7 راه قطعی مثبت اندیشی برای کنکور

پشت سر گذاشتن روزهای باقی مانده به کنکور یکی پس از دیگری و شروع شمارش معکوس رسیدن به ماراتن بزرگ و سرنوشت ساز کنکور باعث می‌شود بسیاری از دانش آموزان حالت هایی از اضطراب، استرس، وسواس و حتی افسردگی را تجربه کنند. اگر شما هم از آن دسته دانش آموزانی هستید که بیشتر جنبه های منفی به مسیر تحصیل خود دارید یا مدام فکر می‌کنید قرار است اتفاقات بدی برای شما بیافتد و نتیجه خوبی از درس خواندن نگیرید، باید کمی بیشتر مثبت اندیشی را تمرین کنید. اگر دوست دارید راه‌های درست مثبت‌اندیشی برای کنکور موانع مثبت‌اندیشی در مسیر تحصیل را یاد بگیرید این مقاله را از دست ندهید.

 

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی (Thinking positive) مفهومی که این روزها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف زیاد به چشم ما می‌خورد اما آیا تا به حال به معنای واقعی و علمی آن فکر کرده‌اید؟ آیا مثبت اندیشی به همان معنایی که در کتاب‌های روانشناسی زرد آورده شده است می‌باشد؟ پاسخ یک کلمه است «خیر»

 اگر بخواهیم معنای واقعی مثبت‌اندیشی را پیدا کنیم باید مفهوم دو مفهوم «منظم بودن» و «علاقه به فعالیت» را به خوبی درک کنیم. مثبت اندیشی در واقع مهارتی است که باعث می‌شود با رعایت نظم در کارها و داشتن علاقه به فعالیت خود ذهنمان را از افکار منفی دور نگه داریم و با روحیه سرشار از انرژی مثبت به کارمان ادامه دهیم. حالا که با معنای درست مثبت‌اندیشی آشنا شدید به سراغ راه‌های قطعی مثبت‌اندیشی برای کنکور می رویم. البته دقت کنید مثبت اندیشی برای کنکور مثل یک تیغ دو لبه به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد استفاده بیش از حد از آن به همان اندازه نیز می‌تواند برای داوطلبین خطرساز باشد.

 

مثبت اندیشی و موفقیت

اگر داوطلب کنکور هستید و روزهای پر دغدغه قبل از کنکور را پشت سر می‌گذارید به شما توصیه می‌کنم مثبت‌اندیشی را به عنوان یک مهارت لازم برای موفقیت تمرین کنید. مثبت اندیشی برای کنکور به شما کمک می‌کند با رهایی از افکار منفی از درس خواندن خود لذت ببرید. و راندمان درسی خود را افزایش دهید.

حواستان باشد بدون فضای فکری مثبت و نگرش مثبت به خودتان و زندگی، نمی‌توانید از توانایی های مغذی خود استفاده کنید و استعداد شما هدر می‌رود.

 

راهکار های مثبت اندیشی برای کنکور

تا اینجا مفهوم واقعی مثبت‌اندیشی را یاد گرفتیم و فهمیدیم مثبت اندیشی چگونه به موفقیت ما کمک می‌کند. البته توصیه می‌کنیم برای اینکه راهکارهای مثبت‌ اندیشی برای کنکور را یاد بگیرید این مقاله را مو به مو و تا آخر بخوانید.

 

1- هدف گذاری هوشمندانه

شاید بتوان گفت مهمترین گام در رسیدن به موفقیت هدف گذاری هوشمندانه است. دانش آموزان موفق ‌هدف های خود را طوری تعریف می‌کنند که توان رسیدن و یا حداقل نزدیک شدن به آن هدف را داشته باشند.

تصور کنید شما دانش آموزی هستید که در درس ریاضی ضعیف هستید و همیشه در این درس نمره کمتر از 15 گرفته اید حالا میخواهید خود را در این درس تقویت کنید، بهتر است برای اولین امتحان یک نمره هدف منطقی مثلا 16 در نظر بگیرید. نتیجه این می‌شود که شما با کسب نمره 15/5 انگیزه جدیدی می‌گیرید اما اگر هدفتان را بر نمره 20 متمرکز کرده بودید حتی با نمره 17 هم دچار شکست و بی‌انگیزگی می‌شدید.

وقتی دانش آموزان نزدیک شدن به هدف اصلی خود را لمس می‌کنند انرژی و انگیزه جدیدی می‌گیرند و مثبت اندیشی در آنها افزایش پیدا می‌کند. این مثبت‌اندیشی خود باعث ایجاد انگیزه می‌شود و چرخه پویایی انرژی در دانش آموز به حرکت در می‌آید. مقاله زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید هدف های بهتری برای خود انتخاب کنید.

مقاله مهم  آموزش هدف گذاری برای کنکور

 

هدف گذاری در مثبت اندیشی برای کنکور

 

2- تمرکز بر راه حل

بیایید یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهیم که قرار است تا چه زمانی فقط و فقط به مشکلاتمان فکر کنیم؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که برای حل مشکلات راهی پیدا کنیم؟ زمانی که شما بتوانید به جای تکرار دائمی مشکلات خود بر راه حل آنها تمرکز کنید یعنی راه مثبت‌اندیشی برای کنکور را یافته‌اید. مثلا دانش آموزی که مدام در حال تکرار این مسئله است که من در درس زبان خوب نیستم و نمیتوانم متن ها را معنی کنم بهتر است به دنبال راه حلی برای مشکل باشد و هر شب چند لغت زبان بخواند.

 

3- لاک پشت باشید نه خرگوش

حتماً همه شما داستان مسابقه لاک پشت و خرگوش را بارها شنیده‌اید. رمز موفقیت لاک پشت در مسابقه مداومت در انجام کار با یک شیب ملایم بود. حالا تصور کنید در کلاس درس نشسته‌اید و قرار است تا روز کنکور مسابقه دهید. در این مسابقه چه کسی برنده می‌شود؟ مثبت اندیشی برای کنکور باید به گونه‌ای باشد که برای دانش آموز یک حرکت مداوم با یک شیب منطقی ایجاد کند.

داوطلبینی که با تاثیر از مطالب انگیزشی گاهی بسیار تند و با قدرت پیش می‌روند و گاهی خسته و خموده شده می‌ایستند به اندازه داوطلبینی که با یک سرعت نرمال و انگیزه‌ای منطقی پیش می‌روند موفق نیستند. پس ایجاد تعادل در مثبت اندیشی برای کنکور یک نکته مهم است.

 

4- گفتگوی مثبت با خود (خود گویی مثبت)

طبق تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر خودگویی مثبت بر باورهای خودکارآمدی دانش‌آموزان می‌توان گفت تکرار واگویه های مثبت با خود می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و همچنین مثبت اندیشی آنها داشته باشد. فرض کنید دانش آموزی هر روز در مسیر خانه به مدرسه با خود تکرار می‌کند مطالب در ذهن من نمی‌مانند، من هیچ چیز بلد نیستم، نمی‌توانم جواب سوال‌های معلم را بدهم و… .

اما در مقابل دانش آموزی را تصور کنید که هر روز توانایی‌های خود را به زبان می‌آورد با خود می‌گوید من آماده‌ام و قرار است روز فوق العاده‌ای را داشته باشم. به نظر شما این دانش آموزان با سطح آمادگی یکسان نتایج یکسانی را از کلاس درس می‌گیرند؟

واگویه مثبت و مثبت اندیشی برای کنکور

5- جایگزینی افکار منفی با مثبت

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که برای کوهنوردی کفشی که به پایتان کوچک یا بزرگ است بخرید؟ نتیجه چه می‌تواند باشد؟ احتمالاً می‌گویید کفش رو به فروشگاه برده و آن را با یک کفش مناسب تعویض می‌کنم. در اینجا ما باید بگوییم:

داوطلبان عزیز افکار شما در صورت کارآمد نبودن دارای ضمانت تعویض هستند!

خبر خوب این است که هر زمان احساس کردید دچار منفی بافی شده‌اید می‌توانید این افکار منفی را با افکار مثبت تعویض کنید. اما برای این کار لازم است به جای آنکه دائماً به گذشته و آینده فکر کنید بخش عمده توجه و حواس خود را بر حال و اکنون متمرکز کنید. همچنین لازم است لحن افکار و حتی کلام خود را تغییر دهید. مثلاً به جای آنکه بگویید من نمی‌توانم آن را انجام دهم بگویید تمام تلاشم را برای انجام آن به کار می‌گیرم.

سعی کنید به شکست به چشم یک فاجعه نگاه نکنید. و به جای آنکه بگویید من همیشه در این مسیر شکست می‌خورم بگویید تا به حال چندین تجربه در پیمودن این راه کسب کردم. مثبت اندیشی برای کنکور چیزی بیشتر از توجه کردن به همین جزئیات ساده اما مهم نیست.

 

6- انتظار موفقیت را در خود تقویت کنید

انتظار برای موفقیت را در خود تقویت کنید. حتماً همه شما می‌دانید وقتی کاری را شروع می‌کنیم اگر انتظار داشته باشیم که در انجام آن کار موفق می‌شویم با انرژی و انگیزه بهتری فعالیت می‌کنیم. اما زمانی که قبل از شروع کار انتظار شکست داشته باشیم خیلی بعید است که در انجام آن موفق شویم.

تقویت انتظار موفقیت یکی از مهم‌ترین راهکارهای مثبت‌اندیشی برای کنکور است.

برای اینکه بدانید خودباوری چه تاثیرات مهمی بر کنکور شما می‌گذارد مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مهم  نقش خودباوری در موفقیت

 

7- استایل موفقیت!

حتماً تا به حال شکل ایستادن، لحن صحبت کردن و حتی نحوه نشستن دانش آموزان موفق را در کلاس درس دیده اید. آن‌ها با قدرت و اعتماد به نفس جواب سوالات معلم را می‌دهند و ایمان دارند که از پس سوالات بر می‌آیند حالا تصور کنید یکی از همین دانش اموزان با ظاهری بهم ریخته، نگران و بدون اعتماد به نفس بخواهد به سوالات پاسخ دهد به نظر شما نتیجه چه خواهد بود؟

مشخص است که آراستگی ظاهری، لحن سخن گفتن و حتی شکل راه رفتن ما تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس ما دارد. به همین دلیل است که می‌گوییم یکی از راه‌های کمک کردن به مثبت اندیشی برای کنکور این است که اول از همه استایل موفقیت و افراد موفق را به خود بگیرید و باور کنید شما کسی هستید که نشان می‌دهید.

 

موانع مثبت اندیشی در مسیر تحصیل

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم شروط لازم برای مثبت‌اندیشی در مسیر تحصیل بود. اما آن‌ها به تنهایی کافی نیستند و لازم است شناسایی شوند تا دانش آموزان بتوانند با کنار گذاشتن آنها مثبت اندیشی را در خود تقویت کنند.

 

ترس از شکست

وقتی شما از شکست خوردن می‌ترسید وقت و انرژی زیادی را صرف افکار مربوط به این ترس می کنید. شاید هم اصلاً تصمیم بگیرید هیچ راهی را شروع نکنید تا آنکه ریسک مواجه شدن با موفقیت یا شکست را در آن بپذیرید. بیایید این بار به جای اینکه به  شکست‌هایمان به چشم یک فاجعه جبران ناپذیر نگاه کنیم به آنها به دید یک تجربه ارزشمند بنگریم. این کار باعث می‌شود مثبت‌اندیشی برای کنکور روز به روز در شما تقویت شود.

مقاله مهم  ترس از شکست در کنکور و راهکارهای نابودی آن

 

ترس از شکست در مثبت اندیشی برای کنکور

 

افراد سمی-افکار سمی

در اطراف همه ما افرادی هستند که در زندگی خود به آنچه می‌خواستند نرسیدند این افراد مدام تفکرات و عقاید شکست خورده خود را در گوش شما زمزمه می‌کنند. اگر در مواجهه با این افراد هوشیار و زیرک نباشید در تله افکار و حرف‌های سمی آنها می‌افتید. پس دو پای دیگر قرض بگیرید و به سرعت از این افراد دور شوید. 😆

وسواس در مطالعه یکی از این افکار سمی است که برای شما توضیح دادیم، برای اینکه بدانید چطور میتوانید با این فکر مزاحم بجنگید مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مهم  آموزش درمان وسواس مطالعه

 

مقایسه خود با دیگران

نمی‌توان منکر این شد که ماراتن کنکور یک مقایسه بزرگ بین همه شرکت کنندگان است. اما شما نمی‌توانید هر روز خود را با همه داوطلبین کنکور مقایسه کنید. پس یک کار هوشمندانه این است که به جای مقایسه کردن خود با دیگران که حاصلی جز اضطراب و استرس ندارد خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید. و بر این موضوع متمرکز شوید که نسبت به یک هفته یا یک ماه قبل چقدر پیشرفت کرده‌اید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم معنای درست مثبت اندیشی و آیتم‌های حیاتی آن را آموزش دهیم. سپس به سراغ راهکارهای قطعی مثبت اندیشی برای کنکور رفتیم و در مورد هر کدام از آنها به فراخور توضیح دادیم. مثبت اندیشی اولین قدم برای شروع قدرتمند برای کنکور است که در مقاله خودش به آن پرداختیم.

گفتیم برای آنکه بتوان به طور کامل به مثبت اندیشی دست یافت باید از سد موانع مثبت‌اندیشی عبور کرد از جمله: افراد سمی، مقایسه خود با دیگران و ترس از شکست.امیدواریم داوطلبان با مطالعه این مقاله به طور منطقی مثبت‌اندیشی در مسیر تحصیل را کسب و از آن استفاده کنند. 😉

7 راه قطعی مثبت اندیشی برای کنکور7 راه قطعی مثبت اندیشی برای کنکور

مشاوره صوتی رایگان

گوش دادن به این فایل صوتی کمک میکند تا خلاصه ای مفید از مقاله مثبت اندیشی برای کنکور را بشنوید.
دسته بندی : سلامت روان
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها