شرایط ثبت نام و قبولی در آزمون نمونه دولتی

آزمون نمونه دولتی | آشنایی با مدرسه نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی هر سال از طریق برگزاری آزمون ، دانش آموزان علاقه مند و با استعداد را جذب می کنند. در این مقاله هر آنچه را که نیاز دارید تا در مورد آزمون نمونه دولتی و شرایط مدرسه نمونه دولتی بدانید ، توضیح می دهیم. اگر چگونگی قبولی در آزمون نمونه دولتی برایتان سوال است ، حتما این مقاله را با دقت تا انتها بخوانید. شرایط ثبت نام و منابع آزمون نمونه دولتی را برایتان مشخص کرده ایم تا از امروز برنامه ریزی و تلاش خود را برای قبولی در آزمون مدرسه نمونه دولتی شروع کنید.

 

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی از مدارس معتبر و باکیفیت کشور هستند. این مدارس در دو مقطع و با شرایط خاصی دانش آموزان علاقه مند و با استعداد را جذب می کنند :

  1. پایه ششم به هفتم (دوره اول متوسطه)
  2. پایه نهم به دهم (دوره دوم متوسطه)

اولین مدرسه نمونه دولتی در جنوب تهران و با هدف فراهم کردن امکانات مناسب برای دانش آموزان پر تلاش و قوی تر تاسیس شد. به تدریج تعداد این مدارس افزایش یافت. ممکن است این افزایش در بعضی مناطق و شهرها باعث کاهش کیفیت آموزشی شده باشد. اما همچنان شرایط مدرسه نمونه دولتی برای رشد دانش آموزانی که استعداد و تلاش بیشتری دارند مناسب است.

در ادامه ، ویژگی های مثبت و منفی مدارس نمونه دولتی را بررسی می کنیم. اگر می خواهید برای شرکت در آزمون نمونه دولتی آماده شوید بهتر است قبل از آن ، شرایط مدرسه نمونه دولتی را بدانید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

 

مزایا و امکانات مدارس نمونه دولتی

هدف از تاسیس مدارس نمونه دولتی ، فراهم کردن امکانات و آموزش با کیفیت برای دانش آموزانی بود که قوی تر بودند و بیشتر تلاش می کردند. بنابراین کیفیت آموزش در این مدارس بالاتر از مدارس عادی است. همچنین امکانات آموزشی مثل آزمایشگاه های این مدارس هم در سطح خوبی هستند.

جو و شرایط مدرسه نمونه دولتی هم به گونه ای است که دانش آموزان ، پس از قبولی در آزمون نمونه دولتی و ورود به آن ، بیشتر تلاش و پیشرفت می کنند. زیرا در این مدارس بیشتر به استعدادهای دانش آموزان توجه می شود.

از دیگر شرایط مدرسه نمونه دولتی که آن را به خصوص برای خانواده ها جذاب می کند ، شهریه مناسب آن است. بسته به شهر و منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد ، شهریه متفاوت خواهد بود و در همه جا شهریه یکسان نیست. با این حال شهریه مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس غیر انتفاعی با همین امکانات و کیفیت آموزشی ، بسیار پایین تر است.

مزایا و امکانات مدارس نمونه دولتی

 

معایب مدارس نمونه دولتی

علیرغم مزایایی که مدارس نمونه دولتی دارند ، می توان یک سری نتایج بد و معایب هم برای آنها برشمرد. برای مثال در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد این مدارس ، از کیفیت امکانات آموزشی و سطح علمی این مدارس کاسته شده است.

برخی از دانش آموزان پس از قبولی در آزمون نمونه دولتی و ورود به این مدارس ، اعتماد به نفس و غرور کاذب پیدا می کنند. همین غرور کاذب باعث می شود دیگر در ادامه دوران تحصیل خود تلاش نکنند و فکر کند که دیگر به آخر مسیر و قله موفقیت رسیده اند. این تفکر غلط باعث می شود قبولی در آزمون نمونه دولتی ، آخرین موفقیت تحصیلی آنها باشد و نتوانند در آینده ، در رشته و دانشگاه خوبی قبول شوند.

شرایط مدرسه نمونه دولتی و فشار رقابتی بالای بین دانش آموزان ، ممکن است آنها را دچار استرس و اضطراب کند. این فشار بالا ممکن است آنها را از ادامه تحصیل در این مدارس دلسرد کند و تصمیم به انصراف و ترک این مدارس بگیرند.

