بررسی 7 تیپ بندی تست های زیست کنکور + مشاوره صوتی

وقتی با تست های زیست شناسی برخورد می کنید اگر تیپ های آن ها را بشناسید قطعاً خیلی ساده تر می توانید به تست پاسخ دهید. در این مقاله به صورت ویژه و اختصاصی 7 تیپ سوالات زیست شناسی کنکور را بررسی کرده ایم. پس از مطالعه این مقاله و گوش کردن به صوت آن با دید بهتری می تواند از پس تست های زیست شناسی بر بیایید. این مقاله ارزشمند و خاص را کلمه به کلمه بخوانید. 😊

ویدئوی تیپ بندی سوالات زیست شناسی کنکور

 

تیپ سوالات زیست شناسی کنکور را چرا باید بررسی کنیم؟

قدم اول برای حل تست ها، مطالعه دقیق مطالب است. با توجه به انواع تیپ سوالات زیست شناسی که در کنکور مطرح می شود، یاد می گیرید که هر قسمت را چطور مطالعه کنید. برای مثال برای اینکه تست های شمارشی را به درستی حل کنید باید مطالب فصل های مختلف را ترکیبی بخوانید. مطالعه دقیق مطالب، هنگامی تاثیر گذار است که به موقع مرور شوند. مرور درس ها به روش اصولی از فراموشی جلوگیری می کند. به علاوه، مرور باعث افزایش تسلط شما روی هر مبحث می شود. برای مثال اگر به چرخه کربس نمی توانید مسلط شوید، دلیلش این است که اجزایش را خیلی زود فراموش می کنید. اگر هرروز با زمان کمی این چرخه را مرور کنید، بعد از یک هفته تسلط فوق العاده ای به دست خواهید آورد.

با مطالعه و مرور مطالب با مفهوم هر فصل آشنا می شوید. اما برای درصد بالای زیست شناسی باید مهارت تست زدن را نیز یاد بگیرید. برای مثال اگر با مفهوم نوار قلب آشنا باشید اما ندانید که چگونه به تست هایش پاسخ دهید، سوالات را از دست می دهید.

اهمیت تیپ شناسی زیست کنکور

کنکور صرفاً آزمون سنجش سواد شما نیست بلکه مهارت شما را ارزیابی می کند. مطالعه مفهومی در کنار تست زنی زیاد باعث می شود شما به مهارت برسید. مهارت یعنی یاد بگیرید که از دانشی که به دست آورید چگونه استفاده کنید. برای مثال درمورد انواع تقسیمات سلولی مطالعه کرده اید، مهارت یعنی بتوانید ویژگی های هر مدل از تقسیم سلولی را باهم مقایسه کنید. مهمترین اصل برای رسیدن به تراز بالای زیست شناسی، مدیریت سوالات آزمون است. مدیریت یعنی اینکه بدانید به کدام سوالات پاسخ بدهید، کدام سوالات را برای آخر آزمون نگهدارید یا کدام تست ها را کلا حذف کنید. با این روش یاد می گیرید که زمان آزمون را به چه سوالاتی اختصاص دهید.

مقاله مهم  4 کار واجب برای رتبه برتر شدن با پایه درسی ضعیف

برای مدیریت سوالات آزمون زیست شناسی باید بدانید که چند تیپ سوال از این درس مطرح می شود. با شناخت هرکدام از تیپ ها می توانید تصمیم بگیرید کدام سوالات سختتر هستند. همچنین تست های دام را پیدا می کنید و برای حل آن ها دقت بیشتری به کار می برید. پس برای مدیریت سوالات زیست شناسی باید با انواع تیپ سوالات آشنا شوید. در ادامه درمورد تیپ بندی و تیپ شناسی سوالات زیست شناسی کنکور بیشتر صحبت می کنیم.

تست زدن و آزمون دادن یک مهارت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح تست زدن را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

انواع تیپ سوالات زیست کنکور تجربی 99

بررسی تیپ بندی سوالات زیست کنکور 98 می تواند شما را برای کنکور 99 بخوبی آماده کند. چیزی که کمتر کسی از آن با خبر است.

تیپ اول : سوالات مقایسه ای

……همانند / برخلاف……

در این نوع از سوالات باید ویژگی های  یک دسته را با دسته دیگر مقایسه کنید. برای مثال مقایسه گیاهان مختلف از نظر چرخه زندگی، تولید مثل و … . برای پاسخ دادن به سوالات مقایسه ای باید به همین روش درس بخوانید. هنگام مطالعه باید مطالب مختلفی که یاد گرفته اید را باهم مقایسه کنید. برای مثال انواع بافت های بدن از جمله پیوندی، همبندی و … را باهم مقایسه کنید. مطالعه مقایسه ای باعث می شود تسلط چندین برابر بیشتری روی متن هر درس پیدا کنید. همچنین مطالعه دقیق قید های کتاب درسی هم به شما کمک می کند تا تست های مقایسه ای را بهتر حل کنید.

تیپ دوم : سوالات چند قسمتی

به صورت چند جای خالی در صورت سوال مطرح می شود. مثلا در چرخه جنسی….. میزان هورمون…. رو به ….. می گذارد.

برای پاسخ به این تیپ از سوالات باید متن کتاب درسی را دقیق مطالعه کنید. این نوع از سوالات زیست جز سوالات ساده است. فقط کافی است متن کتاب را با تمرکز مطالعه کنید. تست های ترکیبی خیلی کمی از این تیپ سوال چندقسمتی طرح می شوند.

تیپ سوم : سوالات شمارشی

چه تعداد از جملات زیر درست/ نادرست است؟

در سومین تیپ از سوالات زیست شناسی، پنج  متن را می آورند و از شما میخواهند تا تعداد جملات غلط یا درست را مشخص کنید.

توجه کنید که سوالات شماشی بسیار وقت گیر هستند. دانش آموزان برا یاینکه سریع به سوالات پاسخ دهد، دقت کافی را به کار نمی برند. همچنین طراحان کنکور تمرکز ویژه ای براین تیپ سوالات دارند و دام های زیادی را به کار می برند. در نتیجه سوالات شمارشی تعداد غلط های شما را افزایش می دهند.

تعداد سوالات شمارشی زیست شناسی زیاد است پس نمی توان پاسخ دهی به آن ها را نادیده گرفت. قسمت زیادی از تراز زیست شناسی به جواب دادن به این تیپ از سوالات وابسته است. به دلیل وقت گیر بودن سوالات تیپ سوم، توصیه می شود که این سوالات را در آخر سوالات زیست شناسی حل کنید. اگر 10 سوال شمارشی باقی مانده است و فقط  10 دقیقه زمان دارید بهتر است که 5 سوال از آن را انتخاب کرده و پاسخ دهید. با این روش برای پاسخ به هر سوال 2 دقیقه وقت دارید و می توانید با دقت گزینه ها را بررسی کنید.

بیشترین تست های ترکیبی زیست شناسی به صورت شمارشی طرح می شوند. پس برای تسلط به این تیپ باید مطالب فصل های مختلف کتاب را باهم مرتبط کنید. همچنین مطالب می توانند از کتا زیست هر سه سال باهم ترکیب شوند. روش دیگری که طراحان کنکور برای به دام انداختن شما استفاده می کنند، مفهومی کردن سوالات است. جملاتی که در این تست ها می آید، متن دقیق کتاب درسی نیستند. بلکه هر جمله مفهومی از یک یا چند فصل است. پس اگر قسمتی از متن را به درستی متوجه نشده باشید با یک اشتباه کوچک به راحتی به دام می افتید.

گفته شد که تعداد سوالات شمارشی زیست شناسی زیاد است پس نمی توانید آن ها را نزده رها کنید. علاوه بر آن جملات مطرح شد ترکیبی هستند. پس برای رسیدن به پزشکی و رشته های مشابه نمی توانید فصلی از کتاب های زیست شناسی را حذف کنید.

تیپ بندی سوالات زیست کنکور تجربی 99

تیپ چهارم : سوالات خط به خط

از خط خود کتاب درسی زیست شناسی سوال طرح می کنند. برای مثال در تغییرات گونه 65 میلیون سال پیش …. رخ داده است.

این جای خالی دقیقا با همان کلمه ای که در متن کتاب درسی آمده است کامل می شود. این تیپ مانند تیپ دوم از جمله سوالات ساده محسوب می شوند. البته سوالات تیپ خط به خط  در آزمون زیست خیلی کم مطرح می شوند. اما اگر سوالی از این تیپ دیدید همان اول حلش کنید.

تیپ پنجم : سوالات شکل دار

در پنجمین تیپ سوالات زیست کنکور تجربی از شکل ها سوال می پرسند. شکل هایی که مورد سوال قرار می گیرند همان شکل های کتاب درسی هستند. برای مثال شکل بافتی از بدن را می دهند و از شما می خواهند که ویژگی سلول های تشکیل دهنده آن را مشخص کنید.

این تیپ از سوالات هم خیلی ساده هستند به شرطی که هنگام مطالعه هر فصل از شکل ها غافل نشوید. حتما تمام شکل های کتاب درسی را با جزئیات کامل به خاطر بسپارید. شکل های کتاب را با متن کتاب درسی مطابقت بدهید. مثلا اگر متن درمورد دستگاه گوارش جانوری گفته است و در ادامه شکل آن را آورده است. حتما قسمت های مختلف دستگاه گوارش آن را همراه با شکل به خاطر بسپارید.

توجه کنید که گاهی شکل های کتاب با متن کتاب درسی همخوانی ندارد. در این شرایط حتما متن کتاب را ملاک یادگیری خود قرار دهید نه مطلبی که در شکل آمده است. همچنین می توانید شکل کتاب را با توجه به توضیحات متن اصلاح کنید تا شکل صحیح را به خاطر بسپارید.

به نمودار هایی که در کتاب درسی هستند توجه ویژه داشته باشید و توضیحات متن را حتما با نمودار بررسی کنید. در اکثر موارد لازم است که قسمت های مختلف نمودار را تفسیر کنید. برای نمونه اگر نمودار ترشح دو هورمون آورده شده، حتما زمان اوج ترشح هر کدام را یاد بگیرید. به این صورت که مثلا هورمون A هنگامی ترشح می شود که میزان هورمون B به کمترین مقدار خود برسد.

مقاله مهم  روش مطالعه زیست شناسی کنکور

تیپ ششم : بدون نام (!)

کدامیک از موارد زیر درست/نادرست است؟

کدامیک از موارد زیر رخ می دهد/ رخ نمی دهد؟

کدامیک از موارد زیر نامناسب است؟

کدامیک از موارد زیر غیرممکن است؟

این تیپ از سوالات با جملات طولانی شروع می شود و از شما می خواهد تا با توجه به توضیحات گفته شده انتخاب کنید که کدام مورد درست است؟ یا نادرست است یا … . پس راه تشخیص ششمین تیپ سوالات این است که توضیحات زیاد صورت سوال با یکی از کلید واژه های گفته شده به پایان برسد.

این نوع از تست ها برای سنجش دقت و مدیریت زمان دانش آموز طرح می شوند. پس باید دقت کنید که توضیحات را با دقت بخوانید تا در دام ها دچار مشکل نشوید. این مدل از تست ها دو نوع دام دارند. اولی دام آموزشی که روی مفاهیم مطالب تمرکز دارد و دومی دام زمانی. دام زمانی باعث می شود که تایم زیادی را صرف آن تست کنید و فرصتی برای حل بقیه تست ها باقی نداشته باشید.

در حل تست های آزمون زیست شناسی توجه کنید که این تیپ از سوالات شما را به دام نیندازند. بهتر است که این تیپ از سوالات در آخر سوالات زیست شناسی حل شود تا خیالتان از حل سوالات ساده راحت باشد.

مدیریت آزمون با تیپ بندی سوالات

تیپ هفتم : سوالات حل مسئله

در این تیپ از سوالات مسئله ای مطرح می شود و شما باید با فرمول هایی که یاد گرفته اید به جواب نهایی برسید. بیشتر سوالات مسئه از مباحث ژنتیک طرح می شوند. با توجه به تسلط خود در مباحث ژنتیک می توانید تصمیم بگیرید که سوالت این قسمت را حل کنید یا خیر. معمولا 3 یا 4 تست  مسئله از ژنتیک مطرح می شود. از این چند سوال بعضی ها خیلی ساده و بعضی خیلی سخت و زمان بر است. پس حتما مسائل را در حد ساده یاد بگیرید اما از صرف وقت برای سوالات سخت ژنتیک خودداری کنید.

برای تسلط بر تست های ژنتیک تمرین زیادی لازم دارید. اگر برای درصد های بالای 85% هدف گذاری کرده اید حتما مسائل ژنتیک را جدی بگیرید. با حل روزانه 2 تست ژنتیک به راحتی می توانید مسائل ژنتیک کنکور را حل کنید. یادتون باشه!! هرچقدر هم که به سوالات ژنتیک مسلط باشید باز هم تست های وقت گیری هستند. پس بهتر است که مسائل ژنتیک هم در اولویت آخر حل سوالات زیست شناسی باشند. با شناختن تیپ های سوالات زیست شناسی کنکور به راحتی می توانید اولویت حل تست ها را برای خود مشخص کنید. با این روش بدون اینکه وقت کم بیاورید به حداکثر تعداد تست ها پاسخ می دهید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

بررسی 7 تیپ بندی تست های زیست کنکور + مشاوره صوتی 5
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

جمع بندی و یک نکته

در این مقاله با تیپ بندی های تست های زیست کنکور 98 آشنا شدید. این مقاله شما را می تواند برای زیست کنکور 99 آماده نماید. همانطور که اشاره شد برای اینکه بتوانید قدرت و سرعت تشخیص خود را بالا ببرید باید تعداد زیادی تست حل کنید و آن ها را با دقت تحلیل کنید. توصیه می کنیم از این مقاله مهم نت برداری کنید و در اتاق مطالعه خود بچسبانید. اگر کمک خواستید با کمال میل پیش شما هستیم. کافیست با ما تماس بگیرید. 👌🏼

صدف سپهریصدف سپهری

مشاوره صوتی رایگان

در این صوت مشاور گروه دورخیز انواع تیپ های سوالات زیست کنکور را بررسی می نماید. اگر به مشاوره روش مطالعه زیست شناسی نیاز دارید و یا به روش های حرفه ای مطالعه زیست نیاز مند هستید پیشنهاد ما پکیج فنون موفقیت در کنکور است. در این پکیج به صورت مفصل تر به روش مطالعه زیست شناسی پرداخته شده است.
مدت زمان : 11 دقیقه و 17 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرش محمدی
آرش محمدی
3 سال قبل

کاملا درسته سوالای بدون نام واقن زمان برن باید کاملا حواس جمع باشیم
بیشتر غلطای من در این سوالاس اونم ب دلیل بی دقتی

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  آرش محمدی
3 سال قبل

با تمرین حل میشه:)
همین که اشکال خودتونو فهمیدین باعث میشه بتونین حلش کنین

sh.n
sh.n
3 سال قبل

وقتی تست های ژنتیک رو میبینم استرس میگیرم
کلن کنار گذاشتم نمیخونم🤷‍♂️be relax

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .