ادامه تحصیل پزشکی در روسیه

پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار تجربی است که داوطلبان زیادی به دنبال تحصیل آن در خارج از کشور هستند. روسیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه که شرایط مناسبی برای تحصیل پزشکی دارد، بسیار محبوب است. در این مقاله، به چند سوال اصلی درمورد تحصیل پزشکی در روسیه می پردازیم:

۱. شرایط ثبت نام در دانشگاه های پزشکی روسیه چیست؟

۲. هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در روسیه چقدر است؟

۳. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی چیست؟

۴. تحصیل پزشکی در روسیه چه مزایایی دارد؟

۵. معایب تحصیل پزشکی در روسیه چیست؟

و جزئیات دیگری که قبل از اینکه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تصمیم بگیرید باید با آن ها کامل آشنا شوید. همراه ما باشید.

روسیه

 

ادامه تحصیل پزشکی در روسیه

به طور کلی قبل از مهاجرت به هر کشوری باید درمورد فرهنگ مردم، آب و هوا و شرایط زندگی آنجا مطالعه کنید. همچنین شهری که برای زندگی انتخاب می کنید را به خوبی بشناسید و هزینه های اجاره خانه و خوراک را بر آورد کنید. توجه کنید که اگر شهری که برای زندگی انتخاب می کنید فاصله زیادی با دانشگاه شما داشته باشد، هزینه حمل و نقل روزانه هم اضافه می شود.

بررسی کامل دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می کنید هم اهمیت زیادی دارد. شهریه، نحوه پرسش و پاسخ روزانه مطالب در کلاس، شرایط آزمون های تئوری، عملی و شفاهی و تسهیلاتی که آن دانشگاه برای دانشجوهای بین الملل درنظر می گیرد را حتما از قبل مطالعه کنید. بهترین منبع برای آشنایی با شرایط گفته شده این است که از سایت همان دانشگاه، اطلاعاتی را که می خواهید جستجو کنید.

مقاله مهم  معرفی رشته پزشکی (پرطرفدار و پولساز)

داوطلبان تحصیل پزشکی در خارج از کشور به عنوان دانشجو بین الملل مشغول به تحصیل می شوند. به این معنی که علاوه بر هزینه زندگی باید شهریه نسبتا زیادی را به دلار پرداخت کنند. پس قبل از شروع به تحصیل حتما از منبع درآمد خود مطمئن شوید چون معمولا کارهای دانشجویی هم درآمد زیادی ندارند. علاوه براینکه درس خواندن برای پزشکی بیشتر وقت شما را در روز می گیرد و فرصتی حتی برای کارهای پاره وقت دانشجویی نمی ماند.

پزشکی در روسیه

درس های رشته پزشکی، زیاد و بسیار تخصصی هستند به همین دلیل شهریه تحصیل در پزشکی زیاد است. تحصیل پزشکی در روسیه می تواند یک انتخاب خوب برای تحصیل در خارج از کشور باشد به شرطی که به طور کامل با آن آشنا باشید.

مدت تحصیل برای پزشکی در روسیه، 6 سال طول می کشد. با گرفتن ویزای تحصیلی، اقامت روسیه را هم دریافت می کنید. اما باز هم دانشجوی بین الملل هستید و شهریه را به دلار می پردازید.

درس خواندن به زبان انگلیسی یا روسی هم یکی از چالش های مهمی است که دانشجوها برای تحصیل در دانشگاه های روسیه با آن همراه هستند. البته روسیه یکی از کشورهایی است که برای تحصیل پزشکی شرط یادگیری زبان روسی ندارد. یعنی داوطلبان می توانند به زبان انگلیسی هم برای دانشگاه های پزشکی اقدام کنند. برای انتخاب زبان در قدم اول باید تسلط خود در آن زبان را بسنجید، چون نه تنها ابزار مکالمه شما است که مطالب درسی هم به آن زبان ارائه می شوند و باید بتوانید مفاهیم عمیق هرکدام از درس های پزشکی را متوجه شوید. قدم دوم برای انتخاب زبان، تفاوت در شهریه پرداختی است، که در روسیه شهریه تحصیل به زبان روسی در دانشگاه کمی ارزان تر از تحصیل به زبان انگلیسی است.

مقاله مهم  آزمون لیسانس به پزشکی

بعد از تحصیل پزشکی در روسیه، می توانید به ایران برگردید و مدرک پزشکی خود را معادل سازی کرده و در ایران طبابت کنید. اگر هم بتوانید تا پایان تحصیل، منبع درآمد مناسبی را برای خود در روسیه فراهم کنید، می توانید در همان کشور به طبابت و یا ادامه تحصیل تخصص پزشکی بپردازید.

 

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه به نسبت کشورهای دیگر آسان تر است. شما می توانید به یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی و روسی به تحصیل پزشکی مشغول شوید. پس شرط اینکه حتما زبان روسی بدانید وجود ندارد. اما همانطور که گفته شد به جز درنظر گرفتن میزان شهریه، باید به تسلط خود در هرکدام از زبان ها مطمئن شوید چون قرار است که به مدت ۶ سال با این زبان به مطالعه پزشکی مشغول باشید.

تفاوتی که در تحصیل به زبان انگلیسی و روسی وجود دارد در شهریه دانشگاه است. تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی 2000 دلار ارزانتر از شهریه تحصیل به زبان انگلیسی است. پس اگر هنوز اول راه هستید و تا چندسال دیگر برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل در خارج از کشور فرصت دارید، زبان کشور مورد نظ خود برای مهاجرت را با دقت یاد بگیرید.

دقت کنید اگر بخواهید به زبان روسی تحصیل پزشکی  را شروع کنید، باید چندماهی را در روسیه به کلاس های زبان روسی بگذرانید. حتی اگر از قبل زبان روسی خوانده باشید و مدارک پایان دوره زبان داشته باشید.

کالج روسیه

توجه کنید که به طور کلی برای تحصیل در روسیه لازم است که نزدیک به یک سال در کالج درس بخوانید تا دیپلم روسی دریافت کنید. بعد از دریافت دیپلم روسی، با توجه به معدل درس های سال کالج برای دانشگاه اقدام می کنید. یعنی معدل درس های مدرسه در ایران و رتبه کنکور سراسری تاثیری در پذیرش شما برای پزشکی در کشور روسیه ندارد.

همچنین برای ورود به دانشگاه روسیه برای پزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی نیست و تنها معدل دوران کالج روسی مهم است. به این ترتیب اگر می خواهید در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه های روسیه مشغول به تحصیل شوید باید سال کالج را با معدل بالا پشت سر بگذارید. در غیر این صورت مجبور می شوید به ایران برگردید.

درس هایی که در کالج خوانده می شوند، پیش نیاز پزشکی هستند مثل زیست، شیمی و … که خیلی با درس های ایران تفاوتی ندارند. بنابراین از رسیدن به معدل بالا در کالج نترسید! به راحتی با مطالعه روزانه می توانید معدل خوبی به دست بیارید.

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به دو بخش مهم تقسیم می شود. اول شهریه دانشگاه که سالانه حدود 8000 تا 10000 دلار است. اگر با دلار 20 هزارتومنی حساب کنیم، سالانه 200 میلیون تومان می شود! پس بدون سرمایه قبلی و کافی نمی توان برای تحصیل در روسیه اقدام کرد.

علاوه بر آن، هزینه های اقامت و زندگی دانشجویی ماهانه حدود 400-500 دلار است که 10 میلیون تومان در ماه می شود. هزینه های خرید کتاب های آموزشی هر ترم و سایر هزینه های جانبی زندگی را هم درنظر بگیرید.

هزینه تحصیل در روسیه

دقت کنید که علاوه بر در نظر گرفتن هزینه های مالی، هزینه های روحی و سختی های درس خواندن به زبان دیگر را هم درنظر بگیرید. درس خواندن با شهریه بالا در روسیه برای شما مناسب تر است یا یک سال دیگر پشت کنکور ماندن در ایران؟ پاسخ به این سوال برای هرکدام از افراد متفاوت است. اما نکته ای که اهمیت دارد این است که آیا واقعا حساب شده برای مهاجرت تصمیم گرفته اید؟ یا فقط به این دلیل که سال اول در دانشگاه مورد نظر خود پزشکی قبول نشده اید، میخواهید برای مهاجرت اقدام کنید؟ پس به یاد داشته باشید که مهاجرت تنها زمانی می تواند شما را به موفقیت برساند که برنامه ریزی شده و هدفمند باشد.

 

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در روسیه

پزشکی در روسیه شرایط بهتری نسبت به تحصیل در سایر کشوها دارد اما به هرحال برای مهاجرت به هرکشوری باید هزینه های مالی و روانی زیادی را پرداخت کنید. پس قبل از تصمیم گیری حتما درمورد مزایا و معایب آن به طور کامل مطالعه کنید. همچنین بررسی کنید که مواردی که الان به عنوان مزایا در نظر گرفته شده اند، بعد از ۶ سال تحصیل هم باز هم مزایا محسوب می شوند. یعنی باید بررسی کنید که آیا واقعا ارزشش را دارد؟ یا این مواردی که در سایت های مختلف مهاجرتی برای تحصیل در هرکشوری گفته می شود، آیا واقعا از نظر شما هم مزیت محسوب می شود؟ برای اینکه به جواب این سوال ها برسید، در این قسمت معایب و مزایا تحصیل پزشکی در کشور روسیه را باهم بررسی می کنیم.

 

مزایا تحصیل پزشکی در روسیه

  1. شهریه تحصیل کمتر از سایر کشورها: کشور های اروپایی هزینه تحصیل خیلی بالاتری را برای دانشجویان بین الملل در نظر می گیرند‌. علاوه بر اینکه برای دریافت ویزا  در سایر کشور ها به حداقل سرمایه ای در حساب پس انداز نیاز دارید که باید به عتوان منبع درآمد و پرداخت شهریه دانشگاه در آن کشور در نظر گرفته شود و در سفارت ثبت شود.
  2. امکان تحصیل به زبان انگلیسی: بر خلاف رشته های مهندسی که اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند، پزشکی یکی از رشته هایی است که در بیشتر کشور ها باید به زبان همان کشور پذرش بگیرید. اما روسیه امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین الملل خود فراهم کرده است.
  3. هزینه زندگی دانشجویی کمتر نسبت به سایر کشورها: به نسبت کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در روسیه خیلی زیاد نیست. البته در نظر داشته باشید که هرچقدر هم باشد باز به دلار محاسبه می شود!
  4. ورود به دانشگاه بدون آزمون: برای ورود به پزشکی در کشور روسیه، معدل دوران کالج شرط اساسی است و آزمون ورودی دیگری معمولا گرفته نمی شود. اما در بسیاری از کشور ها علاوه بر شرط معدل کالج همان کشور، معدل دیپلم ایرانی هم مهم است و با تمام اینها باز هم باید در آزمون ورودی همان دانشگاه شرکت کنید.
  5. طول تحصیل 6 سال: طول تحصیل پزشکی در روسیه از مدت تحصیل آن در ایران هم کمتر است. البته با حساب یک سال تحصیل در کالج همان ۷ سال می شود که در ایران هم هست.

 

معایب تحصیل پزشکی در روسیه

  1. شهریه و هزینه زندگی دانشجویی: هزینه تحصیل و زندگی در روسیه را اگر با بقیه کشور های اروپایی مقایسه کنید جز مزایا این کشور محسوب می شود. اما اگر این هزینه ها را با ایران مقایسه کنید، جز معایب است چون حتی اگر در پردیس های خودگردان پزشکی در ایران درس بخوانید، در نهایت هزینه کمتری پرداخت می کنید.
  2. شرط یک سال تحصیل در کالج: تحصیل در کالج شاید در قدم اول شما را از از پزشکی ناامید کند. به این دلیل که درس های اصلی رشته پزشکی نیستند اما کالج می تواند شما را به خوبی با شرایط اولیه تحصیل در خارج از کشور آشنا کند. اما همین که یکسال به طول تحصیل اضافه می کند هم جز معایب آن می توان در نظر گرفت‌
  3. مطالعه درس های سخت پزشکی به زبان غیرفارسی: مطالعه درس های پزشکی در ایران هم به شدت وقت گیر و سخت است، با این حال اگر به زبان غیرفارسی هم ارائه شود چندبرابر سخت می شود. پس اگر به مهاجرت فکر می کنید از چندین سال قبل برای مطالعه و تسلط به زبان اقدام کنید.

تصمیم گیری برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به دقت بالایی نیاز دارد. پس شرایط را چندین بار به طور کامل مطالعه کنید. همچنین دقت کنید که تحصیل در روسیه برای شما آسان تر است یا اینکه یک سال دیگر پشت کنکور بمانید! این مورد را دوباره تکرار کردیم تا یادآوری کنیم که مهاجرت شما برای ادامه تحصیل نباید به قصد فرار از کنکور یا هر شرایط دیگری باشد. مهاجرت زمانی شما را به موفقیت می رساند که کاملا حساب شده باشد. پس قبل از بررسی شرایط حتما از آینده شغلی ایده آل خود مطمئن شوید و مسیری که می خواهید طی کنید را با دقت مشخص کنید.

نتیجه گیری

پزشکی یک حرفه پر از مسئولیت است که فقط گرفتن مدرک پزشکی مهم نیست! بلکه مهارت و تجربه زیادی برای نجات جان بیماران نیاز دارد. پس به هرقیمتی وارد رشته پزشکی نشوید. پس قبل از تصمیم گیری حتما از سختی تحصیل و علاقه خود به آن مطمئن شوید. توجه کنید که خیلی از دانشجویان پزشکی در ایران بعد از چندسال تحصیل انصراف می دهند! به این دلیل که شرایط تحصی در این رشته را به خوبی بررسی نکرده بودند.

اگر آنقدر به زبان انگلیسی مسلط هستید که بتوانید درس ها را با سرعت کافی و دقت بالا مطالعه کنید، توانایی بیشتری برای تحصیل پزشکی در روسیه خواهید داشت.

هزینه تحصیل پزشکی در پردیس های خودگردان ایران، سالانه 20 میلیون تومان است اما هزینه زندگی دانشجویی و شهریه دانشگاه پزشکی در روسیه، سالانه حداقل حدود 450 میلیون در سال است.

با در نظر گرفتن شرایط خودتان و شرایط تحصیل در روسیه، تصمیم بگیرید اما قبلش حتما با مشاورهای مجرب مشورت کنید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها