رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی (پرطرفدار و پولساز)

اگر می خواهید با رشته پزشکی بیشتر آشنا شوید این مقاله مخصوص شماست. رشته پزشکی پرطرفدار و پولساز است! در این مقاله در مورد دوره تحصیل در رشته پزشکی ، درس های پزشکی ، نقاط ضعف و قوت این رشته، بازار کار و درآمد رشته پزشکی به طور جامع صحبت شده است. همچنین رتبه لازم برای قبولی در رشته پزشکی هم در انتهای مقاله آورده شده است. این مقاله کمک می کند تا عشقتان را به پزشکی تقویت کنید یا اینکه کلاً قید آن را برنید. یک ویس مشاوره ای بینظیر از دانشجوی این رشته هم منتظر شماست. تا انتهای این مقاله را بخوانید. 😊

انتخاب رشته محبوب پزشکی

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی یکی از رشته های پر زحمت و محبوب گروه آزمایشی تجربی است. اگر شما از آن دسته  دانش آموزانی هستید که فکر می کنید پزشکان درآمد خیلی بالایی دارند، بهتر است که بیشتر فکر کنید. گرچه درآمد پزشک ها خیلی هم کم نیست اما اگر تنها به فکر درآمد بالا هستید راه های ساده تری هم وجود دارند. سختی ها تنها وقتی قابل پذیرش هستند که شما واقعا به تحصیل در این رشته علاقه مند باشید.

پزشکی صرفا یک شغل نیست که بعد از دوران تحصیل دیگر نیاز به مطالعه نداشته باشد. بلکه پزشکی یک حرفه است که دانش و هنر استفاده از آن دانش را در کنار هم دارد. دانشجویان پزشکی حتی بعد از پایان مدت تحصیل باید همواره اطلاعات خود را به روز نگهدارند و دوره های تکمیلی را بگذرانند. پس مطالعه و کسب علم برای پزشکی هیچگاه تمام نمی شود.

مقاله مهم  معرفی زیر گروه های تجربی در کنکور

طول مدت تحصیل رشته پزشکی

مراحل تحصیل شامل 4 دوره اصلی می شود که مجموعا 7 سال است از جمله:

  1. علوم پایه
  2. فیزیوپاتولوژی
  3. استاژری
  4. اینترنی

دوره علوم پایه:

دوره علوم پایه طی دوسال در 4 ترم ارائه می شود. در این مرحله 94 واحد باید گذرانده شود که شامل مجموعه ای از دروس تئوری و عملی است. کلاس های دروه علوم پایه در دانشگاه برگزار می شود و طی این 2 سال دانشجویان هنوز وارد بیمارستان نمی شوند. قبل از ورود به مرحله بعد، دانشجویان باید آزمون جامع علوم پایه را به خوبی پشت سر گذارند.

معرفی پزشکی

برخی از دروس علوم پایه شامل:

  1. آناتومی
  2. بیوشیمی
  3. بافت شناسی
  4. جنین شناسی
  5. فیزیولوژی
  6. ژنتیک پزشکی
  7. ایمنی شناسی
  8. انگل شناسی
  9. قارچ شناسی
  10. باکتری شناسی
  11. ویروس شناسی
  12. دروس عمومی ( شامل اخلاق، ادبیات و … )

دوره فیزیوپاتولوژی:

بعد از موفقیت در آزمون جامع علوم پایه، دانشجویان وارد مرحله 1 ساله فیزیوپاتولوژی می شوند. این مرحله نیز همچنان در دانشگاه برگزار می شود. با احتساب دوره علوم پایه و فیزیوپاتولوژی، دانشجویان بعد از گذشتن 3 سال از مدت تحصیل خود هنوز وارد بیمارستان نمی شوند.

برخی از دروس فیزیوپاتولوژی شامل:

  1. سمیولوژی
  2. پاتولوژی
  3. فارماکولوژی
  4. فیزیک پزشکی و …

دوره استاژری یا کارآموزی:

دانشجویان پزشکی با دوره استاژری وارد بیمارستان می شوند. مرحله استاژری 2 سال طول می کشد که در این مدت دروس لازم برای هر بخش در طی یک ماه ارائه می شود و بعد از آن بخش بعدی شروع می شود. در پایان دوره کارآموزی، دانشجویان باید در آزمون پیش کارورزی شرکت کنند. قبولی در آزمون پیش کاورزی مجوز ورود به مرحله اینترنی است.

دوره اینترنی یا کارورزی:

در دوره اینترنی علاوه بر گذراندن بخش ها در بیمارستان، دانشجویان چند روزی از هر بخش را کشیک هستند. دوره کارورزی 2 سال طول می کشد و در پایان این دوره برای دریافت شماره نظام پزشکی و پایان تحصیل باید در آزمون صلاحیت بالینی شرکت کرد.

مقاله مهم  مشاوره کنکور تجربی

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته پزشکی

فارغ التحصیلان دوره 7 ساله رشته پزشکی باید به مدت 2 سال به طبابت در مناطق محروم مشغول شوند. پزشکان عمومی بعد از گذراندن دوره طرح می توانند برای شرکت در آزمون تخصص اقدام نمایند.

طول مدت تحصیل تخصص یا دستیاری بین 4 تا 5 سال متغیر است. دانشجویان پزشکی که در آزمون دستیاری پذیرفته شوند تحت عنوان رزیدنت تحصیل خود رشته تخصصی را آغاز می کنند. در طی مدت تحصیل تخصص، رزیدنت ها مجوز کار در مطب به عنوان پزشک عمومی را نخواهند داشت.

بعد از پایان دوران تخصص، طرح خدمت در مناطق محروم به عنوان پزشک متخصص به مدت 2 سال باید طی شود. بعد از گذراندن مدت طرح خدمت، پزشکان متخصص می توانند برای شرکت در آزمون فوق تخصص اقدام نمایند.

طول مدت تحصیل در رشته های فوق تخصصی بین 3 تا 4 سال است که بعد از این دوره هم طرح خدمت اجباری در مناطق محروم باید سپری شود.

بازارکار، موقعیت شغلی و میزان درآمد

برخلاف تصور همه، درآمد پزشکان چند صد میلیونی نیست. حقوق پزشکان از 4-5 ملیون تا ده تا میلیون می تواند متغیر باشد. البته تعداد بسیار معدودی از پزشکان هم درآمد های بسیار بالاتر از این ارقام دارند. طبیعی است که پزشکان متخصص درآمد بیشتری نسبت به پزشکان عمومی داشته باشند. پزشکان عمومی، متخصص و یا فوق تخصص می توانند در بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند. تاسیس مطب خصوصی هم یکی از موقعیت های شغلی خوب برای پزشکان متخصص و فوق تخصص محسوب می شود.

درآمد رشته پزشکی

اگر درآمد بالای رشته پزشکی دلیل علاقه شما به این رشته است باید بدانید که راه های ساده تری هم برای کسب درآمد بالاتر وجود دارد پس بیشتر در این مورد فکر کنید!پزشکی یک هنر است که قابل ارزش گذاری نیست و صحبت درمورد بازکار و درآمد رشته پزشکی اشتباه است مگر برای اینکه بدانید اگر به دنبال درآمد بالا هستید و علاقه ای به خود رشته پزشکی ندارید هیچوقت پزشکی را انتخاب نکنید!

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته پزشکی

مهمترین توانایی شما برای تحصیل در رشته پزشکی علاقه شما به این رشته است؛ به طوریکه تمام سختی ها را بپذیرید و با انگیزه درس بخوانید. همین علاقه و انگیزه باعث می شود که مسیر پرزحمت پزشکی شیرین و لذت بخش شود.

توانایی بعدی مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی، توانایی علمی بالاست. درس های رشته پزشکی به صورت فشرده ارائه می شوند برای مثال طی یک ماه فرصت دارید تا به 200 صفحه از کتاب آناتومی مسلط شوید. رسیدن به تسلط در زمان کوتاه نیازمند پایه قوی علمی شماست. یعنی باید درس های کنکور را عمیقا مطالعه کرده باشید تا ذهنتان آماده پذیرش انواع چالش های مطالعاتی باشد.

مقاله مهم  14 ویژگی اصلی رتبه های برتر کنکور

برای اینکه پزشکی را یاد بگیرید باید صبور باشید و خیلی تمرین کنید. فقط مطالعه زیاد برای رسیدن به مهارت پزشکی کافی نیست، بلکه باید با کارهای عملی زیاد همراه شود تا نتیجه بخش باشد. روحیه بالا و نشاط بخش جدا نشدنی از مسیر پزشکی است. دانشجویان رشته پزشکی علاوه بر اینکه باید مسیر پرزحمتی را طی کنند باید بتوانند با تمام این سختی ها روحیه خود را حفظ کنند. حفظ روحیه باعث می شود با کیفیت بیشتری درس بخوانند و عملکرد بهتری را بر بالین بیمار داشته باشند. پس بیشتر بخند!

نقاط قوت و ضعف رشته پزشکی

واقعیت های رشته پزشکی یعنی دیدن نقاط ضعف و قوت در کنار هم و سپس تصمیم گیری درمورد اینکه آیا واقعا به تحصیل در رشته پزشکی علاقه دارید یا خیر؟ پس ادامه مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

نقاط قوت رشته پزشکی:

  1. رشته ای مقدس است که همواره با انجام کار خیر و خدمت به مردم همراه است.
  2. رشته ای همه جانبه است که تسلط به علوم زیادی را همراه خود دارد. با تحصیل در این رشته یاد می گیرید که چطور از جوانب مختلف به یک مسئله نگاه کنید.
  3. با تحصیل در این رشته توانایی های علمی و مهارت های زیادی را به دست می آورید که فقط با طی مسیر سخت پزشکی به دست می آید.
  4. تحصیل در رشته پزشکی پرستیژ اجتماعی بالایی را برای شما به همراه خواهد داشت و … .

معرفی رشته پزشکی و واقعیت های آن

تحصیل در رشته پزشکی نقاط قوت بسیاری را به همراه دارد که بخشی از آن ها گفته شد. اما سایر نقاط قوت را نمی گویم تا طعم شیرینش را خودتان بچشید!

نقاط ضعف رشته پزشکی:

  1. سال های تحصیل و طرح خدمت بسیار طولانی است و به اصطلاح تمامی ندارد!
  2. تعطیلی های بین دو ترم خیلی کوتاه است (حداکثر 5-6 روز) و فرصت استراحت محدودی در اختیار دانشجویان است.
  3. حقوق پرداختی به دانشجویان دوره اینترنی و رزیدنتی حتی از حقوق دریافتی طبق قانون کار کمتر است.
  4. حجم خیلی زیادی از مطالب دروس رشته پزشکی به صورت فشرده ارائه می شوند و فرصت شما برای مطالعه آن ها بسیار کم است و … . َ

مهمترین نقاط ضعفی که به تصمیم گیری شما برای انتخاب رشته پزشکی کمک می کند گفته شد. پس برای انتخاب بهتر یک بار دیگر این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا با اطمینان تصمیم بگیرید.

رتبه لازم برای قبولی رشته پزشکی

یکی از پرتکرار ترین سوالات دانش آموزان کنکوری این است که برای قبولی در رشته پزشکی چه رتبه ای لازم است. پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار کنکور تجربی است که داوطلبان زیادی برای رسیدن به آن تلاش می کنند. رقابت سنگین باعث می شود که تراز های لازم برای قبولی در این رشته بالاتر رود.

مقاله مهم  4 کار واجب برای رتبه برتر شدن با پایه درسی ضعیف

بازه مطمئن قبولی در رشته پزشکی رتبه زیر 500 است که دست شما برای انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه کاملا باز است. اما اگر می خواهید حتما در یکی از دانشگاه های برتر کشور قبول شوید لازم است که برای رتبه زیر 100 تلاش کنید.

بدترین رتبه ای که با آن می توان پزشکی دانشگاه آزاد و یا پردیس دانشگاه های علوم پزشکی قبول شد، بازه 1500-2000 است. با رتبه 2000 می توان در یکی از پردیس های دانشگاهی دورافتاده در شهر های خاص قبول شد. اما اگر واقعا به پزشکی علاقه مند هستید تلاش کنید تا به یک رتبه مطمئن برای قبولی در این رشته برسید. برای اینکه مطمئن شوید، می توانید رتبه خود را با استفاده از مقاله تخمین رتبه کنکور، تخمین بزنید. در این مقاله روش های تخمین رتبه را معرفی کرده ایم.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

 

معرفی رشته پزشکی و نقاط قوت و ضعف آن

در پایان فقط می خواهم که بگویم تحصیل در رشته پزشکی می تواند یکی از زیباترین و لذت بخش ترین دوران زندگی شما شود به شرطی که با علاقه انتخاب کنید. پزشکان در شرایط اورژانسی مثل بحران کرونا ویروس، داوطلبانه برای خدمت به مردم به بیمارستان می روند و از جان خود می گذرند. هیچ جمله ای نمی تواند آن طور که باید از خود گذشتگی قهرمانان سلامت را به تصویر بکشد. این فداکاری ها را فراموش نکنیم!

سعید قهرمانیسعید قهرمانی

مشاوره صوتی رایگان

در این ویس مشاوره ای رشته پزشکی به طور کامل معرفی شده است. سعید قهرمانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران شما را با این رشته آشنا می کند. در صورت نیاز به مشاوره انتخاب رشته یا برنامه ریزی برای کنکور با ما در تماس باشید. 🌺
مدت زمان : 7 دقیقه و 9 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه امرایی
فاطمه امرایی
2 سال قبل

عالیییییی