چطور سریع حفظ کنیم؟ تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی + یادآوری آسان

چطور سریع حفظ کنیم؟ حفظ کردن درس ها برای شرکت در امتحانات اگر غیر اصولی و بی برنامه باشد نتیجه نمی دهد. حفظ کردن باید همراه با یادگیری صحیح باشد تا به خاطر آوردن مطالب ، ممکن و سریع باشد. در این مقاله ابتدا به بررسی انواع حافظه و ارتباط آنها با یکدیگر می پردازیم. در ادامه ، روش هایی را برای یادگیری صحیح و تکنیک هایی برای حفظ سریع درس های حفظی بیان می کنیم. با این روش ها می توانید  هم سریع حفظ کنید و هم در طولانی مدت مطالب را به یاد بیاورید.

  • این مقاله دارای تعداد زیادی مقاله مرتبط مفید است که توصیه می کنیم همه آن ها را دنبال کرده و بخوانید.

 

تقسیم بندی حافظه

قبل از بررسی علت های فراموشی ، ابتدا بهتر است با انواع حافظه و مسیری که اطلاعات طی می‌کنند تا در ذهنتان ثبت شوند ؛ آشنا شوید.

  1. حافظه حسی : گنجایش آن زیاد است. در مقابل ، مدت ماندگاری اطلاعات در آن حدود 1 تا 3 ثانیه است. در صورتی که به اطلاعات دریافتی فکر و توجه شود وارد حافظه کوتاه مدت می شود.
  2. حافظه کوتاه مدت : ماندگاری اطلاعات در آن حدود 15 تا 30 ثانیه است. علت اصلی فراموشی مطالب درسی عدم انتقال اطلاعات از این حافظه به حافظه بلند مدت است. با درس خواندن ، اطلاعات ابتدا وارد حافظه کوتاه مدت می شود. این برای همه مشترک است. ادامه این مسیر است که برای داوطلبان ، تعیین کننده است.
  3. حافظه بلند مدت : مدت زمان ماندگاری اطلاعات در این حافظه بسیار زیاد است. می ‌توان گفت گنجایش آن هم نامحدود است و شما می توانید تا آخر عمرتان به آن اضافه کنید.

باید سعی کنید روش های مناسب برای انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت را اجرا کنید.

تقسیم بندی حافظه

 

حفظ کردن یا یادگیری؟

چطور سریع حفظ کنیم؟ قبل از اینکه سراغ این سوال برویم بیاید در مورد یادگیری و حافظه صحبت کنبم. حتماً تجربه این را داشته اید که در گذشته شعری را حفظ کرده باشید. ممکن است آنقدر کوچک بوده باشید که حتی معنی آن شعر را هم نمی دانستید. با تکرار زیاد شعر می شود آن را حفظ کرد. اما مشکل طوطی وار حفظ کردن این است که اگر بعد از مدتی آن مطالب را تکرار نکنید ، به مرور از یادتان خواهند رفت.

از طرف دیگر حجم مطالب درسی برای کنکور آنقدر زیاد است که نمی شود همه درس ها را خط به خط حفظ کرد. به طور کلی مفاهیم درس های اختصاصی ، قواعد عربی ، دستور زبان فارسی و گرامر زبان انگلیسی را باید عمیق مطالعه کنید و یاد بگیرید. برای بخش های حفظی درس ها ، باید از تکنیک های حفظ کردن اصولی و کاربردی استفاده کنید.

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

چطور سریع حفظ کنیم؟ تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی + یادآوری آسان 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

چطور سریع حفظ کنیم؟ تکنیک های حفظ سریع :

تصویر سازی

داشتن یک تصویر کلی از موضوعی که می خوانید کمک زیادی به یادگیری و حفظ کردن آن می کند. در یک تصویر اطلاعات زیادی می ‌تواند جا شود. برای مثال در درس زیست شناسی به جای حفظ کردن متن کتاب در مورد مراحل فتوسنتز و محصولات و واکنش دهنده های آن ، سعی کنید شکل چرخه آن را به خاطر بسپارید. این یکی از مهم ترین تکنیک های حفظ سریع مطالب است.

ارزش یک تصویر بالاتر از هزار کلمه است.

چطور سریع حفظ کنیم؟ تصویر سازی

مقاله مفید زیر را هم حتماً بخوانید.

مقاله مهم  چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ چند راه مبارزه با فراموشی را بیاموزید!

 

یادداشت کردن و خلاصه برداری

یادداشت کردن و خلاصه برداری روشی بسیار ساده و کاربردی برای حفظ کردن درس ها است. یادداشت های شما باید چکیده ای از آموخته های خودتان باشد ؛ نه کپی کردن همان مطالب کتاب. سعی کنید فقط فرمول ها و کلمات کلیدی را یادداشت کنید. خلاصه های شما نباید شبیه جزوات درسی شود. هدف این است که با مرور آنها ، مطالب خوانده شده ، در کمترین زمان یادآوری شوند. یادداشت و خلاصه و مراجعه به آن ها یکی دیگر از تکنیک های حفظ سریع است.

مقاله مهم  مهارت خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت برداری

 

مرور کردن

هر چقدر هم که در حفظ کردن درس ها توانا باشید ، باز هم به دلیل حجم زیاد ، مطالب به تدریج فراموش می شوند. لازم است در دوره ‌های مختلف ، به عقب برگشته و مطالبی را که خوانده اید ، مجدد مرور کنید. در مرور کردن باید سریع باشید. سعی کنید از خلاصه هایی که تهیه کرده اید ، استفاده کنید. مطالبی را که در کتاب ، هایلایت کرده‌اید بخوانید. کلید تثبیت مطالب در حافظه بلند مدت تکرار و مرور زیاد است. مرور ها را کوتاه ولی پر تکرار انجام دهید. برای مثال اگر درسی را در مدت یک ساعت مطالعه کردید مرور آن باید در ربع ساعت تمام شود.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

استفاده از ضمیر ناخودآگاه در حفظ کردن

اکثر ما ، برای حفظ کردن درس ها ، در یک جای ساکت و با تکرار زیاد و صدای بلند شروع به خواندن می کنیم. آیا تمام اطلاعاتی که در ذهن شما هستند به این شکل و با زحمت زیاد وارد شده اند ؟ برای مثال آدرس ها ، بیوگرافی افراد مشهور و … را به این شکل حفظ کرده اید؟

بعضی اطلاعات به صورت ناخودآگاه وارد ذهن شما می شود. ممکن است مدتی با آن موضوع سروکار داشته اید. ممکن است به طور مکرر در رسانه‌ها در موردش شنیده باشید. در واقع شما تلاشی برای حفظ کردن آن اطلاعات نکرده اید ولی ذهن شما چون مدام با آن موضوع درگیر بوده است ، دیگر حفظ کرده است. برای حفظ کردن مطالب درسی هم می توانید از این روش استفاده کنید. برای مثال فرمول ها ، جدول تناوبی و سایر مطالب حفظی و فرار را به میز مطالعه و دیوار خود بچسبانید تا همیشه جلوی چشمتان باشند.

مقاله مهم  ضمیر ناخودآگاه برای مثبت اندیشی و یادگیری بیشتر 😍

 

ارتباط برقرار کردن بین مطالب

یکی دیگر از تکنیک های حفظ سریع آن است که بین مطالب جدیدی که می‌خوانید و مطالب قبلی ، ارتباط برقرار کنید. در کنکور سوال های ترکیبی زیادی طرح می شود. حفظ کردن مطالب تنها بعضی فصل های یک درس نمی تواند قابل اطمینان باشد. با ارتباط برقرار کردن بین فصل های مختلف ، درک بهتری از مطالب پیدا می کنید و به خاطر سپردن درس ها ساده تر می شود.

اساس تکنیک mind map همین است. طبق این تکنیک شما عنوان یک موضوع کلی را در در وسط برگه یادداشت می کنید. سپس به تدریج ، نکات مختلف مربوط به آن را که در فصل های مختلف پیدا می کنید ، پیرامون آن یادداشت می کنید. با این روش هم کل نکاتی را که در فصل های مختلف پراکنده شده اند ، یک جا خواهید داشت ؛ هم فرمت ساده و یکنواخت مثل کتاب ها را نخواهد داشت. می توانید با رنگ و شکل های مختلف ، مطالب را دسته بندی کنید.

تکنیک نقشه ذهن

 

مطالعه در جلسات کوتاه

توانایی شما در حفظ کردن درس ها ، پس از حدود نیم ساعت کاهش می یابد. درس های عمومی که بیشتر حفظی هستند را در جلسات کوتاه بخوانید. برای مثال برای خواندن لغات فارسی ، جلسات 10 تا 15 دقیقه ای مناسب است. برای درس های اختصاصی سعی کنید همراه با مطالعه متن کتاب حتما تست بزنید. فقط به خواندن متن کتاب اکتفا نکنید. یک فصل را به چند قسمت تقسیم کنید و هر کدام را پاراگراف به پاراگراف بخوانید. به جای خط به خط حفظ کردن ، سعی کنید مفهوم پاراگراف ها را بفهمید.

مقاله مهم  چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ (آموزش 5 تکنیک طلائی)

 

جمع بندی

تکنیک های حفظ سریع درس ها را در این مقاله بررسی کردیم و گفتیم برای حفظ کردن سریع و به یادآوردن آسان چطور باید عمل کنید. حیف است کلی وقت بگذارید و زحمت بکشید ولی در نهایت سر جلسه کنکور چیزی به خاطر نیاورید و نتیجه دلخواهتان را  کسب نکنید. مطالعه و برنامه ریزی اصولی داشته باشید و روش های گفته شده در بالا را اجرا کنید. در مدت کوتاهی نتایج مثبت آنها را خواهید دید.

وقتی ابتدا اصول صحیح درس خواندن را یاد بگیرید، دیگر نگران نتیجه امتحانات و آزمون کنکور نخواهید بود. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه و یادگیری را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

 

محمدرضا سلیمیمحمدرضا سلیمی

مشاوره صوتی رایگان

در این فایل صوتی روش های حفظ کردن اصولی مطالب درسی را به شما آموزش می دهیم. بعد گوش دادن به این فایل و مطالعه مقاله ، متوجه خواهید شد که در کنار تکرار کردن ، کار های دیگری هم باید انجام دهید تا مطالب به خوبی در حافظه شما ماندگار شوند.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
B
B
2 سال قبل

ممنون از مطالب عالی تون

Sahar
Sahar
2 سال قبل

ممنونم مطالبتون عالی بود

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

ممنونم از کمکتون ♥

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .