معرفی رشته مدیریت و گرایش های آن

رشته مدیریت یکی از رشته های جذاب و پرطرفدار کنکور است که از هر سه گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد. دانش آموزان زیادی هستند که به گرایش های مختلف رشته مدیریت علاقه دارند اما درمورد بازار کار و آینده شغلی مدیریت نگران اند.

در این مقاله ابتدا درمورد رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن با شما صحبت می کنیم، سپس درمورد توانایی های لازم برای تحصیل در این رشته، نقاط ضعف و قوت آن به طور کامل صحبت می کنیم.

در ادامه از بازارکار و موقعیت های شغلی مدیریت می گوییم تا با خیال راحت بتوانید برای انتخاب این رشته تصمیم گیری کنید. اگر درمورد رتبه لازم برای قبولی در رشته مدیریت هم سوال دارید حتما این مقاله را ت انتها مطالعه کنید.

معرفی رشته مدیریت

مدیریت یعنی  توانایی در برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای پیشرفت یک سازمان و بعد تلاش برای هدایت و نظارت بر اعضای سازمان در استفاده از منابع که بتوانند به بهترین شکل به سمت رساندن آن سازمان به هدف هایش تلاش کنند. تقریبا همه موفقیت ها در هر حوزه ای نیازمند توانایی مدیریت است.

به همین دلیل رشته مدیریت با گرایش های مختلفی ارائه می شود تا سازمان های مختلف بتوانند برای سازماندهی به برنامه های خود از داوطلبانی که در رشته های مدیریت درس می خواهند استفاده کنند.

یکی از مهمترین علت اهمیت رشته های مدیریت این است که پیشرفت زیاد کسب و کارهای مختلف و رقابتی که بین آن ها وجود دارد به نظارت و برنامه ریزی علمی برای بهتر شدن نیاز دارند.

رشته مدیریت

امروزه سازمان های مختلف نمی توانند فقط با استفاده از تجربه شخصی به اداره کارها مشغول باشند. چون مدیریت یک علم است و باید اصولی آموخته شود. اگر شما جز آن دسته از دانش آموزانی هستید که به رشته مدیریت علاقه دارید، باید توجه کنید که اگر با همین انگیزه وارد دانشگاه شوید و در هرکدام از درس های رشته مدیریت به مهارت برسید، بازارکار شغلی خیلی خوبی در انتطار شما خواهد بود.

رشته های مدیریت چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور بسیار پرطرفدار هستند. پس اگر می خواهید مدیریت بخوانید، تلاش کنید که با رتبه بالا در یک دانشگاه برتر کشور قبول شوید تا آینده ایده آل خود را رقم بزنید.

درغیر این صورت، تحصیل در دانشگاه های معمولی زمینه پیشرفت شما در رشته مدیریت را محدود می کند. رشته مدیریت بسیار گسترده است به همین دلیل از همان مقطع کارشناسی در گرایش های مختلفی ارائه می شود. در ادامه درمورد گرایش های مختلف این رشته پرطرفدار صحبت می کنیم.

مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی به دانشجویان برای بازرسی و مدیریت قسمت‌های صنعتی آموزش می دهد تا به طور کامل با واحدهای صنعتی، امور مالی و … آشنا شوند. اگر در رشته مدیریت صنعتی درس بخوانید، می توانید در هرکدام از بخش‌های مختلف یک واحد صنعتی، مثل بخش تولید و یا بخش نیروی انسانی، مشغول به کار شوید زیرا پیشرفت بازارهای جدید باعث شده است که سازمان های صنعتی برای موفقیت خود از افرادی که در رشته مدیریت صنعتی درس خوانده اند استفاده کنند.

رشته مدیریت صنعتی

در رشته مدیریت صنعتی به شما آموزش می دهند که چطور مشارکت ،‌ مهارت و انگیزه‌ نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهید و با اصول علمی می توانید نیروهای انسانی را در جهت رسیدن به اهداف سازمان صنعتی خود تربیت کنید.

دروس اصلی مدیریت صنعتی در سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

۱. فنی و تکنیکی : تحقیق در عملیات، کنترل پروژه و ..‌.

۲. مالی: حسابداری صنعتی و .‌‌..

۳. رفتاری و اجتماعی: رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، تئوری های مدیریت و ..‌.

مقاله مهم  معرفی رشته پزشکی (پرطرفدار و پولساز)

اگر شما هم به رشته مدیریت صنعتی علاقه مندید حتما برایتان سوال شده که تفاوت بین رشته مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع چیست؟

شباهت زیادی بین مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی وجود دارد اما در رشته مهندسی صنایع بیشتر درمورد قسمت های مختلف فنی و تکنیکی در صنایع مختلف می‌پردازند یعنی برای مثال درمورد روش تولید یک محصول نظارت می کند، اما رشته مدیریت صنعتی بیشتر درمورد امور مالی و رفتاری صنایع تمرکز دارند یعنی به اداره نیروی کارخانه مشغول می شوند.

مدیریت دولتی

اداره یک سازمان دولتی با اداره سازمانهای بازرگانی و صنعتی متفاوت است. به همین دلیل برای مدیریت ادارات دولتی یک گرایش مستقلی از رشته مدیریت به اسم مدیریت دولتی ایجاد شده است‌. برای مثال برای افزایش خدمات بخش های دولتی، باید در قدم اول قوانین دولتی و میزان همکاری کارمندان درنظر گرفته شود که به تخصص ویژه ای نیازمند است.

برای داوطلبانی که رشته مدیریت دولتی را انتخاب می کنند ۵ وظیفه اصلی در نظر گرفته می شود که به هنگام فارغ التحصیلی باید در هرکدام از آن ها به مهارت کافی رسیده باشند که عبارتند از :

  1. . برنامه‌ریزی و اجرای آن
  2. سازمان‌دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان برای افزایش مهارت پرسنل در کارهای جزئی
  3. عملیات امور استخدامی و یا کارگزینی کارکنان جدید
  4. هدایت و راهبری، برای آماده کردن نیروهایی که به تازگی استخدام می شوند
  5. نظارت و کنترل، برای بررسی اینکه آیا به اهداف تعیین شده در برنامه خود رسیده است یا خیر که اگر لازم باشد برای جلوگیری از ضرر به تواند کارها را اصلاح کند

مدیریت بیمه اکو

اکو به معنی سازمان همکاری اقتصادی است که کشور های مختلفی را شامل می شود. کشور های عضو اکو برای پیشرفت اقتصاد خود در بازهای جهانی با یکدیگر همکاری دارند. بیمه اکو یک دانشکده تخصصی در ایران است که به طور ویژه برای تجارت جهانی از کشورهای مختلف عضو اکو دانشجو می پذیرد‌.

رشته مدیریت بیمه اکو

پس اگر می خواهید مدیریت بیمه اکو را انتخاب کنید باید در زبان انگلیسی کاملا مسلط باشید چون درس های این رشته و امتحان های آن به زبان انگلیسی ارائه می شود. در این گرایش موضوعات مختلف مدیریتی، اقتصادی، حقوقی، حسابداری و تجاری آموزش داده می‌شود و دانشجویان بیمه اکو به طور ویژه درباره نقش بیمه در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی و رفاهی جامعه آموزش می بینند.

در این گرایش، به قوانین حقوق بین‌الملل و تجارت بین‌الملل توجه بیشتری می‌شود. برای قبولی در مدیریت اکو، در مرحله اول 10 برابر ظرفیت دانشکده  دانشجو پذیرفته می شود و بعد از بین داوطلبان، افرادی که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند، انتخاب می‌شوند.

مدیریت بازرگانی

به طور کلی هر سازمانی که به دنبال سود باشد را شامل می شود. پس طیف زیادی از مدیریت‌ها در این گروه قرار می گیرد، یعنی بیشتر سازمانهای تجاری ، صنعتی و خدماتی مثل بانکها، شرکت‌های بیمه و یا کارخانجات صنعتی یک موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند.

به همین دلیل تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی شامل گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی بود. اما امروزه با پیشرفت علم، مدیریت بازرگانی کاربرد تخصصی تری پیدا کرده است و شاخه های دیگر مدیریت مثل مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی مستقل شده اند.

دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بین‌المللی و صادرات و واردات است.اگر به رشته مدیریت بازرگانی علاقه دارید بعد از تحصیل در این رشته می توانید به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده ، به اداره کردن امور تجاری مشغول شوید.

مدیریت بازرگانی

همچنین با استفاده از علم بازرگانی و خلاقیت می توانید برای ایجاد بازار جدید و ارائه خدمات متنوع کارآفرینی کنید. برای مثال برای رساندن محصولات کشاورزی از مزرعه به دست مصرف کننده باید بازارهای مناسب را پیدا کنید و نحوه توزیع هر محصول در بازار را تعیین کنید.

سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی برای سازماندهی و موفقیت کار خود باید از افرادی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده اند استفاده کنند. داوطلبانی که برای تحصیل در رشته مدیریت، گرایش مدیریت بازگانی را انتخاب می کنند برای نحوه تصمیم‌گیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایه‌گذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی به طور کامل در دانشگاه آموزش می بینند.

مقاله مهم  معرفی رشته مهندسی مکانیک (فنی اما با ظرافت)

مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی ارتباط نزدیکتری با واحدهای تولیدی و خدماتی برقرار می کند تا با نظارت خیلی بیشتری این موراد را مدیریت کند. داوطلبانی که وارد مدیریت اجرایی می شوند در سطحی مابین مدیریت حرفه ای و کارهای اجرایی آموزش می بینند و نسبت به سایر رشته های مدیریت، وظایف اجرایی بیشتری دارند. اما بعد از به دست آوردن مهارت های بیشتر در زمینه مدیریت می توانند وظایف مهم تری را نیز بر عهده بگیرند.

مدیریت کسب و کار MBA

یکی از گرایش های پرطرفدار رشته مدیریت است که در مقطع  کارشناسی ارشد  ارائه می شود. دانشجویایی که در زمینه مدیریت کسب‌وکار درس می خوانند، می توانند برای اداره سازمان‌های اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و خدماتی اقدام کنند.

رشته مدیریت اجرایی

در واقع این گرایش از مدیریت برای آموزش توانایی اداره هر کسب و کاری چه در زمینه سازمانی و غیرسازمانی مفید خواهند بود. داوطلبان حوزه کسب و کار در زمینه های زیر به طور اختصاصی آموزش می بینند:

  1. اخلاق و احکام کسب و کار
  2. اصول اقتصاد
  3. حسابداری برای مدیران
  4. مدیریت استراتژیک
  5. مدیریت بازاریابی
  6. مدیریت رفتار سازمانی
  7. مدیریت عملیات
  8. مدیریت مالی
  9. مدیریت منابع انسانی
  10. ظریه‌های سازمان و مدیریت

مدیریت مالی

برای به دست آوردن سرمایه و هزینه کردن آن نیاز به مدیریت داریم. این مورد برای سازمان های مختلف اهمیت زیادی دارد.  به همین دلیل اگر به رشته مدیریت مالی علاقه دارید بعد از آموزش در این رشته می توانید در حوزه های مختلف مدیریت مالی مشغول به کار شوید که عبارتند از:

  1. سرمایه‌گذاری و بانکداری
  2. بورس اوراق بهادار
  3. بیمه و مدیریت ریسک
  4. مهندسی مالی
  5. تأمین مالی‌ و اعتباری

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته مدیریت

داوطلبانی که در مقطع کارشناسی مدیریت فارغ التحصیل می شوند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف صنعتی، دولتی، بازرگانی، مالی و بیمه به تحصیل ادامه دهد. در دوره دکتری نیز گرایشهای بسیاری به شکل تخصصی تر در داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود.

بازار کار، موقعیت شغلی و میزان درآمد

اگر شما به رشته مدیریت علاقه دارید اما درمورد آینده شغلی آن تردید دارید حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید. دانشجویان رشته مدیریت اگر درس های خود را با مطالعه دقیق بگذرانند و با تحقیق در زمینه های مرتبط اطلاعات خود را به روز نگهدارند می توانند مطمئن باشند که بعد از پایان تحصیل بیکار نمی مانند.

پس اگر برای رشته مدیریت انتخاب رشته کرده اید حتما توجه کنید که باید در طی سال های تحصیل خود مهارت های لازم برای فعالیت در بازارکار را به دست بیاورید. امروزه اکثر شرکت ها برای اینکه از رقابت سنگین بازار موفق بگذرند به روش های علمی  در مدیریت وابسته اند و اگر شما در زمینه مدیریت از دانش کافی دانشگاهی برخوردار باشید می توانید به سرعت در یکی از شرکت ها مشغول به کار شوید.

بازار کار رشته مدیریت

فارغ التحصیلان مدیریت دولتی می‌تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد. مدیریت بازرگانی در سازمانهای اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی مناسب تر است. همچنین داوطلبانی که رشته مدیریت بیمه اکو فارغ التحصیل می شوند به دلیل تسلط بالا به زبان انگلیسی می توانند به راحتی جذب بازارکار شوند.

البته توجه کنید که به این دلیل که هر شرکت به مدیریت های مختلفی از جمله مالی تا اجرایی نیازمند است و درس های رشته مدیریت شباهت زیادی به هم دارند پس تفکیک بازارکار برای انواع رشته های مدیریت معنی دار نیست و با در نظر گرفتن علاقه و مهارت های خود می توانید در زمینه های مختلفی از کارهای مدیریتی مشغول به کار شوید.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته مدیریت

اگر به رشته مدیریت علاقه دارید باید در دس های ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی مسلط باشید، درک مفاهیم مربوط به اموز مالی پایه اصلی توانایی های لازم برای رشته مدیریت است. دانش آموزی که برای رشته مدیریت تلاش میکند، علاوه بر درس خواندن باید مهارت های مدیر بودن مثل اعتماد به نفس، روابط اجتماعی بالا و فن بیان قوی را داشته باشد و تمرین کند.

مقاله مهم  معرفی رشته مهندسی معدن

اگر به مسائل تجاری، اقتصادی و به طور کلی محیط بازار علاقه دارید، گرایش های مدیریت بازگانی و صنعتی برای شما مناسب تر است. تسلط بالا در درس ریاضی به شما قدرت خوبی برای تجریه و تحلیل مطالب می دهد. چون درس ریاضی برای موفقیت در مدیریت ضروری است، بهتر است از رشته علوم ریاضی فیزیک برای مدیریت انتخاب رشته کنید.

انتخاب رشته مدیریت

توانایی بالا در درس های زبان انگلیسی و ادبیات فارسی می تواند به بالا بردن مهارت های اجتماعی شما کمک زیادی کند. داشتن خلاقیت و نوآوری دو مهارت مهم برای یک مدیر است تا بتواند در هر شرایطی بهترین تصمیم را بگیرد.

آینده نگری مهارت مهم دیگری است که اگر به رشته مدیریت علاقه مندید حتما باید آن را یاد بگیرید. آینده نگری یعنی بتوانید نتیجه هر تصمیم را از قبل پیش بینی کنید تا از انجام کارهای بی فایده که خیلی از اوقات با ضرر و زیان هم همراه است جلوگیری کنید.

درس های گرایش های مختلف مدیریت شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها در ۳۰٪ از مطالب آموزشی تفاوت دارند. برای مثال توانایی مدیریت سازمان های مختلف تفاوت چندانی ندارد و فقط در نوع وظایف و فعالیت هر سازمان متفاوت اند.

اگر در هر کدام از شاخه های رشته مدیریت درس بخوانید، فقط با خواندن چند درس تخصصی دیگر  می توانید در گرایش های دیگر مدیریت هم فعالیت کنید. پس با خیال راحت می توانید گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

توجه کنید که برای تحصیل در رشته مدیریت می توانید از هر کدام از سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی اقدام به انتخاب رشته کنید.

نقاط قوت و ضعف رشته مدیریت

نقطه قوت رشته های مدیریت به این صورت است که توانایی مدیریت برای موفقیت در هرکاری لازم است، پس انواع رشته های مدیریت در زمینه های نامحدودی توانایی فعالیت دارند. علاوه بر آن، در بازارکار امروز هرفردی که با اطلاعات علمی به بازاریابی و سایر جنبه های مدیریتی هدف گذاری مشغول باشد می تواند کسب  و کار و سازمان خود را به سمت پیشرفت هدایت کند. پس اکثر سازمان با سابقه به دنبال استخدام افرادی هستند که با دانش اصولی و مهارت کافی به مدیریت منابع مالی و انسانی آن ها بپردازد.

معرفی رشته مدیریت

نقطه ضعف مهم و بزرگ رشته مدیریت این است که در دانشگاه های مختلفی از جمله سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی ارائه می شود، پس افراد زیادی مشغول به تحصیل در این رشته هستند و در انتها مدرک کارشناسی مدیریت می گیرند. اما باید توجه کنید که فقط افرادی که در دانشگاه های مطرح کشور با اساتید ماهر درس می خوانند می توانند به اندازه کافی با انگیزه و مسلط فارغ التحصیل شوند تا به بازارکار ایده آل این رشته برسند.

پس اگر به کار در زمینه رشته های مدیریت علاقه دارید حتما با برنامه ریزی مناسب برای قبولی در دانشگاه های مطرح کشور با یک رتبه خیلی خوب تلاش کنید تا از همان ابتدا آینده ایده آل شغلی خود را تضمین کنید.

رتبه لازم برای قبولی رشته های گروه مدیریت

برای قبولی در هر کدام از گرایش های رشته مدیریت در دانشگاه های سراسری از رتبه حداکثر 500 برای قبولی در مدیریت دانشگاه های تهران تا رتبه 30 هزار برای قبولی در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی لازم است.

نتیجه گیری

رشته مدیریت جز رشته های پرطرفداری است که از سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی می توانید برای تحصیل در آن اقدام کنید. رشته مدیریت بسیار گرایش های متنوعی دارد که با توجه به علاقه خود می توانید در آن ها مسغول به تحصیل شوید. رشته های مدیریت برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور از موقعیت خوبی برخوردار هستند.

رشته مدیریت بیمه اکو

اگر طی سال های تحصیل با علاقه به مهارت های لازم مدیریتی برسید می توانید به راحتی در سازمان های مختلف دولتی و خصوصی مشغول به کار شوید. پس با قبولی در یک دانشگاه مطرح می توانید آینده شغلی ایده آلی را برای خود رقم بزنید. اگر درمورد انتخاب رشته مدیریت سوالی دارید می توانید از گروه مشاورین دورخیز بپرسید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مبین
مبین
1 سال قبل

سلام.
شخصی که رشتش انسانی و به خواد مدیریت بخونه، در دانشگاه به مشکل بر می‌خوره؟؟؟
آخه در اینجا نوشته شده بهتره از طریق رشته ریاضی وارد رشته مدیریت شد.

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  مبین
1 سال قبل

سلام. درک امور مالی تنها یکی از توانایی های لازم برای رشته مدیریت است. توانایی‌های دیگری نیز لازم است. بنابراین نمی‌توان گفت فقط داوطلبان رشته ریاضی در این رشته موفق می‌شوند.

reyhaneh
reyhaneh
2 سال قبل

سلام مطالب مقاله عالی و درجه یک بود من کنکوری 1401 هستم و علاقه مند به رشته مدیریت ولی به دلیل مقاومت سفت و سخت والدین نسبت به ورورد به این رشته یکم گیج شده بودم که ایا واقعا تلاش هم بکنی بازار کار نداره؟
که با خوندن مقاله تصمیمم محکم تر شد
ممنون از شما

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  reyhaneh
1 سال قبل

سلام. امیدواریم مقاله مفید بوده باشه.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .