بورسیه رشته های مهندسی

بورسیه مهندسی فرصتی برای تحصیل در اروپا و آمریکا

از آن جایی که در دهه های اخیر شاهد تحولات عظیم علمی در قاره های اروپا و آمریکا بوده ایم، دانشجویان رشته های مهندسی سعی شان بر این است که در فیلد تخصصی خود بتوانند در آن جا ادامه تحصیل دهند. هر قدر امکانات و زمینه های کاری کمتری در کشور مبدا وجود داشته باشد، اشتیاق مهاجرت به خارج از کشور نیز بیشتر است. اینجاست که بحث اپلای کردن و بورسیه مهندسی پیش می آید. بورسیه مهندسی به عنوان یک گزینه بسیار مناسب برای آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی مطرح است. در این مقاله در همین خصوص مفصل صحبت خواهیم کرد.

با گسترش وسیع حوزه های پزشکی در ایران و امکان پیشرفت کافی در کشور میل به مهاجرت در رشته های ریاضی بسیار بیشتر از تجربی بسیار کمتر از  است. همچنین شرایط تحصیل رشته های پزشکی در خارج کشور بسیار سخت هستند. چرا که پزشکان بایستی شهروند آن جا شوند تا فاند دریافت کنند. فاند (Fund) مبلغی است که دانشگاه به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجو می پردازد.

در واقع آمریکا و اروپا مهندسان باهوش از سراسر دنیا را برای گسترش تکنولوژیکی کشورشان می خواهند تا پزشکانی که از بین خودشان می توانند آن ها را پرورش دهند. از این رو درصدی از دانشجویان رشته های مهندسی خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج می باشند. در ادامه سعی شده شرایط و مقدمات اولیه در خصوص بورسیه برای رشته های فنی و ادامه تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه های معتبر خارج کشور خصوصاً اروپا و آمریکا توضیح داده شوند.

مهندسی و تحصیل در خارج

به طور کلی رشته هایی که برای اپلای مناسب تر هستند عبارت اند از:

  1. مهندسی کامپیوتر
  2. مهندسی مکانیک و برق
  3. مهندسی شیمی و نفت
  4. صنایع و مدیریت

در کل کشور های آمریکا و کانادا برای تحصیل بسیار پر متقاضی تر هستند. اروپا، استرالیا و نیوزیلند هم محبوبیت خود را دارند. البته کشور آمریکا برای مورد سوم پذیرش ندارد و بیشتر متقاضیان ایرانی کانادا را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند.

معنای اپلای کردن چیست؟

اپلای لغتی انگلیسی به معنی درخواست است. در لفظ کاربردی رایج آن اپلای کردن یعنی درخواست دادن به دانشگاه های خارج از کشور برای ادامه تحصیل در آن ها. به فرد متقاضی تحصیل هم Applicant می گویند.

پروسه دانشگاه رفتن در خارج از کشور منوط به کنکور دادن نیست بلکه همه دانشجویان ابتدا فرم درخواستی به دانشگاه مورد نظرشان می دهند. دانشگاه با بررسی شرایط کلی دانشجو او را پذیرش می کند (Admission) یا نمی کند (Reject). بسته به سطح دانشگاه اپلای دادن می تواند مراتب سختی را داشته باشد. ابتدا فرد باید فرم Application form را که شامل مشخصات شخصی و رزومه علمی و پژوهشی فرد است را پر کند. سپس در سایت دانشگاه مورد نظر بایستی اقداماتی را انجام دهد. کلا پروسه اپلای دادن زمان بر بوده و همان طور که گفته شد هزینه هایی هم در بر دارد.

اپلای کردن و گرفتن فاند

بورسیه تحصیلی مهندسی و مزایای آن

اپلای کردن و بورسیه شدن (بورس شدن) دو مقوله متفاوت اند. وقتی شما به دانشگاهی اپلای می دهید تقاضایتان را برای پذیرش در آن جا مشخص می کنید. برای تحصیل در دانشگاه باید هزینه داد. اگر بورسیه شوید به این معناست که از پرداخت همه یا بخشی از شهریه معاف شده اید! باید بدانید که خیلی از افراد سراسر جهان که در دانشگاه پذیرفته می شوند با هزینه شخصی شان تحصیل می کنند. برای بورسیه شدن شرایط ویژه ای نیاز می باشد. اول اینکه فرد باید موقعیت تحصیلی بسیار خوبی داشته باشد. افراد بسیاری برای گرفتن بورسیه با یکدیگر به رقابت می پردازند. بنابراین بورسیه شدن تا حدودی سخت است. در معنای متداول در کشور ما اپلای کردن یا اپلای گرفتن به صورت خلاصه معمولاً به معنای اپلای کردن با گرفتن بورسیه تحصیلی است که در آن کمک هزینه تحصیلی پرداخت شود. در واقع همه دانشجویان تلاش می کنند برای ادامه تحصیل در کشور بورسیه شوند.

تحصیل در اروپا و آمریکا

در معنای متداول در کشور ما اپلای کردن یا اپلای گرفتن به صورت خلاصه معمولاً به معنای اپلای کردن با گرفتن بورسیه تحصیلی است که در آن کمک هزینه تحصیلی (Fund) توسط دانشگاه مقصد پرداخت شود.

علاوه بر بورسیه تحصیلی برای کمتر شدن فشار اقتصادی بر دانشجویان تسهیلات دیگری هم در نظر گرفته شده است. نظیر وام های دانشجویی مختلف و نظایر آن. البته باید اشاره کنیم که معمولا دانشگاه ها ماهیانه مبلغی کمکی به همه دانشجویان پرداخت می کنند. این مقدار پول فاند (fund) نامیده می شود. در اصل همین مقدار فاند تعیین کننده بورسیه شدن است. وقتی فاند بسیار زیادی به شما تعلق بگیرد، گویا هزینه تحصیل تان رایگان شده است. در موارد زیادی  این فاند به اندازه ای هست که می تواند تمام هزینه های زندگی دانشجو را پوشش دهد و مقداری هم پس انداز شود.

در هنگام بورسیه و تحصیل، فرصت یافتن شغل برای فرد مهیاست. دانشجویان ایرانی زیادی را می شناسیم و می شناسید که بورسیه تحصیلی گرفته اند، در یک کشور دیگر مشغول تحصیل شده اند و یک فرصت شغلی خوب هم پیدا کرده اند. لذا بعد از فراغت از تحصیل می توانند در آن کشور اقامت بگیرند و حتی پس از مدتی شهروندی دائم! این یک مزیت بسیار مهم برای بورسیه و اپلای در رشته های مهندسی است که خوشبختانه یا متاسفانه در سال های گذشته به علت های گوناگون توسط دانشجویان ایرانی هدف گیری شده است.

بورسیه مهندسی، یک فرصت خوب برای رشته ریاضی

همان طور که عرض کردیم به دو دلیل دانشجویان مهندسی در ایران بیشتر از رشته های دیگر متقاضی مهاجرت اند. اولین دلیل نبود زیرساخت های لازم و زمینه کاری مناسب در کشور می باشد. این پررنگ ترین دلیل هجمه بردن دانش آموزان به رشته تجربی نیز است. چرا که در تصور عموم مردم، درآمد و موقعیت کاری رشته های تجربی در ایران بهتر از شغل های رشته ریاضی می باشد. دلیل دوم هم پرداختن قابل توجه کشورهای توسعه یافته به زمینه های تکنولوژی و مهندسی است. به این صورت که حقوق و مزایایی که برای مهندسان در نظر می گیرند در سطوحی حتی با ایران قابل قیاس نمی باشد. پس می توان گفت شانس پیشرفت مهندسان بالاتر از دیگر رشته ها در صورت مهاجرت است. به همین علت در سال های گذشته بورسیه در رشته های مهندسی به شدت مورد اقبال قرار گرفته است.

مقاله مهم  مشاوره کنکور ریاضی 1403

رشته های مناسب برای بورسیه مهندسی

بورسیه مهندسی کامپیوتر

در درجه اول رشته مهندسی کامپیوتر را می توان نام برد. کامپیوتر هم از لحاظ ویزا گرفتن بسیار راحت بوده و هم از نظر اپلای گرفتن راحت است. در میان بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در بیشتر موارد مطرح با کشور آمریکا روبرو خواهیم شد. اغلب دانشگاه های برتر جهان در این رشته در آمریکا قرار دارند. دانشگاه های : مؤسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه کالیفرنیا دارای برترین های جهان در رشته کامپیوتر هستند .

علاوه بر دانشگاه های مذکور دانشگاه واشینگتون با رتبه 16 و دانشگاه تگزاس با رتبه 26 در این رشته بسیار مطرح هستند. البته دیگر مراکز و دانشگاه های معتبر در کشور کانادا در زمینه تحصیل  مهندسی کامپیوتر عبارتند از: دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه بیست و سوم)، دانشگاه واترلو (رتبه سی و یکم)، دانشگاه مک گیل (با رتبه بین ۵۱ تا ۱۰۰).

بورسیه مهندسی کامپیوتر

بورسیه مهندسی برق و مکانیک

در درجه دوم رشته های مکانیک و برق با یک سطح مشابه جزو رشته های خوب مهندسی برای ادامه تحصیل در خارج اند. رشته ی مهندسی برق یک رشته ی پر درآمد و پر طرفدار است. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند معمولا علاقه مند به گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی و اخذ مدرک از دانشگاه های معتبر می باشند.علاوه بر آمریکا کشورهایی که در زمینه مهندسی برق پیشرفته هستند عبارت اند از : کانادا، انگلستان، استرالیا، ایتالیا و آلمان.

دانشجویان رشته ی مهندسی مکانیک در دانشگاه های کشور آمریکا می توانند از کمک هزینه یا همان بورسیه ی فولبرایت (Fulbright Foreign Student Program) استفاده نمایند.افرادی متقاضی دریافت بورسیه در دوره ی کارشناسی در کشور آمریکا می توانند بعد از گذراندن یک یا دو ترم تحصیلی، تقاضای خود را برای دریافت بورسیه اعلام کنند. در این صورت می توانند مشمول مبلغی از 2 هزار تا نهایت 9 هزار دلار بورسیه در طول دوره شوند که البته داشتن نمره ی آیلتس 6 آکادمیک و نمرات A+  و  A  از پیش شرط های تعلق این بورسیه می باشد.
بورسیه مهندسی مکانیک

بورسیه مهندسی شیمی و نفت

در درجه بعد رشته های مهندسی شیمی و نفت برای اپلای مناسب اند. البته کشور آمریکا پذیرشی برای این رشته ها ندارد. اولین کشور مطرح برای ادامه این رشته ها کانادا و بعد استرالیا می باشند. دانشگاه های معتبر کانادایی در این رشته عبارت اند از: دانشگاه کلگری، رجینا، دالهاوزی، آلبرتا. دانشگاه ادیث کوان در کشور استرالیا نیز از اهمیت خاصی در رشته های شیمی و نفت برخوردار است.

مقاله مهم  روش مطالعه فیزیک کنکور

بورسیه مهندسی صنایع و مدیریت

بعد به رشته های صنایع و مدیریت می رسیم. این دو رشته سطح زبان حرفه ای تری را می طلبند. در اصل نمره آیلتس بسیار بالایی می خواهند. و همچنین فاند کمتری نسبت به سایر رشته ها دارند. رشته ی مهندسی صنایع یکی از گرایشات مهم در علم مهندسی می باشد که طرفداران زیادی برای تحصیل در دانشگاه های کانادا، آمریکا، روسیه و نروژ دارد. رشته ی مهندسی صنایع برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه های کانادا دارای جایگاه ویژه تری نسبت به سایر کشور ها می باشد. چراکه مزایای این رشته در کانادا بیشتر است.

سایر رشته های مهندسی نظیر عمران، هوافضا، مهندسی پزشکی و غیره نیز دارای فرصت های ویژه تحصیلی و شغلی در کشورهای خارجی می باشند. در خصوص رشته عمران کشور امریکا و بعد کانادا و در خصوص رشته هوافضا کشورهای امریکا، روسیه، هلند و آلمان پیشنهاد می شوند. البته در صورتی که منعی در آن ها وجود نداشته باشد.

نکته مهم آن است که دانشجویان ایرانی در بسیاری از رشته های مرتبط با حوزه دفاعی، نظامی، هوا فضا و هسته ای در بعضی از کشورها خصوصاً آمریکا محدودیت ادامه تحصیل و دریافت بورسیه دارند.

دانشگاه های معتبر برای گرفتن بورسیه مهندسی

به بررسی دانشگاه های معتبر در ایران می پردازیم که برای اپلای مناسب تر هستند. در واقع اگر در این دانشگاه ها تحصیل کنید راه ساده تری برای اپلای کردن و گرفتن بورسیه تحصیلی در مهندسی و ادامه تحصیل در خارج از کشور خواهید داشت. این دانشگاه ها عبارت اند از:

  1. دانشگاه صنعتی شریف
  2. دانشگاه تهران
  3. دانشگاه علم و صنعت
  4. دانشگاه امیرکبیر
  5. دانشگاه صنعتی اصفهان
  6. دانشگاه شیراز
  7. دانشگاه شهید بهشتی

اهمیت قبولی در دانشگاه معتبر رشته ریاضیبطور کلی فرایند اپلای گرفتن چیزی نیست که مختص این دانشگاه ها باشند و از دانشگاه های ضعیف تر هم می توان اپلای گرفت. منتها در دانشگاه های رنک (رتبه بالا) بسیار راحت تر بورسیه می شوید. در کل اگر فرد در دانشگاه معتبری نباشد بایستی معدل بسیار بالایی داشته باشد و همچنین حدود سه مقاله معتبر نیز ارائه دهد. البته معدل بالا عموما در اپلای گرفتن ویژگی مهمی محسوب می شود و بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه ها رقابت شدیدی برای کسب معدل بالا وجود دارد.

در چه مقطعی بورسیه مهندسی انجام می شود؟

بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در درجات بالاتر پست دکتری اعطا می گردد. شرایط تحصیل هر مقطع در هر کشور منحصر بفرد بوده و بسیار با یکدیگر متفاوتند از قبیل : مقدار فاندی که دانشگاه های آن کشور به دانشجو می دهند و … تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی در آمریکا به صرفه تر از کشورهای اروپایی می باشد. چراکه شرایط تحصیل و درآمد دانشجویی بهتری در این کشور نسبت به سایر وجود دارد. ولی در مقطع دکتری خوب است به ادامه تحصیل در اروپا فکر کرد.

در خصوص کانادا شرایطی که وجود دارد بدین صورت است: امکان اخذ بورسیه مقطع کارشناسی بسیار ضعیف است. بورسیه کارشناسی ارشد ممکن هست ولی بیشتر برای دوره های ریسرچ محور بوده و برای دوره های کورس محور اغلب دانشگاه ها بورسیه ارائه نمی کنند. در مقطع دکتری در رشته های مهندسی حتی بدون داشتن نمره زبان امکان اخذ بورسیه وجود دارد. میزان بورسیه دکتری هم بستگی به عوامل مختلفی از قبیل میزان بودجه دانشگاه، میزان بودجه ای که استاد راهنما برای پروژه در نظر گرفته و مبلغی که او در اختیار دارد و هم چنین سطح توانایی دانشجو دارد.

مقاله مهم  راهکار افزایش سرعت محاسبات برای کنکور

در ایران در غالب موارد برای مقطع دکتری اپلای کردن و دریافت بوررسیه تحصیلی مهندسی اقدام می شود. یک علت مهم این است که دوره دکتری وجه تحقیقاتی بیشتری دارد و کمک هزینه تحصیلی یا همان فاند به صورت کامل (Full Fund) به دانشجو پرداخت می شود. در مقطع کارشناسی ارشد اما فاند کامل کمتر تعلق می گیرد و همچنین مدت دوره کوتاه تر است.

چه کشورها و دانشگاه هایی دانشجوهای ایرانی را بورسیه می کنند؟

در 90 درصد موارد محدودیت ملیتی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد. مثلا این که بگوییم فلان دانشگاه دانشجوی ایرانی را نمی پذیرد یا وجود ندارد یا اگر باشد مقصد ما نیست. ازین نظر که موسسات خاص وابسته به برخی سازمان های دولتی این حالت را دارند که عملا رشته موردنظر هیچ دانشجوی ایرانی را ندارند. مانند موسسات نظامی ،اطلاعاتی و… اما اگر از زاویه کشور و دانشگاه بنگریم، باید پارامترهای مختلفی را در نظر داشت و نهایتا انتخاب قطعی نمود.

اپلای گرفتن از دانشگاه های امریکا اصولا به صورت رسمی و از طریق سیستم آنلاین صورت می گیرد ، اما در دانشگاه های اروپا بیشتر با اساتید بایستی ارتباط برقرار کرد و با امریکا متفاوت می باشد. برای آمریکا ابتدا باید مدارک خاصی را به دانشکده مدنظر بفرستید و با پرداخت حدود 50 الی 100 دلار منتظر جواب پذیرش باشید.

ادامه تحصیل در کانادا بطور عمومی صرف نظر از رشته ای که فرد می خواند شرایط خوب و نسبتا راحتی دارد. چراکه سیاست گذاری های کانادا در سال های اخیر بر مهاجر پذیری و استفاده از توان آن ها در راستای پیشرفت کشورش متمرکز بوده است.

انواع فاند تحصیلی در کانادا به این صورت است:

  • بورسیه های کشور مبدا
  • کمک هزینه تدریس TA) Teaching Assistantship)
  • فاند تحقیقاتیRA) Research Assistantship)
  • بورسیه دانشگاهی برای دوره های مستر و دکتری
  • Bursaries
  • بورسیه خارج از دانشگاه مانند بورس ونیه

جدای از کشورهای قاره آمریکا و اروپا برخی افراد به دلایل مختلف کشور های آسیایی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. فاصله کمتر از کشورمان یا هزینه های پایین تر در کشور های آسیایی می توانند از جمله این دلایل باشند. کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و … .

University flag concept mock-up

شرایط و مقدمات بورسیه گرفتن برای رشته های مهندسی

مقدمات و ملزوماتی که برای تحصیل در خارج کشور وجود دارد شامل داشتن:

  • ریز نمرات دانشگاهی بالا
  • پانزده میلیون تومان وثیقه برای سربازی (برای پسران)
  • دوازده میلیون تومان برای آزاد کردن مدرک تحصیلی (برای دانشگاه روزانه)
  • مدرک زبان اعم از آیلتس یا تافل یا GRE (الزامی)
  • سوابق علمی و پژوهشی کافی مثل مقالات علمی (بسیار تاثیرگذار)
  • سوابق ورزشی و قهرمانی (تاثیرگذار)

نکته ای که وجود دارد اهمیت توصیه نامه اساتید دانشگاه یا Recommendation در پذیرش سریع تر دانشجو است. این توصیه نامه ها اغلب بسیار مفید واقع می شوند. خصوصا اگر خود استاد هم در آن دانشگاه خارجی که فرد اپلای می دهد تحصیل کرده باشد. اساتید این چنینی غالبا در دانشگاه های معتبر تدریس می کنند. پس متوجه می شوید که تحصیل شما در دانشگاه خوب ایران خیلی موثرتر از زمانی است که در جاهای ضعیف تری پذیرفته می شوید.

در ادامه صوتی راجع به موضوع مقاله تهیه شده و حتما پیشنهاد می کنیم به آن گوش دهید. در صورتی که در زمینه دریافت بورسیه تحصیلی نیاز به مشورت دارید مشاورین دورخیز آماده هستند شما را راهنمایی کنند.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هستی
هستی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید درمورد مهندسی عمران هم میشه یکم توضیح بدید که برای بورسیه آمریکا چجوریه؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  هستی
3 سال قبل

سلام وقت بخیر
رشته مهندسی عمران برای اپلای کردن مناسب هست و در سال های گذشته موارد زیادی اپلای عمران برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد داشتیم. اپلای به آمریکا هم مانعی نداشته و انجام شده.

862_کانی
862_کانی
3 سال قبل

سیلام
🙏👌👌همه چی روشن و شیوا بود.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .