تست هوش گاردنر و انتخاب رشته

معرفی تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته

استفاده از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته ، روش نسبتا جدیدی است که در مدارس کشورهای مختلف به کار برده می شود. روانشناسی به نام هاوارد گاردنر تعریف جدیدی از هوش ارائه کرد. او معتقد بود همه انسان ها دارای انواع مختلفی هوش هستند. هر کس با توجه به نوع هوش خود می تواند مسیر زندگی خود را مشخص کند و در آن موفق شود.  شما نیز با مطالعه این مقاله می توانید با این نظریه آشنا شوید و در نهایت از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته استفاده کنید.

مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

 

تعریف هوش

معمولاً با شنیدن کلمه هوش ، مفهوم ضریب هوشی ( IQ ) به ذهن ما می آید. ضریب هوشی معادل هوش ریاضی-منطقی است. اما مفهوم هوش فراتر از این است و فقط محدود ریاضی و منطق نمی شود. یکی از کاربردهای مهم مطالعه و بررسی مفهوم هوش ، شناخت بهترین مسیر زندگی برای هر شخص است.

انتخاب رشته موضوعی بسیار حساس و سرنوشت ساز برای داوطلبان کنکور است. شما می‌ توانید با شناخت مفهوم هوش چند گانه و استفاده از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته ، در رشته ای درس بخوانید که بعدا از خواندن آن احساس پشیمانی نکنید.

تعریف مفهوم هوش

 

 

نظریه هوش چند گانه گاردنر و انتخاب رشته

در طول تاریخ علم روانشناسی نظریه ها و تست های مختلفی برای مفهوم هوش معرفی شده است. نظریه هوش چند گانه گاردنر به دلیل جامع و همه جانبه بودن ، مورد توجه بسیاری از روانشناسان و مربیان پرورشی قرار گرفته است. بسیاری از مدارس کشورهای مختلف از نظریه هوش چند گانه گاردنر در برنامه درسی خود استفاده می کنند. به این ترتیب دانش آموزان طی یک روند آموزشی اصولی و استفاده از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته ، وارد رشته ای منطبق متناسب با هوش و استعداد خود می شوند.

نظر گاردنر این بود که تعاریف سنتی از هوش ، به اندازه کافی توانایی های مختلف انسان را در بر نمی گیرند. از نظر او دانش آموزی که راحت و سریع ، جدول ضرب را یاد می گیرد، لزوما خیلی باهوش تر از دانش آموزی که دیرتر یاد می گیرد نیست . این دانش آموز دوم ممکن است در سایر انواع هوش ها ، قوی تر از دانش آموز اولی باشد.

تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته

مقاله مهم  تست رغبت سنجی شغلی هالند و انتخاب رشته

 

انواع هوش در نظریه هوش چند گانه گاردنر

انواع مختلفی از هوش در انسان ها وجود دارد. انسان ها دارای تمام این هوش ها هستند ؛ اما هر فرد دارای ترکیب متفاوتی از این هوش ها می باشد. ما قادر به بهبود تمام این هوش ها هستیم. اگر چه برخی از افراد به سهولت در یکی از این هوش ها نسبت به سایر آنها پیشرفت می کنند.

هوش درون فردی

این هوش به معنای توانایی درک خود و آگاهی از حالات درونی خود است. افرادی که هوش درون فردی آن ها قوی است ، افرادی درون گرا می باشند و فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند. این گونه افراد اغلب علاقه زیادی به مطالعه و تفکر دارند. زمانی که به این افراد اجازه داده شود تا روی موضوع خود تمرکز داشته باشند، آن مطلب را بهتر می آموزند. اگر در بین انواع هوش چند گانه ، هوش درون فردی شما قوی تر است به سراغ رشته های فلسفه و الهیات بروید.

افرادی که در این هوش قوی می باشند ترجیح می دهند این شغل ها را انتخاب کنند : فیلسوف ، روان شناس ، پژوهشگر ، ایده پرداز ، متخصص الهیات ، نویسنده.

هوش میان فردی

هوش بین فردی یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران و درک آنها. افراد دارای این هوش معمولا افرادی برون گرا هستند و به خوبی با دیگران تعامل دارند ؛ به همین دلیل به طور موثری با آن ها ارتباط برقرار کرده و همکاری می کنند. کسانی که در این هوش قوی می باشند سعی می کنند مسائل را از دید دیگران ببینند تا بفهمند آنها چگونه فکر و احساس می کنند. این گونه افراد از طریق فعالیت کردن با دیگران ، مطالب و موضوعات مختلف را بهتر و سریع تر یاد می گیرند و اغلب از بحث و گفتگو لذت می برند.

طبق نتایج حاصل از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته ، بهترین شغل ها برای افراد با هوش میان فردی قوی عبارتند از : معلم ، مشاور ، فعال اجتماعی ، دیپلمات ، سیاست مدار ، مدیر روابط عمومی.

هوش حرکتی-بدنی

این هوش یعنی توانایی هماهنگی مداوم ذهن با بدن و کنترل حرکات. کیانی که در این هوش قوی هستند، تعادل و هماهنگی خوبی بین دست و چشم دارند . افراد با هوش حرکتی-بدنی قوی معمولا در فعالیت های فیزیکی همچون ورزش ، رقص و… مهارت پیدا می کنند. آنها اغلب فعالیت هایی را ترجیح می دهند که توأم با حرکات جسمی و فیزیکی باشد. یادگیری آنها از طریق فعالیت های جسمی ، در مقایسه با خواندن و گوش دادن و… بهتر خواهد بود.

افرادی که از بین انواع هوش چند گانه ، هوش حرکتی-بدنی آنها قوی تر است معمولا این شغل ها را ترجیح می دهند : ورزشکار حرفه ای ، بازیگر ، جراح ، نظامی ، صنعت گری ، معلم تربیت بدنی

هوش موسیقایی

هوش موسیقیایی یعنی توانایی درک و تولید موسیقی. افرادی که دارای سطح بالایی از هوش موسیقیایی هستند ، به اصوات ، ریتم ها ، نت ها و موسیقی بسیار حساس اند. آنها می توانند از طریق سخنرانی ، مطالب و موضوعات مختلف را بهتر یاد بگیرند. همچنین آنها اغلب از آهنگ ها و ریتم ها برای یادگیری و یادآوری مطالب استفاده می کنند.

افراد با هوش موسیقایی قوی می توانند در زمینه موسیقی به موفقیت های بزرگی برسند و به شخصیتی برجسته تبدیل شوند. برای مثال موسیقی دان ، خواننده ، آهنگ ساز و یا رهبر ارکستر موفقی شوند.

انواع هوش و انتخاب رشته بر اساس آن

هوش ریاضی-منطقی

این هوش شامل توانایی کشف الگو ها ، استدلال قیاسی و تفکر منطقی است. افراد با هوش ریاضی-منطقی قوی ، عملیات ریاضی را به سرعت انجام می دهند ، نسبت به محیط کنجکاو اند ، و به حل کردن مسائل عددی و بازی های قانونمند مانند شطرنج علاقه دارند.

اگر شما نیز در این گروه جای دارید و هوش ریاضی شما نسبت به سایر انواع هوش چند گانه قوی تر است در انتخاب رشته خود این رشته ها را در اولویت قرار دهید : رشته های مهندسی ، حسابداری و کامپیوتر و برنامه نویسی

هوش فضایی

این هوش شامل حل مسائل از طریق تصویرسازی ذهنی و تجسم دیداری است. افراد با هوش فضایی قوی ، مهارت بالایی در نقاشی ، طراحی ، نقشه خوانی ، ساخت و تعمیر وسایل دارند. آنها حافظه دیداری بسیار خوب و قدرت رهبری بالایی دارند. هوش فضایی با هوش ریاضی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

اگر هوش فضایی قوی دارید ، بهتر است در انتخاب رشته به سراغ این رشته ها بروید مهندسی مکانیک ، معماری، طراحی ، نقاشی و مجسمه سازی

هوش کلامی

هوش کلامی به توانایی استفاده از کلمات و زبان اشاره دارد. افرادی که در این هوش قوی هستند ، مهارت های شنیداری قوی و حافظه کلامی خوبی دارند. آنها معمولا سخنور های برجسته ای هستند و به راحتی سایر زبان ها را نیز می توانند یاد بگیرند. این افراد در مهارت های خواندن ، نوشتن و داستان گویی عملکرد خوبی دارند. یادگیری آنها از طریق خواندن ، نوشتن ، یادداشت برداری ، گوش کردن به سخنرانی ها و بحث و گفتگو ، بهتر و موثرتر صورت می گیرد.

افراد با هوش کلامی قوی تر نسبت به سایر انواع هوش چند گانه می توانند در این رشته ها موفق تر شوند : مترجمی ، نویسندگی ، وکالت ، روزنامه نگاری ، معلمی و فلسفه

هوش طبیعت گرایی

هوش طبیعت گرایی هشتمین هوشی است که در نظریه هوش چند گانه گارنر در سال 1999 مطرح گردید. افرادی که در این هوش قوی هستند، حساسیت بالایی به طبیعت و محیطی که در آن هستند، دارند. توانایی رشد و پرورش گونه های مختلف جانوری و گیاهی، آرامش داشتن در مراقبت و اهلی کردن حیوانات از ویژگی های این افراد می باشد. علاوه براین آنان در طبقه بندی موضوعات توانایی بالایی دارند. افراد با هوش طبیعت گرایی ، با فعالیت های میدانی و جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی آن ها یادگیری بهتری خواهند داشت.

کشاورزان ، زیست شناس ها ، دانشمندان و هنرمندان باید هوش طبیعت گرایی قوی داشته باشند.

هوش وجود گرا

آخرین هوشی که نظریه هوش چند گانه گاردنر به معرفی آن می پردازد ، هوش وجود گرا نام دارد. این هوش به ما این توانایی را می دهد که سوالات عمیقی در رابطه با جهان هستی مطرح کنیم. هوش وجود گرا بر ارزش ها و حقیقت استوار است و ارتباطات جهان هستی را جست و جو می کند.

افراد با هوش وجود گرا قوی به سمت رشته هایی مثل فلسفه و فقه و علوم حوزوی جذب می شوند.

جایگاه هر هوش در نیمکره های مغز

 

استفاده از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته

تست هوش گاردنر مجموعه ای از پرسش ها است که با جواب دادن به آنها می توانید میزان هر یک از هوش های خود را بسنجید. این تست برای گروه سنی 10 سال به بالا است. کاربرد آن در زمینه استعداد یابی ، برنامه ریزی آموزشی ، مشاوره تحصیلی و شغلی می باشد. در تفسیر این تست رشته ها و مشاغل مرتبط با هر نوع هوش ، نام برده می شود و شما می توانید با کمک آن انتخاب رشته ای درست داشته باشید.

مقاله مهم  آموزش نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 در 4 گام

 

جمع بندی

یکی از مشکلات رایج در کشور ما این است که افراد پس از ورود به دانشگاه و انتخاب رشته تحصیلی ، متوجه می شوند که علاقه چندانی به رشته دانشگاهی خود ندارند و یا در آن به موفقیت نمی رسند. از طرفی آزمون کنکور سراسری هم به تنهایی معیار کاملی برای هدایت و شکوفایی استعداد افراد در دانشگاه نیست.

استفاده از تست هوش گاردنر برای انتخاب رشته ، توانسته است تحول بزرگی در آموزش و هدایت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. طبق نظریه گاردنر همه افراد دارای هوش کافی هستند ؛ اما هر کس در زمینه خاصی. شما داوطلبان کنکور باید ابتدا شناخت کاملی از هوش و توانایی خود به دست آورید ؛ سپس به انتخاب رشته بپردازید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها