم نیست از این مقاله کمک بگیرید.

مدیریت استراحت روزانه

در طول روز که مطالعه می‌کنید باید بعد از هر 90 دقیقه 15 دقیقه استراحت کنید. در هنگام استراحت استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر ممنوع است. بهتر است نرمش کنید، آب بنوشید، خوراکی های سالم مصرف کنید و ترجیحا از محیط مطالعه دور باشید تا زمان استراحت تمام شود.

برنامه ریزی برای ورزش

فعالیت بدنی برای عملکرد صحیح مغز شما لازم است. بی حرکت ماندن باعث میشود احساس کسالت و خستگی ذهنی بکنید و روی عملکردتان تاثیر منفی بگذارد. از طرفی باشگاه رفتن یا ورزش حرفه‌ای در سال کنکور وقت گیر است و توصیه نمی‌شود. بهترین کار اسن است که در طول روز و در زمان‌های استراحت نرمش کنید، قدری پیاده‌روی کنید، حرکات کششی انجام بدهید و این کار را در زمان‌های 3-4 دقیقه ای و حداقل 10 مرتبه در طول روز تکرار کنید.

تغذیه در سال کنکور

برای سرحال ماندن باید نکات تغذیه ای را هم رعایت کنید. از خوردن تنقلات مضر و هله هوله دوری کنید. نوشابه و فست فود را کنار بگذارید و سعی کنید خوراکی‌های سالم مثل میوه، سبزیجات، مغزیجات و لبنیات به مقدار زیاد مصرف کنید. هرگز وعده صبحانه را فراموش نکنید و حتما صبحانه مقوی میل کنید. شام خوردن را در ساعات اولیه شب و ترجیحا قبل از 9 شب در برنامه داشته باشید. خوردن آب فراوان به عملکرد خوب مغز و بدن شما کمک می‌کند و هضم و بلغ غذا را بهتر می کند و از مشکلات گوارشی جلوگیری می نماید.

مدیریت اضطراب در سال کنکور

اضطراب یک موضوع طبیعی و شایع در سال کنکور است. اضطراب مثبت باعث میشود که وارد عمل بشوید و برای کنکورتان درس بخوانید و در واقع از بیخیالی جلوگیری می کند. آنجایی که اضطراب از حد نرمال بیشتر شود و موجب اختلال در یادگیری یا عملکرد فرد شود باید نگران شد و به سراغ کنترل و مدیریت آن رفت. به این نوع اضطراب مخرب گفته میشود. در ادامه این دو نکته حیاتی را بررسی میکنیم.

تشخیص علائم اضطراب مخرب

علائم اضطراب شامل تپش قلب، دلشوره، دل آشوبی، افزایش ضربان قلب، تند شدن تنفس، تکرر ادرار، بی قراری، عدم تمرکز حواس، مشکلات گوارشی و .. است. اگر حداقل 3 مورد را دارید احتمالا دچار اضطراب هستید.اضطراب مثبت شما را حرکت می دهد اما اضطراب مخرب موجب توقف و اختلال در حرکت شما می‌شود.  حالا چه علائمی نشان دهنده اضطراب مخرب است؟ اگر هنگام درس خواندن در طول روز دائماً افکارتان آشفته است طوری که نتوانید روی مطالعه تمرکز کنید و تعداد قابل توجهی از علائم فوق را هم داشته باشید اضطراب شما از نوع مخرب است.

راهکارهای مقابله با اضطراب مخرب

برای مقابله با اضطراب مخرب از روش‌هایی مثل تن آرامی (ریلکسیشن)، تحرک و ورزش، تنفس عمیق و مکرر و تنظیم خواب استفاده کنید. همچنین با شناخت دقیق علت و منشا اضطراب می‌توانید آن را کنترل کنید چون بسیاری از اضطراب ها از خطاهای شناختی و تفکر غلط ناشی می‌شوند. در این موارد برای شفاف تر کردن ذهن و طرز فکرتان یا کتاب های مرتبط را مطالعه کنید یا از کمک یک مشاور استفاده کنید.

خدمات آکادمی دورخیز برای برنامه ریزی کنکور 1403

ما در آکادمی دورخیز با یک تیم رتبه برتر قوی و آموزش دیده برای انجام برنامه ریزی آماده کمک به شما هستیم. برنامه ریزی برای کنکور 1403 توسط یک مشاور رتبه برتر از رشته شما با همراهی یک مشاور ارشد انجام می‌شود. این برنامه ریزی همه ویژگی های 10 گانه توضیح داده شده را دارد و کاملاً شخصی و حرفه‌ای است. ویژگی های خدمات برنامه ریزی خصوصی دورخیز را ببینید:

  • برنامه ریزی شخصی طبق شرایط و ضعف و قوت داوطلب
  • برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت طبق راهبرد بهینه
  • ارائه برنامه هر شب از طریق پیام‌رسان با جزئیات
  • دریافت و آنالیز گزارش مطالعه هرشب در پیام‌رسان
  • آزمون‌های شخصی دو هفته‌ای با پیشروی داوطلب
  • مشاوره‌های تلفنی هفتگی برای آنالیز و بهبود برنامه

اگر مایل به اطلاع از شرایط و یک جلسه مشاوره و معارفه دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا متخصصین دورخیز با شما تماس بگیرند.

student2
وقت برای کنکوری‌ها مثل طلا با ارزش است!

برنامه‌ریزی مهم‌ترین نیاز یک کنکوری برای رسیدن به رتبه و دانشگاه درجه یکه. بدون برنامه‌ریزی موفقیت تو در کنکور غیر ممکنه. ما در این مسیر با روش برنامه‌ریزی رتبه برترها به کمکت میایم و بهترین برنامه‌ریزی رو واست انجام میدیم. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه ثبت‌نام، کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی و فرم رو تکمیل کنی تا برای شروع کار باهات تماس بگیریم!

شروع برنامه ریزی کنکور

با پر کردن این فرم ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم و برای ثبت نام راهنماییتان میکنیم!

دانلود pdf جدول های مفید برای برنامه ریزی کنکور

خب در این قسمت شما آماده هستید که بعد از آموزش برنامه ریزی کنکور ، برنامه را داخل یک قالب و جدول مناسب بنویسید. در جدول برنامه ریزی هفتگی ابتدا کلیت برنامه ریزی خود را بنویسید.

برنامه ریزی کنکور 1403 مطابق با آخرین تغییرات 26

 

سپس برنامه ریزی هر روز را با جرئیات داخل جدول برنامه ریزی روزانه بنویسید.

جدول برنامه ریزی کنکور - روزانه

از لینک زیر میتوانید این جدول ها را در 8 صفحه و در فرمت pdf دانلود کنید.

سوالات شما در مورد برنامه ریزی کنکور 1403

توضیح دادیم که شخصی بودن برنامه مهم است. برنامه از قبل آماده، شخصی نیست و معمولاً قابلیت اجرای پایینی دارد. برنامه ریزی را یا خودتان طبق آموزش این مقاله انجام دهید، یا از یک مشاور خصوصی کمک بگیرید تا برایتان برنامه ریزی کند. شما هرگز بخاطر رایگان بودن ، یک داروی ناشناخته را برای درمان بیماری تان استفاده نمیکنید. استفاده از برنامه رایگان هم همینطور است.

برای داوطلبین پشت کنکوری بله به شدت توصیه می شود. برای پایه دوازدهم به عنوان دست گرمی و پیش آزمون اصلی مناسب است. به طور کلی برگزاری دو کنکور مثبت ارزیابی می شود. به شرطی که طبق برنامه ریزی اصولی درس بخوانید.

در سال 1403 درصد تاثیر امتحانات نهایی 50% است که 28% آن مربوط به دروس عمومی است. اگر سابقه تحصیلی ضعیفی داشته باشید این 28% را از دست می دهید. بدون این درصد هم میتوان رتبه خوب آورد اما گرفتن این 28% از دروس عمومی کار سختی نیست. بهتر است حداقل امتحانات دروس عمومی را جدی بگیرید و در برنامه ریزی خودتان بگنجانید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
88 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین رضا عزیزی
امین رضا عزیزی
1 ماه قبل

سلام و وقت بخیر ، انشاالله که همیشه در مسیر موفقیت و آرامش باشید ، خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار دادید ❤️🙏

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  امین رضا عزیزی
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
آرزوی موفقیت برای شما.
خوشحالیم که از دورخیز راضی بودید.

علی
علی
7 ماه قبل

سلام

زهرا نقوی
زهرا نقوی
10 ماه قبل

از اینکه تجربه های خودتان را به اشتراک میگذارید سپاسگذارم

هرانوس
هرانوس
11 ماه قبل

سلام شبتون بخیر
من سال یازدهمی هستم و میخوام از 14فروردین شروع به مطالعه برای کنکور کنم سال دهم رو در طول همون سال خوندم و تا پایان تابستان تموم کردم اما در طول سال یازدهم تا به الان نه دروس یازدهم رو کار کردم و نه دهم رو مرور کردم اما به ساعت مطالعاتی بالا عادت دارم به نظرتون از الان شروع کنم میتونم در کنکور سال آینده رتبه زیر صد بیارم
رشته ام ریاضی هست

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  هرانوس
11 ماه قبل

سلام
بله به شرطی که برای امتحانات خوب تلاش کنید و تابستون دهم و یازدهمو جمع بندی کنید.

پریا
پریا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من دهم رو کم وبیش خوندم باقلم چی اما مروری نداشتم براش وهی حس میکنم مطالبو یادم رفته
الان میخام دوبارع مباحث مهمشو بخونم ولی نمیدونم کاره درستیه یانه
یااینکه فعلا یازدهم ونیمع دوم دوازدهم بخونم بعد دهم بخونم
ولی نمیدونم قلم چی دوباره برای دهم جمع بندی دارع یانع

AREF
AREF
2 سال قبل

ممنون ازمطالب فقط یک موضوع رو که بارها در سایت های مختلف دیدم رو خواستم بیان کنم.
بچه های انسانی هم نیاز به توجه دارند!! همانطور که نمونه برنامه ریزی و مطلب و… برای تجربی و ریاضی میذارید، اینکه نسبت به رشته ای که قرار مملکت داران آینده بشوند بی توجهی میشه…
مضحکه

پارمیس
پارمیس
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من یک دانش اموز دوازدهمی هستم . و هم مدرسه و هم ازمون ازمایشی میدم . از برنامه ازمونا خیلی عقب افتادم و دلم میخواد که استارت بزنم . به نظرتون برای این عقب افتادگی ها باید چیکار کنم ؟

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط پشتیبانی سایت
مریم
مریم
2 سال قبل

من کنکوری 1401 هستم این مدل برنامه ها برای تایم های طولانی جواب میده یا نه؟؟؟؟/

مریم😎
مریم😎
2 سال قبل

ممنوم بسیار عالی وناب ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤🧡🧡🧡💛💛💛💚💚💚💚💜💜💜

مریم😎
مریم😎
2 سال قبل

عالی بود کلا نظرم عوض شد ……ممنونم ازتون

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .