تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401

تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401

بالاخره روز سرنوشت ساز داوطلبان کنکور ریاضی نیز به پایان رسید. و کنکور ریاضی ۱۴۰۱ برگزار شد. یکی از مهمترین کارهایی که اکنون  باید انجام دهیم تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ است. تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ هم به داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ و هم به داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ توصیه می شود.

اگر به دنبال یک تحلیل کامل و دقیق از سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ هستید این مقاله را از دست ندهید.

 

تحلیل آماری کنکور ریاضی 1401

تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی ۱۴۰۱ طبق آمار سایت سازمان سنجش تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ نفر بوده است که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود سه هزار نفر افزایش داشته است.

 

تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401 دروس عمومی

 

تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401 دروس عمومی

 

فارسی

آنچه در بخش واژگان برای تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ دیده می شود، این است که این سوالات روتین و قابل پیشبینی بودند و در سال های گذشته نیز در کنکور آمده بودند!

در این بخش یک سوال ترکیبی لغت و املا داشتیم و بقیه سوالات مربوط به املا سوالات نسبتاً آسانی بودند. در این آزمون سوال مربوط به تاریخ ادبیات نداشتیم و سهمیه آن به سوالات مربوط به قرابت معنایی اختصاص داده شده بود. که تمرکز بر ادبیات تعلیمی سال دوازدهم بود و از عبارات عربی نیز استفاده شده بود.

در مبحث آرایه های ادبی تمرکز و تاکید بیشتر بر آرایه های حسن تعلیل و استعاره بود که البته قابل پیش بینی بود و نکته سختی نداشت.

ایده جدید در بخش طراحی سوالات دستور زبان فارسی: یک سوال حفظی در این بخش!

 

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
لغت و املا 6 متوسط
ارایه های ادبی 4 ساده
دستور زبان فارسی 5 متوسط
قرابت معنایی 10 متوسط

 

عربی

سوالات عربی کنکور ریاضی ۱۴۰۱ نسبت به سالهای گذشته از لحاظ ساختاری تغییری نکرده بود و همانند سالهای پیش بود. طبق روال معمول ۱۰ سوال اول سوالات بخش ترجمه بودند که نسبت به سالهای قبل کمی فنی تر و دقیق تر شده بودند، اما پیچیدگی خاص و دشواری زیادی نداشتند.

مبحث بعدی مبحث تحلیل صرفی و درک مطلب بود که این دو مبحث نیز سوالات چالشی نبودند، اما روانی و سادگی سال قبل را نیز نداشتند. در مبحث قواعد تمرکز و توجه به «فعل های ثلاثی مزید و اسم فاعل و اسم مفعول» بود. پس لازم است به این مباحث توجه کافی بشود.

در مبحث قواعد سوالات مربوط به مفهوم جمله و سوالات مربوط به عدد نیز آورده شده بود که مبحث قابل توجهی است!

 

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
ترجمه 9 متوسط
درک مطلب 4 ساده
تحلیل صرفی 3 متوسط
قواعد 5 متوسط

 

دین و زندگی

در تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ برای درس دین و زندگی باید بگوییم به طور کلی:

سوالات این درس در سطح سوالات سال ۱۴۰۰ بود.

چیزی که بسیار می توانست برای داوطلبان کمک کننده باشد ترتیب چینش سوالات بود که به ترتیب از پایه دهم تا دوازدهم از درس اول تا پایان به صورت منظم آورده شده بود.

بودجه‌بندی سوالات دینی کنکور 1401 نیز به‌صورت زیر است:

مبحث سوالات تعداد سوالات
پایه دهم 9
پایه یازدهم 6
پایه دوازدهم 7
ترکیبی بین پایه دهم و یازدهم 2
ترکیبی بین دروس پایه دوازدهم 1

 

نکته مهم تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ در درس دین و زندگی تعداد سوالات مربوط به آیات و روایات بود که نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده بود و ۱۸ سوال از این مبحث طراحی شده بود! یک سوال نیز از ابیات در سوالات مشاهده میشد. به طور کلی سوالات درس دین و زندگی این آزمون نرمال بود و تنها ۳ یا ۴ سوال چالشی در آن دیده می شد که بسیار طبیعی است.

 

دین و زندگی؛ چگونه بخوانیم؟ چقدر درس مهمی است؟ در ورود به دانشگاه در کنکور 1402 به بعد تاثیر دارد یا نه؟ پاسخ همه این موارد را ددر مقاله زیر پیدا می‌کنید:

مقاله مهم  روش مطالعه دین و زندگی

 

زبان

در تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ برای درس زبان باید بگوییم:

سوالات درس زبان کنکور ریاضی به طور کلی در سطح متوسط قرار داشت.

نکته جالب توجه در این آزمون، تاکید طراحان سوال به بعضی از قسمت های کتاب درسی بود؛ به طوری که دربعضی سوالات مثل سوال ۷۶، دقیقاً جمله خود کتاب به عنوان سوال آورده شده بود.

حدود 8 سوال، سوالات مربوط به واژگان بوده و  هیچکدام چالش برانگیز و پیچیده نبود و بسیار سوالات نرمال و روانی بودند. سوالات مربوط به کلوز تست نیز سوالات منطقی و خوبی بودند؛ در این سوالات دو تست قواعد نیز وجود داشت. سوالات مربوط به ریدینگ سوالات ساده و روانی بوده که به راحتی و با کمی دقت می توانستید به آن ها پاسخ دهید.

 

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
گرامر 4 ساده
واژگان 8 متوسط
کلوز تست 5 متوسط
درک مطلب 8 ساده

 

تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401 دروس تخصصی

 

ریاضی

تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ در درس ریاضی (گسسته، آمار و احتمال و هندسه) به ما نشان می دهد:

مجموعه سوالات این دروس نسبت به سال گذشته و سال ۹۹ نرمال تر و منطقی تر شده است.

پیچیدگی و دشواری سوالات درس هندسه، اهمیت درس گسسته و آمار و احتمال را بالا برده است.

در درس گسسته هفت سوال داشتیم که سه سوال آن کاملاً در سطح کتاب درسی و دو سوال آن شبیه به سوالات کنکور نظام قدیم و مقداری دشوارتر است. همچنین ۷ سوال از مبحث آمار و احتمال طراحی شده بود که نسبتاً سوالات ساده‌ای بودند. درس هندسه نسبت به آمار و احتمال و گسسته مقداری دشوارتر بود.

از هندسه۳ حدود شش سال را به خود اختصاص داده بود که دو سوال آن در سطح کتاب و بسیار ساده بود. ۸ سوال میز از هندسه پایه طراحی شده بود که تقریبا همگی نرمال و بدون هیچ چالش جدی بودند. در واقع می توان گفت سوالات مربوط به هندسه پایه کنکور ریاضی ۱۴۰۱ نسبت به همه سال‌های اخیر ساده‌تر بوده است.

 

مبحث سوالات تعداد سوالات سطح سوالات
نظریه اعداد 3 ساده
گراف 2 متوسط
هندسه3 6 سخت
دایره 1 ساده
هندسه پایه 8 ساده
آمار 2 ساده
احتمال 2 ساده
عبارت های جبری 1 متوسط

 

اما بودجه‌بندی کنکور ریاضی، شامل چه بخش‌هایی است؟ این موضوع، از مباحث بسیار مهم است که دانستن آن برای هر کنکوری موفق ضروری است. برای دانستن این نکات مهم شما را به خواندن مقاله زیر دعوت می‌کنیم:

مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 ریاضی به صورت موشکافانه!

حسابان

در تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ در درس حسابان به این نتیجه رسیدیم:

سوالات این درس سوالات وقت گیر و نسبتاً دشواری بودند.

از 50 سوال مربوط به ریاضی، 21 تست از درس حسابان آورده شده بود. تعداد سوالات ساده این درس، حدود 4 سوال بود که نسبت به سال ۹۹ تقریباً نصف شده بود. اما با این حال کنکور امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار نرمال تر بود و سوالات بی منطق و غلط نیز نداشت.

 

می‌دانستید برای طالعه درس حسابان و موفقیت در کسب درصد مناسب در این درس، نیاز به تمرین مستمر با تست‌هایی متناسب با سطح علمی خود دارید؟ مهم‌ترین منابع بازار در درس حسبان را در مقاله زیر به طور کاامل، بررسی کردیم. شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم:

مقاله مهم  بهترین کتاب ها و منابع حسابان کنکور ریاضی 1402

 

 

تحلیل سوالات کنکور ریاضی 1401 دروس تخصصی

 

 

فیزیک

سوالات درس فیزیک در کنکور ریاضی ۱۴۰۱ سوالات بسیار ساده و در سطح کتاب درسی بودند که میشود آنها را با کنکور سال ۹۸ مقایسه کرد. تقریباً با تمرین کردن سوالات به پرسش های کتاب می توانستی به سوالات فیزیک امسال پاسخ دهید. در این آزمون برای درس فیزیک سوال محاسباتی طراحی نشده بود به جز یک سوال مربوط به مبحث فتو متریک. یک سوال مربوط به نفس الکتریسیته مقاومت باتری بود که تنها سوال ایراد دار فیزیک کنکور ریاضی ۱۴۰۱ بود.

بقیه سوالات محاسبات بسیار ابتدایی و ساده داشتند. نکته مهم دیگری که در سوالات فیزیک امسال دیده می شد این بود که ترتیب سوالات تغییر کرده بود و سوالات به ترتیب سال و درس آورده نشده بود. همچنین سوالات پایه دهم نسبت به سال یازدهم و دوازدهم بسیار کمتر و حدود ۶ تست بود.

 

اگر به دنبال یک منبع مناسب برای درس فیزیک هستید مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مهم  بهترین منبع و کتاب درس فیزیک کنکور تجربی 1403

 

شیمی

تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ درس شیمی متوجه شدیم سوالات سال دهم بسیار کمتر از سوالات سال یازدهم و دوازدهم بود. همینطور تعداد سوالات متوسط و سخت حدود ۲۱ سوال تعداد سوالات ساده ۹ سوال بود که تقریباً همه دانش آموزان می توانستند به این ۹ سوال پاسخ دهند. تعداد سوالات شمارشی در این آزمون ۱۱ سوال بود که تقریباً نسبت به سالهای قبل بیشتر شده بود.

تعداد مسئله ها نیز به جز مسائلی که مربوط به سوالات شمارشی بود ۹ مسئله است. جواب تعداد زیاد سوالات شمارشی باعث شده بود آزمون در حد دشوار تلقی شود. درصد مناسب برای دانش آموزان در این آزمون تقریباً درصد ۴۰ و  ۴۰ به بالا است.

 

جمع بندی

برای جمع بندی و نتیجه گیری از تحلیل سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۱ به بررسی وضعیت هر درس و درصد مناسب برای آن درس می پردازیم. در درس ادبیات کلیه سوالات نرمال و در چهارچوب کتاب بودند. هیچ سوالی چالش برانگیز و سخت نبود. تنها تفاوت درس ادبیات با سال گذشته حذف تاریخ ادبیات و جایگزین شدن سوالات آن با سوالات قرابت معنایی بود. درصد احتمالی برای دانش آموزان متوسط را می توان ۴۰ درصد پیش‌بینی کرد.

آزمون عربی امسال سطح کاملاً متوسط و منطقی داشت پیش بینی می‌شود دانش آموزان سطح متوسط و معمولی حدود ۴۰ درصد و دانش آموزان قوی تر حداقل ۶۰ درصد را از این درس کسب کنند. درس دینی نسبت به دروس عمومی کنکور امسال کمی پیچیده تر بود و حدود سه سوال برای دانش آموزان چالش برانگیز بود دانش آموزان سطح متوسط می توانند حداقل درصد ۳۰ درصد دانش آموزان قوی دهد ۶۰ درصد سوالات را پاسخ دهند.

درس زبان نیز در کنکور امسال سوالات بسیار ساده و روان و کاملا بدون چالش داشت که دانش آموزان سطح قوی می توانستند حتی به درصد ۱۰۰ هم برسند. در دفترچه اختصاصی و درس ریاضی درس حسابان نسبتاً دشوار تلقی می شد و درس گسسته و آمار و احتمال آسان تر بود. به همین دلیل اهمیت درس گسسته و آمار و احتمال برای دانش آموزان افزایش پیدا کرده بود.

درس شیمی درسی بود ک سطح متوسط رو به بالا داشت اما دانش آموزانی که مقداری دقت می‌کردند و سطح متوسطی هم داشتند می توانستند به درصد ۳۰ نزدیک شوند. درس فیزیک نیز در کنکور امسال درس نرمالی بود و سوالات آن نسبتاً ساده بودند.

در پایان باید به همه شما بگوییم نگران نتیجه آزمون نباشید. چرا که شرایط کنکور برای همه یکسان است اگر دانش آموزی تلاش کرده باشد حتماً نتیجه تلاش خود را می بیند. 😉

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها