انتخاب رشته های نیمه متمرکز (فرهنگیان و …) چگونه است؟

انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین مراحل موفقیت در کنکور است. انتخاب رشته کنکور ادامه مسیر تحصیلی شما را مشخص می کند. پس باید با توجه به علاقه های خود و آینده شغلی ایده آلی که برای خود انتخاب کرده اید، انتخاب رشته کنید. انتخاب رشته نیمه متمرکز یکی از بخش های مهم کنکور است. رشته های جالب توجه ای جز دسته انتخاب رشته نیمه متمرکز قرار می گیرند. انتخاب رشته فرهنگیان که یکی از رشته های پرطرفدار است به صورت نیمه متمرکز ارائه می شود.

در این مقاله ابتدا رشته های نیمه متمرکز را به شما معرفی می کنیم. در ادامه لیست کامل رشته های نیمه متمرکز را برای شما قرار می دهیم که به طور کامل با آن ها آشنا شوید. مهمترین قسمت انتخاب رشته نیمه متمرکز شناختن قوانین آن است که به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.

انتخاب رشته نیمه متمرکز

اگر در انتخاب رشته نیمه متمرکز خوب قبول شوید، مرحله بعدی قبولی در مصاحبه آن رشته است. برای اینکه از شرایط مصاحبه با خبر شوید این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. چون برای قبولی در مصاحبه هم باید از چند ماه قبل آماده شوید.

 

معرفی رشته های نیمه متمرکز

پذیرش رشته های مختلف در کنکور سراسری یکسان نیست. برای قبولی در برخی از رشته ها فقط رتبه خوب در کنکور کافی است. اما بعضی از رشته ها علاوه بر رتبه کنکور، به آزمون های عملی و مصاحبه نیاز دارند تا از داوطلب را از همه جهت مورد سنجش قرار دهند.

رشته هایی که برای پذیرش، علاوه بر رتبه کنکور سراسری به مصاحبه یا آزمون عملی نیاز دارند، نیمه متمرکز نامیده می شوند. برای مثال برای قبولی در رشته تربیت بدنی علاوه بر رتبه کنکور باید در آزمون عملی شرکت کنید. آزمون عملی در تربیت بدنی سلامت جسمی داوطلب را از هر جهت مورد سنجش قرار می دهد.

 

همچنین برخی از ارگان های کشور با شرایط خاص دانشجو می پذیرند. برای مثال دنشگاه فرهنگیان که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد. برای انتخاب رشته فرهنگیان شرایط خاصی از جمله مصاحبه علمی و معاینه پزشکی وجود دارد. پس رشته فرهنگیان جز رشته های نیمه متمرکز است.

انتخاب رشته نیمه متمرکز

رشته های دارای شرایط خاص از جمله مصاحبه، آزمون عملی و معاینات پزشکی با عنوان رشته های نیمه متمرکز نامیده می شوند. پس اگر رشته ای را در لیست انتخاب رشته نیمه متمرکز دیدید یعنی آن رشته علاوه بر رتبه کنکور، دارای مصاحبه یا آزمون عملی است.

اخیرا رشته های نیمه متمرکز به اسم ” رشته های متمرکز با شرایط خاص” هم نامیده می شوند. پس در هر صورت بدانید که بعد از انتخاب رشته نیمه متمرکز اگر رتبه کنکور شما برای قبولی در آن رشته مناسب باشد، برای مرحله دوم که مصاحبه یا آزمون عملی است دعوت می شوید.

  • دقت کنید که رشته های نیمه متمرکز لزوما تعهد شغلی ندارند. تنها تفاوت این رشته ها با رشته های متمرکز پذیرش دو مرحله ای آن هاست. جالب است بدانید که بسیاری از رشته های متمرکز تعهد شغلی دارند! اما برخی از رشته های نیمه متمرکز هیچ تعهد شغلی ندارند.

پس از تعهد شغلی نترسید و لیست رشته های نیمه متمرکز را با دقت مطالعه کنید. شاید بپرسید چه دلیلی دارد که انتخاب رشته های نیمه متمرکز در دو مرحله انجام شود؟ چون برای پذیرش در آن رشته ها به مهارتی نیاز است که در آزمون کتبی کنکور سنجیده نمی شود.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

 

ارگان های مهم کشوری برای پذیرش دانشجو در رشته های پرطرفدار علوم پزشکی هم رشته های نیمه متمرکز را در نظر گرفته اند. برای مثال رشته های پزشکی و دندان پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت نیمه متمرکز ارائه می شود. یعنی علاوه بر رتبه کنکور باید در مصاحبه آن رشته ها هم قبول شوید.

هر سال دفترچه انتخاب رشته جدید در سایت سازمان سنجش کشور به نشانی WWW.SANJESH.ORG  قرار می گیرد. در این دفترچه لیست رشته های نیمه متمرکز جدید قرار داده می شود. در ادامه به طور کامل لیست رشته های نیمه متمرکز را برای شما می نویسیم تا با تمام این رشته ها آَشنا شوید.

دقت کنید که شرایط رشته های نیمه متمرکز مورد علاقه خود را حتما به طور کامل مطالعه کنید. شرایط تحصیل در هر رشته متفاوت است. در انتهای دفترچه انتخاب رشته، به طور کامل شرایط هر رشته نوشته شده است. پس در خواندن این شرایط تنبلی نکنید! زیرا مهم ترین فاکتور در انتخاب اولیه این رشته ها، داشتن شرایطی است که در دفترچه ذکر شده است.

 

لیست رشته های نیمه متمرکز

در این قسمت لیست رشته های نیمه متمرکز را با توجه به نام دانشگاه قرار دادیم. جدول را با دقت مطالعه کنید و بعد ادامه مقاله را بخوانید تا از شرایط انتخاب رشته نیمه متمرکز به طور کامل مطلع شوید.

نام دانشگاه نام رشته
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امنیت اطلاعات
امنیت اقتصادی
امنیت بین الملل
امنیت نرم
پژوهشگری امنیت
حفاظت اطلاعات
ضد تروریسم
علوم فنی امنیت
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه – قم تربیت مروج سیاسی
مربیگری عقیدتی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران پزشکی
دندانپزشکی
اتاق عمل
پرستاری
تکنولوژی پرتوشناسی
علوم آزمایشگاهی
فناوری اطلاعات سلامت
هوشبری
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد ) علوم ورزشی
آموزش تربیت بدنی

همچنین دانشگاه های دیگری نیز رشته های زیادی را به صورت نیمه متمرکز ارائه می کنند. برای بررسی جزئیات هر رشته باید دفترچه انتخاب رشته جدید هر سال را به دقت مطالعه کنید. برخی از این دانشگاه ها شامل موارد زیر هستند:

  1. دانشگاه فرهنگیان
  2. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  3. دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی
  4. دانشگاه مالک اشتر
  5. دانشگاه امام صادق
  6. دانشگاه شهید مطهری
  7. دانشگاه علوم انتظامی امین
  8. دانشگاه امام باقر
  9. دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری
  10. دانشگاه پرستاری بانک ملی
  11. دانشگاه علوم دریایی نوشهر

 

قوانین انتخاب رشته نیمه متمرکز

همزمان را انتخاب رشته کنکور می توانید انتخاب رشته نیمه متمرکز را نیز انجام دهید.  برای انتخاب تمامی رشته ها فقط کافی است که به سایت سازمان سنجش کشور به آدرس WWW.SANJESH.ORG مراجعه کنید. فرم انتخاب رشته را در زمانی که سازمان سنجش تعیین کرده است با توجه به اولویت های خود پر کنید.

 

برای انتخاب رشته نیمه متمرکز کافی است همانند یک رشته عادی به آن نگاه کنید و به ترتیب اولویت آن را در لیست انتخاب رشته خود بچینید. دقت کنید که نیاز نیست کد رشته های نیمه متمرکز در ابتدای لیست چیده شوند. در هنگام اعلام نتایج نهایی، ابتدا نتیجه قبولی رشته های متمرکز اعلام می شود. در صورتی که کد رشته نیمه متمرکز شما قبل از این قبولی باشد باید منتظر اعلام نتایج مرحله اول رشته های نیمه متمرکز باشید. اگر در این مرحله شما برای مصاحبه دعوت شده باشید و نتیجه مصاحبه مثبت باشد شما در رشته نیمه متمرکز، پذیرفته خواهید شد. در غیر این صورت قبولی شما در همان رشته متمرکز ، نهایی و قطعی است.

 

  • ضمنا اگر قبولی کد رشته متمرکز شما اعلام شود و رشته نیمه متمرکز شما بعد از آن قرار داشته باشد، دیگر امکان قبولی در رشته نیمه متمرکز وجود ندارد.

 

بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته، اگر در مرحله اول رتبه شما برای آن رشته نیمه متمرکز مناسب باشد، باید برای مرحله بعدی اقدام کنید. مرحله بعد یعنی همان مصاحبه یا آزمون عملی!

رشته های نیمه متمرکز

پس می تواند گفت نتایج انتخاب رشته نیمه متمرکز در دو مرحله اعلام می شود. یک مرحله بررسی رتبه کنکور شماست که آیا برای قبولی در آن رشته مناسب است یا نه. نتیجه مرحله دوم هم بعد از انجام مصاحبه یا آزمون عملی اعلام می شود.

برای قبولی در رشته های نیمه متمرکز نتایج مرحله دوم مهم است. اگر در مرحله اول قبول شوید اما در مرحله دوم نه، یعنی در آن رشته پذیرفته نشده اید. پس اگر به رشته های نیمه متمرکز علاقه دارید برای پذیرش مرحله دوم از قبل آماده شوید.

رشته های متمرکز بعد از اعلام نتایح انتخاب رشته نیاز به مرحله دوم ندارند و اگر قبول شدید فقط کافی است که ثبت نام کنید. پس بعد از دریافت نتایج انتخاب رشته، حتما با توجه به علاقه خود تصمیم بگیرید.

 

مصاحبه رشته های نیمه متمرکز

در مصاحبه رشته های نیمه متمرکز با استفاده از علم روانشناسی تمام ابعاد مختلف شما را آنالیز می کنند. نمی توان قالب مشخصی را برای مصاحبه ها مشخص کرد. اما به طور کلی می توان حدس زد که درمورد چه مواردی ارزیابی انجام می شود.

در قدم اول سلامت روانی و فیزیکی شما از جمله تناسب قد و وزن بررسی می شود. در قدم بعدی سوالات فرهنگی، مذهبی، اطلاعات عمومی و چالش های اجتماعی پرسیده می شود. در ادامه تست هوش، معدل دبیرستان، و شغل پدر و مادر  بررسی می شود.

همچنین مدال های مسابقات مختلف استانی و کشوری بررسی می شود. مسابقات فرهنگی، قرآنی، ورزشی و حتی المپیاد های علمی حائز اهمیت هستند. در ادامه برای تایید مراحل، تحقیقات محلی هم انجام می شود. پس باید از هر جهت برای مصاحبه آماده باشید.

مصاحبه انتخاب رشته فرهنگیان

برای اینکه با سوالاتی که در مصاحبه مطرح می شود بیشتر آشنا شوید، سوالات زیر را بررسی کنید. این سوالات کلی هستند که ممکن است در مصاحبه مطرح شوند. پس بهتر است از قبل برای آن ها آماده شوید.

  1. حتما به آراستگی ظاهر و لباس خود توجه کنید. نظافت فردی اول نکته ایست که به چشم می آید.
  2. آداب معاشرت و برخورد کلامی اولیه شما بسیار مهم است. حتما با احترام کامل وارد محیط مصاحبه شوید.
  3. کلیدی ترین سوالی که از شما پرسیده می شود، دلایل انتخاب رشته شماست. در این مرحله باید از علاقه و انگیزه خود برای انتخاب آن رشته صادقانه صحبت کنید.
  4. روحیه همکاری اجتماعی، مسئولیت پذیری و تعاون در شما برای استخدام در محیط کاری به طور دقیق بررسی می شود.
  5. تمایل برای ارتقا شغلی و به روز بودن دانش و اطلاعات شما نقش خیلی مهمی در انتخاب دارد. آیا بعد از اینکه پذیرفته شدید، به طور مرتب دانش خود را به روز می کنید؟ با چقدر به مطالعه علاقه دارید؟
  6. توانایی ارتباط شما در روابط بین انسانی با سایر افراد در این انتخاب تعیین کننده است.
  7. اعتماد به نفس و فن بیان شما بارها بررسی می شود. برای اینکه مطمئن شوند مهارت کلامی مناسبی دارید.
  8. اینکه چقدر به خودشناسی اهمیت می دهید بسیار تعیین کننده است. از شما خواسته می شود تا نقاط ضعف و قوت شخصیتی خود را بیان کنید.
  9. قدرت انتقاد پذیری و تحلیل مسائل شما را با سوال های متفاوت بررسی می کنند.
  10. روان خوانی صحیح قرآن کریم و پاسخ صحیح به مسائل احکام و سوالات اجتماعی تاثیر مهمی در انتخاب شما دارد.

با مطالعه این قسمت تا حدی با فضای مصاحبه آشنا شدید. این موارد بیشتر در مورد ویژگی های شخصیتی شماست. اما سوالات فرهنگی و مذهبی و اجتماعی هم نیاز به تسلط دارد. پس در ادامه سوالاتی که ممکن است در مورد مسایل روز اجتماعی و مذهبی از شما پرسیده شود را می نویسیم.

  1. مراحل نماز خواندن را شرح دهید.
  2. اصول خواندن نماز جمعه چیست؟
  3. امام جمعه در شهر شما چه کسی است؟
  4. احکام وضو و تیمم را شرح دهید.
  5. نحوه انتخاب اعضای شورای نگهبان به چه صورت است؟
  6. رئیس مجلس خبرگان کیست و اعضای آن چگونه انتخاب می شوند؟
  7. اعضای مجلس شورای اسلامی چگونه انتخاب می شوند؟
  8. رئیس مجلس کیست؟
  9. رئیس شورای نگهبان چه کسی است؟
  10. نماینده شهر شما در مجلس شورای اسلامی کیست؟
  11. اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟
  12. چه کتاب هایی مطالعه می کنید؟
  13. نحوه پوشش شما به طور معمول چگونه است؟
  14. فعالیت های اجتماعی در به طور معمول در آن شرکت می کنید چیست؟

با مطالعه این سوالات متوجه شدید که باید برای افزایش اطلاعات عمومی خود تلاش کنید. حداقل از زمان آمدن نتایج اولیه انتخاب رشته نیمه متمرکز تا زمان دعوت به مصاحبه به طور کافی مطالعه کنید.

یکی از رشته های نیمه متمرکز پرطرفدار، رشته های فرهنگیان است. انتخاب رشته فرهنگیان از حساسیت زیادی برخوردار است چون قبولی در مصاحبه بسیار مهم است.

اگر علاقه مند به قبولی در انتخاب رشته فرهنگیان هستید حتما برای قبولی در مصاحبه از چند هفته قبل آماده شوید. چون رقابت برای قبولی در مصاحبه خیلی زیاد است و داوطلبان علاقه مند با آمادگی کامل به مصاحبه می روند.

معرفی رشته های نیمه متمرکز

دقت کنید که در بعضی از رشته ها دعوت به مصاحبه علاوه بر رتبه کنکور، شرایط دیگری را نیز نیاز دارد. برای مثال شرایط مخصوص دعوت به مصاحبه انتخاب رشته فرهنگیان را در ادامه بررسی می کنیم.

 

شرایط دعوت به مصاحبه انتخاب رشته فرهنگیان

مرحله اول پذیرش برای رشته های دبیری شرایطی دارد که باید با دقت مطالعه کنید. رتبه خوب کنکور در کنار این شرایط می تواند شما را به مصاحبه انتخاب رشته فرهنگیان دعوت کند. این شرایط را در ادامه بررسی می کنیم:

  1. حداقل نمره علمی کل (تراز کل کنکور) 6500 باشد.
  2. هیچ گونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت قبلی نباید داشته باشید.
  3. معدل کل دوره متوسط دوم شما باید حداقل 14 باشد.
  4. سن مجاز برای مصاحبه حداکثر 24 سال تمام است.
  5. شما به عنوان معلم باید از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی (قد و وزن) برخوردار باشید.
  6. استعداد، علاقه و انگیزه معلمی در مصاحبه به طور کامل بررسی می شود.

به دلیل استقبال زیاد از انتخاب رشته های فرهنگیان، رتبه های برتر هم برای قبولی در این رشته ها رقابت می کنند. یعنی ممکن است تراز کل شما بالاتر از 6500 باشد ولی برای مصاحبه دعوت نشوید! چرا؟ به این دلیل که رتبه های بهتری از شما برای انتخاب این رشته درخواست داده اند و ظرفیت دعوت برای مصاحبه تکمیل شده است. پس اگر به رشته های فرهنگیان علاقه مندید با برنامه و خوب درس بخوانید.

برای آشنایی بیشتر با رشته های فرهنگیان مقاله زیر را حتما بخوانید.

مقاله مهم  قبولی دانشگاه فرهنگیان و همه مزایای جذاب آن

 

نتیجه گیری

رشته های نیمه متمرکز شرایط خاصی دارند. انتخاب رشته نیمه متمرکز باید با حساسیت بالایی انجام شود. قبل از انتخاب رشته باید شرایط خاص هررشته را به طور کامل مطالعه کنید. قبولی در انتخاب رشته نیمه متمرکز در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول بررسی رتبه کنکور و معدل و اطلاعات کلی شماست.

مرحله دوم مصاحبه و یا آزمون عملی است. اگر در مصاحبه قبول شوید یعنی در آن رشته قبول شده اید. پس قبولی در مصاحبه نقش تعیین کننده دارد. در ادامه شرایط مصاحبه و سوالات احتمالی که پرسیده می شود را نوشتیم.

لیست رشته های نیمه متمرکز را با دقت مطالعه کنید. در انتخاب هرکدام از آن ها علاقه خود را درنظر بگیرید تا انتخاب خوبی داشته باشید. اگر برای انتخاب رشته نیمه متمرکز یا انتخاب رشته فرهنگیان سوالی دارید می توانید از مشاورین موسسه دورخیز راهنمایی بگیرید. ما با مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور برای بهترین انتخاب رشته شما را یاری میکنیم.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .