نقش خودباوری در موفقیت

ندای درونی پر از شک و تردید

خودباوری واژه ای است که بسیار آن را شنیده ایم. اما اهمیت خوردباوری واقعاً در چیست و راهکارهای افزایش آن چه هستند؟ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و پادکست آن را گوش دهید تا پاسخ به این سوالات را دریابید.

همه ما این تجربه را داریم که دریک قدمی موفقیت ناگهان از تلاش کردن دست کشیدیم و در چند قدمی مقصد متوقف شدیم و راه را برگشتیم. چیزی که در این موقعیت ها ما را از رسیدن به هدفمان باز می دارد، صدایی در درون ذهن ماست. این ندا ذهن ما را پر از شک و تردید میکند و اعتقاد ما را به خودمان به چالش میکشد. حتی وقتی موفقیت بزرگی به دست بیاوریم صداهایی در گوش ما زمزمه میکند که اگر نتیجه ای که فکر میکنی نداشته باشد چه؟ اگر بعداً شکست بخوری چه؟ و این صداها ما را ضعیف میکند و مجبور میکند از آن مسیری که داریم می رویم؛ برگردیم یا بایستیم. در این مقاله قصد داریم در مورد نقش خودباوری در موفقیت صحبت کنیم.

اثرات باور نکردن خود

بدون شک اولین و مهم ترین فاکتور برای رسیدن به موفقیت خودباوری است. خودباوری برای هرکس و موفقیت در هر کاری ضروری است. برای همه ی ما پیش آمده، اینکه می خواهیم کاری را انجام دهیم یا چیزی را دوست داشتیم ولی امتحان نکردیم. فقط به این دلیل که ما به خودمان به اندازه کافی باور نداشتیم. خیلی از اوقات ما این جمله را از دیگران می شنویم که میگویند ما می توانیم ولی دیگران ما را باور ندارند. دیگران توانایی و استعداد ما را نشناختند.

یک جمله معروف است که میگوید《هیچکس نمی تواند این حس حقارت و ناتوانی را به ما القا کند؛ مگر اینکه ما، خودمان، با او موافق باشیم》با این حال همیشه این شک و تردیدهای ناخواسته، راه خود را به ذهن ما پیدا ما پیدا میکنند. تردیدهایی از قبیل اینکه من واقعا میتوانم اینکار را انجام بدهم وقتی دیگران که از من بهتر و باهوش ترند و ظرفیت بیشتری دارند نتوانسته اند انجام دهند. اگر من شکست بخورم میتوانم شکست را بپذیرم .نکند دچار افسردگی شوم و دیگر نتوانم ادامه بدهم. همه این ها مانع از موفقیت در زندگی است. یک مانع ذهنی بسیار بسیار بزرگ. به همین علت ما باید خودباوری را در خود شکل دهیم یا تقویت کنیم.

مقاله مهم  راهکارهای عملی کاهش اضطراب کنکور

خودباوری را بسازیم

اولین نکته ای که در مورد خودباوری است، این است که خودباوری یادگرفتنی است و هیچکس از روز اول که به دنیا آمده آن را همراه خود نداشته است. همه ی ما آدم ها انعطاف پذیری هستیم و میتوانیم تغییر کنیم و باید تغییر کنیم. لازمه پیشرفت در این روزگار تغییر است. وقتی که ما به دنیا می آییم هیچ میتوانم و نمیتوانمی در ذهن ما وجود ندارد.

در اصل در زندگی به ما یاد داده میشود که چطور میتوانیم کارهایی را انجام بدهیم و چطور نمیتوانیم. برای همین ما باید همیشه با خودمان کار کنیم و همیشه به خودمان بقبولانیم که من یک سری توانایی هایی دارم که میتوانم این کارها را خیلی خوب انجام بدهم و در مقابلش یک سری محدودیت ها دارم و قطعا نمیتوانم در آنها مثل آن توانایی هایم موفقیت های بزرگی بدست آورم.

پس باید یاد بگیریم که در چه جاهایی می توانیم خودباوری داشته باشیم .برای همین باید سعی کنیم در این مرحله خودباوری های منطقی داشته باشیم؛ چون خیلی از اوقات آدم هایی که دست به کارهای بزرگ میزنند و در آن شکست می خورند؛ به این دلیل بوده که، فکرمیکردند قطعا در آن زمینه ها مهارت دارند و می توانند موقعیت های بزرگی به دست آورند.

بهبود خودباوری با خودشناسی

برای افزایش خودباوری در قدم اول به صداهایی که در ذهن شما فکرهای منفی را تکرار میکنند توجه نکنید. تاثیر جملات منفی چندین برابر جملات مثبت است . همیشه سعی کنید از جملات مثبت استفاده کنید و جملات منفی را تا حد امکان حذف کنید.

در قدم دوم باید نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید. اگر به جای توجه به توانایی هایمان مدام روی کمبودهایمان تمرکز کنیم، فرصت خودباوری را از دست می دهیم. یعنی اینکه شما باید یاد بگیرید که نقاط ضعفتان کجاست؟ واگر نقاط ضعفتان را خوب بشناسید، میتوانید کاملا آنها را در کنترل خود بگیرید تا این نقاط ضعف نتواند که به شما صدمه بزنند. سعی کنید تمام ویژگی های خودتان را کاملا شناسایی کنید.

قدم سوم این است که به خودتان انگیزه بدهید. ما در هر کاری که شرکت میکنیم قطعا با یک سری از مسائل روبه رو میشویم و شکست های کوچکی در آنها به وجود می آید. ما باید به خودمان بقبولانیم که هیچ وقت همه چیز کامل نیست. ما باید از شکست ها برای موفق شدن درس بگیریم و تصویری واقعی از خود بسازیم. سعی کنید روی نقاط ضعف خود کار کنید تا نتوانند نقاط قوتتان را ضعیف کنند.

خلاصه مقاله

نداهای منفی درونی تان را فراموش کنید و آن ها را نادیده بگیرید. خود باوری لازمه موفقیت و جریان یافتن زندگی سرشار از موفقیت و پیشرفت است. برای افزایش خودباوری سعی کنید خودتان را خوب بشناسید. به دور از هر گونه کمال گرایی سعی کنید تمام نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. با برطرف کردن نقاط ضعف، خودباوری بهبود پیدا می کند. شکست های مقطعی زمینه ساز موفقیت هستند. از مقدمات موفقیت خود نترسید. همیشه با خودتان مثبت و همراه با تشویق صحبت کنید.

نازنین محمدینازنین محمدی

مشاوره صوتی رایگان

خانم نازنین محمدی دانش آموخته رشته مشاوره از دانشگاه شهید بهشتی و رتبه 297 کنکور است. در این فایل صوتی در مورد خودباوری و نقش آن در موفقیت صحبت های مفیدی داشته است. این فایل ارزشمند را از دست ندهید.
مدت زمان : 7 دقیقه و 41 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمین احمدی
یاسمین احمدی
3 سال قبل

👌
خود باوری در تمام لحظات سال کنکور اجباریعه باید تا آخرین لحظه باور ب خودمون رو حفظ کنییم

ن ب شکست💪💪

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  یاسمین احمدی
3 سال قبل

احسنت:)

حسین سعادتی
حسین سعادتی
3 سال قبل

برای اینکه هرکسی بتونه بع هدفش برسه باید هدفش رو هر روز و شب تصور کنه تا به باورش برسه

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .