انواع تست آموزشی و زماندار

تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

معرفی انواع تست آموزشی و زمان دار موضوعی است که در این مقاله و پادکست آموزشی در مورد آن صحبت می کنیم. دانش آموزی که می‌خواهد در کنکور شرکت کند باید روی منابع کنکور تسلط داشته باشد. این موضوع صرفا با خرید کتاب کمک درسی انجام نمی‌شود. دانش آموز باید تعداد تست کافی و در شرایط مختلف با ویژگی های مختلف کار کرده باشد. تست زدن ۴ مرحله دارد. در واقع  تست ها به ۴ نوع مختلف تقسیم می شوند. در این مقاله با این ۴ نوع تست از جمله تست آموزشی آشنا خواهید شد. این مقاله یک مرجع خوب برای حل تست در طول سال کنکور است. پس با دقت بخوانید و صوت آموزشی رایگان انتهایی را هم گوش کنید.

 

مرحله اول: تست آموزشی

در مشاوره کنکور، تست آموزشی یک موضوع خیلی مهم است که روی آن تاکید زیادی میکنیم. تست آموزشی به این صورت است که ما اول یک مبحث یا مقدار مشخص یا یک درسنامه از درس را به صورت کامل مطالعه می‌کنیم. برای تفهیم بیشتر و تکمیل آموزش باید تعدادی تست از آن قسمت حل کرد. بهترین کار برای دانش آموزانی که برای اولین بار یک مبحث را فرا می خوانند یا خیلی ضعیف هستند این است که چند سوال تشریحی حل کنند. اما تست هم می تواند مفید باشد.

ما باید در حل تست آموزشی، نکاتی را که در کتاب درسی یا متن درسنامه کتاب تست بخوبی متوجه نشده ایم یاد بگیریم. این نکات بهتر است در یک دفتر جمع آوری شود. همچنین می توانید نکات را در کتاب با ماژیک هایلایت کنید. برای مثال از یک مبحث یک سوم تست های آن را به صورت تستی آموزشی حل کرده و تک تک آن سوالات باید بررسی شود.

نکته بسیار مهم در حل تست آموزشی این است که هدف از حل تست آموزشی محک زدن نیست. هدف این نیست که ببینید چقدر مطلب را یاد گرفته اید. هدف اصلی این است که وضعیت درسی شما بهبود پیدا کند. با حل تست آموزشی فقط و فقط قصد داریم نکات بیشتری را یاد بگیریم.

نکته مهم دیگر آن است که تست آموزشی را باید دانه به دانه حل کرد و تک به تک آن ها را تحلیل کرد. حل تست ها به صورت فله ای و دست جمعی جنبه آموزشی زیادی ندارد. همانطور که اشاره شد باید نکات تست ها را در یک دفتر یا در خلاصه درس یادداشت کنیم.

 

هرگز فراموش نکنید که، حل تست آموزشی فراوان کلید باز کردن قفل درس ها است!

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟ 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

مرحله دوم: تست تثبیتی

هدف از حل تست های تثبیتی این است که آموزش های انجام شده در ذهن تثبیت و پایدار شود و تسلط افزایش پیدا کند. به تست تثبیتی تست تسلط هم گفته می شود. یعنی اگر چند ماه بعد از آن مبحث مسئله یا تستی مطرح شد، باید بتوانیم آن را به راحتی حل کنیم و احساس فراموشی نداشته باشیم.

در این مرحله تلفیقی از تست آموزشی و سنجشی را حل میکنیم. ولی بیشتر روی آموزش تاکید میکنیم. ما در حل تست آموزشی و تثبیتی، تست هایی را که نتوانسته ایم جواب دهیم یا غلط پاسخ داده ایم یا نکته دار میباشند را نشان دار میکنیم. تا در مراحل بعدی دوباره بررسی کنیم.

مقاله مهم  تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب)

 

مرحله سوم: تست ارزیابی یا سنجشی

به این صورت است که وقتی ما ۲/۳ تست ها را در یک مبحث کار کردیم، ۱/۳ تست باقی مانده را برای ارزیابی در نظر میگیریم. در این مرحله باید بتوانم تسلط خود را روی آن مسئله بسنجیم. یک مجموعه تست را با زمان مشخص، معین میکنیم و از خود آزمون میگیریم. اگر از پاسخ برگ استفاده کنید خیلی بهتر است. نتیجه حل تست سنجشی این است که متوجه میشوید در کدام قسمت مشکل دارید و کدام قسمت را متوجه نشده اید. در این مرحله نیز سوالات غلط را نشان دار کنید. پس از حل تمام سوالات، پاسخنامه را بررسی کنید. به تست ارزیابی گاهی تست زماندار هم گفته می شود. در واقع تست ارزیابی اگر زمانش مشخص و محدود باشد به آن تست زمان دار گفته می شود.

نکته: در صورتی که در مراحل قبلی مطالعه همه تست های کتاب تمام شده باشد می توان از یک منبع جدید استفاده کرد.

مقاله مهم  راهکار افزایش سرعت محاسبات برای کنکور

 

مرحله چهارم: تست زمان دار و جمع بندی

در این مرحله هم بصورت زمان دار تست کار میکنیم هم از آن برای تثبیت و آموزش استفاده میکنیم. از خلاصه نویسی و حاشیه نویسی ها استفاده میکنیم و مطلب مورد نظر را مرور میکنیم. اولویت با تست های نشان دار است آنها را به صورت آزمون از خود میگیریم و بررسی میکنیم. حل تست جمع بندی در آخرین مراحل مطالعه و در ماه های پایانی انجام می شود.

 

جمع بندی و صحبت پایانی

می توان گفت اولین باری که یک مبحث مطالعه می شود تست آن تست آموزشی است. بار دوم تست باز هم آموزشی است و ممکن است تثبیتی هم باشد. از بار سوم به بعد تست ها بیشتر جنبه تثبیتی و تسلط پیدا می کنند. بار چهارم اگر وارد دو ماه پایانی نشده باشد جنبه تسلط و تثبیت دارد. در کنار آن هم می توان تست ارزیابی هم حل کرد. در دو ماه پایانی یا حداقل ۴۵ روز پایانی بیشتر باید تست های ارزیابی و جمع بندی و زمان دار حل کرد. برای اینکه با روش ها و تکنیک های تست زنی آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله مهم و کامله زیر را هم مطالعه کنید.

تست زدن و آزمون دادن یک مهارت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح تست زدن را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

سعی کنید تعداد تست های خود را بالا ببرید و از متد های تست زنی گفته شده استفاده کنید. تست زنی یک مهارت مهم است که برای موفقیت در کنکور حتماً به آن نیاز خواهید داشت. خصوصاً تاکید ما روی تست آموزشی است. تست آموزشی می تواند به راحتی سطح علمی شما را بالاتر ببرد.

برای خرید کتاب کمک درسی با تخفیف و ارسال پستی می توانید به کتابسرای دورخیز سربزنید.

اگر به مشاوره کنکور خصوصی نیاز دارید هم حتماً با شماره 28421071-021 تماس بگیرید.

صدف سپهریصدف سپهری

مشاوره صوتی رایگان

آموزش صوتی زیر درباره تست زنی توسط خانم صدف سپهری دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضبط شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر این صوت را حتما گوش کنید.
مدت زمان : 8 دقیقه 55 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
?!What am l
?!What am l
1 سال قبل

سلام
من تازه میخوام برای کنکور ۱۴۰۲ شروع کنم به خوندن
تو قسمت مرور و تست سنجشی مشکل دارم چه زمانی اینکارارو انجام بدم
میشه زمان استاندارد برای زدن تست سنجشی و مرور بگید ممنون

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام ممنون از راهنمایی تون عالی بود

آتنا دهقان
آتنا دهقان
3 سال قبل

سلام و تشکر فراوان از مقالات بسیار عالی که در سایت قرار دادید🌸

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  آتنا دهقان
3 سال قبل

سلام بر شما آتنا خانم
خواهش میکنم ممنون از شما که نگاهتون رو به ما دادین:)

علی اکبر خردمند
علی اکبر خردمند
4 سال قبل

الان فهمیدم که من اصلا تست تثبیتی نمیزنم ):