قبولی دانشگاه فرهنگیان 2

قبولی دانشگاه فرهنگیان و همه مزایای جذاب آن

قبولی دانشگاه فرهنگیان یکی از پر طرفدار ترین بحث های دانش آموزان کنکوری است. در این مقاله به صورت موشکافانه پذیرش دانشگاه فرهنگیان را بررسی میکنیم. با هم ببینیم این دانشگاه پرطرفدار چه مزایا و معایبی دارد و به سوالات زیر هم جواب میدهیم.

  • قضیه حقوق در دوران دانشجویی چیست؟
  • دانشجو معلم ها در دانشگاه فرهنگیان چقدر حقوق میگیرند؟
  • آیا پسران با قبولی در دانشگاه فرهنگیان از سربازی رفتن معاف می شوند؟
  • چه رتبه و ترازی برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان باید داشته باشیم؟
  • شرایط سنی قبولی دانشگاه فرهنگیان چیست؟
  • شرط معدل برای ورود به دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟
  • دانشگاه فرهنگیان چه رشته هایی دارد؟

با دورخیز همراه باشید اگر دوست دارید در مورد معلم شدن یا نشدن تان تصمیم درستی بگیرید. 😊

 

دانشگاه فرهنگیان چیست؟

دانشگاه فرهنگیان که در گذشته دانشگاه تربیت معلم نامیده می شد، در اصل دانشجو های علاقه مند به دبیری را آماده تدریس می سازد. رشته های دانشگاه فرهنگیان تنوع زیادی دارند و با توجه به رشته تحصیلی مدرسه می توانید برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان اقدام کنید. برای مثال اگر با رشته انسانی انتخاب رشته می کنید، می توانید برای قبولی در رشته های دبیری ادبیات، عریب، روانشناسی، تاریخ، جفرافیا و … اقدام کنید.

دانشگاه فرهنگیان از بزرگترین و گسترده ترین دانشگاه های سراسر کشور است. این دانشگاه شامل تمامی مراکز تربیت معلم می شود. معلمانی که در وزارت آموزش و پرورش استخدام می شوند در دانشگاه فرهنگیان درس می خوانند. تقاضا برای قبولی دانشگاه فرهنگیان روز به روز درحال افزایش است به این دلیل که امنیت شغلی مناسبی دارد. دانشجو های دانشگاه فرهنگیان از ترم اول حقوق دریافت می کنند و استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش خواهند بود. همچنین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم پذیرش رشته های فرهنگیان را دارد .

قبولی دانشگاه فرهنگیان

شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

قبولی در دانشگاه فرهنگیان 3 شرط اصلی دارد که شامل معدل، تراز کنکور سراسری و قبولی در مصاحبه است. دانش آموزان برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان باید حداقل معدل کل 14 داشته باشند؛ یعنی معدل کل سه سال آخر مدرسه باید بالاتر از 14 باشد. دانش آموزانی که تراز بالاتر از 6500 در کنکور سراسری به دست آورند مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان می شوند.

شرایط عمومی دیگری که برای قبولی دانشگاه فرهنگیان باید در نظر داشته باشید شامل:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی
  2. التزام به قانون اساسی
  3. نداشتن سابقه کیفری
  4. عدم اعتیاد

هر سال به میزان 2 برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان، دانش آموزان برای مصاحبه انتخاب می شوند. دانش آموزانی که شروط معدل و حداقل تراز کنکور را داشته باشند برای مصاحبه معرفی می شوند. قبولی در مصاحبه شرط اصلی قبولی در دانشگاه فرهنگیان است. این مصاحبه شامل اطلاعات سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است. علاوه بر آن، دانش آموزان در روز مصاحبه از نظر سلامت جسمی و روانی هم مورد سنجش قرار می گیرند. همچنین حداکثر سنی که برای قبولی دانشگاه فرهنگیان مجاز به انتخاب رشته هستند 24 سال تمام است. (برای کنکور 1401، متولدین مهر ماه 77 به بعد می توانند برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان اقدام به شرکت در کنکور کنند.)

مقاله مهم  انتخاب رشته های نیمه متمرکز (فرهنگیان و ...) چگونه است؟

 

معاینات سلامت جسمی داوطلبان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان شامل سلامت بینایی، شنوایی و … می شود. برای مثال لکنت زبان، استفاده از سمعک از معیار هایی است که حتما مورد ارزیابی قرار می گیرد. علاوه بر آن ها، شرایطی از لحاظ قد و وزن هم در نظر گرفته اند. برای مثال حداقل قد برای خانم ها 155 سانتی متر و حداقل قد برای آقایان 160 سانتی متر باید باشد.

فن بیان، نحوه برخورد مناسب و حفظ آرامش داوطلب از جمله نکات کلیدی برای پذیرش در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان می باشد. پس اگر برای قبولی دانشگاه فرهنگیان هدف گذاری کرده اید حتما شرایط ویژه مصاحبه را در نظر بگیرید و از قبل برای آن آماده شوید. توجه داشته باشید که اگر رتبه و تراز خیلی خوبی هم در کنکور داشته باشید اگر در مصاحبه قبول نشوید نمی توانید در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شوید.

قبولی در دانشگاه فرهنگیان

توجه داشته باشید که پذیرش رشته های دانشگاه فرهنگیان به صورت بومی گزینی انجام می شود. به همین دلیل رتبه دقیقی برای قبولی این دانشگاه نمی توان تعیین کرد. برای مثال در منطقه ای که تقاضا برای قبولی دانشگاه فرهنگیان زیاد است معمولا باید رتبه زیر 1000 داشته باشید. اما در منطقه ای دیگر که تقاضا برای پذیرش رشته های دانشگاه فرهنگیان کم است، حتی با رتبه 15000 و رتبه های بالاتر هم می توان قبول شد. پس اگر می خواهید حتما در یکی از رشته های دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوید حتما حواستان به رتبه کنکورتان باشد!

برای اینکه برنامه ریزی بهتری برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان در هرکدام از رشته ها داشته باشید حتما به زیر گروه های گروه آزمایشی خود توجه کنید. برای مثال اگر می خواهید رشته تربیت بدنی را از گروه آزمایشی انسانی انتخاب کنید به ضرایب درس ها در زیرگروه 3 توجه کنید. با توجه به ضریب هر کدام از درس ها در این زیر گروه برنامه ریزی کنید که برای کدام درس وقت بیشتری بگذارید.

 

رشته های دانشگاه فرهنگیان

رشته های دانشگاه فرهنگیان از تنوع بالایی برخوردار هستند که هر داوطلب با توجه به گروه آزمایشی خود می تواند بعضی از این رشته ها را انتخاب کند.  برای مثال داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی می توانند برای قبولی در رشته های دبیری ریاضی یا فیزیک انتخاب رشته انجام دهند. و داوطلبان سایر گروه های آموزشی نمی توانند برای رشته دبیری ریاضی یا فیزیک اقدام کنند. در ادامه رشته های دانشگاه فرهنگیان را به تفکیک گروه های آموزشی برایتان شرح می دهیم.

 

رشته های فرهنگیان در گروه آزمایشی تجربی

  1. دبیری شیمی
  2. دبیری زیست‌ شناسی
  3. آموزش ابتدایی
  4. آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی
  5. آموزش تربیت‌ بدنی

رشته های دانشگاه فرهنگیان

 

رشته های فرهنگیان در گروه آزمایشی ریاضی

  1. دبیری ریاضی
  2. دبیری فیزیک
  3. آموزش ابتدایی
  4. آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی
  5. آموزش تربیت‌ بدنی

 

رشته های فرهنگیان در گروه آزمایشی انسانی

  1. دبیری زبان و ادبیات فارسی
  2. دبیری الهیات و معارف اسلامی
  3. دبیری تاریخ
  4. دبیری زبان و ادبیات عربی
  5. دبیری علوم اجتماعی
  6. راهنمایی و مشاوره
  7. آموزش ابتدایی
  8. آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی
  9. آموزش جغرافیا
  10. آموزش تربیت‌ بدنی

 

رشته های فرهنگیان در گروه آزمایشی هنر

  1. آموزش ارتباط  تصویری

 

رشته های فرهنگیان در گروه آزمایشی زبان

  1. دبیری زبان انگلیسی

 

حقوق دانشگاه فرهنگیان ، مزایا و  برتری های آن

حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ماه اول دانشجویی محاسبه می شود و تمام 4 سال طول تحصیل آن ها جزو خدمات دولتی محسوب می شود. در حال حاضر حقوق دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان سه میلیون و 500 هزار تومان است که هزینه غذا و خوابگاه و … از حقوق دانشجویان کم می شود. خالص دریافتی دانشجویان رشته های فرهنگیان حدوداً 2 میلیون و پانصد هزار تومان است.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

دانشجویان رشته های فرهنگیان از ترم اول استخدام رسمی آموزش و پرورش هستند و تمام 4 سال طول تحصیل جزو خدمات دولتی محسوب می شود. پس کار و استخدام دانشگاه فرهنگیان از همان ترم اول دانشگاه تضمین شده است و همین دریافت حقوق باعث می شود که تقاضا برای قبولی دانشگاه فرهنگیان در چند سال گذشته افزایش یابد.

استخدام دانشگاه فرهنگیان

داوطلبان آقا که در رشته های دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شوند تقریبا سربازی ندارند. این دانشجویان پس از گذراندن دوره 6 ماه آموزشی نظام وظیفه، سایر ماه های خدمت سربازی را به عنوان ضمن خدمت می گذرانند. یعنی به همان مدت سربازی تقریبا به طور رایگان در مدارس مشغول به تحصیل خواهند بود.

مزیت مهم دیگر قبولی در دانشگاه های فرهنگیان این است که با وجود تعطیلی 3 ماه تابستان، همچنان برای این 3 ماه هم حقوق دریافت می کنند.

از دیگر ویژگی های دانشگاه فرهنگیان، تفکیک جنسیتی دانشگاه های آن است که ممکن است از نظر بعضی از دانش آموزان جز مزیت آن محسوب شود.

 

معایب انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان

داوطلبان بعد از قبولی در یکی از رشته های دانشگاه فرهنگیان، به مدت 2 برابر طول تحصیل خود متعهد به خدمت می شوند. یعنی دانشجویان بعد از اتمام تحصیل باید به مدت چند سال حتما به شغل دبیری بپردازند. در مدت تعهد خدمت، انتقالی از منطقه محل تحصیل به سایر مناطق امکان پذیر نیست. برای مثال اگر برای خدمت در منطقه 3 شهر کرج در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده اید، تا پایان زمان تعهد مجاز به انتقالی به سایر مناطق نیستید.

یکی دیگر از معایب انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان پایه حقوق و سقف درآمدی آن است که به نظر بسیاری از کارشناسان منصفانه و کافی نیست.

در پایان توجه کنید که رشته های فرهنگیان از رشته های پرطرفدار کنکور سراسری محسوب می شوند. اگر برای پذیرش در یکی از رشته های دانشگاه فرهنگیان تلاش می کنید حتما تمام شرایط گفته شده را در نظر داشته باشید. مزایا و معایب گفته شده را به خوبی بررسی کنید و حتما از قبل برای مصاحبه نهایی آماده شوید. امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید. معلمی شغل شریفی است و ما همه معلم های آینده را دوست داریم. پادکست های فوق العاده زیر را هم حتماً گوش کنید.❤️

همچنین در مقاله مشاوره کنکور فرهنگیان نحوه قبولی در کنکور فرهنگیان را توضیح داده ایم. این مقاله را از دست ندهید.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
21 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
2 سال قبل

سلام درسته سربازی اینا نمی رن ولی واقعا واقعا حقوقش خیلی کمههه الان یکی بره تو بازار یه مغازه اجاره کنه چیزی بفروشه ۳۰ برابر حقوق معلم رو می گیره 😑
همچنین عذاب روحی دانش اموزان😑

پونه
پونه
2 سال قبل

سلام من واقعا هدفم فرهنگیانه
اگه میشه لطف کنید بگید برای فرهنگیان اراک حداکثر و حداقل رتبم چقدر باید باشه

امیر
امیر
2 سال قبل

با عرض سلام
من کنکوری امسالم و میخواهم به عنوان کارمند تو اداره اموزش و پرورش کار کنم چه کار هایی باید انجام بدم

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  امیر
2 سال قبل

سلام. تنها راهش قبولی در رشته فرهنگیان است که بعدش دبیر یا آموزگار خواهید شد
برای کارمند شدن باید در آزمون استخدامی شرکت کنید . البته بعد از گرفتن مدرک لیسانس در رشته های مورد نیاز آموزش پرورش

حسن حسینی
حسن حسینی
3 سال قبل

پارسال یکی از دوستام رتبش تو کنکور ۹۹ ۴۰۰۰ شد ولی قبولش نکردن و بهم میگفت اگه بخوای قبول بشی باید زیر ۲۰۰۰ بیاری و اینکه زده ۶۵۰۰ الکیه

حامدعبدالهی
حامدعبدالهی
3 سال قبل

سلام. بنده تغییر رشته از تجربی به انسانی داده ام و هدفم دبیری ادبیات است می گفتند حقوقی که به دانشجو میدن ۲میلیونه درسته؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  حامدعبدالهی
3 سال قبل

سلام. بله تقریبا 1800 پرداخت می شود.

متین حسینی
متین حسینی
3 سال قبل

این ک گفتین آقایون سربازی ندارن و تقریبا رایگان تدریس میکنن بجاش این ینی سرباز معلم میشن دگ؟؟ بعد سرباز معلمی باید دوباره آزمون استخدامی بدیم؟؟؟؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  متین حسینی
3 سال قبل

سلام. نه دیگه شما به عنوان کارمند دولت و استخدام شده میری سربازی. بعد که برگشتی مستقیم میری سرکارت توی آموزش پرورش 😀

حسن حسینی
حسن حسینی
پاسخ به  مهندس مسعود کریمی
3 سال قبل

پارسال یکی از دوستام رتبش تو کنکور ۹۹ ۴۰۰۰ شد ولی قبولش نکردن و بهم میگفت اگه بخوای قبول بشی باید زیر ۲۰۰۰ بیاری و اینکه زده ۶۵۰۰ الکیه

ف.کاف
ف.کاف
پاسخ به  حسن حسینی
2 سال قبل

۶۵۰۰ترازه نه رتبه

۵۶۹۰
۵۶۹۰
3 سال قبل

از این نظر ک ب دانش جو حقوق میدن خوبه
ولی حقوقی ک ب معلما میدن واقن منصفانه نی…

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  ۵۶۹۰
3 سال قبل

بله متاسفانه:(

M^_*M
M^_*M
پاسخ به  ۵۶۹۰
2 سال قبل

سلام ببخشید اگر ی خانمی فرهنگیان بره و بعد ازدواج کنه و شوهرش مال ی استان دیگس کلا خب قاعدتا خانومشم باید بره باهاش همون استان دیگ درسته؟ و یا نمیزارن ؟ بی زحمت توضیح دهید تشکر

A
A
پاسخ به  M^_*M
2 سال قبل

سلام
راستش دوستای من تو دوران دانشجویی تونستن مهمان بشن دانشگاه های اون استان اما برای خدمت مجدد باید برگردن و دردسر مبشه ، درواقع اگر پارتی داشته باشی منتقل میشی ، اگر نه نمیتونی انتقالی بگیری.
یه راه دیگه هم اینه که یکی که می خواد جابجا کنه پیدا کنی که احتمالش کمه ، یعنی مثلا شما همدانی ، یکی خوزستان جابجا کنید

Hamid.mirghasemi
Hamid.mirghasemi
3 سال قبل

دور خیز عزیز
من پارسال تو مصاحبه قبول نشدم
در این مورد راهنمایی خاصی دارین؟؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  Hamid.mirghasemi
3 سال قبل

سلام حمید عزیز. ببین قبولی در مصاحبه شرایطی داره. سوالات خاصی ازت میپرسن و … . نمونه سوالاتش رو پیدا کن. با جوش یکم آشنا شدی، باز هم از افرادی که قبول شدن بپرس تا اگر میخوای مجدداً شرکت کنی با آمادگی بیشتری اینکارو انجام بدی

امیر محمد عسکری
امیر محمد عسکری
3 سال قبل

اگه از شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان شرط معدل رو نداشته باشم ینی امیدی نیییی؟!!!!!!

امید یعقوبی
امید یعقوبی
پاسخ به  امیر محمد عسکری
2 سال قبل

سلام معدل لازم برای فرهنگیان 14 هستش طبق مصوبه دولت لطفا اصلاح کنید.

نرگس
نرگس
پاسخ به  امید یعقوبی
5 ماه قبل

سلام ی سوالی داشتم اگه اول و دوم دبیرستان رو معدل پایینی داشته باشیم و سال دوازدهم معدلمون بالا باشه فقط دوازدهم لحاظ میشه؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  نرگس
5 ماه قبل

سلام
به سال کنکور شما بستگی دارد به مقاله زیر مراجعه کنید تا تاثیر هر پایه در کنکور سالهای آینده را ببینید:

تاثیر معدل در کنکور

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .