مطالعه تشریحی یا تستی ؟

تشریحی یا تستی ؟

این سوال مهم از سوالاتی است که برای بسیاری از دانش آموزان مطرح است. بسیاری از دانش آموزانی که به اندازه تلاششان موفقیت کسب نمی کنند، مشکلشان در شیوه مطالعه خلاصه می شود. در این نوشته تلاش می کنیم توضیح دهیم چه زمانی باید نوع مطالعه تان تشریحی باشد و چه زمانی تست زدن می تواند به موفقیت تحصیلی شما بیشتر کمک کند. در فراگیری محتوا تفاوت زیادی در مطالعه تستی یا تشریحی وجود ندارد. همچنین فرقی ندارد سال دوازدهمی باشید یا نه، این مقاله در هر صورت برای شما مفید خواهد بود.

مطالعه تشریحی یا تستی ؟

روال کلی مطالعه باید به این صورت باشد که ابتدا مطالب مورد نظر مطالعه شده و سپس برای افزایش تسلط سوالات تشریحی و یا تستی حل کنید. روال معمول سوالات به این صورت است که سوالات تشریحی معمولا پایه ای تر و ساده تر بوده و سوالات تستی به دلیل آن که جامعه هدف آن ها عموما کنکوری ها هستند و کنکور در سطحی بالاتر از مطالب و سوالات کتاب مطرح می شود، سوالات سخت تری می باشند. در نتیجه اگر در حین حل تست های یک مبحث احساس عدم تسلط کافی برای حل سوالات را دارید بهتر است ابتدا از یک منبع تشریحی و با حل مرحله به مرحله سوالات تشریحی و بررسی پاسخ های تشریحی تسلط خود را کامل کنید و سپس به حل سوالات تستی بپردازید. در صورتی که احساس تسلط خوبی بر روی سوالات تشریحی دارید و یا مشکل شما سرعت عمل پایین است، حل سوالات تستی اهمیت بیشتری دارد.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

اهمیت مطالعه تشریحی تستی متناسب با هر درس

میزان اهمیت مطالعه تستی و تشریحی در دروس مختلف متفاوت است. در دروسی مثل زیست شناسی که دروسی حفظی و مفهومی هستند، وقتی تشریحی و برای امتحانات نهایی یا امتحانات مدرسه مطالعه می کنید، با جزییات کمتری به مطالعه می پردازید. این در حالی است که اگر برای کنکور مطالعه می کنید، بررسی خط به خط نکات، تحلیل همزمان مطالب مطالعه شده و نیز ترکیب مطالب با بخش های دیگر کتاب امری ضروری است.

همچنین حل تست های کنکور سراسری سال های گذشته برای اینکه متوجه شوید کدام نکات بیشتر مد نظر طراحان است و نیز حل تست های تالیفی برای تسلط بیشتر و آشنایی با ایده های متفاوت طرح سوال، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر تنها به مطالعه کتاب بنا بر روش های تشریحی متداول در سیستم آموزشی اکتفا کنید و تست های تالیفی و سراسری کنکور را مد نظر قرار ندهید و بر روی نکات ترکیبی، مفاهیم مختلف قابل برداشت، قید ها و استثناها و نیز دام های آموزشی و اشتباهات رایج تمرکز نکنید، مطالعه انجام شده شما را برای موفقیت در کنکور آماده نمی کند.

مطالعه تستی برای کنکور

چیزی که باعث پیشرفت شما می شود، تکرار مطالبی که بلد هستید و آن ها را یاد گرفته اید نیست، بلکه یادگیری نکات سخت و دشوار و نقاط ضعف قبلی خودتان و نیز اشتباهات رایج دیگران و نکات مربوط به آنها هست که با تست زدن و بررسی پاسخ های تشریحی این دست سوالات و اطمینان حاصل کردن از این که نکات را به خوبی فرا گرفته اید، ممکن می شود.

مقاله مهم  راهکارهایی برای کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در آزمون ها

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان، به خصوص دانش آموزان کوشا و تراز بالا با آن مواجه هستند، کمبود وقت برای حل سوالات کنکور، به خصوص در مسائل دروس محاسباتی و نیز مسائلی نظیر درک مطلب عربی و زبان انگلیسی است که یکی از علت های آن عدم تسلط بر روی روش های تست زنی سریع و نیز تمرین ناکافی برای حل سوالات مباحث زمانبر به صورت منظم و با تمرکز بر روی سوالات خاصی که مشکل دارید، است. تست زنی به روش زماندار از روی منابع مناسب و با به کار گیری روش های مدیریت زمان نظیر تست زنی با ضربدر و منها و نیز رد گزینه، می تواند با اندکی تمرین به تقویت توانایی شما در مدیریت بهتر زمان و داشتن عملکردی بهتر به شما کمک نماید.

تشریحی مطالعه کنید

طبیعتا زمانی که باید به مطالعه تشریحی پرداخت طولانی تر است از زمانی که برای مطالعه تستی اختصاص می دهید. علاوه بر مطالعه بایستی زمان حل سوالات این دو سبک را هم مدنظر قرار داد. اصولا مطالعه و حل سوالات تشریحی مخصوص امتحانات پایان ترم به ویژه امتحانات نهایی می باشد. اما مطالعه تستی مخصوص کنکور و آزمون های آزمایشی است.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

مطالعه تشریحی یا تستی ؟ 4
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

مطالعه تستی و امتحان نهایی؟؟

در سال کنکور قطعا باید تستی خواند اما مقدار مطالعه تشریحی تا حدودی به خود فرد وابسته است. به این معنا که هرقدر پایه درسی دانش آموز در درسی ضعیف تر باشد نیاز او به تشریحی خواندن و سوال حل کردن بیشتر است. اگر بطور تقریبی بخواهیم آماری به شما گزارش دهیم به این صورت می باشد که: یک دانش آموز قوی برای درس زیست شناسی بر فرض روزانه 40 تست کار می کند. اما قبل از تست زدن برای آشنایی با سبک سوالات به 7 سوال تشریحی پاسخ می دهد. اما دانش آموز ضعیف باید روزانه وقت بیشتری برای فهم کلیت درس اختصاص دهد. پس اولا تایم مطالعه تشریحی از روی کتابش بیشتر است. ثانیا به 20 تا 30 سوال تشریحی باید پاسخ دهد. نهایتا اگر وقت بیاورد به 10 تست نیز جواب می دهد.

 

لذا این که سال کنکور باید تشریحی بخوانیم یا تستی مسلما از بدیهیات بوده و جواب تستی است. اما نه تست مطلق. چون دانش آموزان دوازدهم در انتهای سال امتحانات نهایی را پیش رو دارند که بطور تشریحی برگزار می شود. دانش آموزی که از ابتدا تستی کار کرده باشد به علت تسلط بهتر بر روی مطالب مشکلی نخواهد داشت. این فرد در انتهای سال می تواند با گذاشتن وقت کمی روی حل نمونه سوالات تشریحی نهایی سال های قبل بر امتحان نهایی اش هم مسلط شود.

مطالعه تستی و امتحان نهایی

جمع بندی

همان‌طور که دیدید، درس خواندن تشریحی و تستی با هم تفاوت دارند. هر کدام از این دو روش برای امتحانات متفاوتی به کار می‌روند. اگر می‌خواهید روش‌های مطالعه تستی و تشریحی هر درس را به طور کامل و دقیق یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم از پکیج فنون موفقیت در کنکور استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

گروه مشاورین دورخیز آماده ارائه خدمات به شما کنکوری عزیز هستند. برای استفاده از خدمات مشاوره و برنامه ریزی کنکور با شماره های دورخیز تماس بگیرید یا اینکه فرم زیر را پر کنید. ما در اولین فرصت با شما تماس میگیریم. خیلی خوشحال می شویم به شما کمک کنیم تا شما هم طعم رتبه برتر شدن را بچشید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر محمد
امیر محمد
2 سال قبل

سلام . در امتحانات نهایی ریاضی و شیمی ‌.. این دو درس رو قبلا خیلی از مباحثشون رو با روش های تستی کار کردیم ..
حالا بخوایم تشریحی بریم .منبعی نداریم . چون دبیر بخاطر کرونا مجازی تدریس میکنه و از تدریس هیچی یاد نمیگیریم ..
اگه بخوایم با استفاده از روش های تستی سوالات رو حل کنیم هم امتحان نهایی خراب میشه ..البته این دردسر فقط واسه :: شیمی و ریاضی هستش . بقیه دروس تفاوتی ندارن

samanfardin
samanfardin
3 سال قبل

سلام خسته نباشید..ببخشید من رشته ریاضیم و یاتوجه به کرونا حسابان1 رو خوب یاد نگرفتم الان درحال تستی خوندن با یک دبیر هستم.به نظرتون همزمان فیلم برا تشریحی هم ببینم؟؟ضمنا فقط با فیلم اموزشی یاد میگیرم نه با کتاب.باتشکر

سجاد
سجاد
3 سال قبل

نیم سال اول رو تشریحی خوندن تمرکز کنی بهتره

Saeid Sarbaz
Saeid Sarbaz
4 سال قبل

راست میگه ها اول باید برای تسلط کافی تشریحی بخونی بعدش تستی
نمیدونستم اصن
خیلی ممنون دورخیز عزیز

سپهر 0000
سپهر 0000
پاسخ به  Saeid Sarbaz
3 سال قبل

ولی من در دروس عمومی هر چن بر مطالب مسلطم نمیتونم سوالای تشریحی رو کامل جواب بدم🤨🤨

آرزو
آرزو
پاسخ به  Saeid Sarbaz
3 سال قبل

اگ از اول با برنامه مناسب درس بخونیم و ب مطالب مسلط باشیم سر آخر با یکم تشریحی خوندن اتفاقن دوازدهم رو بهتر میتونیم جمع بندی کنیم

Elnaz A.
Elnaz A.
4 سال قبل

برای کنکور 1400 تاثیر معدل مثبته یا مستقیم؟ این روی تشریحی یا تستی خوندن تاثیر داره؟

Tk par♥️
Tk par♥️
4 سال قبل

بله درسته حتما باید زمان بزاریم برای جفتشون .

Haniiiii
Haniiiii
4 سال قبل

همه میگن فقط برای کنکور بخون ولی باید بین هر دوتا تناسب باشه و طبق گفته شما هر دوتاش مهمه . ممنون از مطالب بسیار خوبتون

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .