معرفی رشته علوم انسانی (انتخاب رشته نهم به دهم)

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی افراد است که در پایان سال نهم تحصیلی صورت می گیرد و اولین انتخاب دانش آموزان برای تعیین مسیر تحصیلی آن ها است. از آن جایی که انتخاب رشته در زندگی هر شخص از اهمیت بالایی برخوردار است ، در انتخاب آن باید به توانمندی های خود ، مهارت ها و علاقه به آن توجه ویژه ای کرد . همچنین آینده ی شغلی و درآمد یکی از موضوع های اصلی برای انتخاب رشته است و تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی افراد دارد پس باید با دید باز و آگاهی کامل صورت بگیرد .

در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته علوم انسانی به طور کامل و جامع بپردازیم تا برای انتخاب رشته نهم به دهم بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید و دچار سردرگمی و آشفتگی نشوید .

 

معرفی رشته علوم انسانی

همانطور که میدانید دانش آموزان باید در سال نهم خود را برای انتخاب رشته و ورود به متوسطه دوم آماده کنند و از میان 5 گروه آوزشی علوم انسانی ، ریاضی و فیزیک ، تجربی ، فنی حرفه ای ، کار دانش یکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند . رشته انسانی از زیرشاخه های نظری است و همانطور که از نامش پیداست مطالعه درباره ی رفتار های انسانی است و نیازمند مهارت و توانایی در حفظیات و به خاطر سپردن مطالب و داشتن روابط اجتماعی و بین فردی خوب است . برای موفقیت در این رشته باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران و مهارت های سخنرانی و فن بیان خوبی داشته باشید .

موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه در مورد مسائلی مربوط به انسان ها است و گستره ی وسیعی از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات ، زبان شناسی، روان شناسی و … را شامل می شود .

یک تصور غلط بین دانش آموزان و والدین ایجاد شده است که تحصیل در رشته انسانی نیازمند مهارت خاصی نیست و بازار کار خوبی ندارد و دانش آموزان به اجبار وارد گروه های آموزشی تجربی و ریاضی می شوند بدون اینکه اطلاعات درستی از این رشته و آینده شغلی آن داشته باشند . اما بهتر است که متناسب با توانایی ها و علاقه شخصی تصمیم گرفته شود تا منجر به موفقیت دانش آموزان شود .

 

دروس رشته انسانی

برای شناخت بهتر رشته انسانی باید با دروس این رشته آشنا شوید و با توجه به توانایی های خود و دروس ارایه شده در این رشته بهترین انتخاب  را داشته باشید. در ادامه به شرح کامل دروس هر سه پایه می پردازیم:

پایه دهم

جامعه شناسی (1)- تاریخ (1) ایران و جهان باستان- علوم و فنون ادبی(1)- عربی(1)- منطق- اقتصاد- تفکر و سواد رسانه ای- نگارش(1)- کارگاه کارآفرینی و تولید- جغرافیای ایران- هنر- فارسی (1) – انگلیسی کتاب دانش آموز- انگلیسی کتاب کار – ریاضی و آمار (1) – دین و زندگی – آمادگی دفاعی –

پایه یازدهم

عربی، زبان قرآن (2) –علوم و فنون ادبی (2) – ریاضی و آمار (2) – جغرافیا (2) – جامعه شناسی (2) – تاریخ (2) – روان شناسی – فلسفه – فارسی (2) – نگارش ( 2) – دین و زندگی (2) – انسان و محیط زیست – زبان انگلیسی (2) –

پایه دوازدهم

عربی، زبان قرآن (3) – علوم و فنون ادبی (3) – ریاضی و آمار (3) – جغرافیا (3) – فلسفه (2) – فارسی (3) – نگارش (3) – دین و زندگی (3) – تحلیل فرهنگی – زبان انگلیسی (3) –

آینده شغلی و رشته های دانشگاهی

رشته های دانشگاهی گروه انسانی شامل 5 زیر گروه هستند که تنوع زیادی هم دارند و حدود 113 رشته است. وقتی صحبت از رشته انسانی میشود اولین رشته هایی که به ذهن می آید ، چهار رشته پرطرفدار و معروف روان شناسی ، حقوق ، حسابداری و مدیریت است.

مقاله مهم  معرفی رشته روانشناسی

اکثر افرادی که وارد رشته انسانی می شوند خواهان یکی از این چهار رشته هستند. هر چهار این رشته ها امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را دارند و رقابت بین این رشته ها بالاست ، مخصوصا قبولی در دانشگاه های علامه طباطبایی ، تهران ، شهید بهشتی ، خوارزمی و الزهرا تهران که بهترین رتبه ها را پذیرش می کنند.

همچنین اگر علاقه مند هستید که در آینده به عنوان قاضی در کشور فعالیت کنید باید وارد رشته حقوق شوید و پس از گذراندن رشته حقوق در آزمون قضاوت شرکت کنید و در صورت قبولی وارد رشته قضاوت می شوید .

بر اساس آمار و اطلاعات موجود از جمعیت 46 درصدی دانشجویان رشته انسانی ، 300 هزار نفر در رشته روان شناسی و 300 هزار نفر در رشته حقوق تحصیل می کنند که این تعداد نشان دهنده ی این امر است که دو رشته روان شناسی و حقوق جزو پرطرفدار و پردرآمد ترین رشته های علوم انسانی هستند .

برای قبولی در رشته های پر طرفدار گروه انسانی  در دانشگاه های تاپ تلاش زیادی لازم است چون بسیاری از افرادی که وارد این رشته می شوند  رویای رسیدن به این رشته و دانشگاه ها را دارند پس کسی موفق است که برنامه  درسی خوب و منظمی داشته باشد .

 

انسانی

در گروه انسانی رشته های دانشگاهی وضعیت های شغلی با شرایط  متفاوت دارند . تعدادی از رشته ها مانند آموزش جغرافیا ، آموزش ابتدایی ، امنیت اطلاعات و … استخدام قطعی دارند و شما می توانید از مزیت های استخدام قطعی بعد از فارغ التحصیلی استفاده کنید . در رشته هایی مانند روان شناسی و حقوق می توانید هم در مراکز دولتی مشغول به کار شوید و هم به صورت خصوصی فعالیت کنید که باعث کسب درآمد های متفاوتی می شود . همچنین بعد از فارغ التحصیلی شما می توانید به شغل دبیری مشغول شوید .

در کنار این رشته ها ، رشته هایی هم هستند که کمتر مورد توجه داوطلبان قرار گرفته اند اما آینده خوبی دارند. برای مثال رشته های علوم سیاسی ، علوم اجتماعی ، روابط اجتماعی و … داوطلبانی که مهارت های لازم مثلا تحلیل اجتماعی و ساسی خوبی دارند ، می توانند با انتخاب این رشته ها آینده شغلی خوبی را برای خود رقم زده و موفقیت های بسیاری کسب کنند.

 

شرایط ورود به رشته علوم انسانی

برای ورود به رشته انسانی شرایطی لازم است که در زیر به آن ها اشاره میکنیم:

باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از دروس زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعی در متوسطه اول ( هفتم ، هشتم و نهم ) بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.  مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته انسانی در پایه های تحصیلی هفتم ، هشتم و نهم با محاسبه ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد . نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود. نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود. نمره درس عربی در سه سال متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود و معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

رشته علوم انسانی

علاوه بر شرایط فوق آزمون های مشاوره ای که در پایه نهم برگزار می شود 30 امتیاز ، نظر دانش آموزان در انتخاب رشته 10 امتیاز ، نظر والدین 5 امتیاز ، نظر دبیر شما 10 امتیاز و نظر مشاور 10 امتیاز دارد.

پس میتوان نتیجه گرفت که دروس زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعی بیشترین تاثیر را برای قبولی در رشته انسانی دارند.

مقاله مهم  روش مطالعه عربی

 

توانایی های لازم برای ورود به رشته انسانی

همینطور که می دانید برای موفقیت در رشته علوم انسانی هم مانند همه رشته های دیگر بعضی مهارت ها و توانایی هایی مورد نیاز است . کسی که می خواهد در رشته انسانی تحصیل کند باید دارای ویژگی هایی متناسب با این رشته باشد. توانایی برقراری ارتباط با دیگران و قدرت سخنوری از ویژگی های مهم مورد نیاز این افراد است زیرا اکثر رشته های دانشگاهی علوم انسانی در ارتباط با افراد جامعه است و نیازمند روابط اجتماعی خوبی است.

حافظه قوی و قدرت تمرکز بالا برای موفقیت در رشته انسانی از نکات مهم است زیرا اکثر دروس رشته انسانی جنبه حفظی دارند و این ویژگی را در رشته های دانشگاهی آن هم می توانید ببینید مانند حقوق ، جغرافیا و … اما نکته مهم تر این است که برای تبدیل شدن به رتبه ی برتر بتوانید همین مطالب حفظی را هم به هم مرتبط ساخته و به صورت مفهومی در حافظه ثبت کنید تا سر جلسه کنکور به آسانی به آن ها دسترسی داشته باشید . همچنین این افراد به دلیل داشتن شغل های حساس ، پر فشار و استرس زا  باید روحیه قوی و مقاومی داشته باشند.

معرفی رشته علوم انسانی

 

مطالعه صحیح یک مهارت است و باید ابتدا برای آن آموزش ببینید. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

معرفی رشته علوم انسانی (انتخاب رشته نهم به دهم) 4
پکیج فنون موفقیت در کنکور رشته انسانی

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس رشته انسانی و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور رشته انسانی است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور انسانی با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

نقاط قوت و نقاط  ضعف رشته علوم انسانی

نقاط قوت

  • داشتن مشاغلی با مزیت استخدام قطعی
  • رقابت کمتر نسبت به سایر گروه های آموزشی یعنی داشتن دانش آموزان قوی کمتر
  • سطحی بودن ریاضیات در این رشته

نقاط ضعف

  • درصد بیکاری در رشته علوم انسانی بیشتر از رشته های دیگر است
  • آینده شغلی رشته های علوم انسانی چندان روشن و واضح نیست
  • دروس و مطالب حفظی زیاد

 

معرفی رشته علوم انسانی

بسته موفقیت در کنکور ریاضی

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها