مهارت خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت برداری

خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و یادداشت برداری سه مهارت مهم برای دانش آموزان هستند که در این مقاله به بررسی آن ها می‌پردازیم. بعضی دانش آموزان فکر می‌کنند که باید برای همه دروس خلاصه تهیه کنند و به همین علت دچار نگرانی می‌شوند که چطور باید برای دروسی مانند دینی، ادبیات، زیست و… خلاصه تهیه کنیم؟ این افراد باید توجه کنند که همه دروس نیازمند خلاصه‌نویسی نیستند. برای بعضی از دروس بایستی از خلاصه‌نویسی استفاده کرد، در حالی که برای بعضی دیگر استفاده از حاشیه‌نویسی یا فیش‌نویسی مناسب‌تر است. هم‌چنین در این مقاله تفاوت‌های این سه مهارت را توضیح می‌دهیم.

حاشیه نویسی

برای دروس زیست، شیمی و دینی از فضاهای خالی در کتاب درسی استفاده کنید و نکات مهم را در این فضاهای خالی وارد کنید. با نگاه به این نکات یک منبع مرور مناسب قبل از آزمون برایتان فراهم می‌شود.

 

خلاصه نویسی

برای خلاصه نویسی باید چه کاری انجام دهیم؟
به طور کلی هر یک از دروس ممکن است نیاز به خلاصه‌نویسی داشته باشند. بعضی دانش آموزان بر این باورند که وقتی به تسلط کامل بر یک مبحث رسیدند و تمام تست های آن را بررسی کردند، باید اقدام به خلاصه‌نویسی کنند، ولی این باور غلط است. وقتی دانش آموز یک مبحث را خواند و به یک تسلط نسبی بر مبحث مورد نظر رسید، از این مرحله به بعد لازم است از این مبحث برای خود خلاصه داشته باشد.
در خلاصه‌ای که می‌نویسید از نمودار، چارت‌بندی، تیترنویسی، جدول و… استفاده کنید.
در خلاصه سعی کنید از کلید واژه‌های اصلی استفاده کنید. همچنین نکات تستی را وارد خلاصه خود کنید و  برای نکاتی که در آینده به آن‌ها برمی‌خورید، در خلاصه جای خالی قرار دهید.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

یادداشت‌برداری

به این مهارت جزوه نویسی هم گفته می شود. در کلاس درس علاوه بر جزوه‌ آماده‌ای که معلم به شما می‌دهد، از حرف‌هایی که حین درس دادن توسط او بیان می‌شود، یادداشت‌برداری کنید. یادداشت‌برداری اهمیت زیادی دارد و حاوی نکات کلی و اساسی است. از این‌ یادداشت‌ها درخلاصه‌نویسی خود استفاده کرده و آن‌ها را به خلاصه خود اضافه کنید.

فیش‌نویسی

یک مهارت دیگر که شبیه به خلاصه نویسی است فیش نویسی نام دارد. برای ثبت حفظیات ادبیات و زبان می‌توان از فیش‌نویسی استفاده کرد. ویژگی اصلی فیش آن است که کوچک و جمع و جور است. در واقع باید فلش کارت‌هایی را از نکات این دروس برای خودتان تهیه کنید یا از فلش کارت‌های آماده که در بازار موجود است استفاده کنید و یا به طور مثال لغاتی که در به خاطر سپردن آن‌ها مشکل دارید را با معنی در یک دفترچه با سایز کوچک یادداشت و ثبت کنید.

 

جمع بندی

برای درس خواندن صحیح و اصولی نیاز دارید مهارت‌هایی مانند مهارت‌های گفته شده در این مقاله را بلد باشید. توصیه می‌کنیم برای یادگیری تمام اصول و مهارت‌های صحیح مطالعه، با پکیج فنون موفقیت در کنکور آشنا شوید و از آن استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

امیرحسین مسلمیامیرحسین مسلمی

مشاوره صوتی رایگان

این صوت که توسط آقای امیرحسین مسلمی رتبه 144 کنکور و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضبط شده است، حاوی نکات ارزشمندی درباره روش خلاصه نویسی و یادداشت برداری است. از این قسمت می توانید آن را دانلود کنید.
مدت زمان : 7 دقیقه و 14 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیسان
آیسان
2 سال قبل

من کلاس هفتمم
نمیدونم چی تو ذهنم رخ داده ک هیچی توش نمیره یعنی نمیتونم حفظ کنم وقت کمی برا حفظ کردن دارم چیکار باید بکنم ؟ تقریباا یک هفته وقت دارم حفظش کنم 😁

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  آیسان
1 سال قبل

سلام. توصیه می‌کنیم مقالات مربوط به روش مطالعه و فراموشی را مطالعه کنید. برای مثال این مقاله

ammmmm
ammmmm
3 سال قبل

میشه برای هرکدوم جدا دروس انسانی رو مشخص کنید…راستی من از دبیرام جزوه ای ندارم میتونم از جزوه های خودتون استفاده کنم؟؟…و اینکه “چارت بندی و تیترنویسی “رو چطور باید انجام بدم؟؟؟؟؟؟؟

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  ammmmm
3 سال قبل

سلام وقت شما بخیر.متاسفانه منظور سوال اولتونو نفهمیدم..در رابطه با سوال دومتون بله میتونین از جزوات سایت دورخیز استفاده کنین…در رابطه با سوال سومتون، با چارت بندی و تیترنویسی میشه خلاصه نویسی رو انجام داد.منظور از چارت بندی، این است که شما جدولی رو رسم می کنید و در اون جدول، مواردی که در درس بیان شده رو ذکر می کنید و بخش های مشترک رو کنار هم مینویسید تا بتونین مقایسه ای درس بخونین…تیترنویسی هم یعنی فقط عناوین مهم درس را در خلاصه خودتون ذکر می کنید.

یلدا میری
یلدا میری
3 سال قبل

با خلاصه نویسی مطالب بهتر تو ذهنم می مونه همم برا جمع بندی وق میخرم😊

امیر
امیر
پاسخ به  یلدا میری
2 سال قبل

من درس های دینی تو کتاب کار گرفتم مطالب مهم کنکوری تیکه میزنم .مطلبی هم یادم گرفتم بالا کتاب می‌نویسم.حالا فلسفه و منطق داخل کتاب کار نکات مهم خط میکشم .وجای که ندونستم به زبون خودم می‌نویسم .ونکات تستی داخل دفتر می‌نویسم.درستع.

درس خوندنی مثل جامعه . روانشناسی.تاریخ.جغرافیا.حاشیه نویسی میکنم نکات مهم همون مبحث بالا خودش خلاصش می‌نویسم درسته

واسه کتاب علوم و فنون.چطور خلاصه کنن

آرام
آرام
3 سال قبل


فیش نویسی تو زبان خیلی خوبه
دیوار اتاقم پره از این فیشا

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  آرام
3 سال قبل

درسته:)
همچنین برای لغت و تاریخ ادبیات و نکات حفظی و فرار بقیه درس ها

R
R
3 سال قبل

فک میکردم فقط برا زیست حاشیه نویسی میکنن
ممنون ک گفتین

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  R
3 سال قبل

خواهش میکنیم:)
خوشحالیم که براتون مفید بوده

mahdis.mm
mahdis.mm
4 سال قبل

در جمع بندی زیست نمیتونم فقط ب حاشیه نویسی اکتفا کنم درنتیجه استرس میگیرم و زمان از دست میدم
چکار باید بکنم؟؟؟

پریا
پریا
4 سال قبل

برای چه کتاب هایی خاشه نویسی خوبه من رشته م انسانی هست