مقاله مهم  3 راهکار متفاوت برای کنترل کمال گرایی در درس خواندن

 

شرایط پذیرش و ثبت نام مدارس نمونه دولتی

شرایط مدرسه نمونه دولتی برای پذیرش و ثبت نام دانش آموزان ، قدری سختگیرانه است. در ادامه ، شرایط لازم برای تایید صلاحیت و پذیرش در این مدارس را بررسی می کنیم.

شرایط مدرسه نمونه دولتی

 

شرایط پذیرش در مدارس نمونه دولتی

داشتن تابعیت ایرانی : از شرایط اولیه برای ورود به مدارس نمونه دولتی ، داشتن تابعیت ایرانی است. البته دانش آموزان غیر ایرانی هم با توجه به یک سری شرایط و ضوابط خاص ، امکان ثبت نام در این مدارس را دارند.

قبولی در آزمون نمونه دولتی : برای ورود به مدارس نمونه دولتی باید در یک آزمون ورودی شرکت و حداقل نمره قبولی را کسب کنید. در ادامه این مقاله می توانید شرایط ، بودجه بندی و منابع لازم برای آزمون نمونه دولتی را بخوانید.

داشتن سوابق تحصیلی مناسب : برای ورود از پایه ششم به هفتم مدارس نمونه دولتی باید در امتحانات نوبت دوم پایه پنجم و امتحانات نوبت اول پایه ششم در همه دروس ، مقیاس خیلی خوب را کسب کنید. اگر در مجموع این دو نوبت امتحانات ، حداکثر برای یک درس مقیاس خوب کسب کنید نیز ، امکان ثبت نام شما وجود دارد.

اگر دانش آموز پایه نهم هستید و می خواهید برای سال دهم در مدرسه نمونه دولتی درس بخوانید ، امسال را جدی بگیرید. زیرا در امتحانات پایانی نوبت دوم نهم باید حداقل معدل کتبی 17 را کسب کنید.

محدوده محل سکونت : پذیرش و ثبت نام دانش آموزان در نزدیکترین مدرسه نمونه دولتی به محل زندگی آنها انجام می شود. البته برای هنرستان های فنی و حرفه ای نمونه دولتی ، به دلیل تعداد کمتر ، اینگونه نیست.

 

زمان و نحوه ثبت نام در مدارس نمونه دولتی

از آنجایی که آزمون نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم چند سالی است که حذف شده است ، برای ثبت نام در مدرسه نمونه دولتی در پایه هفتم ، باید به صورت حضوری به نزدیکترین مدرسه نمونه دولتی مراجعه کنید.

پذیرش در پایه هفتم ، بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی است. زمان آن هم ، همانند سایر مدارس و در تاریخی است که توسط آموزش و پرورش اعلام می شود.

برای پذیرش در پایه دهم مدرسه نمونه دولتی ، نیاز به شرکت در آزمون نمونه دولتی دارید. مراحل ثبت نام در آزمون نمونه دولتی به صورت اینترنتی است و از طریق سایت آموزش و پرورش هر استان به صورت جداگانه ، انجام می شود. بعد از اعلام نتایج و در صورت قبولی در آزمون نمونه دولتی ، می توانید در تاریخ اعلام شده توسط آموزش و پرورش (اواخر خرداد ماه) ، مراحل ثبت نام را انجام دهید.

مقاله مهم  داستان موفقیت مثل اثر انگشت شخصی است!

 

آزمون نمونه دولتی

آزمون نمونه دولتی آزمونی هماهنگ است که از دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس نمونه دولتی گرفته می شود. همانند آزمون تیزهوشان و یا آزمون ورودی بعضی مدارس غیرانتفاعی خاص ، این آزمون یکی از شرط های ورود به این مدارس است.

قبولی در آزمون نمونه دولتی

 

شرایط قبولی در آزمون نمونه دولتی

برای شرکت در آزمون نمونه دولتی ابتدا باید شرایط پذیرش در مدارس نمونه دولتی را داشته باشید. ابتدا از داشتن شرایط مدرسه نمونه دولتی مطمئن شوید ؛ سپس خود را برای شرکت در آزمون نمونه دولتی آماده کنید. در غیر این صورت تلاش های شما بی فایده خواهد بود. شرایط قبولی در آزمون نمونه دولتی :

برای قبولی در آزمون نمونه دولتی باید رتبه لازم برای قبولی را کسب کنید. اما نتیجه آزمون به تنهایی برای ورود به مدارس نمونه دولتی کافی نیست ؛ زیرا امتیاز آزمون نمونه دولتی و معدل کتبی سال نهم برای پذیرش در این مدارس با هم برابر است. (هر کدام 50%)

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای آزمون نمونه دولتی صرف می‌کنند، در این آزمون قبول نمی‌شوند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم آزمون دادن است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

آزمون نمونه دولتی | آشنایی با مدرسه نمونه دولتی 4
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

منابع آزمون نمونه دولتی

بهترین منابع آزمون نمونه دولتی همان کتاب های درسی شما هستند. سعی کنید تمرکز اصلی خود را روی آنها بگذارید. کتاب های کمک آموزشی و کلاس های خارج از مدرسه به فهم بهتر درس ها کمک می کنند.

80 درصد سوالات آزمون نمونه دولتی از مطالب کتاب های پایه نهم و 20 درصد سوالات هم از مطالب کتاب های پایه های قبل تر ، طرح می شود. بنابراین لازم است برای شرکت در آزمون نمونه دولتی ، کتاب های درسی سالهای قبل را نیز دوره کنید.

سوالات مربوط به درس پیام های آسمان به گونه ‌ای طرح می شود که تمام دانش آموزان مذاهب شیعه و سنی بتوانند جواب دهند. دانش آموزانی هم که جزو اقلیت‌های مذهبی هستند ، باید سوالات مربوط به ادیان خودشان را جواب دهند.

سوالات و منابع آزمون نمونه دولتی

بودجه بندی آزمون نمونه دولتی

در آزمون نمونه دولتی در مجموع این باید به 100 سوال در مدت زمان 120 دقیقه پاسخ دهید. این سوالات از دروس قرآن و پیام های آسمانی ، زبان و ادبیات فارسی ، زبان عربی ، مطالعات اجتماعی (تاریخ ، جغرافیا و اجتماعی) ، زبان انگلیسی ، علوم تجربی و ریاضیات طرح می شود.

در جدول زیر می توانید تعداد سوالات و ضرایب هر درس را در بودجه بندی آزمون نمونه دولتی مشاهده کنید.

نام درس تعداد سوال ضریب
قران و پیام های آسمانی 10 سوال 2
زبان و ادبیات فارسی 15 سوال 2
زبان عربی 8 سوال 1
مطالعات اجتماعی 10 سوال 1
زبان انگلیسی 7 سوال 1
علوم تجربی 25 سوال 2
ریاضی 25 سوال 3
جمع کل 100 سوال

 

زمان و نحوه ثبت نام آزمون نمونه دولتی

ثبت نام آزمون نمونه دولتی به صورت استانی انجام می شود. به این صورت که هر استان سایت مجزایی برای ثبت نام دارد. در صورت داشتن شرایط لازم برای شرکت در آزمون نمونه دولتی ، در تاریخی که توسط آموزش و پرورش اعلام می شود به سایت آموزش و پرورش استان خود بروید و ثبت نام خود را انجام دهید.

برای انجام مراحل ثبت نام اینترنتی آزمون نمونه دولتی احتیاج به رمز همگام دارید. برای دریافت این رمز باید به مدرسه خود مراجعه کنید.

در صورت داشتن سهمیه شاهد ، می توانید آن را در سایت انتخاب و از آن استفاده کنید. در پایان ، باید 25 هزار تومان هزینه ثبت نام آزمون نمونه دولتی را از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی پرداخت کنید.

نحوه ثبت نام آزمون نمونه دولتی

 

 حذف آزمون نمونه دولتی

تا سال 1397 هر سال 2 آزمون نمونه دولتی در سال برگزار می شد ؛ یک آزمون برای ورود به پایه هفتم و یک آزمون دیگر هم برای ورود به پایه دهم.

اما بعد از آن ، وزارت آموزش و پرورش شیوه پذیرش با آزمون را برای ورود به پایه هفتم مدارس نمونه دولتی حذف کرد. دلیل این تصمیم ، استرس و فشاری بود که بر دانش آموزان پایه ششم و حتی قبل از آن وارد می شد.

با حذف آزمون نمونه دولتی برای پایه هفتم ، ملاک پذیرش در مدارس نمونه دولتی ، سوابق تحصیلی دانش آموزان خواهد بود. همچنین داشتن رتبه علمی و یا فرهنگی ویژه ، شانس شما را در پذیرش در این مدارس افزایش می دهد. بعد از این تصمیمات ، مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه به مدارس هیئت امنایی تغییر نام دادند. برای ثبت نام در این مدارس باید به نزدیکترین مدرسه به محل سکونت خود مراجعه کنید.

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
نمونه سوالات آزمون نمونه دولتی نهم به دهم • ❤️ دِی گرام
2 سال قبل

[…] […]