فراموشی مطالب کنکور با علت و راه حل

فراموشی مطالب کنکور یکی از مشکلات اصلی دانش‌آموزان می‌باشد. یادگیری و فراموشی دو فرآیند وابسته هم هستند که با مکانیسم هایی در مغز کنترل می شوند. اگر درس هایی که می خوانید را در زمان کوتاهی فراموش کنید، نه تنها از یادگیری آن دور شده اید که انگیزه مطالعه بیشتر در سال کنکور را از دست می دهید.

ترس از فراموش کردن مطالب، به مرور زمان باعث می شوند که درس خواندن بی فایده به نظر برسد و به دنبال آن کاری که بی فایده باشد با برنامه پیش نمی رود. آسیب دیگری که ترس از فراموشی مطالب با خود دارد این است که ممکن است با کیفیت کافی مدرس نخوانید چون با خود می گویید ” الان هرچقدر هم وقت بذارم باز یادم میره!”. این فکر اشتباه باعث می شود که هیچ وقت آن مطلب را کامل مطالعه نکنید و باز تسلطی که می توانستید برسید دورشوید. در این مقاله درمورد مکانیسم هایی که باعث فراموشی می شوند صحبت می کنیم.

 

چرا مطالب درسی را فراموش می کنیم؟

به طور کلی حافظه ما از دو بخش حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت تشکیل شده است. اطلاعات در هرقسمت از حافظه، طول عمر مشخصی دارند. طول عمر مطالب در حافظه کوتاه مدت چند دقیقه است.

مطالبی که وارد حافظه کوتاه مدت می شوند، دو سرنوشت دارند. دسته اول مطالب مفیدی هستند که وارد حافظه بلند مدت می شوند و دسته دوم مطالبی هستند که نیازی نیست بیشتر از چند دقیقه در خاطر داشته باشید. مطالب دسته دوم بعد از چند دقیقه از حافظه کوتاه مدت پاک می شوند، بدون آنکه به حافظه بلند مدت منتقل شوند.

مطالب چه در حافظه کوتاه مدت باشند چه در حافظه بلند مدت، ممکن است دچار فراموشی شوند. مکانیسم فراموشی در حافظه کوتاه مدت را در پاراگراف قبل توضیح دادیم. به همین سادگی که در طول روز بسیاری از کلمات را وارد ذهن می کنیم و فراموش می کنیم!

اما دقت کنید که ورود مطالب به حافظه بلند مدت به این معنی نیست که دیگر فراموش نمی شوند. حتی اگر درسی را مطالعه کنید و با حل تمرین به خوبی به تسلط برسید، اگر بعدا کاربردی نداشته باشد، فراموش می شود.

دانش آموزان برتر کنکور که مطالب فیزیک، ریاضی و … دیگر را کاملا حرفه ای یاد می گیرند هم بعد از مدتی همان مطالبی که زمانی به آن ها 100% مسلط بودند را فراموش می کنند.

بیشترین دلیل فراموشی مطالب درسی، این است که مطالب بعد از یادگیری به مرحله کاربرد وارد نمی شوند و حافظه بلند مدت بعد از گذشت زمان، مطالب بدون کاربرد را حذف می کند. پس دقت کنید که اگر امروز درسی خوانید که حس می کنید کاملا به آن مسلط هستید، اگر همان درس را به صورت کاربردی مرور نکنید، به زودی فراموش می شود.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

فراموشی مطالب کنکور با علت و راه حل 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

اگر با فرایند فراموشی آشنا نباشید، می تواند به راحتی شما را غافلگیر کند. برای مثال اگر امروز فصل 1 فیزیک را مطالعه کردید و 100 تست از آن حل کردید، به تسلط اولیه خوبی در آن درس رسیده اید. حالا اگر بقیه روزهای هفته را به مطالعه درس های بعدی مشغول شوید، با این انتظار که فیزیک را مسلط هستید. هنگامی که در آخر هفته در آزمون شرکت کنید، غافلگیر می شوید.

به این دلیل که همان درس فیزیک که در یک روز با تعداد تست بالا مطالعه شده بود، فراموش شده است! و تاثیر منفی بعدی اش به این دلیل است که چون وقت زیادی را برای مطالعه آن درس گذاشته بودید، نمی خواهید سوالات آزمون را از دست بدهید، شروع به حل کردن تست ها کرده و آزمون را با تعداد غلط بالا تمام می کنید. به همین سادگی با فراموشی غافلگیر می شوید.

پس توجه کنید که اگر مطالب درسی خود را به موقع مرور نکنید و درس ها را به شکل کاربردی یاد نگیرید، با فراموشی غافلگیر می شوید. برای آشنایی بیشتر با اصول درست مرور درس ها  مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

چرا فراموش نکردن مطالب درسی در سال کنکور مهم است؟

شاید در نگاه اول، جواب سوال واضح باشد اما به دلیل اهمیت بالایی که دارد در موردش بیشتر صحبت می کنیم.

در سال کنکور، مطالب 3 سال درسی باید به طور هدفمند مطالعه شوند که این مطالعه باید کامل و دقیق انجام شود تا سر جلسه کنکور با تسلط به سراغ تست ها بروید. علاوه برآن حدود یکسال باید برای کنکور درس بخوانید. البته که این زمان برای تسلط کامل به درس ها لازم است اما ممکن است برای بسیاری از دانش آموزان خسته کننده باشد. بنابراین باید به نحوی مطالعه کنید که با حداقل زمان مطالعه برای هر درس به حداکثر بازده برسید.

اگر درس هایی را که در تابستان مطالعه کردید با مرور های کافی به تسلط برسانید، هم انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارید و خسته نمی شوید.

یکی از دلایل خستگی دانش آموزان در سال کنکور این است که هر درس را بارها مطالعه می کنند اما چون با فرایند فراموشی مطالب کنکور آشنا نیستند در برنامه خود مرور ندارند. پس اگر می خواهید مسیر کنکور را انرژی طی کنید حتما به مرور درس‌ها در سال کنکور اهمیت بدهید.

برای اینکه نحوه مطالعه هر درس و مرور آن را توسط مشاورین و رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته آموزش ببینید، توصیه می‌کنیم با پکیج فنون موفقیت در کنکور آشنا شوید و از آن استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

نتیجه گیری

فراموشی مطالب کنکور یا هر زمان دیگری جز فرایند طبیعی ذهن است. حافظه های کوتاه مدت و بلند مدت، اطلاعاتی که کابردی نباشند را حذف می کنند و دچار فراموشی می شوید. پس اولین قدم برای دانستن علت فراموشی درس ها این است که کاربرد آن ها را نمی دانید. مطالعه کاربردی هم می تواند درمورد کاربرد آن درس در رشته آینده شما باشد و هم به صورت کاربردهای روزمره و حتی خنده دار!

برای مثال قانون دست راست برآیند نیروها در فیزیک برای رشته تجربی دو نوع کاربرد دارد. یکی برای تخمین نیروها در رشته های فیزیک اشعه که جز یکی از درس های رشته پزشکی است. کاربرد دیگر در این است که تمامی پیچ ها ! و شیرآلات مطابق با قانون دست راست، باز و بسته می شوند! به همین راحتی می توانید با جذاب و کاربردی کردن مطالب، از فراموشی آن ها جلوگیری کنید.

در این مقاله درمورد علت های فراموشی صحبت کردیم. اگر هنوز با مرور اصولی و راهکارهای کاهش فراموشی در کنکور آشنا نیستید، مقاله راهکارهای فراموشی دورخیز را مطالعه کنید. موفق باشید.

 

پکیج آموزش فنون موفقیت در کنکور

بسته فنون موفقیت در کنکور

در پکیج فنون موفقیت در کنکور در چند ساعت یاد میگیرید چطور درس بخوانید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. تلاش های بی ثمر و خسته کننده همیشه انگیزه را کم می کند. اما وقتی تلاش شما هدفمند و موثر باشد دیگر نگران نتیجه نیستید. پکیج فنون موفقیت در کنکور راهکارهای حرفه ای تست زنی و یادگیری و مرور کردن را به شما یاد می دهد. تا نتیجه ایده آل را از کنکور بگیرید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .